عباس کیارستمی

«خانه دوست کجاست؟» به جشنواره فیلم فجر رفت

به گزارش ردکارپت فیلم: فیلم «خانه دوست کجاست؟» به نویسندگی و کارگردانی عباس کیارستمی در چهلمین جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود.

«خانه دوست کجاست؟» روز ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ به عنوان بخشی از برنامه «قاب‌های ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره (برج میلاد) به نمایش گذاشته خواهد شد.

این فیلم از سوی موسسه فیلم بریتانیا به عنوان یکی از ۵۰ فیلم تاریخ سینما که باید قبل از ۱۴ سالگی دید، معرفی شده است، اثری که به عقیده بسیاری برای نخستین بار توجه بین‌المللی را به سوی کیارستمی معطوف کرد.

این فیلم که محصول سال ۱۳۶۵ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، جوایزی همچون برنده جایزه ویژه هیئت داوران و لوح زرین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر، جایزه یوزپلنگ برنزی جشنواره فیلم لوکارنو، نامزد پلنگ طلایی، جایزه کنفدراسیون بین‌المللی هنر سینما و برنده جایزه فیپرشی و فیلم منتخب انجمن منتقدان فیلم جشنواره فیلم لوکارنو، جایزه سینمای هنر و تجربه در دومین جشنواره برخوردهای سینمایی کن، جایزه گریفون برنزی و مدال طلای شهر جشنواره فیلم جیفونی، جام نقره‌ای و جایزه ویژه جشنواره فیلم ریمینی، جایزه بهترین فیلم جشنواره سلطنتی بلژیک، جایزه سینه کید جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان آمستردام و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم رم را در کارنامه خود ثبت کرده است.

یک پسربچه مدرسه‌ای متوجه می‌شود که به‌طور تصادفی دفترچه دوستش را به اشتباه برداشته‌است؛ بنابراین از خانه بیرون می‌رود تا او را پیدا کند و دفتر را به او پس دهد، اما راهی دشوار و دراز در پیش است و فرصتی اندک. پسر بچه که در ده و روستای کناری زندگی می‌کند به بهانه خرید نان از خانه خارج می‌شود و تا غروب آن روز به دنبال خانه دوستش می‌گردد اما نمی‌تواند خانه را بیابد و غمگین به خانه خودشان برمی‌گردد؛ ولی تصمیم می‌گیرد تکالیف دوستش را برایش بنویسد تا مانع اخراج شدن او شود و صبح فردا دفتر را به او برساند.

«جاناتان روزنبام» منتقد معروف آمریکایی درباره فیلم «خانه دوست کجاست؟» به همراه فیلم «زیر درختان زیتون» و «زندگی و دیگر هیچ» (دو فیلم دیگر از سه‌گانه کوکر) را تعمقی پایدار در مورد مناظر منحصر به فرد و نحوه زندگی مردم عادی در آن‌ها دانست که بیش از آنچه پاسخ دهند، پرسش‌هایی بیشتر در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند