دومین روز

گرم‌شدن تنور جشنواره فیلم فجر در روز دوم

به گزارش ردکارپت فیلم:  دومین روز جشنواره فیلم فجر در شرایطی برگزار شد که نگرانی‌ها درباره برگزاری جشنواره در وضعیت کرونایی ادامه دارد، اما نمایش فیلم «علفزار» از کاظم دانشی و «شادروان» از حسین‌نمازی مورد توجه نسبی بیشتر خبرنگاران و نویسندگان سینمایی قرار گرفت و تنور جشنواره را گرم کرد.

دومین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که همچنان کرونا و نگرانی‌های مرتبط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از جمله مهمترین دغدغه‌های رسانه‌ها، خبرنگاران و برگزارکنندگان جشنواره بود، به طوری‌که تصویر نشست‌های خبری روز اول و ازدحام خبرنگاران و عکاسان در سالن برگزاری آن، یکی از تصاویر پربیننده در فضای مجازی و رسانه‌ها بود که با بالاگرفتن تب امیکرون،این تصاویر بیشتر دست به دست شد.

در روزهای گذشته انتقاد از سالن کوچک برگزاری نشست‌ها و مجری برگزای نشست‌ها نیز در بسیاری از گعده‌های اهالی رسانه به گوش می‌رسد به طوریکه روز گذشته به منظور رفاه حال خبرنگاران و عکاسان و همچنین رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی،  مدیریت جشنواره، سالن برگزاری نشست‌ها را به سالن اصلی میلاد منتقل کرد.

لغو حضور تماشاگران در بازی دو تیم فوتبال ایران و امارات که دیروز در راستانی بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی انجام ‌شد، بار دیگر هجمه‌هایی علیه برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر شکل داد که چرا حضور تماشاگران در محوطه باز ورزشگاه آزادی با ظرفیت محدود باید لغو شود، اما جشنواره فجر با این ازدحام خبرنگاران و رسانه‌ها در خانه جشنواره برگزار می‌شود

در پی اعتراض یکی از عکاسان در جریان نشست برگزاری  فیلم مردبازنده در روز نخست جشنواره، دیروز  انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در خصوص شرایط برگزاری جشنواره بیانیه‌ای اعتراض‌آمیز منتشر کرد. در این بیانیه که خطاب به مسعود نقاش‌زاده دبیرجشنواره فیلم فجر نگاشته شده بود، از حضور افراد غیررسانه‌ای در خانه جشنواره انتقاد و اعتراض شدید خود به شرایط غیرحرفه‌ای ایجاد شده برای عکاسان مطبوعاتی در جریان نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر را اعلام شد.

ماهیت برگزاری نشست‌ها، یکی دیگر از محورهای قابل بحث در دوره‌های اخیر جشنواره فیلم فجر بوده به گونه‌ای که بسیاری از منتقدان سینمایی در سال‌های اخیر در نشست‌ها شرکت نمی‌کنند. یکی از نویسندگان سینمایی روز گذشته و در یادداشت کوتاهی بار دیگر به این موضوع پرداخت و سوالات احساسی و ناپخته برخی از اهالی رسانه و ناعدالتی در اجرای جلسات را از اصلی‌ترین دلایل بی‌علاقگی منتقدان برای حضور در نشست‌های جشنواره اعلام کرد.

تداوم واکنش ها به طرح پوستر و حذف افتتاحیه جشنواره

واکنش‌ها به رونمایی دیرهنگام و همچنین فرم ظاهری پوستر جشنواره همچنان در فضای مجازی ادامه دارد، مضافا اینکه از حاشیه‌های روز نخست که به روز دوم هم تسری پیدا کرد حذف افتتاحیه جشنواره فیلم فجر و همچنین شروع زودهنگام آن از یازدهم بهمن ماه بود ناگفته پیداست که حذف افتتاحیه و همچنین شروع جشنواره از روز یازدهم به جای دوازدهم در راستای تمهیدات ستاد برگزاری درجهت ازدحام کمتر مخاطبان در برج میلاد بوده و مشخص نیست منتقدان برگزاری افتتاحیه و آغاز جشنواره یک روز زودتر، چه منطقی را برای این اظهارات در سر داشتند!

اکران دو فیلم علفزار ساخته کاظم دانشی و شادروان ساخته حسین نمازی باعث گرم‌تر شدن فضای جشنواره در روز دوم شد چراکه نمایش فیلم بیرو در روز اول با انتقادات گسترده‌ای از سوی اهالی قلم روبه‌رو شد و مردبازنده محمدحسین مهدویان نیز بازخوردهای مثبت و منفی زیادی داشت. این درحالی است که فیلم‌های روز دوم جشنواره یعنی علفزار و شادروان توانستند رضایت نسبی منتقدان و خبرنگاران‌ سینمایی را جلب کنند و امتیازات و بازخوردهای دو فیلم‌ نشان می‌دهد که ارزیابی‌ها از طبقه‌بندی این دو فیلم در رده متوسط به بالا حکایت دارد.

علفزار فیلم پربازیگر با کارگردانی فیلم اولی

علفزار فیلمی پربازیگر ساخته یک فیلم‌ساز جوان فیلم اولی بود که حضور بهرام رادان در جایگاه تهیه‌کننده، توجه به فیلم را دوچندان کرد؛ بسیاری از سوالات خبرنگاران در نشست رسانه‌ای فیلم نیز به دلیل حضور رادان در این طرح و کار با یک فیلم‌ساز فیلم اولی به نام کاظم دانشی بود. تم انتقادی علفزار و همچنین چالش‌هایی که درباره قانون‌گذاری و سیستم قضایی کشور مطرح ‌می‌کند سبب شد که برخی از اهالی رسانه شائبه ممیزی و توقیف فیلم را در نخستین نمایش فیلم مطرح نمایند؛ بهرام‌رادان در پاسخ به این سوالات، از خبرنگاران خواست که پیام اصلی فیلم یعنی ترجیح حقیقت به مصلحت‌جویی و رویکرد انسان‌دوستانه قاضی فیلم را بیشتر مورد نظر گیرند و این گونه فضاسازی‌ها درباره فیلم را جدی نگیرند.

شادروان شیرین و خوش ریتم

شادوران فیلم دومِ روز دوم جشنواره چهلم فجر بود که در میان فیلم‌های تلخ و جدی این دو روز، اتفاقی خوشایند به نظر می‌رسد که بار دیگر فضای شیرین و بانشاطی را به سالن اصلی برج میلاد به ارمغان آورد. شادروان فیلم شیرین و خوش‌ریتمی است که می‌تواند پیشنهاد خوبی برای سینمای کمدی ایران در سال‌آینده باشد و با وجود اینکه کارگردان آن در نشست رسانه‌ای فیلم تاکید داشت که فیلم‌اش ملودرام است اما حجم زیادی از فیلم به شوخی و متلک‌پرانی اعضای خانواده می‌گذرد که باعث‌شده بسیاری از سینمانویسان ژانر فیلم را کمدی اعلام کنند تا ملودرام.

لغو پخش برنامه هفت

حاشیه دیگر نشست فیلم  چهارم به نمایش درآمده در جشنواره که از زمان ساخت و اعلام عوامل شادروان ایجاد شد حضور عباس نادران فرزند الیاس نادران به عنوان تهیه‌کننده فیلم شادروان بود به طوری‌که در نشست مطبوعاتی این فیلم نیز بحث آقازادگی از سوالات جنجالی خبرنگاران این نشست بود. لازم به توضیح است که شادروان فیلم اول عباس‌نادران در مقام تهیه‌کننده نیست و در سال ۱۳۹۶ نیز فیلم شاه‌کش از سوی وی تهیه شده بود، همچنین شایعاتی نیز در زمان ساخت فیلم قاتل وحشی و تهیه کنندگی نادران به گوش ‌رسید که در نهایت منتفی شد.

پخش‌نشدن میز نقد برنامه هفت در روزگذشته که قرار بود فیلم‌های روز اول جشنواره را نقدکند یکی از حاشیه‌هایی بود که در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور بازخورد پیدا کرد. میز نقد روز اول جشنواره با حضور مسعود فراستی، محمدرضا مقدسیان و محمدتقی فهیم برگزار شد، اما با وجود اعلام محمدحسین لطیفی مجری برنامه هفت، باکس مربوط به نقد فیلم برنامه هفت پخش نشد. محمدتقی فهیم در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی از عملکرد صداو سیما در این ارتباط انتقاد کرد و ابراز داشت که دلیل اصلی پخش نشدن میزنقد روز نخست جشنواره مشکلات فنی عنوان شده است. وی همچنین اضافه کرد که مخاطب در همه جای دنیا شرط تداوم و پویایی رسانه‌هاست و رسانه‌ملی در صورت بروز هرگونه مشکلی مظف بود درباره دلایل پخش‌نشدن باکس میز نقد جشنواره، توضیحاتی به مردم ارائه دهد.

چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۰ فیلم در بخش فیلم کوتاه و ۸ فیلم در بخش مستند از ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده برگزار می‌شود.

فیلم‌های این دوره از جشنواره در سینماهای ۳۱ استان در سراسر کشور اکران خواهد شد.ایرنا


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند