جشنواره تئاتر

«او دو» و نگاه جهان‌شمول به رسانه

به گزارش ردکارپت فیلم:  آرمان شیرالی‌نژاد کارگردان «او دو» که در بخش رقابتی جشنواره تئاتر فجر اجرا دارد درباره ویژگی‌های نمایش و نگاه غیرمنصفانه‌ای که به کیفیت کار و پذیرفته شدنش در جشنواره وجود دارد، توضیح داد.

آرمان شیرالی نژاد کارگردان نمایش «او دو» که در بخش رقابتی این دوره از جشنواره تئاتر فجر حضور دارد درباره تغییراتی که کار نسبت به اجرای عموم داشته است گفت: نمایش نسبت به اجرای عمومی قطعاً تغییراتی داشته است. تلاشمان این بوده که با معیارهای جشنواره تئاتر فجر به صحنه برویم و اجرایی درخور جشنواره داشته باشیم. در گروه بازیگران نمایش نیز تغییراتی داشتیم.

وی با اشاره با اینکه تا امروز ۱۰ میلیون تومان به‌عنوان کمک هزینه دریافت کرده است، ادامه داد: البته هنوز نمی‌دانیم این ۱۰ میلیون تومانی که برایمان واریز شده به عنوان قسط اول است یا همین مقدار قرار است به گروه پرداخت کنند.

شیرالی نژاد با اشاره به حاشیه‌هایی که برای چند نمایش حاضر در جشنواره از جمله «او دو» به وجود آمده و برخی به کیفیت این آثار انتقاد داشتند، توضیح داد: یکی از حاشیه‌هایی که برای گروه ما به وجود آمد این بود که می‌گفتند چرا نمایش قبلی من «مختلفیم» بیشترین کمک هزینه را دریافت کرده است در حالی که این نمایش پرفروش‌ترین اثر سال ۹۹ بود و البته معتقدم کمترین کمک هزینه را به من پرداخت کردند و از این ماجرا شاکی هم هستم اما نمی‌دانم چرا این مساله باید معیار انتقاد از حضور نمایش بعدی من در جشنواره باشد. حتی افرادی که به حضور نمایش «او دو» در جشنواره اعتراض داشتند و در شبکه‌های اجتماعی علیه نمایش استوری می‌گذاشتند، نه نمایش «مختلفیم» را دیده بودند نه «او دو» را پس چطور می‌توانند درباره ضعف نمایشی که ندیده‌اند، مطالب غیرمنصفانه بنویسند. من از اولین کارم «گرگ‌ها در آشپزخانه» نمایش‌هایم جزو پرفروش‌های تئاتر بوده است تا آخرین کاری که به صحنه بردم. نقد یعنی جدا کردن سره از ناسره اما وقتی نمی‌توانند درباره خود نمایش نظر بدهند انگ‌های فرامتنی به کار می‌چسبانند که از نظر من معتبر نیست.

وی درباره چگونگی حضورش در جشنواره توضیح داد: نمایش «او دو» در بخش رقابتی جشنواره حضور دارد. من در خواستم را خارج از ظرفیت مطرح کردم که خوشبختانه مساعدت شد و نمایش برای حضور در این بخش مورد قبول قرار گرفت. نمایش «او دو» جزو ۶ اثر بخش مهمان است که با نظر آقای مسافرآستانه در بخش رقابتی جشنواره حضور دارند.

کارگردان «مختلفیم» ادامه داد: اجرای نمایش «او دو» ۳۰ آذر ماه در پردیس شهرزاد به پایان رسید. من روز قبل از آخرین اجرا فیلم کارم را هر طور شده بود به دست خود آقای مسافر آستانه رساندم و تاکید کردم که خودشان فیلم کار را ببینند چون نمی‌خواستم مسائلی که پارسال برای نمایش پیش آمد امسال هم به وجود بیاید. مجدداً پیگیر شدم که آقای مسافر آستانه به من گفتند کار را دیدند و دوست داشتند اما باید فیلم را به شورای ۱۵ نفر ارائه دهیم تا آنها کار را تایید کنند که در نهایت چون زمان بارگذاری فیلم‌ها به پایان رسیده بود فیلم نمایش را با مساعدت دبیرخانه در سایت بارگذاری کردم و کار برای حضور در بخش رقابتی مورد قبول قرار گرفت.

شیرالی نژاد با اشاره به اینکه در هر جشنواره‌ای ایراد و باگ وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه برخی از منتقدان چون امسال کارشان در جشنواره پذیرفته نشده است، به روند انتخاب‌ها معترض هستند اما مثلاً سال‌های قبل که در جشنواره حضور داشتند از نظرشان جشنواره سلامت برگزار شده است. سال قبل نمایش «مختلفیم» برای حضور در بخش رقابتی پذیرفته شده بود اما بنا به دلائلی ما به بخش غیررقابتی رفتیم پس من هم باید تمام جشنواره را زیر سوال می‌بردم؟

وی در پایان درباره مضمون نمایش بیان کرد: نمایش «او دو» برداشتی آزاد از زندگی اوریانا فالاچی است اما در واقع او یک مصداق است و مضمون اصلی اثر درباره خبر و رسانه است. این نمایش دوران پساجنگ جهانی دوم را نشان می‌دهد و وضعیتی که در آن دوران درباره رسانه و حقنه کردن اخبار شکل می‌گیرد. البته نمایش اثری جهان شمول است و درباره یک اقلیم خاص حرف نمی‌زند چون معتقدم سیاست در همه جای دنیا دستخوش یک سری اتفاقات پشت پرده است. مشخصاً نمی‌شود یک اثر هنری را در یک چارچوب ارائه داد این نمایش نیز از این قاعده مستثنی نیست و چون همانطور که از رئالیسم جادویی در نمایش بهره برده شده با اثری پساساختارگرایانه نیز روبرو هستیم و حتی ممکن است رگه‌هایی از تئاتر کلاسیک نیز در کار دیده شود.

نمایش «او دو» سه شنبه ۱۹ بهمن ماه در بخش رقابتی چهلمین جشنواره تئاتر فجر در ۲ نوبت ۱۶:۳۰ و ۱۹:۱۵ در تالار حافظ به صحنه می‌رود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند