سینما

«دِرب» اثری اخلاق گرا است

به گزارش ردکارپت فیلم:  رضا محقق معتقد است «دِرب» اثری امیدگرا و اخلاق‌گراست، قصه دارد و مخاطب فیلم اگر آن را به نوع نگاهی که سازندگان به سینما دارند، دنبال کند حتما جذب آن خواهد شد.

فیلم سینمایی «دِرب» به کارگردانی هادی محقق و تهیه کنندگی رضا محقق ، یکی از ۲۲ فیلمی است که به چهلمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده است. به همین بهانه به گفت‌وگو با تهیه کننده فیلم نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

رضا محقق تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دِرب» با اشاره به اینکه از حضور این اثر به کارگردانی هادی محقق در بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر آن هم در میان آثاری که به لحاظ شرایط روز سینما در سطح بالایی قرار دارند، خرسند است، گفت: «ما فیلم «دِرب» را با نگاهی که در آثار قبلی‌مان به سینما داشتیم، ساختیم و امیدواریم دوست‌داران سینما و کسانی که سینمای واقعی را دوست دارند با آن ارتباط برقرار کنند. همچنین امیدوارم این اثر در جشنواره فیلم فجر و جشنواره‌های دیگر موفقیت‌هایی را کسب کند چراکه رسالت اصلی فیلم همین است.»

او با اشاره به اینکه وقتی کسی درباره سینما حرف می‌زند باید تعریف خود را از سینما بیان کند، گفت: «اگر تعریف ما از سینما، سینمای بدنه و گیشه باشد یعنی از فیلم‌هایی حرف می‌زنیم که مخاطبان عام سینما آن را می‌پسندند و دنبال می‌کنند اما رسالت اصلی فیلم «دِرب» بار معنوی فیلم و نگاهی‌ست که به اسم سینما دنبال می‌کند اما هم می‌تواند برای مخاطب خاص و هم مخاطب عام جذاب باشد.»

تهیه‌کننده «دِرب» ادامه داد: «اگر از این نوع سینما یعنی سینمای هنری استقبال شود، بسیار خوب است و اگر هم نشود باز هم سینما رسالت خود را ادامه خواهد داد.»

محقق در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه هادی محقق کارگردان اثر چندی سالی‌ بود که ایده «دِرب» را در ذهن خود داشت و می‌خواست آن را تبدیل به یک فیلم سینمایی بلند کند، گفت: «من هر زمان که هادی محقق برای کاری اقدام می‌کند، سر از پا نمی‌شناسم و با خود می‌گویم حتما باید تهیه‌کنندگی کارش را برعهده بگیرم چراکه به فیلمسازی، نگاه و هوش ایشان اعتقاد دارم.»

او افزود: «زمانی که هادی محقق تصمیم می‌گیرد اثری را خلق کند، چهار تا پنج ماه در سکوت عمیقی فرو می‌رود و حرفی نمی‌زند و آنجاست که متوجه می‌شوم، ایده مهمی در ذهن دارد که می‌خواهد آن را عملی کند.»

تهیه‌کننده «دِرب» با اشاره به اینکه این فیلم سینمایی برای هر نوع مخاطب می‌تواند پیام داشته باشد، گفت:«فیلم «دِرب» یک اثر امیدگرا و اخلاق‌گراست همچنین فیلمی‌ست که قصه دارد و مخاطب فیلم اگر آن را به نوع نگاهی که ما به سینما داریم، دنبال کند حتما جذب آن خواهد شد.»

به گفته محقق، این فیلم سینمایی با یک پیش‌تولید کوتاه در ۴۵ جلسه و در فصل بهار فیلمبرداری شده است البته مراحل فنی این پروژه به طول انجامید چراکه یکسری از کارها مطابق میل کارگردان نبود و برخی موارد تغییر کرد.

رضا محقق: «دِرب» اثری اخلاق گرا است

تهیه‌کننده «دِرب» با بیان اینکه نوع نگاه به جهان فیلمسازی کارگردان شباهت این اثر سینمایی با دیگر آثار هادی محقق است، گفت: «جهان‌بینی که در ذهن کارگردان نقش بسته است طبعا نگاهی را دنبال می‌کند که ما در آثار قبلی نیز می‌بینیم.»

محقق ادامه داد: «اما تفاوت «دِرب» با دیگر آثار کارگردانش این است که قصه‌گوتر است، کاراکتر اصلی متفاوت دارد و در فُرم و محتوا نیز به گونه دیگری عمل می‌کند. همچنین روحی در فیلم به دلیل انسان‌محور بودن آن وجود دارد که جذاب است. در حقیقت قصه این فیلم از تلاش انسانی که آرام و قرار ندارد، می‌گوید که در حال تلاش برای تغییر شرایط است.»

او در پاسخ به این پرسش که چرا این فیلم بازیگر شناخته شده و یا چهره‌ای ندارد، گفت: «ما در ابتدا قرار بود از بازیگران چهره و غیرچهره استفاده کنیم اما زمانی که وارد تمرین با بازیگران غیرچهره شدیم به این نتیجه رسیدیم که نتیجه خوبی در پی ندارد. همچنین به دلیل مسایل مالی نمی‌توانستیم از بازیگر چهره استفاده کنیم و در این میان هادی محقق تصمیم گرفت خود شخصیت اصلی را ایفا کند چراکه معتقد بود به خودِ واقعی او نزدیک است.»

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: «پس از پایان کار، زمانی که راش‌ها را دیدم به این نتیجه رسیدم که کاراکتر بسیار خوب درآمده و هادی محقق در ایفای نقش خود درخشیده است. همچنین باید بگویم دیگر نقش‌آفرینان نیز مانند کارهای قبلی ما نابازیگر هستند و در این کار موفق ظاهر شده‌اند چراکه کارگردان آن‌ها را به درستی هدایت کرده است.»

رضا محقق افزود: «فیلم‌های ما جزو آن دسته از آثاری‌ست که طبعا باید شخصیتش وجود داشته باشد یعنی روحی که در انسان نهفته است و کاراکتری که با شخصیت مناسب باشد، برای ما اولویت دارد.»

او با اشاره به اینکه نوع شاعرانگی و روح لطیف «دِرب» فضای سرسبزی را می‌طلبید، گفت: «فیلم «او خوب سنگ می‌زند» را در تابستان و «ممیرو» را در مردادماه ساختیم چراکه شرایط فیلم‌ها به‌گونه‌ای بود که باید در زمان خاصی ساخته می‌شد. «دِرب» را هم در فصل بهار جلوی دوربین بردیم و خوشبختانه  امیدی که در طبیعت این فصل می‌بینیم به شدت به رسالت فیلم کمک کرده است.»

تهیه‌کننده «ممیرو» ادامه داد: «فیلم «دِرب» دارای قاب‌ها و تصویرهای زیباست و به مخاطب می‌گوید می‌توان دنیا را زیبا دید همچنین طبیعت در کنار شرایط خشن التیام‌بخش و آگاهی‌بخش باشد.»

محقق در جواب به این سوال که «دِرب» به چه معناست، گفت: «دِرب» به معنای زمین سفت و موقعیت بن‌بست است یعنی فرد به جایی رسیده است که دیگر هیچ پناهی ندارد و زندگی‌اش پُر از گره است. در حقیقت شخصیت اصلی فیلم که مامور اداره برق است در شرایط سخت زندگی دچار عذاب وجدان می‌شود و خود را در مقابل کسانی که توانایی حل مشکل خود را ندارند، مسئول می‌داند و می‌خواهد آن‌ها را نجات بدهد.»

تهیه‌کننده «او خوب سنگ می‌زند» با بیان اینکه «دِرب» نیازمند تمرکز هنگام تماشا است، گفت: «مخاطب نیاز دارد در خود فیلم به دنبال فیلم باشد پس این فیلم که مهمترین پیامش اخلاق و به هدف خود رسیده است، اثری نیست که مخاطب تنها برای سرگرم کردن خود آن را تماشا کند اما می‌تواند در سینمای بدنه اکران شود چراکه هر نوع مخاطبی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.»

رضا محقق درباره عوامل پشت دوربین این پروژه نیز گفت: «عوامل «دِرب» چند نفر از دوستان ما هستند که پیش از این کار تجربی کرده بودند. در حقیقت این اثر سینمایی با ۸ یا ۹ نفر ساخته شده و پشت صحنه خلوتی داشته است چراکه لازم بود سادگی کار با خود آن همخوانی داشته باشد. همچنین این اثر استفاده از امکانات روز را نمی‌طلبید.»

او در پایان گفت: «خوشحالم که در سینمای ایران کار و این نوع فیلمسازی را دنبال می‌کنم. همچنین به دنبال آن هستم که همیشه و در هر شرایطی به فیلسمازان جوان، کار اولی و افراد باانگیزه حمایت کنم و کنارشان باشم تا آثار خوب و شرافتمند برای ارتقای سینمای ایران ساخته شود. در نهایت باید بگویم که از این سینما فاصله نخواهم گرفت چراکه این نوع سینما در ذهنم نقش بسته است.»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند