محقق

نشست فیلم سینمایی «درب» برگزار شد

به گزارش ردکارپت فیلم: نشست فیلم سینمایی «درب» به کارگردانی هادی محقق برگزار شد.

عصر امروز پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه، نشست خبری فیلم سینمایی «درب» به کارگردانی هادی محقق در خانه جشنواره واقع در برج میلاد برگزار شد.

و با حضور رضا محقق تهیه کننده، محمد اقبالی، بازیگران، سامان مجدوفایی اصلاح رنگ، حسین قورچیان صداگذار، محمد دارابی فر آهنگساز، فرشاد عباسی تدوینگر، امیرمهدی نوری مدیر صدابرداری، عیسی خیبرمنش طراح صحنه و لباس، منصور عبدرضا یی مدیر فیلمبرداری برگزار شد.

در ابتدای نشست، رضا محقق گفت: تمام کسانی که در فیلم حضور دارند برای ساخت این پروژه گذاشته‌اند.

عباسی درباره موسیقی فیلم بیان کرد: درب یک فیلم شاعرانه است و من سعی کردم تا موسیقی از این حس شاعرانه بیرون نزند.

قورچیان ادامه داد: درب یک فیلم کاملاً مستقل است، شاید تعداد کمی پشت دوربین بودند، اما این فیلم حس و روحی دارد که فیلم‌های پرهزینه نداشتند و یک فیلم بسیار محترم است.

هادی محقق درباره انتخاب نابازیگران در فیلم توضیح داد: معتقدم ضرورت در این جنس آثار این است که مخاطب آن را باور کند و استفاده از بازیگر باعث می‌شود حس باورپذیری در مخاطب کم می‌شود. به همین دلیل از نابازیگر در فیلم استفاده نکردیم و تاکید می‌کنم که مشکل مالی برای انتخاب بازیگر نداشتیم. ما هنر را می‌بینیم که باور کنیم به همین دلیل از المان‌هایی استفاده می‌کنیم تا باورپذیری را بیشتر می‌کند و انتخاب نابازیگر برای رسیدن به باورپذیری در مخاطب بسیار مهم است.

وی درباره فرم روایی فیلم توضیح دهد: سال هاست تلاش می‌کنم تا بدانم فرم و محتوا است اما آنچه که به آن رسیدم این است که فرم همان محتوا است. زمانی که می‌خواهیم چیزی را بیان کنیم باید آن را در یک ظرف برسیم و این ظرف برای من براساس تجربیات زندگی ام و خاطراتی که پشت سر گذاشتم شکل گرفته است. ما باید اول به محتوای مناسب برسیم که فرم شکل گیرد، ای کاش ترجنه درستی از آقای کیارستمی می‌شد، ای کاش دقیق‌تر به او نگاه می‌کردیم و ای کاش با احتیاط از او صحبت کنیم.

وی درباره بازی خود در فیلم بیان کرد: ادل بدنبال بازیگر برای فیلم بودم اما در نهایت برای اینکه نقش بهتر شکل گیرد جلوی دوربین، خود یکی از نقش‌ها را بازی کردم. اولین سفیر تصویر بازیگر است،

هادی محقق گفت: بدترین حالت انسان ریاکاری است و اگر فردی در کار خیری هست بخواهد آن را فریاد زند. در سکانس پایانی شخصیت اصلی در حالتی قرار می‌گیرد که تصمیم می‌گیرد که دیدن کار خیر وی برای دیگران مهم نیست.

وی درباره نادیده گرفتن نقش زن توضیح داد: من برای جنس زن بیشمار احترام قائلم مگر می‌شود نقش زن را نادیده گرفت درباره نگاهم به سینما نیز باید بگویم که همچنان این نگاه را ادامه می‌دهم و اگر نگاهم را تغییر دهیم یعنی تا امروز راهم را اشتباه رفته‌ام. آن زنی که ایستاده و امر امانت داری را به ما تذکر می‌دهد، مگر زن نیست. احترام به زن در فیلم واقعاً وجود داشت.

سامان مجدوفایی درباره حضور درب در فیلم بیان کرد: ما در همه جشنواره‌های بزرگ دنیا بخش‌های مختلفی داریم که آثار مختلفی را در برمی گیرد. اما در جشنواره فیلم فجر مشغول حذف بخش‌ها هستیم.

رضا محقق نیز در این‌باره گفت: این فیلم، فیلم جشنواره است و جشنواره جای سینما است و کسانی که سینما را خوب بشناسند از این فیلم لذت می‌برند.

وی بیان کرد: از سال ۸۸ که با برادرم کار می‌کنم، اولین کارم او خوب سنگ می‌زند در جشنواره حضور داشتم. فیلم ممیرو توسط آقای برزگر تدوین شده و آنچه در فیلم‌های هادی محقق است مولفه‌های ذهنی خودش است و متعلق به کسی نیست.

هادی محقق نیز توضیح داد: فایل ذهنی من در کنار مجید برزگر تغییر کرد، ۲ سال در دفتر او بودم و مسائل بسیاری از وی یاد گرفتم، او معلم بسیار خوبی است و در بعد کاری من تاثیر گذاشت و برای تک تک راهنمایی‌هایی که به من کرد ممنون هستم.

این کارگردان گفت: اکران با جشنواره ۲ امر متفاوت است. اعتراف می‌کنم که شاید این فیلم مناسب اکران سرگروه نباشد. اما جشنواره اکران محفلی است و چنین آثاری می‌تواند در این جشنواره دیده شود. معتقدم فیلم‌هایی از این دست ریشه‌های سینمای ایران را محکم می‌کند. مخاطبان این فیلم مانند خودش باید خلوت باشد. اگر سالن پر بود باید به ساخته خود شک می‌کردم. فاصله ما یا آقای کیارستمی کهکشانی است، فیلم‌های او همین حالا نیز می‌تواند در سینماها فروش داشته باشد. سینمای مستقل این است که اول خود فیلم و نیازهای فیلم را در نظر بگیریم، نه اینکه به مخاطب فکر کنیم و این یعنی باج ندادن به بسیاری از امور است، مستقل یعنی به آنچه که می‌اندیشی باور داشته باشیم.
فرشاد عباسی نیز گفت: اینکه یک فیلم با هزینه شخصی تولید شده باشد مستقل است غلط است. در واقع فیلم مستقل یعنی اینکه تصورات ذهنی را فارق از ترس از سانسورها به تصویر کشد.

محمد اقبالی بازیگر فیلم از برادران محقق و دیگر عوامل فیلم تشکر کرد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند