فجر

جشنواره «بین المللی» فجر سال بعد با همین “دست‌ فرمون” برگزار می‌شود؟

به گزارش ردکارپت فیلم: ایسنا نوشت: نمایش فیلم‌های جشنواره فجر در حالی به پایان راه خود رسید که این رویداد در آخرین روز به اندازه ۴۰ دوره، دچار حاشیه شد و مهمترین سوالی که حالا مطرح می‌شود این است که آیا با همین شیوه قرار است دوره چهل و یکم جشنواره فجر با ادغام بخش جهانی به صورت بین‌المللی برگزار شود؟

پنجشنبه بیست‌ویکم بهمن‌ماه جشنواره فیلم فجر با نمایش دو فیلم به کار خود پایان داد تا آماده برگزاری اختتامیه و معرفی برگزیدگان شود. این رویداد در حالی روز یازدهم خود را به پایان رساند که پس از اعتراض‌ها به شبهه در رأی‌گیری مردمی و حذف این جایزه به اوج حاشیه‌های خود رسید تا یک روز پرخبر و حادثه در تاریخ جشنواره فیلم فجر ثبت شود.

علاوه براین‌ها در این روز نامزدهای جشنواره هم اعلام شدند که آن هم کم حاشیه نداشت و در این گزارش به اتفاق‌های بحث‌برانگیز روز آخر جشنواره چهلم اشاره خواهد شد.

* در روز پنجشنبه که خلوت‌ترین روز جشنواره فجر در تمام ۱۱ روز قبل بود، دو فیلم «دِرب» به کارگردانی هادی محقق و «نمور» به کارگردانی داوود بیدل در سینمای رسانه برای خبرنگاران و منتقدان نمایش داده شدند که چندان مورد استقبال قرا نگرفتند. البته سینمای رسانه روز پنجشنبه، بیش از روزهای قبل پذیرای مهمان‌های ویژه بخصوص کودکان بود.

* «درب» که در گویش لُری به معنای زمین سِفت است، فیلمی در گونه آثار مستند داستانی با نمایش تصاویری بکر از طبیعت بود که در روز آخر خیلی مورد پسند تماشاگرانش نبود در حالی که شاید در فضایی آرام و به دور از هیاهوی جشنواره دیده شود، لدت‌بخش باشد. در این باره سازندگانش هم بیان کردند که «درب» یک فیلم جشنواره‌ای است و حتماً مخاطب خاص خود را دارد. هادی محقق در نشست مطبوعاتی فیلمش تاکید داشت که از خلوت بودن سالن نمایش تعجب نکرده و اتفاقا اگر شلوغ می‌شد حتماً به آن شک می‌کرد.

* فیلم دوم سانس خبرنگاران «نمور» با وجود آنکه قصه داشت اما نوع کارگردانی و بازی‌های نچسب صدای قهقهه و کف‌زدن‌های تمسخرآمیز تماشاگران را که بیشتر از سانس قبل بودند، بلند کرد. در نشست پرسش و پاسخ فیلم که با انتقادهایی از سوی خبرنگاران هم همراه بود، سازندگان گفتند که فیلم‌شان مثل یک قورمه‌سبزی است و طول می‌کشد تا جا بیفتد. آن‌ها همچنین درباره یک صحنه واکنش‌برانگیز که بیش از همه دستمایه خنده دسته جمعی در سالن اکران شد، بیان کردند که شخصیت‌های زن و مرد داستان خود را, صرفا بخاطر گرفتن مجوز، “عقد کرده” عنوان کردند تا بچه‌ تولد شده آن‌ها هم مسئله شرعی نداشته باشد!

* در دوره‌های اخیر جشنواره فجر معمولاً بعد از پایان نمایش آخرین فیلم و تمام شدن نشست مطبوعاتی‌اش، بلافاصله یک نشست خبری با حضور دبیر یا به همراه داوران برگزار و اسامی نامزدها اعلام می‌شد. اما امسال خبرنگاران هر چه منتظر ماندند خبری از این نشست نشد و به جای آن شایعات زیادی درباره اختلاف نظر در هیأت داوری به گوش می‌رسید. در این بین ناگهان خبری به نقل از دبیر جشنواره فیلم فجر منتشر و اعلام شد که جایزه سیمرغ مردمی که سال‌هاست به بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اهدا می‌شود بخاطر ابهامات حذف شده است. در دسترس نبودن دبیر جشنواره برای ارائه توضیح درباره شبهه‌های پیش آمده در رأی‌های مردمی حرف و حدیث و شایعه‌ها را زیاد کرد از جمله اینکه گفته می‌شد در این حذف ناگهانی، دخالت عوامل یک فیلم که در رده‌بندی ها قرار داشته ،تاثیرگذار بوده است. خبر حذف این جایزه از جشنواره امسال به سرعت در میان اهالی رسانه، منتقد و نیز سینماگران حاضر در خانه جشنواره و فضای مجازی با واکنش‌های متفاوتی همراه شد و برخی تعجب خود را با عبارت‌هایی همچون “اقدام عجیب”، “مردم باز هم حذف شدند” و “فاجعه برای اعتبار جشنواره” نشان دادند. از سوی دیگر مطالبی هم با هدف تمجید از این کار منتشر شد که این اقدام جشنواره را شجاعانه عنوان می‌کرد. با این حال سامانه سمفا پس از خبر حذف جایزه، از دسترس خارج شد.

مصطفی کیایی – کارگردان سینما – هم مطلبی در صفحه خود نوشت که در بخشی از آن آمده بود: «جشنواره‌ که نمی‌تواند راهکار مناسبی برای مراقبت از رأی‌ها داشته باشد و آن را درست اجرا کند، خدا به داد سینمای ایران برسد.» هوتن شکیبا – بازیگر فیلم ملاقات خصوصی که در آرای مردمی در رتبه اول قرار داشت – هم با انتشار تصویری از کارگردان فیلم (امید شمس) نوشت: برای اشک‌هایی که می‌ریزی لبخند آرزو دارم.

* حذف سیمرغ مردمی با واکنش تهیه کننده فیلم «ملاقات خصوصی» هم مواجه شد و امیر بنان با اعتراض به این اتفاق اعلام کرد که «ملاقات خصوصی» جایزه‌ خود را از دست مردم گرفته و این سیمرغ بماند برای کسانی که حتی بلد نیستند جشنواره برگزار کنند! او در نامه‌ای به مسعود نقاش‌زاده از داوری شدن فیلمش انصراف داد و متن دست‌نویس خود را در اختیار ایسنا قرار داد و تاکید داشت که ساعت ۱۹ بیست‌ویکم بهمن و حدود سه ساعت پیش از انتشار اسامی نامزدهای جشنواره، آن را برای دبیر جشنواره فرستاده است.

* در ساعت‌های پایانی ۲۱ بهمن‌ماه، سرانجام اسامی نامزدهای بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فجر اعلام شد که این فهرست هم در همان دقایق ابتدایی با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد و در فضای مجازی برخی به شوخی و جدی نفوذ شهاب حسینی – داور – را در این انتخاب‌ها تاثیرگذار می‌دانستند تا جایی که در توییتی نوشته شد، قباد بالاخره انتقام خود را از شیرین دیوان‌سالار گرفت. این کنایه‌ای بود به نادیده گرفتن بازی پریناز ایزدیار در فیلم «ملاقات خصوصی». البته با وجود انکه تهیه‌کننده «ملاقات خصوصی» تاکید می‌کرد که چند ساعت قبل از اعلام اسامی نامزدها نامه انصراف خود از داوری را به دبیر جشنواره داده، اما این فیلم در دو بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین فیلم اول نامزد دریافت جایزه شد.

* در میان نامزدهای جشنواره، فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر که در بین فیلم‌های ضعیف این دوره از جشنواره، در مواردی به طرز اغراق‌آمیزی تحسین می‌شود در ۱۴ بخش نامزد سیمرغ شده و رکورددار است. پس از آن فیلم «علفزار» ساخته اول کاطم دانشی با نامزدی در ۱۳ رشته و بعد «برف آخر» در ۱۲ رشته در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

* در آخرین روز جشنواره، آثار گنجینه با عنوان «عاشقان فقیر» به فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی پرداخت و وحید نیکخواه آزاد در نشست این فیلم صحبت کرد. همچنین نشست تخصصی دیگری در حوزه سینما و سبک زندگی برگزار شد که احسان شاه‌قاسمی – عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و جامعه شناس – میهمان آن بود.

* ۲۲ فیلم جشنواره فجر در حالی در مدت ۱۱ روز نمایش داده شدند که میزان انتقاد از کیفیت فیلم‌ها بسیار زیاد بود و برهمین اساس در روزهای گذشته مصاحبه‌ای از بهروز افخمی – یکی از اعضای هیأت انتخاب – با خبرگزاری مهر حاشیه‌ساز شد که در آن گفته بود دو فیلم پر حاشیه جشنواره یعنی «لایه‌های دروغ» و «ماهان» را ندیده و به اعتبار رأی همکارانش درباره آن‌ها نظر داده است. افخمی در تماسی با ایسنا اعلام کرد که پس از این گفت‌گو، یک مصاحبه دیگر از او منتشر شده که حرف‌هایش وارونه نقل شده و انگار گفته‌های اولیه‌اش را تکذیب کرده است. برهمین اساس تاکید کرد که «من همچنان می‌گویم این دو فیلم را ندیده‌ام و حرفم همان است که قبلا گفته‌ام.»

* جشنواره فیلم فجر پس از ۱۱ روز در حالی نمایش فیلم‌ها را تمام کرد که خبر می‌رسید محدودیت‌هایی برای مدعوین اختتامیه و زمان برگزاری مراسم از سوی وزارت بهداشت اعلام شده و شاید همین مسئله بود که برنامه‌ریزی‌ها برای در اختیار قرار دادن کارت‌های خبرنگاران را به ساعت‌های پایانی حضور آن‌ها در سینمای رسانه موکول کرد. البته نحوه توزیع کارت‌ها به خبرنگاران و عکاس‌ها هم به شیوه‌ای خاص بود که با کندی مسئولاتن مربوط، سبب ازدحام پشت در اتاق مخصوص اهدای کارت شد!

 

* و در آخر اینکه پس از روزها اعتراض بابت شلوغی سالن مطبوعات و اینکه هیچ نظارتی بر جلوگیری از تجمع بویژه در مراسم فوتوکال صورت نمی‌گرفت، استقرار یک تیم پزشکی در روزهای پایانی برای انجام تست سریع کرونا همانند نوشداروی بعد از مرگ سهراب تلقی می‌شد. یکی از افراد این تیم به ایسنا اعلام کرد که بیشتر افراد به دلیل انکه می‌دانند در صورت مثبت بودن تست، کارتشان گرفته می‌شود و اجازه ورود به مرکز همایش‌ها را ندارند، از دادن تست خودداری می‌کنند با این حال در چند روز گذشته بیش از ۶۰ نفر تست داده‌اند که تقریبا یک ششم آن‌ها به کرونا مبتلا بودند. او همچنین اشاره کرد که وضعیت جشنواره فیلم فجر از همان ابتدا به گونه‌ای بود که استقرار چنین گروهی ضرورت داشت ولی به دلیل مهیا نشدن شرایط برای انجام تست، کار به روزهای آخر رسید.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند