جوایز

درخشش «موقعیت مهدی» و «بدون قرار قبلی» در شب «تجلی اراده ملی»

به گزارش ردکارپت فیلم: آیین اختتامیه بخش تجلی اراده ملی چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که دو فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» و «بدون قرار قبلی» بیشترین جوایز این بخش را از آن خود کردند.

مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی چهلمین جشنواره فیلم فجر امشب دوشنبه ۲۵ بهمن ماه همزمان با شب میلاد امام علی (ع) در محل ایوان شمس برگزار شد.

این مراسم رأس ساعت ۱۹:۱۵ با پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهده محمد سلوکی بود، با پخش ویدئو کلیپی میلاد امام علی (ع) تبریک گفته شد.

در ادامه مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر روی صحنه آمد و با تشکر از حضور نهادهای مختلف در این مراسم گفت: آنچه که به عنوان تجلی اراده ملی در نظر گرفته شده است، تجلی اراده ملی برای فرهنگ و هنر ملی است. گاهی فکر می‌شود تنها چند نهاد خاص متولی فرهنگ در کشور هستند، اما می‌دانیم درخت فرهنگ متکی به اراده مردم و حمایت نهادهای مختلف دولتی است. ما نیاز به حمیت ملی برای ارتقای فرهنگ و هنر در کشور داریم.

بعد از سخنرانی کوتاه دبیر نوبت به اهدای جوایز نهادهای مختلف رسید.

فیلم برگزیده آستان قدس رضوی؛ بدون قرار قبلی

در این بخش مالک رحمتی قائم مقام آستان قدس رضوی روی صحنه آمد و اولین جایزه هیات داوران آستان قدس رضوی را به محمود بابایی برای تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» اهدا کرد. همچنین جایزه دیگر این بخش به بهروز شعیبی کارگردان این فیلم اهدا شد.

جایزه دیگر این بخش به فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی نویسندگان فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» تقدیم شد.

مالک رحمتی قائم مقام آستان قدس رضوی در این بخش گفت: در دوره جدید فعالیت‌های هنری در آستان قدس رضوی، توجه ویژه ما به معارف اهل بیت (ع) به ویژه نگاه رضوی است و بعد از بررسی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر، از فیلم «بدون قرار قبلی» تقدیر به عمل آمد. ما فکر می‌کنیم در دنیای کنونی، زیست مجازی بسیار مهم است و باید به آن توجه شود و آستان قدس رضوی با امکانات فرهنگی که دارد، در این زمینه ورود پیدا کرده و از سال جاری «جایزه بزرگ فیلم فرهنگی» را بنا می‌نهد. امیدواریم کارگردانان سینمای ایران به ذخایر فرهنگی آستان قدس رضوی توجه داشته باشند.

فیلم برگزیده آکادمی هوش مالی؛ نگهبان شب

در ادامه مراسم کمیل رودی به همراه نمایندگان آکادمی هوش مالی روی صحنه آمدند و جایزه این بخش را به‌عنوان بهترین فیلم جشنواره چهلم فیلم فجر از نظر سواد مالی به رضا میرکریمی کارگردان فیلم سینمایی «نگهبان شب» اهدا شد.

جایزه انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان؛ علی مردانه دستیار کارگردان «خائن کشی»

در بخش بعدی انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردانان جایزه خود را به علی مردانه دستیار کارگردان در فیلم خائن کشی اهدا کردند. مردانه بعد از دریافت جایزه از اعضای صنف خود و دیگر کارگردانانی که با آن‌ها کار کرده تشکر کرد.

جایزه انجمن مدیران تولید؛ عبدالله شهباززاده مدیر تولید «موقعیت مهدی»

در ادامه نمایندگان انجمن مدیران تولید روی صحنه حاضر شدند و جایزه این صنف را به عبداله شهباززاده مدیر تولید فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اهدا کردند.

فیلم برگزیده معاونت فرهنگی قوه قضاییه؛ ملاقات خصوصی

در بخش بعدی مراسم حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی مدیر امور فرهنگی قوه قضائیه روی صحنه حاضر شد و جایزه این معاونت را به امید شمس برای کارگردانی فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» اهدا کرد.

ابراهیمی پس از اهدای این جایزه گفت: رییس قوه قضاییه سلام خود را به اهالی هنر رساند. ما در دوره جدید فعالیت قوه قضاییه آمادگی کامل همکاری با سینماگران برای تولید فیلم‌های قضایی خواهیم داشت.

برگزیدگان بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ دسته دختران، موقعیت مهدی

در ادامه نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران روی صحنه حاضر شدند و جایزه خود را به منیر قیدی برای کارگردانی فیلم سینمایی «دسته دختران» اهدا کردند.

همچنین جایزه دیگر این بنیاد به هادی حجازی‌فر برای کارگردانی فیلم «موقعیت مهدی» اهدا شد.

فقیه مدیرکل امور ایثارگران بنیاد شهید در این بخش بیان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران به دنبال ترویج فرهنگ شهادت است. همچنین تلاش ما این است که از کسانی که در عرصه هنر در این زمینه تلاش می‌کنند حمایت و قدردانی کنیم. 

فیلم برگزیده بنیاد مستضعفان؛ موقعیت مهدی

در بخش دیگر مراسم حسین واعظیان رییس روابط عمومی بنیاد امور مستضعفان روی صحنه حاضر شد و جایزه این بنیاد را به هادی حجازی‌فر برای کارگردانی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اهدا کرد.

واعظیان نیز در سخنانی کوتاه گفت: طی یک سال پیش شاهد تلاش‌ها برای تولید این فیلم سینمای که اثری مرتبط با گفتمان انقلابی است، بودیم. ما در شرکت «نور تابان» از فیلم‌های فاخر و انقلابی حمایت می‌کنیم.

فیلم برگزیده خبرگزاری ایکنا؛ موقعیت مهدی

در ادامه مراسم مدیران و داوران خبرگزاری بین‌المللی قرآنی ایران (ایکنا) روی صحنه حاضر شدند و جایزه خود را به هادی حجازی‌فر برای کارگردانی فیلم «موقعیت مهدی» اهدا کردند.

در این بخش بیانیه ایکنا با تأکید بر نیاز به پرداخت غیرشعاری به محتواهای قرآنی در سینمای ایران و مفاهیمی چون توکل و ایثار قرائت شد.

فیلم برگزیده سازمان بهزیستی؛ علف‌زار

مدیران و داوران سازمان بهزیستی در ادامه مراسم روی صحنه حاضر شدند. دکتر نصیری معاون فرهنگی سازمان بهزیستی کشور جایزه این سازمان را به کاظم دانشی برای کارگردانی فیلم سینمایی «علف زار» اهدا کرد.

برگزیدگان دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و حوزه اجتماعی وزارت ارشاد؛ نگهبان شب، موقعیت مهدی، ملاقات خصوصی، بدون قرار قبلی

در ادامه مراسم هیأت داوران مشترک دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و حوزه اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه حاضر شدند و جایزه خود در برای «به کارگیری شایسته زبان فارسی» به رضا میرکریمی کارگردان فیلم سینمایی «نگهبان شب» اهدا کردند.

رضا میرکریمی که در آیین اختتامیه جشنواره چهلم فیلم فجر هم غایب بود و برای دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی نماینده خود را روی صحنه فرستاد، در این مراسم هم حضور نداشت و نماینده او این جایزه را دریافت کرد.

جایزه دیگر این بخش برای ارائه «بهترین تصویر از بانوی ایرانی اسلامی» به فیلم «موقعیت مهدی» اهدا شد. هادی حجازی‌فر این جایزه را به ژیلا شاهی بازیگر فیلم اهدا کرد.

در ادامه دیگر جایزه این هیأت داوران با موضوع «زیست عفیفانه» را به فیلم سینمایی «نگهبان شب» اهدا کردند.

جایزه بهترین فیلم از منظر «سرمایه اجتماعی و تصویر پرداخت دقیق آسیب‌های اجتماعی» هم از سوی این هیأت داوران به فیلم «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس اهدا شد.

همچنین جایزه بخش «فرزندآوری و تصویر خانواده» هم به فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی رسید.

برگزیدگان شهرداری مشهد؛ موقعیت مهدی، بدون قرار قبلی

در ادامه مدیران و داوران شهرداری مشهد روی صحنه حاضر شدند. دکتر باغگلی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد جایزه هیأت داوران را به فیلم «موقعیت مهدی» اهدا کرد.

جایزه دیگر این بخش به فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی اهدا شد.

هادی حجازی‌فر پس از دریافت جایزه خود گفت: بیش از یک سال دربه در کمک خیلی از نهادها برای ساخت این فیلم بودم. امیدوارم روزی برسد که سینماگران جشنی بگیرند و از حمایت به موقع نهادها تقدیر کنند.

بهروز شعیبی هم بیان کرد: خوشحالم بعد از سال‌ها فیلمی در شهر خودم بسازم. امیدوارم همه ما بتوانیم فرهنگ مناطق خود را حفظ کنیم.

فیلم برگزیده فدراسیون فوتبال؛ بی رو

در بخش بعدی مراسم و با حضور هیأت داوران فدراسیون فوتبال، کامرانی‌فر دبیرکل این فدراسیون جایزه این بخش را به فیلم «بی رو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی تقدیم کرد.

عباس میرزایی جایزه خود را به فرید ناظر فصیحی طراح جلوه‌های ویژه رایانه‌ای فیلم خود تقدیم کرد.

برگزیدگان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران؛ موقعیت مهدی، شب طلایی

در ادامه مراسم جایزه هیأت داوران معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به های حجازی‌فر برای کارگردانی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اهدا شد.

همچنین جایزه دیگر این هیأت داوران برای «حفظ شأن مادر» به یوسف حاتمی‌کیا برای کارگردانی فیلم سینمایی «شب طلایی» تقدیم شد.

یوسف حاتمی‌کیا در این مراسم حضور نداشت.

برگزیدگان معاونت امور زنان ریاست جمهوری؛ بدون قرار قبلی، هناس

در بخش بعدی هیأت داوران معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده روی صحنه حاضر شدند. دکتر انسیه خزعلی معاون ریس‌جمهور در امور زنان و خانواده جایزه این بخش را به بهروز شعیبی برای کارگردانی فیلم «بدون قرار قبلی» اهدا کرد.

همچنین جایزه دیگر این بخش به مریلا زارعی برای بازی در فیلم سینمای «هناس» اهدا شد. مریلا زارعی در این مراسم حضور نداشت.

دکتر خزعلی در ادامه این مراسم با اشاره به فیلم «بدون قرار قبلی» گفت: خوشحالم از فیلمی تقدیر می‌کنیم که رابطه پدر و دختری و بازگشت به خویشتن را به تصویر می‌کشد. امیدوارم تولید این فیلم‌ها در دولت جدید افزایش پیدا کند. ما از کسانی که در رسانه و سینما کار می‌کنند دعوت می‌کنیم تا در حوزه زنان و نقش زن در جامعه برای تولید اثر وارد میدان شوند.

فیلم برگزیده معاونت فرهنگی وزارت تعاون؛ بدون قرار قبلی

در ادامه مراسم با حضور هیأت داوران معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، جایزه برگزیده این وزارتخانه به بهروز شعیبی برای کارگردانی «بدون قرار قبلی» اهدا شد.

برگزیدگان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد؛ ۲۸۸۸، بدون قرار قبلی

جایزه هیأت داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فیلم «۲۸۸۸» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری اهدا شد که در مراسم حضور نداشتند.

جایزه دیگر این معاونت به بهروز شعیبی برای فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» اهدا شد.

فیلم برگزیده وزارت میراث فرهنگی؛ بدون قرار قبلی

جایزه هیأت داوران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز به بهروز شعیبی برای فیلم «بدون قرار قبلی» تقدیم شد.

در این بخش بر لزوم توجه به استراتژی‌های ترسیم شده از سوی مقام‌معظم رهبری در پیشبرد گام دوم انقلاب تاکید شد.

مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی چهلمین جشنواره فیلم فجر در ساعت ۲۰:۴۵ به پایان رسید.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند