عنکبوت

دو سال درگیر گرفتن پروانه ساخت بوده ام

به گزارش ردکارپت فیلم: ابراهیم ایرج‌زاد، کارگردان فیلم سینمایی «عنکبوت» با موضوع جنایت‌های سعید حنایی می‌گوید دو سال درگیر گرفتن پروانه ساخت بوده است تا مسئولین را راضی کند که پرداختن به چنین سوژه‌هایی و نمایش آن‌ها فرصتی برای دیدن ابعاد ندیدنی‌شان است و این که آشغال‌ها را زیر فرش پنهان کنیم دلیلی بر تمیزی خانه نیست.

ابراهیم ایرج‌زاد، کارگردان فیلم «عنکبوت» مهمان برنامه «پرانتز خبر» در رادیو نمایش شد. او در بخشی از گفت‌وگویش با این برنامه به سختی‌های ساخت تا اکران یک فیلم اجتماعی اشاره کرد و گفت: «همان‌طور که پیش از این گفته شده فیلم درباره‌ یک پرونده از نمونه پرونده‌های واقعی جنایی است که به حدود ۲۰ سال پیش برمی‌گردد و داستان مردی است که تصمیم می‌گیرد خودجوش و براساس طرز تفکر خود جامعه را تمیز کند ولی روش خیلی عجیبی را پیش می‌گیرد که باید دید.»

ایرج‌زاد در خصوص مسیر گرفتن پروانه‌ ساخت ادامه داد: «برای دریافت مجوز، سختی بسیار کشیدیم. اصولا چراهای زیادی جلوی من گذاشتند. مثلا این که چرا می‌خواهید چنین سوژه‌ای را کار کنید؟ چون تابویی بزرگ حول این سوژه و سوژه‌های شبیه به آن، همچنان بعد از این همه سال، وجود دارد که متاسفانه کار را برای فیلمساز سخت می‌کند. من دو سال درگیر گرفتن پروانه ساخت بودم تا مسئولین را راضی کنم که پرداختن به چنین سوژه‌هایی و نمایش آن‌ها یک فرصت، کالبدشکافی و آسیب‌شناسی برای دیدن ابعاد ندیدنی آن‌هاست و می‌شود برای اصلاح جامعه برنامه‌ریزی بهتری داشت و این که آشغال‌ها را زیر فرش پنهان کنیم دلیلی بر تمیزی خانه نیست. بماند که ژانر جنایی در تمام دنیا الگویی مشخص دارد. آدم‌هایی از این دست که سوژه‌ فیلم «عنکبوت» هم شدند در همه جای دنیا وجود دارند. این یک مسئله‌ بشری است. یک نقطه‌ تاریک در وجود انسان‌ که همه‌ کشورها در ژانر جنایی، درام‌روانشناسانه و شکل‌های دیگر و نه فقط در سینما، در ادبیات، در تئاتر و… به آن می‌پردازند.»

 

ایرج‌زاد درباره‌ فیلم «عنکبوت» و شیوه‌ تأثیرگذاری‌اش افزود: «در حقیقت تاریخ ثابت کرده است چنین فیلم‌هایی کمک بزرگی به روانشناسان، جامعه‌شناسان، مسئولین و مردم می‌کنند. وقتی شما در روزنامه‌ها، در خبرها و در فضای مجازی با واقعیت روبه‌رو می‌شوید تیز، بُرنده‌ و آزاردهنده می‌یابیدش اما وقتی این واقعیت، دراماتیزه می‌شود و به عنوان مثال در مدیوم سینما قرار می‌گیرد ارتباط برقرار کردن با آن آسان‌تر است چون در نهایت شما می‌دانید که در حال دیدن فیلم هستید و بخش زیادی از فیلم بر پایه داستان‌گویی است. برای همین از موضوع پذیرایی خوبی می‌کنید، ارتباط برقرار می‌کنید و راجع‌ به موضوع صحبت می‌کنید. همین باعث می‌شود دیدی پیدا کنید و وقتی یک مورد مشابه در جامعه اتفاقی می‌افتد نحوه‌ برخورد با آن را بدانید. این نکته‌ مهمی است که باید به گوش مسئولین بالا دستی برسانیم که ترس بسیار شدیدی دارند از این که فیلمساز به سراغ نقطه‌های تاریک برود.»

کارگردان «تابستان داغ» در خصوص زمان اکران «عنکبوت» هم گفت: «ما قبل از جشنواره می‌خواستیم اکران داشته باشیم که اجازه ندادند. در دل جشنواره هم شایعه‌ تعطیلی سینما مطرح شد.‌ ما می‌خواستیم قطعی بدانیم اما کسی نظر نداد. بعد خبر آمد که می‌خواهند فیلم‌های نوروزی را از ۱۱ اسفند اکران کنند و ما هم منتظر تشکیل شورا شدیم که تشکیل نشد. نظر ما این بود که اگر قرار است اکران نوروزی از ۱۱ اسفند باشد «عنکبوت» هم همان موقع روی پرده برود نه دو هفته زودتر. خلاصه نشد که نشد تا گفتند سه‌شنبه، چهارشنبه ۲۶، ۲۷ بهمن اکران را شروع کنید. حتی چون سه‌شنبه، ۲۶ بهمن تعطیل بود هاردها به شهرستان‌ها نرسید و ما با تهران شروع کردیم. فکر می‌کنم اگر خوش‌شانس باشیم، در نهایت پنجشنبه، ۲۸ بهمن با چند شهر اصلی مثل مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و… شروع می‌کنیم و در روزهای بعد شهرهای دیگر هم اضافه می‌شوند.»

«عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد، نویسندگی اکتای براهنی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی محصول سال ۱۳۹۸ است. داستان این فیلم در مورد قاتل سریالی ایرانی، سعید حنایی است که ملقب به قاتل عنکبوتی بود. محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان‌بخش، ماهور الوند و مینا ساداتی از جمله بازیگران این فیلم هستند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند