اکران

از «لامینورِ» مهرجویی تا «مرد بازنده» مهدویان؛ فیلم‌های اکران نوروزی

به گزارش ردکارپت فیلم: «لامینورِ» داریوش مهرجویی، «مرد بازندهِ» محمدحسین مهدویان، «علف‌زارِ» کاظم دانشی، «روز صفرِ» سعید ملکان، «موقعیت مهدیِ» هادی حجازی‌فر، «قدغنِ» مجید مافی و «شادروانِ» حسین نمازی، فیلم‌های اکران نوروزی ۱۴۰۱ شدند.

بنا به تصمیم شورای صنفی نمایش، اکران نوروزی ۱۴۰۱، با هفت فیلم از ۱۸ اسفند آغاز خواهد شد.

«لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «مرد بازنده» ساخته محمدحسین مهدویان، «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی، «روز صفر» ساخته سعید ملکان، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی، بسته اکران نوروزی را شکل داده‌اند.

در این میان، ۴ فیلم «مرد بازنده»، «علف‌زار»، «موقعیت مهدی» و «شادروان»، از جمله آثار شرکت‌کننده در چهلمین جشنواره فجر بودند که خیلی زود بخت اکران عمومی را پیدا کردند. سه فیلم دیگر، از ساخته‌های دو سال گذشته سینمای ایران هستند.

به‌خاطر آن‌که از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ماه رمضان آغاز خواهد شد، شورای صنفی نمایش تصمیم گرفت اکران نوروزی را زودتر از سال‌های گذشته آغاز کند.

در زیر نگاهی انداخته‌ایم به هفت فیلمی که اکران نوروزی روی پرده خواهند رفت.

لامینور

«لامینور»، تازه‌ترین گامِ داریوش مهرجویی در سینمای ایران است که سال ۹۸ ساخته شد و برای نوروز ۹۹ در جدول اکران جای گرفت که با همه‌گیری کرونا، به خواسته خود نرسید. این فیلم، اینک خواستار نمایش در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱ شده است تا پس از سال‌ها، چشم علاقه‌مندان به آثار داریوش مهرجویی، به جمال فیلم تازه‌اش، روشن شود.

«لامینور» با توجه به این‌که به خواسته کارگردانش، به سی و هشتمین جشنواره فجر هم فرستاده نشد، بسیاری از تماشاگران جدی سینمای ایران را تشنه دیدن خود کرده است تا کار تازه مهرجویی را که پس از «علی سنتوریِ» ناکام، دومین فیلم موسیقایی این کارگردان است، روی پرده به تماشا بنشینند.

علی نصیریان، پردیس احمدیه، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، سیامک انصاری، کاوه آفاق، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی و فریماه فرجامی از بازیگران این فیلم هستند.

مرد بازنده

«مرد بازنده»، هفتمین فیلم محمدحسین مهدویان است که در چهلمین جشنواره فجر، تنها در دو رشته نامزد شد و در پایان، از تندیسِ سیمرغ، بی‌بهره ماند.

آشنایی مخاطب عام با نام محمدحسین مهدویان، پس از پخش سریال پُر بیننده «زخم کاری» از شبکه نمایش خانگی، زوجِ آشنای بازیگران اصلی آن (جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور) و داستان رازآلود فیلم، از جمله ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند تماشاگران را برای دیدن «مرد بازنده»، به سالن های سینما بکشانند.

«مرد بازنده»، داستانِ احمد خسروی است که در گیر و دار زندگی شخصی پرمساله‌اش، مسئول رسیدگی به پرونده‌ای رازآلود می‌شود؛ پرونده‌ای که روند کشف آن با شک‌ها و نگرانی‌های این شخصیت درمی‌آمیزد و زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، امیر دژاکام، مهدی زمین‌پرداز و …، بازیگران این فیلم هستند.

موقعیت مهدی

«موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد، نسخه سینمایی سریال تلویزیونی «عاشورا» است. این فیلم باید به‌زودی روی پرده سینما می‌رفت تا نمایش آن با پخش سریال، تداخل پیدا نکند.

این فیلم، بریده‌ای از زندگی مهدی باکری، فرمانده لشکر عاشوراست که در عملیات خیبر، برادر کوچک‌ترش (حمید) را از دست داد و یک سال بعد، خودش در عملیات بدر، به شهادت رسید.

«موقعیت مهدی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر، پنج سیمرغ بهترین فیلم، بهترین موسیقی، بهترین صدابرداری، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین فیلم اول را به دست آورد.هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی، بازیگران «موقعیت مهدی» هستند.

از «لامینورِ» مهرجویی تا «مرد بازنده» مهدویان؛ فیلم‌های اکران نوروزی

شادروان

«شادروان»، دومین فیلم حسین نمازی در مقام کارگردان است که با تهیه‌کنندگی عباس نادران، در چهلمین جشنواره فجر به نمایش درآمد و البته جایزه‌ای نگرفت.

«شادروان»، به دردسرهای یک خانواده پس از فوت ناگهانی پدرشان می‌پردازد. این خانواده که در حاشیه شهر زندگی می‌کند، درآمدی جز فروش سبزی ندارد و حالا با درگذشت پدرشان، ماجراهای تازه‌ای برای‌شان به وجود می‌آید.

سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رویا تیموریان، رضا رویگری و بهرام ابراهیمی، بازیگران این فیلم هستند.

قدغن

فیلم سینمایی «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و تهیه‌کنندگی محمدحسین فرحبحش، دیگر فیلم اکران نوروزی ۱۴۰۱ است.

داستان «قدغن»، درباره بزه‌های خانوادگی و اجتماعی و نیز اتفاق‌هایی است که در بعضی خانواده‌ها رخ می‌دهد و …

سام درخشانی، افسانه چهره‌آزاد، ساناز سعیدی، محمود جعفری، علیرضا استادی، ونوس کانلی، کریم امینی و رزا بیات در این فیلم بازی کرده‌اند.

دو سال از ساخت فیلم «روز صفر» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان، می‌گذرد.

«روز صفر»، در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ‌های بهترین فیلم اول، نگاه ملی، جلوه‌های ویژه میدانی و طراحی لباس را به همراه جایزه ویژه هیات داوران، به دست آورد.امیر جدیدی، ساعد سهیلی، تینو صالحی، سینا شفیعی، مهدی قربانی و … در این فیلم بازی می‌کنند.

داستان «روز صفر»، درباره دستگیری عبدالمالک ریگی به دست وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران است.

از «لامینورِ» مهرجویی تا «مرد بازنده» مهدویان؛ فیلم‌های اکران نوروزی

علف‌زار

«علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان، با گرفتن چهار سیمرغ بهترین فیلمنامه، تدوین، بازیگر نقش دوم زن و بهترین صداگذاری، از آثار موفق چهلمین جشنواره فیلم فجر بود.

داستان فیلم «علف‌زار»، درباره یک بازپرس است که در آستانه انتقالش، دچار کشمکش‌هایی در چند پرونده می‌شود …

پژمان جمشیدی، ترلان پروانه، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، مهدی زمین‌پرداز، مائده طهماسبی و صدف اسپهبدی (برنده سیمرغ نقش مکمل)، بازیگران این فیلم هستند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند