صوراسرافیل

«صوراسرافیل» چالش‌ حضور یک کودک در محیطی جنگ‌زده

به گزارش ردکارپت فیلم:   بهنام زینعلی کارگردان نمایش «صوراسرافیل» درباره ویژگی های این اثر نمایشی که در خانه هنر آبان روی صحنه است، توضیحاتی ارائه داد.

بهنام زینعلی کارگردان نمایش «صوراسرافیل» که این روزها در خانه هنر آبان روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «صوراسرافیل» نوشته سیاوش پاکراه است که پیش از این توسط عامر مسافرآستانه نیز به صحنه رفته است. در اجرای این اثر نمایشی برخلاف نمایشی که مسافرآستانه به صحنه برد از فضای رئالیستی فاصله گرفتیم و چه در طراحی فضاسازی و بازی‌ها و چه گریم و طراحی لباس به سمت سوررئال رفتیم.

وی ادامه داد: فضاسازی نمایش به شیوه‌ای انجام شده که به جز نوار قرمزی که در دکور نمایش استفاده شده است تمامی دکور و لباس‌های نمایش به صورت سیاه و سفید طراحی شده است. درست است که ظاهراً داستان نمایش رئالیستی است اما در زیرلایه شاهد فضایی غیرواقعی هستیم به جز این تغییر و کوتاه شدن بخش‌هایی از متن برای اجرا، در بقیه موارد وفادار به متن عمل کردیم.

زینعلی با اشاره به اینکه نمایش را با هزینه شخصی به صحنه برده است، عنوان کرد: به دلیل شرایط سخت کرونا، پروسه تمرین نمایش ۱۶ ماه به طول انجامید و ما از آبان پارسال مرحله انتخاب بازیگران را آغاز کردیم. از ویژگی‌های نمایش حضور یک بازیگر کودک در کار است که تمرین‌های سخت و طولانی مدتی را برای آماده شدن وی برای ایفای نقش انجام دادیم که خوشبختانه نتیجه خوبی در پی داشت.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: تلاش کردیم نمایش به شیوه‌ای طراحی شود که مخاطبان هنگام تماشای کار نه صرفاً به دیدن یک نمایش تراژدی بنشینند نه اثری کمدی را تماشا کنند از این همین رو در فضاسازی‌ها تلاش شده هر ۲ شیوه به کار گرفته شود و در نهایت به این مساله بیندیشند که جنگ در هر شرایط و موقعیتی اتفاق ناخوشایندی است. در این نمایش نفس وجود جنگ باعث شده کاراکترها پوسته خشنی از خود به نمایش بگذارند در حالی که حضور یک پسربچه باعث می‌شود به ذات انسانی خود بازگردند اما در انتها مشخص می‌شود این پسربچه در ظاهر از خود فردی دوست داشتنی و با فطرتی پاک به نمایش گذاشته و در درونش ذات ناپاکی داشته و از مردم سوءاستفاده می‌کرده است.

زینعلی در پایان با اشاره به همراهی نویسنده در اجرای نمایش گفت: خوشبختانه سیاوش پاکراه دست من را برای آنچه مد نظر داشتم باز گذاشته بود و به من اطمینان خاطر می‌داد. تمام تلاش ما این بوده که نمایش به اثری کلیشه‌ای تبدیل نشود چون «صوراسرافیل»، اثری دیالوگ محور است و اگر مراقب نبودیم می‌توانست به نمایشی خسته کننده تبدیل شود اما خوشبختانه تا امروز بازخوردهایی که از تماشاگران گرفته‌ایم خیلی خوب بوده است. با وجودی که ما امکانات و هزینه زیادی برای روی صحنه بردن این نمایش نداشتیم اما به دلیل اینکه گروه همراهی در کنار من بودند و از نقطه نظرات و ایده‌های یکدیگر در کار بهره گرفتیم نمایش آنچه که می‌خواستیم شد.

عادل دولتشاهی ، فربد احمدی ، نگین راک ، زهره محمودی ، ساهره حسینی ، بهنام زینعلی بازیگران نمایش «صوراسرافیل» هستند که تا ۱۳ اسفند ماه ساعت ۱۸ در خانه هنر آبان روی صحنه می‌رود.

این نمایش در رابطه با کودکی است که وارد روستایی مرزی و جنگ زده می‌شود که اهالی آن باورها و رفتارهای عجیبی دارند، حضور کودک باعث چالش‌هایی در زندگی اهالی می‌شود تا اینکه سرانجام…

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند