اکران نوروزی

آخرین وضعیت «لامینور» و «علفزار» و شانس ۲۱ فیلم برای اکران نوروز

به گزارش ردکارپت فیلم: مدیرکل نمایش و پخش سازمان سینمایی اعلام کرد: تمام ۲۱ فیلم متقاضی اکران نوروزی در صورت گرفتن پروانه نمایش همچنان شانس دارند که در این نوبت روی پرده سینماها بروند.

در یکی دو روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی از حذف برخی فیلم‌های پیشنهادی شورای صنفی نمایش از اکران نوروزی شنیده شده که بیشتر هم دلیل آن ممیزی عنوان شده است، اما مدیرکل دفتر نمایش و پخش سازمان سینمایی بدون تایید یا تکذیب این خبرها توضیحات بیشتری را درباره فیلم‌هایی که قرار است در نوروز اکران شوند ارائه و تاکید می‌کند که فیلم‌ها باید متناسب با روزهای عید و بر مبنای عدالت فرهنگی انتخاب شوند.

محمدرضا فرجی در پاسخ به اینکه شنیده شده دو فیلم «علفزار» و «لامینور» از فهرست اکران نوروزی حذف شده‌اند بیان کرد: «علفزار» در نوبت بازبینی قرار دارد و «لامینور» هم به دلیل آنکه تاریخ پروانه نمایشی که از قبل داشته منقضی شده است، باید دوباره پروسه دریافت پروانه نمایش را طی کند. در حال حاضر تمام ۲۱ فیلمی که متقاضی اکران نوروزی بودند همچنان شانس دارند چون هنوز چیزی نهایی نشده است.

او در پاسخ به اینکه پس چرا شورای صنفی هفت فیلم را ابتدا به شکلی معرفی کرد که انگار گزینه‌های نهایی هستند؟ گفت: این حرف درست است، اما آن‌ها از منظر کارشناسی خود فیلم‌ها را معرفی کردند و حتی چند فیلم رزرو را هم مشخص کردند مثل فیلم «سگ بند»، اما آنچه ما به عنوان سازمان سینمایی باید نهایی کنیم برمبنای رعایت برخی جنبه‌های مختلف است از جمله اینکه در سبد اکران نوروزی فیلم‌هایی از ژانرهای مختلف مثل فیلم کودک باید حتماً وجود داشته باشد یا از یک دفتر پخش ناگهان دو یا سه فیلم برای اکران در نوروز ارائه نشود. در این مورد عدالت فرهنگی باید مد نظر قرار گیرد و اگر شعاری می‌دهیم باید در همه زمینه‌ها آن را رعایت کنیم. اگر سازمان سینمایی در این موضوع مواردی را بررسی می‌کند و احتیاطهایی دارد صرفا برای درنظرگیری همه جوانب است.

او درباره اینکه نبود فیلم‌های کمدی در اکران نوروز از جمله انتقادهایی بود که در این مدت وارد شده اما از سوی دیگر سازمان سینمایی هم در ارائه مجوزها سخت‌گیری و احتیاط داشته، گفت:‌ سازمان سینمایی احتیاطی ندارد، ولی بحث اصلی این است که انتظار می‌رفت بعضی فیلم‌های شاد و کمدی برای این دوران اکران شوند که در فهرست نبودند.

فرجی در ادامه با تاکید بر اینکه «فقط فیلمی می‌تواند متقاضی اکران نوروزی باشد که پروانه نمایش معتبر داشته باشد»، افزود: ما دوست نداریم این طور برداشت شود که با اکران فیلم‌ها مخالفتی داریم و مثلاً نسبت به نمایش فیلم آقای مهرجویی مقاومتی وجود دارد. ایشان بزرگ سینمای ایران هستند ولی دو سال است که پروانه نمایش فیلم «لامینور» منقضی شده و باید زودتر اقدام می‌شد. ضمن اینکه با توجه به شروع ماه رمضان از چهاردهم فروردین، ما در سال آینده نوبت‌های اکران بهتری هم داریم که می‌تواند جزء گزینه‌های فیلمسازان باشد.

او اضافه کرد:‌ متاسفانه اخیرا نسبت به هر موضوعی در سینما بازتاب‌های متفاوتی می‌بینیم مثل خبرهایی از ضرب و شتم توسط یک کارگردان سینما که از سوی برخی سینمایی‌ها نیز به آن دامن زده شد یا مثلا درباره افزایش قیمت بلیت سینماها که انتظار می‌رود همراهی بیشتری صورت گیرد، ما واکنش‌های عجیبی را شاهد بودیم؛ در صورتی که قیمت بلیت برخی تئاترها و همچنین کنسرت‌ها را که نگاه می‌کنیم اعتراضی نیست ولی تا حرفی از افزایش قیمت بلیت سینما می‌شود صدای اعتراض‌ها بلند می‌شود انگار که هر روز قیمت بلیت سینما گران شده است.

فرجی در ادامه این گفت‌وگو درباره زمان نهایی شدن فیلم‌های نوروزی گفت:‌ تا پایان هفته اسامی فیلم‌های اکران نوروز اعلام می‌شود. جلسه شورای پروانه نمایش هر چهارشنبه برگزار می‌شود و یک جلسه فوق‌العاده داشتیم که بیشترِ ۲۱ فیلم را بتوانیم ببینیم، اما زمان آغاز اکران نوروز همان ۱۸ اسفند خواهد بود.

او درباره تدوین آیین‌نامه اکران سال ۱۴۰۱ نیز گفت:‌ منتظر هستیم صنوف سینمایی نظر کارشناسی خود را در این مورد اعلام کنند و ان‌شاءالله در یک جلسه جمع‌بندی نهایی انجام می‌شود.

او درباره تغییر شورای صنفی نمایش هم بیان کرد: اعضای شورای صنفی نمایش اصولاً به مدت یک سال فعالیت می‌کنند و زمان دوره فعالیت آن‌ها معمولاً تا پایان سال جاری سینمایی یعنی پایان اسفندماه است. البته تبصره‌ای هم وجود دارد که بنا به شرایط ادامه فعالیت شورا را با اعضای قبلی برای چند جلسه محدود مجاز می‌کند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند