فیلم

بی‌مهری بـــه مهرجویی

به گزارش ردکارپت فیلم:  روزنامه آرمان ملی نوشت: لرزش دستانش به‌خوبی گویای غمگینی و نارضایتی عمیقی است که سال‌ها بر زبان نیاورد اما در سن ۸۲ سالگی دیگر سکوت را جایز ندانست و نتوانست در برابر تصمیمی که درباره فیلم جدید او به نام «لامینور» اتخاذ شده بود، سکوت کند.

برای این کارگردان قدیمی خاطرات سال ۸۵ زنده شد یعنی همان زمان که فیلم «سنتوری» را ساخت اما وزارت ارشاد مجوز پخش به آن نداد. فراموش نکنیم که سنتوری نیز پروانه نمایش گرفته بود و در آستانه اکران جلوی نمایش عمومی‌ آن گرفته شد. وقتی هم که توقیف و نسخه قاچاق آن منتشر شد، فرامرز فرازمند تهیه‌کننده سنتوری سکته کرد و درگذشت و در نهایت فیلم به شکلی محدود در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. حالا بعد از ۱۵ سال بار دیگر همان اتفاق برای مهرجویی رخ داده اما او می‌گوید که دیگر بنا ندارد سکوت کند. «لامینورِ» داریوش مهرجویی تولید سال ۱۳۹۸ بود. این فیلم همان زمان برای اکران نوروز ۱۳۹۹ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفت اما این امر با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها محقق نشد. در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره اکران «لامینور» در نوروز ۱۴۰۱ شد و حتی شورای صنفی نمایش در ابتدا نام این فیلم را جزو فهرست اکران نوروزی قرار داد اما در نهایت مسئولان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند که مجوز نمایش این فیلم قدیمی و باطل شده است. در نهایت شورای صنفی نمایش با حضور مدیرانی از سازمان سینمایی با تاکید بر لزوم صدور پروانه نمایش برای فیلم داریوش مهرجویی مصوب کرد که این فیلم از اکران ویژه عید فطر یا هر زمان دلخواه دیگر صاحب فیلم، برخوردار شود. روز گذشته هم معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در راستای حواشی ایجاد شده برای اکران نوروزی اعلام کرد: فیلم «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی نه توقیف است و نه مانعی برای اکران آن در آینده وجود دارد. پیش از این یعنی ۱۵ اسفند رضا درمیشیان (تهیه‌کننده فیلم) توئیتی را منتشر کرد و نوشت: ‏«مقابل منزل آقای داریوش مهرجویی ایستاده‌ام و پای رفتن به داخل خانه ‌را ندارم، باخودم کلنجار می‌روم که چگونه بگویم. سخت است به آقای‌مهرجویی که چندشب پیش از ICU بیرون آمده بگویم سازمان سینمایی اجازه نمایش فیلم‌تان ‎لامینور را نداده! این است حکایت حذف و بی‌حرمتی به بزرگان سینمای ایران.»

حقم را می‌گیرم
روز گذشته ویدئویی از داریوش مهرجویی منتشر شد که در آن تاکید کرد: «من معترضم. این پروانه نمایش فیلم من است؟ این شیر نیست، گوشت نیست که بگویید تاریخش گذشته. شما به من پروانه نمایش دادید؛ چرا زیر قول خودتان می‌زنید.» او اضافه کرد: مردانه رفتار کنید، پشت پرده مثل اشباح حکم صادر می‌کنید. دیگر نمی‌توانم تحمل کنم. می‌آیم و به همراه دستیارانم در وزارت ارشاد تحصن می‌کنم. تا حقم را نگیرم ول نمی‌کنم. مهرجویی گفت: وزارت ارشاد! وزیر محترم! به حرف من گوش بده. من دیگر نمی‌توانم. می‌خواهم بجنگم. بیایید بزنید من را بکشید. این سینه من. من را بکشید ولی من حقم را می‌گیرم.»

حمایت تشکل‌های سینمایی
در پی انتشار ویدئویی از داریوش مهرجویی در اعتراض به حذف «لامینور» از اکران نوروزی به دلیل پایان اعتبار پروانه نمایش، دو تشکل صنفی بیانیه‌ای در حمایت از خالق «گاو»، «مهمان مامان» منتشر کردند. کانون کارگردانان سینمای ایران با بیان اینکه «فیلم دو دقیقه‌ای سخنان داریوش مهرجوئی تلخ‌ترین فیلم کوتاه تاریخ سینمای ایران است.» ابراز تاسف کرده است که شرایطی باعث شده که این کارگردان در ۸۲ سالگی اینگونه «آشفته» باشد. این تشکل صنفی با یادآوری فیلم گاو دیگر اثر داریوش مهرجویی که در ابتدای انقلاب باعث شد، حیات سینما در بعد از انقلاب جریان داشته باشد، در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است که «هویت و اعتبار این‌ سینما از بزرگانی چون داریوش مهرجویی و این نسل تکرارنشدنی است.» در این بیانیه نسبت به سانسور و نداشتن اعتبار پروانه نمایش اعتراض شده است و در پایان از محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی درخواست شده است تا قبل از اینکه داریوش مهرجویی جلوی وزارت ارشاد تحصن کند، پروانه نمایش لامینور تمدید شود و «بدعتِ بازبینی مجدد دیگر فیلم‌های سینمایی دارای پروانه نمایش را نیز پایان دهند.» همچنین انجمن تهیه‌کننده- کارگردانان نیز در بیانیه‌ای در دفاع از داریوش مهرجویی درخواست کرده‌اند که شفاف و صریح اعلام کنند که «صلح نمایش ندادن فیلم مجوز‌دار استاد بزرگ ما در چیست؟!» و همچنین در بخش دیگری این پرسش را مطرح کردند که چه کسانی و در چه جایگاهی این شرایط را هدایت می‌کنند؟! آنها همچنین در بخش دیگری از این بیانیه اعلام کردند که در حرکت اعتراض داریوش مهرجویی به او اقتدا می‌کنند.

سینما محکمه نیست
جعفر گودرزی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران هم نوشت: «مسئولان سینمایی، اگر فیلم «لامینور» باوجود داشتن پروانه نمایش، به نظرتان مشکلی دارد چرا در یک جلسه و محفل درست و صمیمانه با فیلمساز و تهیه‌کننده‌اش نخواستید به یک تعامل و راهکار درست برسید!؟ چرا حکم صادر کردن که ساده‌ترین کار است را انتخاب کردید؟ چرا نمی‌خواهید بپذیرید که سینما محکمه نیست و شما هم قاضی نیستید. فیلمسازی چون مهرجویی که اعتبار سینمای ماست؛ چه قبولش داشته باشید چه نداشته باشید گوهری برای سینمای ایران است و همین که در این سینما نفس بکشد، نفس‌های سینما کمتر به شماره می‌افتد و از حضور و قطعا سینما از تنفس ایشان جان می‌گیرد.»
چه کنیم با زخم‌های شما
این اتفاق واکنش هنرمندان و از جمله رامبد جوان را در پی داشت که با انتشار این ویدئو در صفحه اینستاگرامش چنین نوشت: «ما سال‌ها و شاید دهه‌ها به آقای داریوش مهرجویی نگاه کردیم. از فیلم‌هایش و خودش یاد گرفتیم. او بزرگ سینمای ماست. این حال او، یعنی اندوه عمومی سینماگران ایرانی. این حال او یعنی تزریق ناامیدی به اهل هنر و تمام کسانی که دلی در سینه دارند و بابت ناراحتی کارگردان بی‌نظیر سینمای ما، غصه می‌خورند. چه کنیم با زخم‌های شما، استاد مهرجویی؟ غمگینیم برایتان.»

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند