سریال‌های جنایی

ده سریال جنایی که شاهکار به حساب می‌آیند

به گزارش ردکارپت فیلم:  بریتانیا یکی از کشور‌های پیشرو در توسعه سریال‌های جنایی است. اگرچه مردم این پادشاهی برای تماشای یک سریال جنایی هیجان زیادی دارند، اما واقعیت آن است که شبکه‌های تلویزیونی بریتانیایی به دلیل ساخت سریال‌های جنایی هم محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

 این روزها سریال‌های جنایی به بیشترین میزان محبوبیت خود رسیده‌اند. این توانایی را باید در درام جذاب، فیلم‌نامه تحسین‌برانگیز، وقایع هیجان‌آور و حتی ترساندن مخاطبان جستجو کرد. بنابراین یک سریال جنایی امروزه بیشتر از هر زمان دیگری محبوب به نظر می‌رسد. از آن‌جایی که همین حالا هم سریال‌های جنایی متعددی در کشورهای گوناگون در حال ساخت هستند باید پذیرفت که این ژانر حداقل در آینده نزدیک محبوبیت خود را از دست نمی‌دهد.

به مناسبت آغاز فصل پایانی سریال Peaky Blinders برای معرفی ۱۰ سریال جنایی بریتانیایی [براساس نمره کاربران سایت IMDB] که درام فوق‌العاده‌ای دارند با ما همراه باشید.

Happy Valley

۱۰ درام بریتانیایی که شاهکار به حساب می‌آیند

سریال Happy Valley یکی از بهترین سریال‌های جنایی است که باید همین حالا برای تماشای آن اقدام کنید. داستان این سریال در شهر یورک‌شایر در انگلیس روایت می‌شود و روی شخصیت کاترین کاوود تمرکز دارد. کاترین یک گروهبان پلیس در منطقه یورک‌شایر غربی است که اگرچه هشت سال پیش [از آغاز وقایع سریال] دخترش را از دست داده اما هنوز نمی‌تواند با خودکشی او کنار بیاید. در این میان کاترین کاوود با پرونده‌های بسیاری مواجه می‌شود که زندگی کاری او را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دلایل متعددی برای تحسین سریال Happy Valley وجود دارد. فیلم‌نامه به بهترین شکل ممکن نوشته شده و شخصیت‌ها به شکل تحسین‌برانگیزی پردازش می‌شوند. خرده‌روایت‌های سریال واقعا پویا هستند و هنرنمایی بازیگران هم درخشان به نظر می‌رسد. با این حال سریال Happy Valley بیشتر از هر علت دیگری به دلیل ارائه یک تصویر تحسین‌برانگیز از مسائلی مانند اعتیاد، خشونت جنسی و جرایم خرد مورد ستایش منتقدان و تماشاگران قرار گرفته است. این سریال که برنده دو جایزه بفتا هم شده از سال ۲۰۱۴ تا به امروز در مرحله پخش قرار دارد. کاربران سایت IMDB نمره ۸.۴ را برای سریال Happy Valley مناسب می‌دانند.

Broadchurch

۱۰ درام بریتانیایی که شاهکار به حساب می‌آیند

سریال Broadchurch هر آن‌‌چه که انتظار دارید در یک سریال جنایی تماشا کنید را به شما هدیه می‌دهد. اما مسئله به ایده‌آل‌‌بودن سریال محدود نمی‌شود. این سریال با عبور از کلیشه‌های رایج در ژانر جنایی به یک درام خیره‌کننده تبدیل شده که احساسات تماشاگرش را درگیر می‌کند. این سریال به سراغ احساسات کارآگاه‌ها [به عنوان شخصیت‌های اصلی سریال] می‌رود تا محصولی فراتر از داستان‌های جنایی برای ارائه داشته باشد.

این سریال شبکه ITV تصویر دقیقی از یک کارآگاه پلیس ارائه می‌دهد. البته با توجه به نقش‌آفرینی اولیویا کلمن و دیوید تنانت در نقش‌های اصلی باید انتظار چنین تصویری را داشت. اگر به دنبال تماشای یک سریال جنایی با درامی خارق‌العاده هستید باید همین حالا تماشای سریال Broadchurch را آغاز کنید. پخش این سریال در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و در سال ۲۰۱۷ پس از سه فصل به پایان رسید. میانگین نمره کاربران سایت IMDB برای سریال Broadchurch عدد ۸.۴ را نشان می‌دهد.

Luther

۱۰ درام بریتانیایی که شاهکار به حساب می‌آیند

نخستین فصل سریال Luther در سال ۲۰۱۰ از راه رسید. اولین فصل این سریال با ترکیب عناصر هیجان‌انگیز با پدیده‌های روان‌شناختی به سرعت به یک سریال محبوب و تاثیرگذار تبدیل شد. بینندگان بریتانیایی از این سریال جنایی که یادآور عناوین هالیوودی بود اما مضمون و فضای عناوین بریتانیایی را نشان می‌داد به شدت استقبال کردند. حفظ کیفیت نمایش در طول چند فصل پیاپی سریال Luther را به عنوانی ارزشمند تبدیل کرده است. این سریال جنایی برای درام تحسین‌برانگیزش هم مورد ستایش قرار گرفته و به همین دلیل جذاب به نظر می‌رسد.

با این حال این سریال شبکه BBC One مانند تعدادی از عناوین تلویزیون که پخش منظمی ندارند، سال‌ها در صف تولید بود. به عبارت دیگر، در شرایطی که فصل اول سریال Luther در سل ۲۰۱۰ با شش اپیزود از راه رسید، فصل دوم در سال ۲۰۱۱ با چهار اپیزود منتشر شد. فصل سوم این سریال با وقفه‌ای یک ساله در سال ۲۰۱۳ با چهار اپیزود پخش شد و فصل چهارم هم تنها با دو اپیزود در سال ۲۰۱۵ از راه رسید. پس از آن وقفه‌ای طولانی در تولید و پخش سریال Luther ایجاد شد. در نهایت شبکه BBC One این سریال را برای پنجمین و آخرین فصل تمدید کرد. فصل پایانی در سال ۲۰۱۹ و با وقفه‌ای ۴ ساله نسبت به فصل قبل در چهار اپیزود منتشر شد. کاربران سایت IMDB سریال Luther را لایق نمره ۸.۴ می‌دانند.

Foyle’s War

۱۰ درام بریتانیایی که شاهکار به حساب می‌آیند

سریال Foyle’s War به عنوان یک درام جنایی که داستانش را دقیقا در روزهای پس از جنگ جهانی دوم روایت می‌کند به یک سریال جنایی ارزشمند و به‌یادماندنی تبدیل شده است. این سریال با ترکیب دو ژانر مورد علاقه مردم بریتانیا یعنی ژانر جنایی و ژانر درام از محبوب‌ترین سریال‌ها در بریتانیا لقب می‌گیرد. پخش سریال Foyle’s War از سال ۲۰۰۲ آغاز شد اما در سال ۲۰۰۸ در آستانه کنسل‌شدن قرار گرفت.
با مامور ۰۰۷ در ویجیاتو آشنا شوید:

نقد اولیه فیلم No Time To Die – تحسین‌برانگیز و راضی‌کنندهرده‌بندی همه فیلم‌های جیمز باند – از بدترین تا بهترینجیمز باند یا ایتن هانت: کدام جاسوس برنده می‌شود؟با ۱۰ تا از بهترین ماشین‌های جیمز باند آشنا شویدهمه آن‌چه ایندیانا جونز از جیمز باند تقلید کرد

در نهایت پخش این سریال در سال ۲۰۱۲ با ۸ فصل و ۲۸ اپیزود به پایان رسید. پخش سریال Foyle’s War هم مانند سریال Luther با وقفه‌های متعدادی همراه بود. کاربران سایت IMDB نمره ۸.۵ را برای سریال Foyle’s War مناسب می‌دانند.

Poirot

۱۰ درام بریتانیایی که شاهکار به حساب می‌آیند

سریال Poirot در مقام یک سریال جنایی به عنوان یکی از موفق‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون شناخته می‌شود. این سریال برای بیشتر از دو دهه در حال پخش بود. اما مدت زمان طولانی پخش سریال Poirot تنها دستاورد ارزشمند این سریال نیست. نکته دیگری که وجود دارد، کیفیت خارق‌العاده همه اجزای سریال است. سریال Poirot برای سال‌ها بالاترین استاندارد فیلم‌نامه‌‌نویسی در ژانر جنایی را به نمایش گذاشت. اتفاقی که نمونه‌های مشابه زیادی در تاریخ تلویزیون ندارد.

این سریال که براساس مجموعه رمان‌های آگاتا کریستی ساخته شده به معنای واقعی کلمه در هر اپیزود خیره‌کننده ظاهر می‌شود و تماشاگر را تا آخرین ثانیه‌ها کنجکاو پیداکردن حقیقت نگاه می‌دارد. مجموعه روان‌های هرکول پوارو همواره یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های ادبی بریتانیا بوده‌اند و سریال Poirot هم به لطف یک پرداخت بی‌نظیر به یکی از بهترین عناوین تلویزیونی تاریخ بریتانیا تبدیل شده است. پخش این سریال در سال ۱۹۸۹ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۳ ادامه پیدا کرد. کاربران سایت IMDB نمره ۸.۶ را برای سریال Poirot ثبت کرده‌اند.

Endeavour

۱۰ درام بریتانیایی که شاهکار به حساب می‌آیند

سریال Endeavour در حقیقت پیش‌درآمدی برای سریال Inspector Morse لقب می‌گیرد. این سریال روایت زندگی اندیوور مورس در سال‌های جوانی‌اش را به تصویر می‌کشد و چالش‌های نخستین روزهای حضور اندیوور مورس در اداره پلیس را روایت می‌کند. اگرچه انتظارات از سریال Endeavour به دلیل سوژه‌ای که هدف قرار داده بود به شدت بالا بود اما در نهایت این سریال موفق شد تا از پس انتظارات بربیاید. منتقدان باور دارند سریال Endeavour به مرور زمان و با انتشار هر فصل بهتر و بهتر شده و هنوز هم می‌تواند در مسیر پیشرفت حرکت کند.

هشت فصل این سریال برای بارها نامزد جوایز گوناگونی شده‌اند که بیشتر آن‌ها متعلق به شاون ایوانس است؛ هنرنمایی او به معنای واقعی کلمه تحسین‌برانگیز به نظر می‌رسد. اگرچه سریال Endeavour با وجود نامزدی‌های متعدد به جوایز زیادی دست پیدا نکرده اما به اعتقاد منتقدان و تماشاگران یکی از بهترین سریال‌های جنایی بریتانیا لقب می‌گیرد. پخش این سریال از سال ۲۰۱۳ آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. رای‌های ثبت‌شده توسط کاربران سایت IMDB میانگین نمره ۸.۶ را برای این سریال ثبت کرده است.

The Adventures Of Sherlock Holmes

۱۰ درام بریتانیایی که شاهکار به حساب می‌آیند

سریال The Adventures of Sherlock Holmes بدون هیچ شک و تردیدی یکی از بهترین اقتباس‌هایی است که از رمان‌های شرلوک هولمز به دست آمده و به همین دلیل باید در لیست ۱۰ سریال جنایی بریتانیایی که باید تماشا کنید هم قرار بگیرد. اگرچه بخش زیادی از جذابیت سریال The Adventures of Sherlock Holmes را باید مدیون قلم جادویی آرتور کنان دانست که با نگارش رمان‌های شرلوک هولمز یک مجموعه ادبی تحسین‌برانگیز را خلق کرد اما هنرنمایی جادویی جرمی برت در نقش شرلوک هولمز و نقش‌آفرینی دلنشین دیوید برک در نقش جان واتسون اعتبار بیشتری به این سریال بخشیده است.

این سریال تحسین‌برانگیز و دوست‌داشتنی متاسفانه برنده هیچ جایزه معتبری نشد. اما عدم دریافت جایزه‌های ارزشمند هم تاثیری در جذابیت سریال The Adventures of Sherlock Holmes ندارد. این سریال را باید یکی از سریال‌های کلاسیک مهم تلویزیون بریتانیا دانست و البته که بدون هیچ شک و تردیدی از مهم‌ترین اقتباس‌ها از شرلوک هولمز لقب می‌گیرد. پخش این سریال در سال ۱۹۸۴ آغاز شد و یک سال بعد به پایان رسید. البته اسپین‌آف‌های متعددی از آن ساخته شده است. کاربران سایت IMDB میانگین نمره ۸.۷ را برای سریال The Adventures of Sherlock Holmes مناسب می‌دانند.

Line of Duty

۱۰ درام بریتانیایی که شاهکار به حساب می‌آیند

سریال Line of Duty بدون هیچ تردیدی یکی از بهترین سریال‌های جنایی تاریخ تلویزیون است. نخستین فصل این سریال با هنرنمایی تکان‌دهنده مارتین کامپستون و ویلی مک‌کلور به شدت مورد توجه منتقدان قرار گرفت و بینندگان بسیاری به خود جذب کرد. به همین دلیل شبکه BBC از موجی که به لطف فصل اول سریال ایجاد شده بود به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و فصل‌های بعدی را در لیست تولید قرار داد. این سریال در ابتدا توسط شبکه BBC Two پخش می‌شد اما در نهایت به شبکه BBC One انتقال یافت.

پخش این سریال از سال ۲۰۱۲ آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد. تا به امروز ۶ فصل از این سریال تولید شده که در مجموع ۳۶ اپیزود را برای بیننده تدارک دیده‌اند. سریال Line of Duty از همان نخستین فصل تا آخرین فصل همواره برای جوایز گوناگون نامزد شده و البته که بسیاری از آن‌ها را تصاحب کرده است. کاربران سایت IMDB میانگین نمره ۸.۷ را برای سریال Line of Duty ثبت کرده‌اند.

Peaky Blinders

۱۰ درام بریتانیایی که شاهکار به حساب می‌آیند

حالا نوبت به یکی از هیجان‌انگیزترین، خیره‌کننده‌ترین، جذاب‌ترین و بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون بریتانیا می‌رسد. سریالی که تاثیر عظیمی روی فرهنگ عامه انگلیسی‌ها داشت و جامعه بریتانیا را به ریشه‌های سنتی خود نزدیک کرد. واقعیت ماجرا آن است که سریال Peaky Blinders صرفا یک سریال جنایی با مایه‌های درام نیست. این سریال به یک جریان زندگی تبدیل شده و حالا مانند یک خرده‌فرهنگ به نظر می‌رسد.

سریال Peaky Blinders با هنرنمایی تام هاردی، کیلین مورفی، جو کول، آنا تیلور جوی، سم نیل، آدرین برودی و هلن مک‌کروری به یک پدیده فرهنگی در بریتانیا و حتی سطح جهان تبدیل شده و به همین دلیل محبوبیت خیره‌کننده‌ای دارد. محبوبیت و تاثیرگذاری این سریال به حدی زیاد شده که بسیاری از زوج‌های بریتانیایی نام فرزندان خود را از نام شخصیت‌های اصلی سریال Peaky Blinders استخراج می‌کنند. حتی اصلاح موی سر به سبک شخصیت‌های گروه پیکی بلایندرز و پوشیدن لباس‌هایی مانند شخصیت‌های اصلی این سریال هم رواج پیدا کرده است.

این موج فرهنگی بزرگ را باید در ویژگی‌های تاثیرگذار سریال Peaky Blinders جستجو کرد. نبوغ خالص نویسندگان فیلم‌نامه سریال در نگارش نقل‌قول‌های دراماتیک، خرده‌داستان‌های تاثیرگذار، وقایع تکان‌دهنده و هنرنمایی‌های تحسین‌برانگیز به موفقیت تاریخی سریال Peaky Blinders کمک شایانی کرده است. با توجه به داستان منحصربه‌فرد و شخصیت‌های جذابی که در این سریال جنایی دیده می‌شود، طبیعی به نظر می رسد که سریال Peaky Blinders یکی از محبوب‌ترین سریال‌های جهان باشد. کاربران سایت IMDB با نمره ۸.۸ از این سریال استقبال کرده‌اند.

Sherlock

۱۰ درام بریتانیایی که شاهکار به حساب می‌آیند

آیا افرادی وجود دارند که درباره خیره‌کننده‌بودن سریال Sherlock تردیدهایی داشته باشند؟ شاید بهتر باشد که این افراد را از دایره دوستان و آشنایان خود کنار بگذارید. چراکه سریال Sherlock بدون هیچ شک و تردیدی یکی از بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون است. کمتر سریالی را می‌توان با این شاهکار تکرارنشدنی مقایسه کرد. درک بی‌نظیربودن این سریال دوست‌داشتنی هم چندان دشوار به نظر نمی رسد. تنها کافی است یکی از اپیزودهای آن را تماشا کنید.

سریال Sherlock به لطف دو بازیگر درجه یک و بی‌مثال در ثانیه به ثانیه همه اپیزودهایش می‌درخشد. بندیکت کامبریج در نقش شرلوک هولمز و مارتین فریمن در نقش جان واتسون بهترین هنرنمایی‌های زندگی‌شان را در سریال Sherlock به نمایش می‌گذارند. هنرنمایی آن‌ها گیرا، بدیع و سرشار از هوشمندی است. شاید به همین دلیل باشد که محبوبیت سریال Sherlock از مرزهای بریتانیا فراتر رفت و این سریال به یک عنوان مشهور در سراسر جهان تبدیل شد.

این سریال مورد توجه بسیاری از داوران جوایز سینمایی بریتانیا و جهان قرار گرفت و به همین دلیل جوایز متعددی را درو کرده است؛ از جوایز امی گرفته تا جوایز بفتا. ویترین جوایز ارزشمند و درخشان سریال Sherlock به معنای واقعی کلمه تکمیل شده و این اتفاق یک دستاورد بزرگ به نظر می‌رسد. تصور این‌که روزی اقتباسی تلویزیونی از رمان‌های شرلوک هولمز خلق شود که از سریال Sherlock کیفیت بالاتری دارد واقعا ممکن نیست. کاربران سایت IMDB هم این حقیقت انکارناپذیر را می‌دانند و به همین دلیل با نمره ۹.۱ سریال Sherlock را به یکی از محبوب‌ترین سریال‌های این سایت تبدیل کرده‌اند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند