سینمای ایران

امیدها به رونق گیشه در اکران نوروز

به گزارش ردکارپت فیلم:  کمتر از یک هفته از نمایش بسته اکران نوروزی سینمای ایران می‌گذرد؛ ارقام فروش برخی آثار نشان از عدم اقبال به سینما دارند و برخی دیگر را می‌توان پدیده‌های فروش سینمایی عنوان کرد.

بعد از کش‌قوس‌های فراوانی که انتخاب فیلم‌های سینمایی، نوبت اکران و بحث‌های تبلیغات و سالن‌های نمایش فیلم برانگیخت، در نهایت تکلیف ۷ فیلمی که قرار بود که در بسته اکران نوروزی به نمایش دربیایند مشخص شد و آنها با شدت و ضعف‌های مختلف اکران خود را آغاز کردند.

اکرانی که البته از همان ابتدا ماراتن عادلانه‌ای نبود و اگرچه تاریخ اکران نوروزی این ۷ فیلم چهارشنبه ۱۸ اسفندماه اعلام شده بود اما در نهایت تنها سه فیلم قدغن به کارگردانی مجید مافی، موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی‌فر و گل به خودی به کارگردانی احمد تجری به این زمان رسیدند و از ۱۸ اسفندماه روی پرده رفتند؛ اکرانی که البته آنچنان پراقبال نبود و این سه فیلم در مجموع تا ساعت ۱۱:۳۰ روز جمعه، بیستم اسفندماه به مجموع فروش ۳۴۸ میلیون تومان رسیدند.

حالا درحالی خبر از فروش بالای فیلم موقعیت مهدی در کمتر از یک هفته گذشته می‌رسد که باید توجه داشت که این فیلم چه به لحاظ زمان اکران و چه از منظر تعداد سالنی که برای نمایش در اختیار دارد و در نتیجه به لحاظ تعداد بلیت فروخته شده اساسا شرایط یکسانی با دیگر آثار نداشته است؛ به همین دلیل شاید حالا و در این زمان نزدیک به نمایش ۷ فیلم نوروزی اظهار نظر و پیش بینی در مورد رقم فروش بسته اکران نوروزی درست نباشد و بهتر است کمی تامل کنیم تا زمانی بگذرد و هیجان روزهای آغازین فروکش کرده و این روند ثباتی پیدا کند.

گرچه سایت سمفا درحال حاضر زمان اکران هر ۷ فیلم اکران نوروز را از ۱۸ اسفند ثبت کرده است اما تماس خبرنگار ایرنا با پشتیبانی این سایت تایید بر این نکته بود که این تاریخ پیش فرض این سایت برای ثبت رقم فروش بوده است.

نگاهی به رقم فروش این هفت فیلم که نوعی از تنوع ژانرهای سینمایی را نمایندگی می‌کنند، گرچه راضی کننده به نظر نمی‌رسد اما باید صبر کرد و این رقم را در روزهای آینده، تعطیلات و نوروز و مورد تامل قرار داد.

انتظار می‌رود که استقبال قابل قبولی از سوی مخاطبان (به ویژه پس از وقفه‌ای دوساله به دلیل تعطیلی و اعمال محدودیت های کرونا) آن هم با ظرفیت صددرصدی سالن‌های سینمایی نسبت به این فیلم‌ها که ژانرهای درام، کمدی، اجتماعی، کودک، اکشن و جنایی را دربرمی‌گیرند، صورت گیرد .

روز صفر ؛ شروعی آرام برای فیلمی سریع

روز صفر در چند روز ابتدایی اکران نوروزی خود رقم فروش بیش از ۳ میلیونی را تجربه کرده است؛ رقمی که البته با توجه به ماهیت و قصه این فیلم پیش بینی خوبی برای رقم فروش روزهای آینده این فیلم نخواهد بود.

روز صفر ساخته سعید ملکان فیلمی است که در دوره سی و هشتم جشنواره فیلم فجر اکران شد؛ فیلمی که به لحاظ مضمون (دست گذاشتن بر قصه زندگی و فعالیت‌های عبدالمالک ریگی) یادآور فیلم سال گذشته‌اش شبی که ماه کامل شد بود؛ فیلمی که ترکیبی از فضای امنیتی و اکشن را توامان دارد و در همان دوره از جشنواره (۳۸) مورد اقبال قرار گرفت به طوری که یکی از شانس‌های احیای گیشه سینماها به شمار می‌رفت اما فراگیری کرونا اکرانش را به تعویق انداخت.

داستان این فیلم در مورد تلاش‌های یک مامور امنیتی برای به دام انداختن عبدالمالک ریگی توسط وزارت اطلاعات ایران و نخستین ساخته سعید ملکان در مقام کارگردان است. امیر جدیدی و ساعد سهیلی از بازیگران اصلی این فیلم هستند.

قدغن ؛ یک جهش موفق

قدغن به لطف شروع اکران سریع خود در مقایسه با نیمی از فیلم‌های بسته اکران نوروز موفق شده است تا در کمتر از یک هفته به فروش ۵۴ میلیونی دست پیدا کرده و سازندگانش را به گیشه امیدوار سازد.

قدغن به کارگردانی مجید مافی که خبرهای زیادی از آن منتشر نشده با یک داستان اجتماعی به لیست اکران معرفی شده است؛ سام درخشانی ، ساناز سعیدی ، افسانه چهره‌آزاد ، محمود جعفری ، علیرضا استادی ، ونوس کانلی ، کریم امینی و رزا بیات در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

سگ بند ؛ احتمال فروش بالقوه روی کاغذ

شاید در رقم فروش این روزهای بسته اکران نوروزی، سگ‌بند در ظاهر وضعیت ضعیفی داشته باشد (۹۰۰ هزار تومان) اما علاوه بر در نظرگرفتن کاستی‌هایی که در اکران این فیلم و سه فیلم دیگر به آن اشاره شد باید به تعداد تنها ۹ سالنی که در اختیار این فیلم قرار گرفته است در مقایسه با موقعیت مهدی و ۱۹۶ سالنی که برای اکران در اختیار دارد، اشاره کرد. ضمن این که ماهیت داستانی سگ‌بند احتمال فروش بالقوه گیشه برای این فیلم را دست کم روی کاغذ نشان می‌دهد.

سگ بند (یکی از فنون کشتی پهلوانی) عنوان فیلم دیگری است که در این لیست اکران نوروزی حضور دارد، فیلمی که گرچه از آن تاکنون خبرهای چندانی مخابره نشده اما اثری طنز به شمار می رود.

سگ بند به کارگردانی مهران احمدی به تازگی پروانه نمایش گرفته است و امیر جعفری ، بهرام افشاری ، مرحوم سیروس گرجستانی ، نازنین بیاتی ، بهاره کیان افشار از جمله بازیگران آن هستند.

مهران احمدی که پیش از این مصادره را به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی ساخته بود حالا در سگ بند این همکاری را دوباره تکرار کرده است.

شادروان ؛ روان سازندگان خود را شاد خواهد کرد

شادروان هم جزو همان فیلم‌های بسته اکران بود که به دلیل آنچه عدم تبلیغات مناسب و رفع نقص فنی اعلام شد، موفق نشد تا از ۱۸ اسفند به اکران دربیاید و به همین دلیل در روزهای گذشته رقم فروشی بیش از ۳ میلیون را تجربه نکرده است.

البته شادروان هم به دلیل آورده‌ها و نقدهای مثبتی که از چهلمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد، احتمالا به جایگاه مقبولی در رتبه بندی ۷ فیلم اکران نوروزی دست خواهد یافت.

شادروان اثری است که کارگردانش آن را یک فیلم کمدی نمی‌داند و آن را فیلمی با رگه‌های طنز معرفی می‌کند که مفرح است؛ در نقطه مقابل اما هیات انتخاب و داوران جشنواره چهلم و البته مخاطبان آن دوره، شادروان را فیلمی کمدی توصیف می‌کردند.

شادروان دومین اثر حسین نمازی است و فیلمبرداری آن در اطراف تهران انجام شده و ماجرای زندگی یک خانواده حاشیه‌نشین را روایت می‌کند. رضا رویگری ، بهرام ابراهیمی ، ایمان برات‌پور ، سینا مهراد ، گلاره عباسی ، نازنین بیاتی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند

مرد بازنده ؛ فروشی در ابهام

مردبازنده هم همانند شادروان دیرتر از موعد اعلام شده روی پرده رفت و هم به دلیل فقدان آورده‌های شادروان در این چند روز تنها ۲ میلیون فروخته است؛ اثری که برخی آن را اثری مناسب یک سریال نمایش خانگی و نه یک فیلم سینمایی عنوان کردند و البته عده‌ای به دنبال کارنامه قابل اعتنای کارگردانش آن را اثری مستعد تماشا توصیف کردند.

محمدحسین مهدویان که آخرین اثرش در شبکه نمایش خانگی زخم کاری به اقبال قابل قبولی مواجهه شد، سابقه وتجربه مطلوبی از حضور در ترکیب‌ها نوروزی را در کارنامه دارد. امسال فیلم مهدویان در چینش نوروزی فیلم مرد بازنده است که فضایی جنایی، امنیتی و درام دارد و در جشنواره چهلم هم یکی از فیلم‌های برتر آرای مردمی بود.

همانند سریال زخم کاری، جواد عزتی در اینجا نیز بازیگر محوری این فیلم سینمایی است و رعنا آزادی‌ور ، بابک کریمی ، آناهیتا درگاهی ، مهدی زمین‌ پرداز از جمله بازیگران آن هستند.

گل‌به خودی ؛ سالی که نکوست

گل به خودی با توجه به قصه، ماهیت و داستانش اگرچه جزو آثاری بود که از ۱۸ اسفند روی پرده رفته است اما باز به فروش خوبی دست یافته و تاکنون به رقم ۳۳ میلیون تومان رسیده است. فروشی که باتوجه به این بهار، می‌تواند به نکو بودن سالش امیدوار باشد.

از همان ابتدای انتشار فیلم‌های پیشنهادی شورای صنفی نمایش برای اکران نوروزی، انتقادها مبنی بر نبود یک فیلم کودک در این ترکیب آغاز شد. این موضوع محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت و عرضه و نمایش آثار سینمایی را از همان ابتدای معرفی فیلم‌های نوروزی بر آن داشت تا در مصاحبه رسمی به جای خالی فیلم‌های کودک در این فهرست اشاره و عنوان کند که حتماً فیلم کودکی به این لیست اضافه خواهد شد؛ گل به خودی حالا به عنوان یک فیلم کودک در این فهرست جاگیر شده تا عیدانه ای برای کودکان باشد؛ حالا باید دید آیا کودکان از این عیدانه رئال عروسکی، استقبال می‌کنند و یا با روی‌گردانی از آن، این هدیه را پس می‌دهند.

گل به خودی فیلمی به کارگردانی احمد تجری، نویسندگی احمد تجری و لاله قهرمانی تهیه‌کنندگی علی قائم مقامی محصول سال ۱۳۹۹ است که در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. داستان این فیلم قصه آمال و آرزوهای چند کودک است که در پرورشگاه زندگی می کنند و به کمک چند عروسک وارد ماجراهایی فانتزی و پر استرس می شوند. محمدرضا علی نیا ، شقایق فراهانی ، نسیم ادبی و علیرضا استادی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

موقعیت مهدی؛ پدیده‌ای که خوب می‌فروشد

موقعیت مهدی اگرچه درست در زمان مناسب (۱۸ اسفند) اکران شد اما به دلیل داشته‌های ذاتی (فیلمنامه و بازی های به یادماندنی و پتانسیل‌های غیرقابل انکار هادی‌حجازی‌فر در بازیگری و حالا در فیلمسازی) و حمایت‌های بیرونی‌اش (سوژه‌ای ارزشمند چون زندگی برادران شهید باکری) از آن دسته فیلم‌هایی است که باید منتظر فروش بالای آن بود.

البته که عمده شانس این فیلم در فروش گیشه به تاخیر پخش نسخه سریالی آن از تلویزیون بستگی دارد چراکه پخش پرجزئیات و پرشاخ و برگ این فیلم در نسخه تلویزیونی‌اش احتمالا می تواند باعث ریزش مخاطبان آن در سالن‌های سینمایی شود.

موقعیت مهدی تا امروز دوشنبه (۲۳ اسفندماه) در ۱۹۶ سالنی که به نمایش درآمه توانسته است که به فروش ۶۰۰ میلیونی دست پیدا کند و در مقایسه با ارقام فروش سایر فیلم‌های بسته نوروزی رکوردی دست نیافتنی را کسب کند.

موقعیت مهدی اولین ساخته هادی حجازی‌فر در مقام کارگردان است؛ کارگردانی که پیشتر او را به دلیل نقش های پرشور و فعالش به خصوص در آثار مهدویان می شناسیم؛ البته اولین تجربه حجازی فر در چهلمین جشنواره فیلم فجر تجربه ای موفق بود که جوایزی متعددی را برایش به ارمغان آورد.

موقعیت مهدی که نسخه‌ای سریالی را هم در دست ساخت دارد، فیلمی در حوزه دفاع مقدس است و روایتی از ایثار و شهادت حمید و مهدی باکری را در دل خود دارد. هادی حجازی‌فر ، ژیلا شاهی ، وحید حجازی‌فر و معصومه ربانی‌نیا از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند