آسیدکاظم

«آسیدکاظم» به پنجاهمین سالگرد اجرایش نرسید

به گزارش ردکارپت فیلم: کهبد تاراج با اشاره به اینکه قصد داشته نمایش «آسیدکاظم» محمد استادمحمد را ماه رمضان در تماشاخانه سنگلج اجرا کند، عنوان کرد به دلیل تاخیر در اطلاع رسانی فرصت اجرای نمایش از دست رفته است.

کهبد تاراج نویسنده و کارگردان تئاتر درباره منصرف شدن از اجرای نمایش «آسیدکاظم» در تماشاخانه سنگلج گفت: من سال ۹۷ نمایش «عبدالمیمون لات پاکوتاه» را در تماشاخانه سنگلج اجرا رفتم و بعد از گذشت ۲ سال از اوائل سال ۹۹ جسته و گریخته پیگیر نوبت اجرای جدیدم بودم که متاسفانه با بحران کرونا روبرو شدیم. اما از اردیبشهت ۱۴۰۰ مجدداً با خانم مقتدی برای اجرا صحبت کردم که بعد از ارائه چند متن مختلف در نهایت با اجرای نمایش «آسیدکاظم» مرحوم محمود استادمحمد در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ موافقیت شد و من مردادماه نیز درخواستم را ارائه دادم.

وی ادامه داد: از آنجا که اتفاقات نمایش «آسیدکاظم» در ماه رمضان رخ می‌دهد، قصدم این بود که حتماً نمایش در ماه رمضان و همزمان با پنجاهمین سالگرد اجرای آن در سال ۱۳۵۱ در تماشاخانه سنگلج، به صحنه برود. همچنین قرار بر این بود که بازیگران پیشکسوت تئاتر و هنرمندانی که در اجرای قبلی حضور داشتند به همراه ۴ تُرناباز حرفه‌ای از قم را دعوت به همکاری کنم.

کهبد تاراج یادآور شد: طی صحبت‌هایی که با خانم مقتدی داشتم، ایشان ما را در نوبت اجرای فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ قرار داده بود و حتی در تقویم نیز این زمان را یادداشت کردند اما در ادامه متاسفانه هیچ خبری از تماشاخانه برای اعلام قطعی شدن نوبت اجرا به ما نشد و آذرماه که من پیگیر این جریان شدم به من گفتند فعلاً برای شروع تمرین‌ها در سالن خیلی زود است. در حالی که این نمایش به حداقل ۴ ماه زمان برای تمرین نیاز داشت و من چون درگیر اجراهای جشنواره تئاتر فجر می‌شدم باید زودتر برنامه ام برای اجرا مشخص می‌شد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه در حال حاضر فرصت تمرین و آماده سازی نمایش از دست رفته است، عنوان کرد: از اواخر دی ماه مهدی صفاری‌نژاد که مدیر اجرایی تماشاخانه سنگلج است مدام با من تماس می‌گیرد که بروم و برای اجرای نمایش صحبت کنم اما دیگر فرصت تمرین کار از دست رفته بود چون بهمن ماه که من درگیر اجراهایم در جشنواره تئاتر فجر بودم و عملاً فقط اسفند را برای تمرین فرصت داشتم که زمان بسیار کمی بود. من قصد داشتم اجرای آبرومندی از نمایشنامه زنده یاد استادمحمد را در پنجاهمین سال اجرای نمایش به صحنه ببرم اما با یک ماه تمرین که این اتفاق نمی‌افتاد.

وی افزود: شنیده‌ام که خرداد و تیر را برای اجرا ما در نظر گرفته‌اند در حالی که من در آن زمان برنامه دیگری دارم و از طرف دیگر تاکید داشتم که «آسیدکاظم» حتماً در ماه رمضان اجرا شود. قصد داشتم برای این اجرا از هنرمندانی چون ابوالفضل پورعرب، سیاوش طهمورث، کاظم هژیرآزاد، صدرالدین زاهد، محمودرضا رحیمی، مجید بهرامی، تینو صالحی و ۴ ترناباز حرفه‌ای از قم دعوت به بازی در نمایش بکنم اما متاسفانه با این اوصاف فرصت اجرای نمایش از دست رفت.

کارگردان نمایش «غلامرضا لبخندی» درباره دیگر برنامه‌هایش در سال جدید عنوان کرد: قرار است رضا بهرامی ماه محرم نمایش «بازگشت همه به سوی اوست» را که مدتی قبل نوشته‌ام در تالار حافظ به صحنه ببرد. این نمایش زندگی حاج احمد دلجو مداح و نوحه خوان معروف تهرانی را که تنها چهارپایه خوان بازار و فرد بسیار معروفی در زمینه مداحی بوده است به تصویر می‌کشد.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: قرار است نمایشنامه «تاناکورا» را با هنرجویان بازیگری به صحنه ببرم. نمایشنامه برگرفته از زندگی ۵ هنرجویی است که در نمایش بازی می‌کنند اما هنوز سالن اجرایمان مشخص نشده است ولی تمرین‌ها را از اواسط فروردین ماه آغاز خواهیم کرد. همچنین قصد دارم ۲ نمایش «مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» و «یاماها» را به دلیل فضاهای مشترکی که دارند همزمان با هم به صحنه ببرم. نمایش «یاماها» بازتولید محسوب می‌شود که البته با بازیگران جدیدی به صحنه خواهد رفت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند