جشنواره

حضور سه زن ایرانی در جشنواره کن

به گزارش ردکارپت فیلم: با اعلام رسمی فیلم‌های بخش رقابتی فستیوال کن ۲۰۲۲ بیش از هرچیز برای ما ایرانیان، حضور چهره‌های مطرح ایرانی در این جشنواره به چشم می‌آید.

گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی و زهرا امیرابراهیمی، ۳ بازیگر دهه شصتی ایران که دهه هشتاد با مسیری متفاوت از هم حرفه خود را ادامه دادند و رقابتشان در جشنواره فیلم فجر تقریبا غیرممکن خواهد بود، امسال در فستیوال کن برای کسب جایزه بهترین بازیگر زن رقابت می‌کنند.

گلشیفته فراهانی

سه زن ایرانی در کن؛ ترانه، زهرا و یک نفر دیگر

گلشیفته سینمای ایران که ۱۵ سال پیش برای ادامه حضورش در هالیوود مجبور به ترک وطن شد، امسال با فیلم فرانسوی «برادر و خواهر» ساخته آرنو دپلشن همبازی ماریون کوتیار شده و برای چندمین بار قدم به فرش قرمز کن می‌گذارد. او در این سالیان الخیر چند بار به کن آمده اما این بار در کنار بازیگر سرشناس فرانسوی می‌خواهد به نخل طلایی برسد. گلشیفته در پرداخت نقش‌هایی که به عهده می‌گیرد همواره توانمند ظاهر شده و باید دید کن ۲۰۲۲ با او چه خواهد کرد.


ترانه علیدوستی

سه زن ایرانی در کن؛ ترانه، زهرا و یک نفر دیگر

ترانه که در این سال‌ها تبدیل به سوپراستار سینمای ایران شده، ۶ سال پیش با فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در بخش اصلی کن حضور داشت و با گلشیفته رقابت کرده بود، امسال با فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی به کن خواهد رفت.

این موفقیت، واکنش برخی از هنرمندان را برانگیخته است که در صفحات شبکه‌های اجتماعی، پیام‌های تبریکی را منتشر کرده‌اند. ترانه علیدوستی که از بازیگران اصلی «برادران لیلا» است، با به اشتراک گذاشتن عکسی از خود در نمایی از فیلم، این موفقیت را به همکاران خود تبریک گفته است.

سه زن ایرانی در کن؛ ترانه، زهرا و یک نفر دیگر

«برادران لیلا» در سکوت رسانه‌ای ساخته شد و کم‌تر خبر یا عکسی از آن انتشار یافت. نوید محمدزاده، پیمان معادی، ترانه علیدوستی، فرهاد اصلانی و سعید پورصمیمی، از بازیگران این فیلم هستند.

همانطور که قبل‌تر نیز گفته بودیم، ترانه علیدوستی همواره یک شخصیت متفاوت میان سلبریتی‌های ایرانی‌ بوده. از انتخاب‌ها موضع‌گیری‌های اجتماعی‌اش می‌توان این نکته را به خوبی دریافت. در واقع به اندازه رفتار می‌کند و البته معمولا هم جایی را می‌بیند که بحث‌برانگیز است. او در آخرین موضع‌گیری خود در مصاحبه با بی بی سی فارسی به حواشی خوشنت جنسی در سینمای ایران پرداخته بود.

آخرین حضور ترانه در جشنواره کن به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد که با اصغر فرهادی و شهاب حسینی هم‌قطاران فرانسه بودند. فروشنده در آن سال به قله‌های کن و اسکار رسید و خب ترانه در این اتفاقات نقش به سزایی ایفا کرد. فرهادی با ترانه علیدوستی کارهای فوق‌العاده‌ای دارد و باید ببینیم روستایی هم به آن موفقیت‌ها نائل می‌شود یا خیر.


زهرا امیرابراهیمی

سه زن ایرانی در کن؛ ترانه، زهرا و یک نفر دیگر

بازیگر ۴۰ ساله کشورمان که سال ۸۵ با سریال «نرگس» به شهرت رسید و مدتی بعد با مشکلاتی که برایش به وجود آوردند مجبور به ترک وطن شد، پس از حضور در جلوی دوربین و پشت صحنه چند فیلم مستقل، حال با فیلم محصول مشترک «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی (کارگردان ایرانی – سوئدی) قدم به این فستیوال رده یک خواهد گذاشت.

نزهت بادی درباره این حضور می‌نویسد: وقتی فیلم خصوصی زهرا امیرابراهیمی پخش شد، انگار یک رسوایی بزرگ رخ داده بود. بسیاری فیلم را دیدند و به حواشی‌اش دامن زدند و درباره آن با آب‌وتاب نظر دادند. انگار نه اینکه با یک صحنه از زندگی واقعی یک زن سر‌و‌کار داشتند. هیج‌کس از خودش نپرسید مگر زهرا چه کرده بود که همه گفتند آبرویش رفته است؟ پخش فیلم زهرا نقض حریم خصوصی او بود که اول از سوی دوست قابل اعتمادش و بعد از طرف جامعه صورت گرفت. حالا همان زن به عنوان نقش اول فیلمی از علی عباسی، فیلمساز ایرانی-سوئدی در جشنواره کن حضور دارد و دوباره همه به یادش افتادند. واقعیت تلخی است اما این افتخار فقط به خودش تعلق دارد، نه سینمای ایران. به خودش که به‌تنهایی زهرا امیرابراهیمی را که نابودش کردند، از نو ساخت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند