آلمان

«سوم شخص مفرد» به آلمان می رود

به گزارش ردکارپت فیلم: امید نیاز بازیگر و کارگردان «اول شخص مفرد» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی از اجرای نمایش در کلن آلمان خبر داد.

امید نیاز نویسنده و کارگردان نمایش «اول شخص مفرد» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است با اشاره به بازخورد مثبت مخاطبان درباره اجرای این نمایش در تهران  گفت: من در طول ۲۵ سالی که تئاتر کار می‌کنم اجراهای عمومی زیادی در تهران نداشتم از این رو شاید مخاطبی که مستقیماً برای دیدن نمایشی از من به سالن تئاتر بیاید کمتر داشته باشم اما با این وجود نمایش تا امروز مورد استقبال قرار گرفته است و کار دارد جای خودش را باز می‌کند. این نمایش پیش از این بیش از ۸۰ اجرا در اصفهان داشته و با استقبال بسیار خوب تماشاگران روبرو شده است اما برای اجرا در تهران این دغدغه را داشتم که آیا کار از لحاظ بافت و محتوا مناسب تماشاگر تهرانی هم است یا خیر. اما خوشبختانه مخاطبان تا آخر همراه کار هستند و من متوجه شدم نمایش می‌تواند با تماشاگران غیراصفهانی هم ارتباط برقرار کند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: نمایش «اول شخص مفرد» قرار است مرداد و شهریور نیز در کلن آلمان اجرا داشته باشد. این اثر نمایشی درباره دغدغه‌های انسانی و تنهایی صحبت می‌کند چون جهان به سمتی می‌رود که انسان‌ها ناگزیر به تنهایی و درک تنهایی هستند و اگر این تنهایی را درک نکنند بهای سنگینی باید پرداخت کنند. این نمایش روایتگر زندگی مردی به نام مهرداد است که بر اثر بحرانی که با آن مواجه می‌شود و اختلاف نظری که با همسرش پیدا می‌کند تصمیم می‌گیرد کل زندگی اش را از کودکی تا حال واگویه کند. نمایشنامه ترکیبی از یک بافت روانشناسانه با نگاهی به نظریات فروید و یونگ است و تلفیقی با مبحث تنهایی، نظریات شوپنهاور و مباحث اگزیستانسیالیستی دارد. همچنین ریشه‌یابی زندگی انسان‌های شکست خورده و تاثیر تعلیم و تربیت در کودکی بر شخصیت انسان‌ها در بزرگسالی نیز در این نمایش مد نظر قرار گرفته است.

«سوم شخص مفرد» در آلمان/ تراکم اجرا در سالن‌ها به نفع تئاتر است!

نیاز درباره ترافیک اجراها در پردیس تئاتر شهرزاد و همزمانی چند اجرای نمایشی در یک سالن عنوان کرد: برنامه‌ریزی و مکانیزم تماشاخانه شهرزاد در جدول بندی اجراها با توجه به هر سالن برای من جالب است چون توانستند هماهنگی مناسبی بین هر اجرا با توجه به تعدد نمایش‌ها به وجود بیاورند. شاید تنها مشکلی که ما در سالن شماره سه برای اجرای نمایشمان داریم نبود زمان کافی ایده آل برای آماده شدن است چون قبل و بعد از ما ۲ نمایش دیگر نیز در همین سالن روی صحنه می‌روند که این اتفاق را در فستیوال‌های خارجی که در آنها شرکت کردم و تور اجراهایی که داشته‌ام به وفور دیده‌ام از این رو زیاد اذیت نشدم و به نظرم مساله‌ای طبیعی است.

وی یادآور شد: قصد دفاع از سالنی که در آن اجرا می‌روم، ندارم اما برخی مواقع سیاست تماشاخانه‌ها به سمتی پیش می‌رود که می‌تواند در آینده برای تئاتر مفید باشد. از این رو معتقدم چنین رویکردی باعث می‌شود که هنرمندان ما در طولانی مدت حرفه‌ای تر شوند. چون با تجربه‌ای که من از تئاتر آلمان و ایتالیا دارم این روزها کمپانی‌های تئاتری ترجیح می‌دهند نمایش‌هایی را با تعداد کم و دکورهای پرتابل برای اجرا آماده کنند که این مساله در حال تبدیل شدن به یک جریان است. در واقع دیگر این روزها کمتر با دکورهای سنگین و گروه زیاد بازیگران طرف هستیم و تئاترها به سمت مینیمال شدن و مدت زمان کوتاه پیش می‌روند. از این رو فکر می‌کنم چنین برنامه‌ریزی‌هایی از طرف تماشاخانه‌های خصوصی در نهایت به نفع ما تمام می‌شود. ممکن است این اتفاق از نظر سالن‌ها بیزینس باشد اما از منظر هنرمندان می‌تواند به اتفاقی مثمرثمر بینجامد.

«سوم شخص مفرد» در آلمان/ تراکم اجرا در سالن‌ها به نفع تئاتر است!

کارگردان نمایش «هی تو» در پایان درباره نقش پرویز پرستویی به عنوان تهیه‌کننده در این نمایش توضیح داد: من سال ۹۸ با نمایش «سبوط» در جشنواره تئاتر استانی حضور داشتم و تصمیم گرفتیم که این نمایش را در تهران اجرای عمومی کنیم که به دلیل آشنایی قبلی همسرم با آقای پرستویی قرار شد با ایشان همکاری داشته باشیم که این اجرا به دلیل گستردگی کرونا کنسل شد تا اینکه مجدداً در نمایش «اول شخص مفرد» آقای پرستویی به عنوان تهیه کننده در کنار ما قرار گرفت. ایشان به عنوان تهیه کننده به شکل کاملاً حرفه‌ای در کنار گروه هستند و از رتق و فتق امور گرفته تا پیگیری مجوزها و از بین بردن دغدغه‌هایی که یک هنرمند در مقام کارگردان یا بازیگر می‌تواند، داشته باشد و بسیاری مسائل دیگر با ما همراه هستند و از نمایش حمایت می‌کنند.

نمایش «اول شخص مفرد» به بازی امید نیاز و مونس پورفاتحیان تا ۳۰ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۱:۳۰ روی صحنه می‌رود.

عکس‌ها از علی بنایی است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند