صحنه

ماجراهای عجیب «دختری در قطار»

به گزارش ردکارپت فیلم:  حمیده مقدسی کارگردان نمایش «دختری در قطار» درباره ویژگی های این اثر نمایشی که این روزها در حوزه هنری روی صحنه است، توضیحاتی ارائه داد.

حمیده مقدسی کارگردان نمایش «دختری در قطار» و سرپرست گروه تئاتر «پرسونا» درباره اجرای این اثر نمایشی  گفت: نمایش «دختری در قطار» کاری از گروه تئاتر «پرسونا» از ۲۵ اردیبهشت تا ۱۳ خرداد در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه است. این نمایش روایتی است از دختری که قصد فرار از همه چیز و همه کس را دارد، از خانه بیرون می‌زند و بی آنکه به فرجام کارش بیاندیشد خود را درون قطاری می‌اندازد و ناخواسته در طول مسیر درگیر ماجراهایی می‌شود که …

وی درباره مراحل تولید این اثر نمایشی توضیح داد: روند تمرینات این نمایش به صورت کارگاهی شروع و در نهایت با طراحی و استفاده از فضای مدیا به فرجام نهایی خود رسید. نمایش «دختری در قطار» منتخب بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه در سال ۹۳ بود که به دلیل مشغله کاری امکان اجرایش فراهم نمی‌شد اما بالاخره توانست روی صحنه برود.

مقدسی درباره فضاسازی نمایش توضیح داد: فضای کلی اثر مولتی مدیا است که با توجه به دیالکتیک بودن نمایشنامه و پرهیز از تکرار در اجراهای مونولوگ و از همه مهمتر نیاز مخاطب امروزی سعی بر آن شده است دراماتورژی اثر به گونه‌ای باشد تا جذابیت‌های موجود در این شیوه تا حد امکان به کار گرفته شود. البته به دلیل نبود امکانات کافی مورد نیاز برای بهره گیری از این شیوه، به طور کامل و صحیح شاهد بروز ویژگی‌های آن نیستیم.

این بازیگر و کارگردان با اشاره به لزوم حمایت بخش دولتی و ارگان‌هایی که بودجه فرهنگی در اختیار دارند از تئاتر عنوان کرد: معتقدم تئاتر نه تنها در تهران بلکه در تمامی استان‌های کشور باید ارتباط عمیقی با مسئولانش برقرار کند تا با حمایت و تبلیغ از جانب آنها بستری مناسب برای جذب مخاطب و دیده شدن توسط مخاطبان فراهم شود. تئاتر باید به ضرورتی برای همه مسئولان تبدیل شود آن هم به عنوان امری حیاتی. دیدن تئاتری که تولید اندیشه کند باید دغدغه هنرمندان و مسئولان باشد چون تئاتر می‌تواند جذب حداکثری داشته باشد آن هم به زیباترین شکل ممکن اما متاسفانه در شرایط این روزها رسیدن به این امر امکان پذیر نیست.

مقدسی ادامه داد: این مساله را هم باید در نظر گرفت که مخاطبان امروز و فردا دیگر توان و یا بهتر است بگویم روحیه‌ای برای آنکه ساعتی را در سالن‌های تئاتر وقت بگذراند، ندارند پس در این هیاهوی بسیار از برای هیچ اگر هر ارگان دولتی و خصوصی قدم کوچکی در جهت حمایت از آثار نمایشی بردارد شاید این گرد و غبار نشسته بر تن گروه‌های اجرایی زدوده شود. توقع هنرمندان از مسئولان تنها حمایت مالی از آنها نیست بلکه گاهی هنرمندان نیازمند حمایت‌های معنوی نیز هستند که موجب دلگرمی شان می‌شود. من شخصاً برای این نمایش به شهرداری چند منطقه، آستان قدس رضوی، برخی دانشگاه‌ها و … مراجعه کردم تا شاید بتوانم مخاطب را به صحنه تئاتر بکشانم اما نه تنها حمایتی دریافت نکردم بلکه برخی از نهادها به جای حمایت انتظار دریافت خدمات رایگان از گروه را نیز داشتند.

وی که در سال‌های اخیر بیشتر به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز در آثار تصویری مختلف مشغول فعالیت بوده در پایان درباره انگیزه اش از حضور دوباره در تئاتر گفت: هویت، رسالت و تاثیرگذاری تئاتر بر هیچکس پوشیده نیست و در صورت حمایت، تحولات عمیقی را در فرهنگ عمومی جامعه رقم خواهد زد. از این رو علاقه مند بودم دوباره به خاستگاه قبلی خودم بازگردم و نقش کوچکی در این عرصه ایفا کنم چون معتقدم برای تحقق دغدغه‌های فرهنگی و ارتقای سطح دانش جامعه باید بی چون و چرا از این هنر متعالی بهره کافی ببریم.

عوامل اجرایی نمایش «دختری در قطار» عبارتند از نویسنده: رسول نقوی، طراح، دراماتورژ و کارگردان: حمیده مقدسی، بازیگر: نگین مطفف، حامی پروژه: سیدجمال سیدحاتمی، دستیار یک کارگردان: وحید موسوی، گروه کارگردانی: محمدصادق مقدسی، ماهان جعفری، منشی صحنه: مهرنوش حسینی، مدیر صحنه: شهرام طهماسبی، هانیه حسینی، دستیارصحنه: سیدمحمد حسینی، طراح لباس و صحنه: صدیقه مقدسی، طراح پوستر و گرافیست: مهدی رضایی، ساخت تیزر: سیدحسین سیدحاتمی، ساخت ویدئو آرت: محمدصادق مقدسی، ترکیب صدا: رضا حکیم، عکس: فرزاد اسدیان، روابط عمومی: سحر مختاری، حامی رسانه‌ای: مرز نیوز (محمدنقی دیده بان)، کاری از گروه تئاتر پرسونا.

حمیده مقدسی کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر است که فعالیت خود را در تئاتر از سال ۷۵ آغاز کرده و در سال‌های گذشته بیش از ۲۰ نمایش به صحنه برده است. وی در سال‌های اخیر بیشتر به عنوان بازیگر، مسئول انتخاب بازیگر و دستیار یک کارگردان در سینما و تلویزیون مشغول فعالیت بوده است که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به حضور در فیلم‌ها و سریال‌هایی چون «لاک قرمز»، «بام بالا»، مستند «سینما سینما»، «محکومین»، «سرگذشت»، «چرخ و فلک»، «سرزمین کهن»، «مستوران» و … اشاره کرد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند