سینمای کودک

ضعیت اکران امروز برای همه وضعیتی نامساعد است

به گزارش ردکارپت فیلم: بهروز نشان با اشاره به اینکه هیچ حمایتی از فیلم «پسران دریا» در تبلیغات و اکران صورت نگرفته، تأکید کرد: بی‌توجهی به سینمای کودک اجحاف در حق کودکان این سرزمین است.

بهروز نشان (تهیه‌کننده سینما) که فیلم سینمایی «پسران دریا» به تهیه‌کنندگی او بر پرده سینماهاست،   درباره وضعیت اکران و میزان استقبال مخاطبان گفت: وضعیت اکران امروز برای همه وضعیتی نامساعد است و در واقع حال سینما اصلاً خوب نیست و فیلم ما هم از این قاعده نمی‌تواند مستثنی باشد.

نشان تصریح کرد: با وجود اینکه قرار بود فیلم «پسران دریا» از سوم خرداد اکران شود، این فیلم با یک روز تأخیر از ۴ خرداد اکران شد و نکته بعد این است که تنها دو روز قبل از اکران به ما اطلاع دادند که این فیلم قرار از اکران شود و ما هیچ فرصتی برای برنامه‌ریزی و تبلیغات نداشتیم. فیلم ما در این شرایط اکران شد و در این مدت کوتاه دو بار شاهد تعطیلی سینماها بودیم که همین مسئله هم به اکران آسیب زد و وضعیت را بدتر کرد.

وی افزود: تعداد فیلم‌های در حال اکران بسیار زیاد است و در این شرایط امکان جذب مخاطب تنها برای چند فیلم پرستاره و کمدی فراهم می‌شود و دیگر فیلم‌ها طبیعتاً فرصتی برای دیده شدن ندارند. به دلیل تعداد بالای فیلم‌های در حال اکران در برخی سینماها هیچ سانسی به «پسران دریا» تعلق ندارد و در بسیاری از سینماها سانس‌های مرده را به این فیلم اختصاص داده‌اند. به عنوان مثال فیلم «پسران دریا» که توانست اثر منتخب جشنواره کودکان و نوجوانان باشد، در سینما فرهنگ که جشنواره کودک در آن برگزار می‌شد و یکی از مهم‌ترین سینماهای تهران است، هیچ سانسی برای نمایش ندارد.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهاراتش گفت: متأسفانه حال سینما اصلاً خوب نیست و حتی فیلم‌های سینمایی که امکان جذب مخاطب برایشان بیشتر است هم نسبت به شرایطی عادی فروش چندانی ندارند. در این شرایط برای فیلم‌هایی متفاوت مثل «پسران دریا» که اثری هنری مربوط به سینمای کودکان و نوجوانان است، وضعیت به مراتب بدتر است. تا امروز حتی یک نقد منفی درباره فیلم «پسران دریا» نوشته نشده درحالی‌که این اثر در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد و به جشنواره‌هایی چون سینه‌کید هلند و شانگهایی چین راه پیدا کرد و برای حضور در جشنواره بوسان کره هم انتخاب شده است. در بازار فیلم جشنواره کن هم برای این فیلم اتفاقات بسیار خوبی رخ داد و این مسائل نشان از کیفیت خوب این فیلم دارد اما برای موفقیت در گیشه سینمای کودک به حمایت دولت نیاز دارد.

وی افزود: متأسفانه دولت و دیگر نهادها در اکران از فیلم ما هیچ حمایتی نکرده‌اند. تلویزیون هیچ تیزری به این فیلم نداده و ما در سطح شهر از تبلیغات میدانی نتوانستیم استفاده کنیم. در این شرایط تبلیغات و با وجود تعداد بالای فیلم‌های در حال اکران، چگونه می‌توان انتظار داشت که «پسران دریا» بتواند در گیشه موفق باشد؟

نشان درباره وضعیت سینمای کودک در ایران، گفت: امروز اگر نشانه‌هایی از سینمای کودک و نوجوان در ایران باقی مانده تنها به دلیل حمایت‌های فارابی است. این جنس از سینما که بسیار مهم است، نیاز به حمایت دارد و بنیاد سینمایی فارابی به تنهایی قادر به حفظ و احیای سینمای کودک نیست. به نظر من باید نهادهای دیگر مثل وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، صداوسیما، شهرداری‌ها و… از سینمای کودک حمایت کنند. فیلم‌های کودک و نوجوانی که در ایران ساخته می‌شوند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته‌اند و این آثار بهترین آثاری هستند که می‌توانند در اختیار کودکان و نوجوانان ما قرار بگیرند و اگر ما برنامه‌ای برای آن‌ها نداشته باشیم قطعاً به سراغ آثاری می‌روند که هیچ ارتباطی با فرهنگ ما ندارند و این اجحاف بزرگی در حق کودکان این سرزمین است.

تهیه‌کننده فیلم مستند «کیارستمی و عصای گمشده» خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به تاریخ سینمای ایران داشته باشید متوجه می‌شوید که هر وقت حال مردم خوب بوده سینمای کودک هم رونق داشته و مردم به دیدن فیلم‌های کودک و نوجوان می‌رفتند. امروز بر هیچکس پوشیده نیست که جامعه حال خوبی ندارد و اتفاقاتی چون ریزش ساختمان متروپل در آبادان که چند تن از هموطنانمان در این اتفاق جان خود را از دست دادند، وضعیت روحی جامعه را بدتر کرده و این مسئله هم یکی از دلایل اصلی‌عدم رغبت و اشتیاق مردم به سینما رفتن است. ما چند اکران خصوصی برای این فیلم برگزار کردیم که به احترام مردم داغدار آبادان هیچ عکسی از این مراسم منتشر نشد و همین محدودیت‌ها هم دلیلی بر کمتر دیده شدن «پسران دریا» است.

وی افزود: من فکر می‌کنم یکی از ارزانترین فیلم‌های سال را ساختیم که موفقیت‌های جهانی بسیاری کسب کرده و اثر ارزشمندی است. ما با «پسران دریا» همان سینمای سال‌های دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را روی پرده سینما آوردیم و در واقع سینمایی فراموش شده را دوباره زنده کردیم و فکر می‌کنم از این منظر هم «پسران دریا» را می‌توان اثری بسیار ارزشمند دانست.

نشان درباره ساختار فیلم «پسران دریا» گفت: ما دو قصه در دو جغرافیای مختلف روایت کرده‌ایم. بخش اول این فیلم را حسین قاسمی جامی کارگردانی کرده است که افشین هاشمی نیز در این بخش ایفای نقش می‌کند و بعد برای بخش دوم تصمیم گرفتیم برای اینکه تنوعی در ساختار اثر ایجاد کنیم به جنوب کشور برویم و کارگردانی این اثر را هم فرد دیگری چون افشین هاشمی انجام دهد. فیلمبرداری «پسران دریا» در اوج شیوع کرونا انجام شد و همان زمان ما مجبور شدیم ۴۰ میلیون تومان فقط برای تست کرونای عوامل هزینه کنیم.

این تهیه‌کننده درباره شباهت این فیلم با آثار سینمایی کارگردانانی چون امیر نادری و دیگر فیلم‌های کودک و نوجوان دهه ۱۳۶۰ گفت: برخی منتقدان به این شباهت اشاره کرده‌اند اما حقیقت این است که اگر شباهتی وجود دارد، تعمدی نبوده اما بهرام بیضایی و امیر نادری از سینماگرانی هستند که علاقه زیادی به آثار آن‌ها دارم و شباهت به آثار این دو کارگردان برایم بسیار خوشایند است. اگر ما قبل از تولید به این فکر می‌کردیم که فیلم‌مان شباهتی به آثار دهه ۱۳۶۰ داشته باشد، معلوم نبود که در این کار چقدر موفق می‌شدیم اما بدون اینکه بخواهیم به سراغ آن سینما برویم به نظر می‌رسد که خیلی ناخودآگاه فیلم همان حال و هوا را دارد.

نشان تأکید کرد: فیلم «پسران دریا» همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد و هر چند در اکران حمایت چندانی از ما نشد از مسئولان درخواست دارم که به اکران دیگر فیلم‌های کودک و نوجوان توجه داشته باشند. در نظر گرفتن سانس‌های زنگ مدرسه برای سینماها، در نظر گرفتن سوبسید برای پخش‌کننده‌هایی که اکران فیلم کودک را می‌پذیرند و… می‌تواند به فروش فیلم‌های کودک کمک کند چراکه آثار کودک و نوجوان ما هرچقدر که با کیفیت باشند در صورتی که نتوانند در گیشه موفق عمل کنند تأثیر مثبتی نخواهند داشت.

وی درباره اکران خارجی این فیلم اظهار داشت: فیلم «پسران دریا» در بازار جشنواره کن حضور موفقی داشت و به چند جشنواره نیز دعوت شد. ما به اکران خارجی فکر می‌کنیم و مشغول برنامه‌ریزی هستیم اما به نظر من فروش به تلویزیون‌های خارجی می‌تواند اتفاقات بهتری را رقم بزند چراکه در اکران سینماها تخصصی لازم است که ما آن تخصص و ابزار را نداریم. به طور کل سینمای ما در حوزه اکران فیلم در کشورهای خارجی عملکرد خوبی ندارد.

این تهیه‌کننده در پایان اظهاراتش افزود: کشور هند با جمعیتی چند میلیاردی که نزدیک کشور ما است و مردمی علاقه‌مند به سینما دارد می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای اکران فیلم‌های ایرانی باشد اما ما هیچ مذاکره و رایزنی برای این اتفاق نداریم. کشوری چون چین که رابطه سیاسی خوبی با کشور ما دارد می‌تواند یکی دیگر از کشورهای مورد توجه ما برای اکران خارجی باشد. در این کشور پرجمعیت که اتفاقاً جمعیت سینما دوست زیادی هم دارد اگر فیلم‌های ایرانی اکران شوند، اقتصاد سینمای ایران متحول می‌شود اما متأسفانه ما برای این اتفاق که از لحاظ اقتصادی و فرهنگی برایمان اتفاقات بزرگی را رقم می‌زند، هیچ برنامه‌ریزی و اقدامی نداریم.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند