تئاتر

«پروین» ؛ پرتره ای از زندگی و فعالیت های پروین اعتصامی

به گزارش ردکارپت فیلم: نمایش «پروین» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی که پرتره ای از زندگی و فعالیت های پروین اعتصامی شاعر معاصر را به تصویر می‌کشد این روزها میزبان علاقه‌مندان به تئاتر در مجموعه تئاتر شهر است.

 این روزها نمایش «پروین» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی اجرای عمومی خود را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است. این اثر نمایشی درامی تاریخی و چهره‌نگارانه (پرتره) از پروین اعتصامی است که برشی از زندگی این شاعر بلندآوازه و معاصر کشورمان را به تصویر می کشد.

کیانی پیش از این قرار بود بهار سال ۱۴۰۰ همزمان با هشتادمین سالمرگ پروین اعتصامی این نمایش را به صحنه ببرد که اتفاقاتی باعث دلخوری وی شد از همین رو او تصمیم گرفت در یادداشتی انصراف خود را از اجرای نمایش اعلام و کلا از صحنه تئاتر خداحافظی کند.

وی در این یادداشت یادآور شده بود که دیگر حاضر نیست به هر قیمتی نمایشش را به صحنه ببرد. البته به نظر می رسد چند ماه بعد شرایط برای اجرای نمایش مساعدتر شد و با فروکش کردن نسبی بیماری کرونا، کیانی از تصمیم خود صرف نظر کرد و تصمیم گرفت دوباره به تئاتر بازگردد از این رو تمرین های نمایش «پروین» مجددا از سر گرفته شد و در نهایت کار به تهیه کنندگی داود نامور از ۸ خرداد ماه اجرای خود را در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز کرد.

پرتره شاعر معاصر شکل گرفت/ هشتاد و یکمین سالمرگ «پروین» در تئاتر

نرگس محمدی (در نقش پروین اعتصامی)، امین زندگانی، مهران‌رنج‌بر، مجید رحمتی، سیدجواد یحیوی، جواد مولانیا، مریم ندایی، آتنا تندرو، سهیل ملکی، فربد غفاری، اکرم محمدی و هوشنگ قوانلو بازیگران این اثر نمایشی هستند که هر روز ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود.

پروین اعتصامی (متولد ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ – متوفی ۱۵ فروردین ۱۳۲۰)، بیشتر به دلیل به کار بردن سبک شعریِ مناظره و سوال و جواب در شعرهایش معروف است و از جمله اشعار بسیار خوانده و شنیده شده‌ او که ۸۱ سالِ پیش، در ۳۵ سالگی در اثر ابتلا به بیماری حصبه درگذشت می‌توان به «اشک یتیم»، «در تعزیت پدر»، «زن در ایران»، «پند و نصیحت»، «ای مرغک»، «آرزوی پرواز» و «متاع جوانی» اشاره کرد. تنها اثر چاپ و منتشر شده از پروین اعتصامی دیوان اشعار او با ۶۰۶ شعر در قالب‌های مثنوی، قطعه و قصیده است.

حسین کیانی جزو نمایشنامه نویسان و کارگردانانی است که نیمه دوم دهه ۷۰ وارد عرصه تئاتر شد و در این سال‌ها با اجرای نمایش‌هایی مانند «رژیسورها نمی‌میرند»، «مضکه شبیه قتل»، «پنهانخانه پنج در»، «تکیه ملت»، «همسایه آقا»، «در شوره‌زار»، «بیداری خانه نسوان»، «چشم به راه میرغضب» و … جزو کارگردانان مولف تئاتر ایران به حساب می آید.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند