انیمیشن

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

به گزارش ردکارپت فیلم: زمانی بود که کارتون و انیمیشن را فقط مختص و برای بچه‌ها می‌دانستند و می‌ساختند و هر بزرگسالی که به تماشای انیمیشن علاقه داشت و محصولات کمپانی‌های انیمیشن‌سازی بزرگ دنیا را دنبال می‌کرد، مسخره می‌شد.

 بیایید بپذیریم که مدت‌هاست از آن روزها می‌گذرد و قرن بیست و یکم دیگر جای این حرف‌ها نیست و خود کمپانی‌های امریکایی هم- کمپانی‌هایی مثل استودیو جیبلی که از ابتدا با مفاهیم بزرگسالانه در آثارشان سر و کار داشتند- با پیدایش پیکسار بیشتر به سمت تولیدات مناسب حال و هوای کودکان و بزرگسالان رفتند. محصولاتی که شاید برای بچه‌ها سرگرم‌کننده باشد اما می‌تواند اشک بزرگسالان را دربیاورد. حقیقت این است که انیمیشن در تمام این سال‌ها نه فقط لحاظ کیفیت تصاویر و گرافیک که در قصه‌گویی هم پیشرفت داشته است؛ مثل تمام تولیدات انیمیشن برتر پیکسار.

سالیان سال این دیزنی بود که بازار را قبضه کرده بود و اگر اسم انیمیشن می‌آمد حتماً نام دیزنی بود که در ذهن مخاطب متبادر می‌شد، اما پیکسار البته با همکاری دیزنی توانست این مسیر را به سمت و سوی دیگری سوق دهد که بازار انیمیشن گسترده‌تر شود و مفاهیم متنوع‌تر و عمیق‌تری به زبان ساده‌ی کارتون به بچه‌ها و البته بزرگسالان منتقل شود؛ مفاهیمی که شاید جز در این قالب امکان نشر و بازگویی‌اش وجود نمی‌داشت. این چنین شد که اکثر تولیدات انیمیشن برتر پیکسار تبدیل به کلاس درسی نخست برای بزرگ‌ترها و بعد بچه‌ها شد.

حالا دیگر پیکسار را نه فقط به تلاش و جزئیات بی‌نقصی که انیماتورها در هنرشان به کار می‌برند که برای قصه‌های امیدبخش، ملموس و خانواده‌پسند می‌شناسیم. کسانی که در این کمپانی کار می‌کنند در انیمیشن‌ها موضوعاتی مثل هویت، هدف، حس تعلق، سلامت روحی، بلوغ، عشق (نه کلیشه‌ای) و مفاهیمی از این قبیل را کند و کاو می‌کنند. و این کار را با عجیب و غریب‌ترین شخصیت‌ها و چشم‌نوازترین صحنه‌ها می‌کنند. به گونه‌ای که همه‌چیز همچون معجزه جلوه می‌کند. البته تعداد تولیدات انیمیشن برتر پیکسار هنوز زیاد نیست اما همین تعداد به‌قدری ارزشمند و قابل تحسین است که می‌توان ده‌ها فهرست از آن‌ها تهیه کرد. فهرستی که در ادامه می‌خوانید تولیداتی از این کمپانی است که همه کوچک و بزرگ باید ببینند.

۱. انیمیشن برتر پیکسار «کوکو»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۱۷

کارگردان: لی آنکریچ

صداپیشگان: آنتونی گونزالس، گائل گارسیا برنال، بنجامین برت، آلانا اوباک، رینی ویکتور، آنا اوفلیا مورگیا، ادوارد جیمز آلموس

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰

آرزو و هدف داشتن و تلاش برای رسیدن به آن‌ها یکی از موضوعات مهمی است که پیکسار در آثار خود سعی کرده است به طور ویژه به آن بپردازد. تعریف هدف و آموزش این مهم به کودکان مسئله‌ی مهمی در تربیت کودک بوده است که شاید در نسل‌های پیشین مورد غفلت واقع شده است. به هر حال، انسان امروز برای زندگی نیاز به هدف یا اهدافی دارد و این در مسیر رشد او با آرزوهای کودکی آغاز می‌شود. «کوکو» (Coco) یکی از بهترین نمونه‌های پرداخت به این موضوع است. چه بسیار کودکانی که به دلیل محدویت‌های فرهنگی و آموزش درست ندیدن هرگز آرزویی نداشتند که بخواهد در آینده تبدیل به هدف شود، یا اگر داشتند عشق و آگاهی لازم را برای رسیدن به آن نداشتند

میگل پسرک خانواده‌ای لاتین است که موسیقی سال‌هاست که در آن ممنوع است. اما او پنهانی این آرزو را در سر می‌پروراند که یک روز مثل موسیقدان موردعلاقه‌اش ارنستو دلا کروز تبدیل به اسطوره شود. او مذبوحانه تلاش می‌کند به خانواده‌اش ثابت کند که فقط و فقط برای این کار ساخته شده است. یک شب، به طور تصادفی به سرزمین مردگان راه پیدا می‌کند. آنجا، با کمک جدش (پدربزرگ پدربزرگش) تلاش می‌کند که دوباره به سرزمین زندگان بازگردد.

۲. انیمیشن «درون و بیرون»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۱۵

کارگردان: پیت داکتر

صداپیشگان: امی پولر، فیلیس اسمیت، بیل هیدر، لویس بلک، میندی کالینگ، دایان لین، کایل مک‌لاکلن، جان راتزنبرگر

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰

پیکسار با «درون و بیرون» (یا «پشت و رو») به لحاظ پرداختن به مباحث روانشناسی کودک دست به اقدام نوآورانه و جسورانه‌ای زد. هضم این شکل پرداخت مستقیم به تحلیل روان آدمی می‌توانست برای کودک بسیار دشوار باشد و این محصول را با شکست مواجه کند. اما نه تنها چنین نشد بلکه کنجکاوی بزرگسالان را برانگیخت و تبدیل به یک منبع برای تربیت کودک و چگونگی کارکرد مغز انسان شد. اینکه چطور احساسات اصلی انسان مثل شادی، غم، خشم و اضطراب در مغز کار می‌کنند با ورود به دوران بلوغ دستخوش تغییرات پیش‌بینی‌ناپذیر می‌شوند و چرا وجود همه‌شان در کنار هم لازم است و چه باید کرد تا در نهایت شادی یا امید پیروز میدان شود، همه مفاهیمی است که برای کودک جنبه‌ی آموزشی و برای بزرگسال جنبه‌ی روشنگری دارد. پیکسار همین مسیر «درون و بیرون» را در کارهای اخیرتری مثل «روح» (Soul) و «قرمز شدن» (Turning Red) ادامه داد که هر دو از آثار موفق این کمپانی بوده‌اند.

در «درون و بیرون» (Inside Out) رایلی دختر یازده‌ ساله‌ای کاملاً شاد است. احساسات او، شادی، غم، خشم، ترس و نفرت، در مغز او تیمی را تشکیل داده‌اند که همچون ماشینی نو بیست‌وچهار ساعته در حال چک کردی حال او هستند. اما تغییری در زندگی رایلی به وجود می‌آید که باعث می‌شود شادی که رئیس تیم است نتواند احساسات او را کنترل کند و در تعادل نگه دارد. رایلی به همراه خانواده‌اش مجبور است به شهری دیگر نقل مکان کند و این تغییر خوشایند رایلی نیست. به همین خاطر، درون مغز رایلی اتفاقاتی رخ می‌دهد که باعث می‌شود شادی و غم در ذهن رایلی گم شوند و باقی احساسات مسئول کنترل او می‌شوند. این سرآغاز هزارتویی از مخاطره و ماجراجویی‌هایی است که در نهایت به پایانی خوش منتهی می‌شود و هم فال است و هم تماشا.

۳. انیمیشن برتر پیکسار «بالا»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۰۹

کارگردان: پیت داکتر

صداپیشگان: اد اسنر، کریستوفر پلامر، جردن ناگای، باب پترسون، دلروی لیندو

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰

«بالا» (Up) یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و موفق‌ترین محصولات پیکسار و نخستین انیمیشن سه‌بعدی این کمپانی است که باز هم از اهمیت پیگیری اهداف و آرزوها می‌گوید؛ از عشق جاودانه که اثرش می‌تواند حتی پس از مرگ هم باقی بماند. در «بالا» ما با آقای فردریکسن که فروشنده‌ی بادکنک آشنا می‌شویم که سالیان سال عاشقانه با همسرش الی زندگی کرده و حالا در کهنسالی او را از دست داده و تبدیل به پیرمردی تلخ شده است. این زوج یک آرزوی دیرینه داشتند که در زمان حیات الی به آن نرسیدند و حالا آقای فردریکسن قصد دارد به این آرزو جامه‌ی عمل بپوشاند. او هزاران بادکنک را به خانه‌ی دوست‌داشتنی‌‌ای که در تمام این سال‌ها با همسرش در آن‌ زندگی می‌کرده می‌بندد و به همراه خانه پرواز می‌کند تا به بیابان‌های امریکایی جنوبی برود. اما همین که به پرواز درمی‌آید، متوجه مسافری ناخواسته می‌شود، پسرک جوانی به نام راسل.

۴. انیمیشن «روح»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۲۰

کارگردان: پیت داکتر

صداپیشگان: جیمی فاکس، تینا فی، گراهام نورتون، ریچل هاوس، آلیس براگا، ریچارد آیوادی، فیلیسیا رشاد، دانل راولینگز، کوئستلاو، آنجلا باست

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰

باز هم قصه‌ی دیگری از پیکسار درباره‌ی هدف و انگیزه داشتن در زندگی، و تقابل خردسال و بزرگسال، این بار با قهرمانی که موزیسین سبک جز است اما به آرزوهایش نرسیده و ناامید است. جو، که آرزوی هنرمند و مشهور شدن در سر می‌پروراند همچون تمام هنرمندان نهفته‌ای که به جای پرداختن به هنرشان برای امرار معاش به تدریس روی می‌آورند، معلم گروه موسیقی مدرسه‌ای راهنمایی است. این میان فرصتی برایش پیش می‌آید که شاید او را به آرزوی ستاره شدنش برساند، اما ناگهان بر اثر اتفاقی جانش را از دست می‌دهد و وارد جهان پس از مرگ می‌شود.

در جهان پس از مرگ ما با دو دسته روح‌هایی که هنوز به دنیا نیامده‌اند و روح‌هایی که از دنیا رفته‌اند مواجه می‌شویم. پیکسار در این بستر مباحث پیچیده‌ای را در باب مرگ و زندگی مطرح می‌کند که مسلماً مخاطب خردسال چیز خاصی از آن درک نمی‌کند. اما طبعاً با موجودات کاسپرشکلی که در این فضا به نام روح وجود دارند، ارتباط برقرار می‌کند. مثل روحی به نام بیست و دو که چون انگیزه و هدفی ندارد هنوز پا به جهان زندگان نگذاشته و مدت‌هاست در جهان روح‌ها باقی مانده است. جو احساس می‌کند که می‌تواند به این دوست تازه‌ی بی‌ هدف و انگیزه‌اش از تجربیاتش در زندگی چیزهایی یاد بدهد و در عین حال متوجه می‌شود که او می‌تواند بلیت برگشت او به زندگی باشد. در نهایت طی ماجراهایی که اتفاق می‌افتد این بیست و دو است که به جو یاد می‌دهد که زندگی کردن واقعی و روح داشتن به چه معناست.

۵. انیمیشن برتر پیکسار «به‌پیش»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۲۰

کارگردان: دن اسکنلون

صداپیشگان: تام هالند، کریس پرت، جولیا لوئی درایفوس، اکتاویا اسپنسر

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۸ از ۱۰۰

قصه‌ای که با الهام از زندگی و تجربه‌ی شخصی کارگردان که پدرش را در کودکی از دست داد، ساخته شده است به دلیل همزمانی اکرانش با همه‌گیری کووید در گیشه شکست خورد اما موفق شد نظر مثبت منتقدان را به خودش جلب کند. این دومین شکست تجاری پیکسار بعد از انیمیشن محصول ۲۰۱۵ «دایناسور خوب» (The Good Dinosaur) است که البته در پخش وی‌اُدی بیشتر دیده شد. اما با وجود نامزدی هم در اسکار و هم گلدن گلوب رقابت را به محصول دیگر پیکسار «روح» باخت.

«به‌پیش» (Onward) داستان دو برادر الف را در نوجوانی‌شان در جامعه‌ای روایت می‌کند که قدرت جادوی اجداد خود را فراموش کرده‌اند. بنابراین وقتی می‌فهمند پدر مرحوم‌شان نقشه‌ای را همراه با دستورالعمل برای آن‌ها ترتیب داده است که بتوانند یک روز دیگر را با او بگذرانند، شگفت‌زده می‌شوند. اما این میان اتفاقی می‌افتد که مشکلی بر سر راه این افسون قرار می‌گیرد و حالا این دو برادر باید قدم به مسیر پرمخاطره بگذارند که مدت‌زمان محدودی را که با پدرشان دارند از خطر نجات دهند. از آنجا که اسکنلون هم برادری داشته، این فیلم در واقع تحقق آرزوی محال او در زندگی واقعی است و البته بازگشت به ارزش‌های موروثی خانوادگی.

۶. انیمیشن «شگفت‌انگیزها»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۰۴

کارگردان: برد بِرد

صداپیشگان: کریگ تی. نلسن، هالی هانتر، سارا واول، اسپنسر فاکس، جیسون لی، ساموئل ال. جکسون، الیزابت پنیا، برد برد

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰

«شگفت‌انگیزها» (The Incredibles) از جمله آثار موفق پیکسار در گیشه که فضا و قصه‌اش بر اساس کمیک‌بوک‌هایی دهه‌ی ۱۹۶۰ و فیلم‌های جاسوسی دوران کودکی برد برد شکل گرفت؛ و از آنجا که تمام شخصیت‌هایش باید انسان می‌بودند تیم سازنده مجبور شد فناوری جدیدی برای انیمیشن کردن آناتومی بدن انسان، لباس‌ها، پوست و موی نزدیک به واقعیت بسازد. بنابراین از این لحاظ دستاورد و اتفاق مهمی به حساب می‌آید.

فیلم داستان یک زوج ابرقهرمان، خانم و آقای شگفت‌انگیز، را روایت می‌کند که در دهه‌ی ۱۹۶۰ خیالی با نام باب و هلن پار همراه با سه فرزندان‌شان که آن‌ها هم صاحب قدرتی جادویی هستند، زندگی می‌کنند. اما چون دولت وقت هر گونه فعالیت ابرقهرمانی را قدغن کرده است، آن‌ها زندگی عادی‌ای را از سر می‌گذرانند. (دهه‌ی شصت میلادی آغاز ورود رسمی جهان غرب به دنیای مدرن بود.)

اما باب دلتنگ روزهای اوج، ماجراجویی‌ها و هیجانی است که از مأموریت‌های به‌یاد ماندنی‌اش در او به وجود می‌آمد و دوست دارد دوباره به همان دوران بازگردد. از قضا به مأموریتی در جزیره‌ای دورافتاده فراخوانده می‌شود تا با رباتی که سیم‌کشی‌اش بهم ریخته است، مبارزه کند. اما این مأموریت او را به دردسر می‌اندازد و فقط اعضای خانواده‌اش می‌توانند او را از مهلکه نجات دهند.

۷. انیمیشن برتر پیکسار «شگفت‌انگیزها ۲»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۱۸

کارگردان: برد برد

صداپیشگان: کریگ تی. نلسن، هالی هانتر، ساموئل ال. جکسون، کاترین کینر

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰

موفقیت چشمگیر قسمت اول «شگفت‌انگیزها» بدون شک ایجاب می‌کرد که پیکسار دنباله یا دنباله‌هایی برایش بسازد و در نهایت این نام را تبدیل به فرنچایز کند؛ اما کم پیش می‌آید که دنباله‌ای به اندازه‌ی قسمت دوم «شگفت‌انگیزها» خوب از آب دربیاید. طرفداران این فرنچایز حتماً به خاطر دارند که الستی‌گرل یعنی خانم شگفت‌انگیز به اندازه‌ی آقای شگفت‌انگیز ابرقهرمان بوده است، بنابراین چنانچه در قسمت اول آقای شگفت‌انگیز به سهم ماجراجویی‌های خودش رسید، حالا در قسمت دوم دیگر نوبت خانم شگفت‌انگیز بود.

در «شگفت‌انگیزها ۲» هلن مأموریت دارد که با جرم و جنایت مبارزه کند تا مردم را بار دیگر با ابرقهرمان‌ها آشتی دهد. حالا آقای شگفت‌انگیز است که باید مسئولیت خانه و بچه‌داری را بر عهده بگیرد، که کاشف به عمل می‌آید که سخت‌تر از آنچه او فکر می‌کرد است. در حالی که باب مشغول و درگیر این کارهاست، یک تبهکار سایبری به نام اسکرین‌اسلیور تلاش می‌کند همه را از طریق نمایشگر گجت‌هایشان هیپنوتیز کند.

۸. انیمیشن «شرکت هیولاها»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۰۱

کارگردان: پیت داکتر، لی آنکریچ، دیوید سیلورمن

صداپیشگان: جان گودمن، بیلی کریستال، استیو بوشمی، جیمز کابرن، مری گیبس

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۶ از ۱۰۰

باز هم محصول به لحاظ تجاری موفق دیگری از پیکسار در نخستین تجربه‌ی کارگردانی پیت داکتر که فرایند خلقش را از سال ۱۹۹۶ به همراه آغاز کرده بود و شکل‌گیری و تولید شخصیت‌هایش پنج سال طول کشید. تیم فنی و انیماتورها برای خلق این شخصیت‌ها راه‌های تازه‌ای را برای شبیه‌سازی موی بدن حیوانات به کار بردند و نتیجه چنان موفق بود که فیلم نامزد اسکار بهترین انیمیشن بلند شد اما به محصول موفق آن سال دریم‌ورکس «شرک» (Shrek) باخت.

قصه‌ی فیلم از این قرار است که دو دوست صمیمی به نام سالی و مایک در شرکت هیولاها، بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تولید ترس در سرتاسر جهان هیولاها، کار می‌کنند. آنجا، این‌ها از فریادهای کودکان به عنوان منبع انرژی برای گرداندن شهر استفاده می‌کنند. سالی یکی از کارمندان برتر در ترساندن است و مایک همکار اوست. همه‌چیز دارد به خوبی پیش می‌رود که یک روز یک بچه‌ی آدمیزاد از اتاقش فرار می‌کند و سر از جهان هیولاها درمی‌آورد، و بدین ترتیب هم زندگی این دو دوست را بهم می‌ریزد و هم در جامعه‌ی هیولاها ترس و اغتشاش به وجود می‌آورد.

۹. انیمیشن برتر پیکسار «داستان اسباب‌بازی»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۱۹۹۵

کارگردان: جان لستر

صداپیشگان: تام هنکس، تیم آلن، دان ریکلس، جیم وارنی، والاس شاون، جان راتزنبرگر، آنی پاتس، جان موریس، اریک ون دتن

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰

نخستین فیلم بلند پیکسار، نخستین انیمیشن بلند کاملاً کامپیوتری و از جمله‌ سودده‌ترین تولیدات پیکسار و یکی از بهترین انیمیشن‌های تمام دوران به عقیده‌ی بسیاری، «داستان اسباب‌بازی» یکی از محبو‌ب‌ترین محصولات پیکسار است که به‌مرور زمان به دلیل استقبال زیاد تماشاگران تبدیل به فرنچایز شد. فیلمی که تمام افرادی را که بعدها هر یک به طور مستقل کارگردانی آثار پیکسار را بر عهده گرفتند، در بردارد، به‌علاوه‌ی استیو جابز در مقام مدیر تولید. فیلم را به خاطر نوآوری فنی در انیمیشن سه‌بعدی، زبان هوشمندانه و پیچیدگی موضوعی فیلمنامه، موسیقی متن و عملکرد صداپیشه‌ها به‌طور ویژه تام هنکس و تیم آلن که به جای وودی و باز حرف می‌زنند، ستایش شده است.

قصه‌ی «داستان اسباب‌بازی» در دنیایی روایت می‌شود که در آن اسباب‌بازی‌ها زنده می‌شوند و هیچ انسانی هم حضور ندارد، بر رابطه‌ی میان وودی، یک عروسک کلاسیک کابوی و باز لایت‌یر، یک عروسک مدرن فضانورد، که به جمع عروسک‌های قدیمی اضافه می‌شود، تمرکز دارد. موقعیت وودی که سرکرده‌ی گنگ اسباب‌بازی‌ها و عروسک محبوب اندی، صاحب اسباب‌بازی‌هاست، با آمدن باز در معرض خطر قرار می‌گیرد. باز عروسک مغروری است که فکر می‌کند یک فضانورد واقعی است و اسباب‌بازی نیست که همین خلق و خو کنار آمدن با او را سخت‌تر می‌کند. اما وودی و باز از رقابت بر سر به دست آوردن مهر و توجه اندی به دوست و متحد برای پیوستن دوباره به اندی، که به خاطر نقل مکان از اسباب‌بازی‌هایش جدا می‌شود، تبدیل می‌شوند.

۱۰. انیمیشن «داستان اسباب‌بازی ۲»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۱۹۹۹

کارگردان: جان لستر

صداپیشگان: تام هنکس، تیم آلن، جون کیوسک، کلسی گرامر، دان ریکلس، جیم وارنی، والاس شاون، جان راتزنبرگر، وین نایت، جان موریس

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰

طبیعی بود که موفقیت بی‌سابقه‌ی قسمت اول «داستان اسباب‌بازی» منجر به دنباله‌سازی‌های پیاپی و پیدایش فرنچایزی تازه شود؛ اما «داستان اسباب‌بازی» از معدود فرنچایزهای انیمیشنی است که دنباله‌هایش هم به اندازه‌ی قسمت اول چه به لحاظ تجاری و چه از نگاه مخاطبان و منتقدان موفق بوده است. قسمت دوم درست مثل قسمت اول از راتن تومیتوز امتیاز صد گرفته و از نگاه منتقدان یکی از معدود دنباله‌هایی است که حتی از قسمت اول بهتر است و همواره جزو فهرست‌های بهترین فیلم‌های انیمیشنی قرار می‌گیرد و از جمله ده انیمیشن برتر تمام دوران به حساب می‌آید.

در قسمت دوم «داستان اسباب‌بازی» اند‌ی به اردوی تابستانی می‌رود. ال، شخصی که مسئول یک انبار اسباب‌بازی است و اسباب‌بازی جمع می‌کند، وودی را عروسک ارزشمندی می‌بیند و او می‌رباید. باز لایت‌یر دیگر اسباب‌بازی تصمیم می‌گیرند به خاطر خودشان و اندی به دنبال وودی بروند. آن‌ها باید قبل از رسیدن اندی، وودی را به خانه بازگردانند. اما این میان یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن این است که ال می‌خواهد وودی را به موزه‌ای در ژاپن بفروشد. وودی به خانه‌ی ال می‌رسد و با چند اسباب‌بازی که قبلاً با آن‌ها در نمایشی تلویزیونی بوده‌اند، روبه‌رو می‌شود؛ یک عروسک دختر کابوی به نام جسی، اسب تک‌تاز و معدن‌یاب. باز و بقیه‌ی به اسباب‌بازی‌فروشی ال می‌روند و از وودی می‌خواهند که با آن‌ها به خانه برگردد. اما وودی که احساس می‌کند هم‌جنسان خودش را پیدا کرده است، نمی‌پذیرد.

۱۱. انیمیشن برتر پیکسار «داستان اسباب‌بازی ۳»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۱۰

کارگردان: لی آنکریچ

صداپیشگان: تام هنکس، تیم آلن، جون کیوسک، ند بیتی، دان ریکلس، مایکل کیتون، والاس شاون، جان راتزنبرگر، استل هریس، جودی بنسون، بلیک کلارک

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰

«داستان اسباب‌بازی ۳» با اینکه با فاصله‌ی زیادی از دو قسمت اول این فرنچایز فوق محبوب ساخته شد، همچون دو قسمت قبلی فرنچایز مورد تحسین گسترده‌ی منتقدان قرار گرفت و به خاطر فیلم‌نامه، موسیقی و وزن احساسی انیمیشن ستایش شد. پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۰ و نهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما، سال ۲۰۱۱ برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین انیمیشن بلند و بهترین ترانه‌ی اورجینال شد. فیلم با بودجه‌ی دویست میلیون دلاری، یک میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشت و بدین ترتیب، تبدیل به نخستین انیمیشنی شد که بیش از یک میلیارد دلار در سرتاسر جهان فروش کرد.

در قسمت سوم اندی دیگر بزرگ شده و به‌زودی به کالج می‌رود. به همین خاطر دیگر وقتش است که وودی، باز و بقیه‌ی اسباب‌بازی‌ها به انبار زیرشیروانی منتقل شوند. اسباب‌بازی‌ها نگران آینده‌ی نامعلوم خود هستند و اندی، وودی را انتخاب می‌کند تا با خود به کالج ببرد، اما دوستانش ناخواسته سر از مهدکودکی درمی‌آورند که به دست گروهی اسباب بازی تبهکار اداره می‌شود و باید تمهیدی بیندیشند که از آنجا فرار کنند.

۱۲. انیمیشن «راتاتویی»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۰۷

کارگردان: برد برد، جن پینکاوا

صداپیشگان: پاتن اسوالت، لو رومانو، پیتر سون، برد گرت، پیتر اوتول

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۶ از ۱۰۰

محصول دیگری از پیکسار به کارگردانی برد برد، انیمیشنی کمدی همان‌طور که از عنوانش پیداست درباره‌ی غذاست (راتاتویی نام یک غذای فرانسوی است)، جزو صد فیلم برتر قرن بیست‌و‌یکم به نظرسنجی منتقدان بین‌المللی از سوی بی‌بی‌سی است. فیلم داستان موشی به نام رمی را روایت می‌کند که آرزو دارد آشپز شود و به همین خاطر به پاریس می‌رود تا به آرزویش برسد. اما یک مشکل وجود دارد و آن هم این است که او یک موش است و طبعاً موش‌ها جایی در رستوران ندارند. اما او به طریقی راهی پیدا می‌کند تا بتواند توانایی‌های آشپزی خود را محک بزند. او با پسری به نام لینگویینی که مسئول زباله‌ی یک رستوران مشهور در پاریس است آشنا می‌شود و از طریق او می‌تواند پنهانی در رستوران آشپزی کند. اگر کسی بفهمد که چنین ماجرایی در جریان است فاجعه به بار می‌آید. همه‌چیز خوب پیش می‌رود و رمی در حال پیشرفت در کارش است که یک منتقد غذای معروف به رستوران آن‌ها می‌آید و طعم دستپخت رمی او را یاد بچگی و مادرش می‌اندازد.

۱۳. انیمیشن برتر پیکسار «وال‌-ئی»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۰۸

کارگردان: اندرو استنتون

صداپیشگان: بن برت، الیزا نایت، سیگورنی ویور، جف نگارخانهن، فرد ویلارد، جان رتزنبرگر، کتی ناجیمی، جس هارنل

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰

انیمیشنی پرافتخار و مهم از پیکسار که به موضوعات مهمی مثل مصرف‌گرایی، نوستالژی، مدیریت پسماند، چاقی مفرط، تأثیر انسان بر محیط زیست و فجایع‌ آخر‌الزمانی با نگاهی نقادانه می‌پردازد. این فیلم همچنین نخستین محصول پیکسار است که شخصیت‌های واقعی (لایو اکشن) دارد. «وال-ئی» از نظر منتقدان یکی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی تمام دوران و از جمله صد فیلم برتر قرن بیست‌ویکم است و جوایز معتبر زیادی از جمله گلدن گلوب و اسکار را برده است. این فیلم به خاطر تکنیک انیمیشنی که در آن به‌کار رفته است، خط داستانی، صداپیشگی، شخصیت‌ها، جلوه‌های بصری، موسیقی متن، استفاده از دیالوگ‌های کم و صحنه‌های عاشقانه تحسین شده و به لحاظ تجاری هم موفق بوده است.

قصه‌ی فیلم از این قرار است که هفتصد سال از ترک زمین از سوی انسان‌ها می‌گذرد، و آنچه که بر کره‌ی زمین باقی‌مانده، خرمن زباله‌های و آهن‌پاره‌های انباشته ‌است. وال-ئی ربات هوشمند آشغال‌جمع‌کنی است که مأموریت دائمش، فشرده‌سازی و جمع‌آوری این پسماندها و آلودگی‌های صنعتی است. یکی از روزها وال-ئی مشغول کار است که سفینه‌ای غول‌پیکر از فضا فرود می‌آید و مهمان کوچکی را به همراه خود می‌آورد؛ ایو که وال-ئی او را ایوا صدا می‌زند. ایو که ربات پیشرفته‌ای است، وظیفه دارد نشانه‌های حیات را در کره‌ی زمین شناسایی کرده و در صورت موفقیت، آن را به انسان‌ها در اعماق فضا برده و گزارش کند. وال-ئی دلباخته‌ی او می‌شود و ایو زمانی که بالاخره گیاه سبز نادری را می‌یابد و زمین را ترک می‌کند، وال-ئی به دنبال او به فضا می‌رود و عشق و حیات را به زمین برمی‌گرداند

۱۴. انیمیشن برتر پیکسار «قرمز شدن»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۲۲

کارگردان: دومی شی

صداپیشگان: روزالی چیانگ، ساندرا اوه، ایوا مورس، هاین پارک، مایتری راماکریشنان، اورایون لی، وای چینگ هو، تریستان آلریک چن، جیمز هنگ

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰

انیمیشنی مهم و تحسین‌شده درباره‌ی بلوغ دختران و احولات پیچیده‌ای که در این دوران با آن مواجه می‌شوند. فیلمی که در نقد مادران سختگیر و کمالگرایی منفی و سمی در خانواده‌ها که تأثیری ویرانگر بر بچه‌ها دارد، ساخته شده است. می یک دانش‌آموز سیزده ساله چینی-کانادایی تبار است که بعد از کشف توانایی جدیدش یعنی تبدیل‌شدن به یک پاندای قرمز غول‌پیکر وحشت‌زده می‌شود. او که در ظاهر خوشحال و با اعتماد به‌نفس است، با فرا رسیدن بلوغ و ظهور طلسم موروثی خانوادگی که همان تبدیل شدن به پاندای قرمز است، متوجه می‌شود که نمی‌تواند مثل تمام دختران نوجوان طبیعی با دوستاش شادی و تفریح کند، چراکه دائم باید به وظایفی که مادرش برایش در نظر گرفته است بپردازد.

ظهور پاندا که با تحریک احساسات او اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود چشمانش به روی حقیقت باز شود و در برابر مادرش بایستد. حالا او با مشکلات زیاد و مانع بزرگی که مادرش باشد پیداست و تلاش می‌کند به طریقی از این موانع عبور کند و در عین حال پاندای درونش را هم دوست داشته باشد و بر خلاف سایر زن‌های خانواده او را به جای سرکوب کردن پیش خودش نگه دارد. تصمیمی که با مخالفت و مقاومت مادرش مواجه می‌شود اما در نهایت این می است که پیروز می‌شود و مادرش را نرم می‌کند.

۱۵. انیمیشن «در جست‌وجوی نمو»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۰۳

کارگردان: اندرو استنتون، لی آنکریچ

صداپیشگان: آلبرت بروکس، الکساندر گلد، ویلم دفو

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۹ از ۱۰۰

محصولی موفق به لحاظ تجاری و از نگاه منتقدان، نخستین انیمیشن پیکسار است که موفق به دریافت جایزه‌ی بهترین انیمیشن بلند اسکار شد. این انیمیشن همچون محصول اخیر پیکسار «قرمز شدن» به نقد والدین سختگیر و عواقب آن می‌پردازد. «در جست‌وجوی نمو» با فروش بیش از چهل میلیون نسخه‌ی دی‌وی‌دی از سال ۲۰۰۶، پرفروش‌ترین دی‌وی‌دی تمام دوران به حساب می‌آید.

داستان فیلم درباره‌ی یک دلقک‌ماهی به نام مارلین است که نسبت به پسرش نمو زیادی حساس است و او را در اقیانوس گم می‌کند و در پی آن با کمک ماهی دیگر به نام دوری که به فراموشی حافظه‌ی کوتاه‌مدت مبتلاست، به دنبال نمو می‌رود. او به تدریج و پس از جست‌وجو برای یافتن نمو متوجه می‌شود که نباید آن‌قدر نسبت به بچه‌اش مته به خشخاش بگذارد. از سویی، نمو هم در زندگی به تنهایی با خطرات زیادی مواجه می‌شود و متوجه می‌شود که زندگی بدون پدرش چقدر برایش سخت است.

۱۶. انیمیشن برتر پیکسار «در جست‌وجوی دوری»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۱۶

کارگردان: اندرو استنتون

صداپیشگان: الن دی جنرس، آلبرت بروکس، داین کیتن، یوجین لوی، اد اونیل، کیتلین اولسون

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

به دنبال موفقیت چشمگیر «در جست‌وجوی نمو»، پیکسار دنباله‌ی آن را با محوریت شخصیت دوست‌داشتنی دوری با صدای الن دجنرس، مجری معروف تلویزیون، ساخت که به لحاظ تجاری رکوردهای زیادی را به نام خود ثبت کرد. «در جست‌وجوی دوری» عناوینی همچون سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۶، بیست‌ودومین فیلم پرفروش تمام دوران، چهارمین انیمیشن بلند پرفروش تمام دوران و پرفروش‌ترین فیلم انیمیشنی در امریکای شمالی را با خود به یدک می‌کشد.

قصه‌ی فیلم از این قرار است که یک سال بعد از پیدا کردن نمو و در سواحل کالیفرنیا اتفاق می‌افتد. دوری به یاد می‌آورد خانواده‌ای دارد که آن سوی دریا زندگی کنند و حالا اوست که از نمو و پدرش می‌خواهد کمکش کنند خانواده‌اش را پیدا کند. اما در این مسیر، سر از یک مؤسسه‌ی تحقیقات دریایی در می‌آورد و از دوستانش جدا می‌افتد. و حالا نمو و پدرش هستند که سعی در نجات او دارند.

۱۷. انیمیشن «لوکا»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۲۱

کارگردان: انریکو کازاروزا

صداپیشگان: جیکوب ترمبلی، مایا رودولف، جیم گافیگان

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۱ از ۱۰۰

لوکا هیولایی دریایی است که آرزوی زندگی بیرون آب را در سر می‌پروراند. اما خانواده‌اش قدغن کرده‌اند که او حتی نزدیک به سطح دریا شود. لوکا دوست جدیدی پیدا می‌کند که به او درباره‌ی زندگی روی خشکی می‌گوید و بعد این دو وقتی خشک می‌شوند تبدیل به انسان می‌شوند. این دو دوست تازه به همراه هم زیبایی‌های زندگی در شهری ساحلی در ایتالیا را تجربه می‌کنند، بستنی ایتالیایی و پاستا می‌خورند و با یک انسان آشنا می‌شوند.

انیمیشن «لوکا» که درباره‌ی احوالات دوران بلوغ در نوجوانان است، با الهام از بچگی کارگردان فیلم در شهر ایتالیایی جنوآ شکل گرفته است. برای ساخت این فیلم چند آرتیست پیکسار به ایتالیا رفتند تا اطلاعاتی درباره‌ی محیط و فرهنگ ایتالیایی کسب کنند. هیولای دریایی در واقع استعاره‌ای از احساس متفاوت بودن و اقتباسی آزاد از یک افسانه‌ی قدیمی ایتالیایی است. طراحی و انیمیشن فیلم با الهام از انیمیشن‌های طراحی‌های دستی و استا‌پ‌موشن‌ها و همچنین سبک انیمه‌ساز بزرگ ژاپنی هایائو میازاکی ساخته شده است. فیلم همچنین ادای احترامی به کارگردان بزرگ ایتالیایی فدریکو فلینی و سایر فیلمسازان کلاسیک ایتالیاست.

۱۸. انیمیشن برتر پیکسار «زندگی یک حشره»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۱۹۹۸

کارگردان: جان لستر

صداپیشگان: دیو فولی، کوین اسپیسی، جولیا لوییس دریفوس، هیدن پنیتیر، دنیس لیری

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۳ از ۱۰۰

جزیره‌ی مورچگان که یک کولونی است که به دست ملکه و دخترش شاهزاده آتا اداره می‌شود، از سوی یک دسته دزد ملخ مورد تهدید قرار گرفته ‌است. سردسته‌ی ملخ‌ها، هاپر نام دارد که هر فصل می‌آید و از مورچه‌ها آذوقه‌شان را می‌چپاند. در هر فصل، مورچه‌ها مجبورند برای حشرات بیگانه که قوی‌تر از آن‌ها هستند، آذوقه جمع کنند و بیشتر ذخیره‌ی خود را به آن‌ها بدهند. فلیک که مورچه‌ای جوان و ماجراجوست، تصمیم می‌گیرد به جای دوری برود و کمک بیاورد تا مورچه‌ها بتوانند از پس این حشرات بربیایند.

۱۹. انیمیشن «دلیر»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

سال اکران: ۲۰۱۲

کارگردان: مارک اندروز

صداپیشگان: کلی مکدونالد، کلی مکدونالد، کلی مکدونالد، جولی والترز، رابی کالترین

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۸ از ۱۰۰

«دلیر» نخستین انیمیشن دیزنی با قهرمان زن، و نخستین قهرمان زن پیکسار از جنس پرنسس‌های دیزنی است، البته نه به آن شکل کلیشه‌ای که از پرنسس‌های دیزنی سراغ داریم؛ که کاملاً عکس آن تصویر و در راستای قدرتمندسازی و هویت بخشیدن به زنان به عنوان موجودیتی مستقل و صاحب اختیار و آزادی انتخاب. این انیمیشن همچنین اولین محصولی از پیکسار است که با یک سیستم انیمیشن‌سازی کاملاً جدید به نام پرستو (Presto) ساخته شده است.

قصه‌ی این فیلم که با الهام از رابطه‌ی برندا چپمن با دخترش شکل گرفته است (چپمن یکی از کارگردانان پروژه و نخستین کارگردان زنی است که یک انیمیشن بلند پیکسار را کارگردانی کرده است) حول محور مریدا پرنسس جسور و سرکش اسکاتلندی در ارتفاعات اسکاتلند می‌چرخد که رفتارش مثل دختران معمول نیست و در مقابل سنت می‌ایستد. او نمی‌پذیرد که طبق سنت‌های خاندان سلطنتی‌اش به عقد پسری از خاندان سلطنتی دیگر درآید.  او تیراندازی ماهر است که می‌خواهد آزادانه زندگی کند و راهش را به دور از جامعه‌ی سلطنتی پیش ببرد.

این خواسته‌ی مریدا اوضاع کشور را بهم می‌ریزد و مریدا نزد جادوگری می‌رود که آرزوی او را به حقیقت تبدیل کند، اما به رسم همیشگی انیمیشن‌ها آرزویش تبدیل به طلسمی هیولاوار می‌شود. و مریدا حالا باید پیش از آنکه دیر شود، طلسم را بشکند. طلسم مادر مریدا را تبدیل به خرس می‌کند و حالا مریدا باید به درون خودش بنگرد و راه نجات قلمرو سلطنتی را پیدا کند.

۲۰. انیمیشن برتر پیکسار «ماشین‌ها»

۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست۲۰ انیمیشن برتر پیکسار که فقط برای بچه‌ها نیست

تاریخ اکران: ۲۰۰۶

کارگردان: جان لستر

صداپیشگان: اوون ویلسون، پل نیومن، بانی هانت، لری د کیبل گای، مایکل کیتون، تونی شالهوب

امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۴ از ۱۰۰

یک محصول دیگر از پیکسار که به دلیل موفقیت و محبوبیت قسمت اول تبدیل به فرنچایز شد، در جهانی روایت می‌شود که ماشین‌ها همچون انسان‌ها حرف می‌زنند و رفتار می‌کنند. لایتینگ مک‌کوئین یک ماشین مسابقه‌ی تازه‌کار است که با موفقیت‌های پی‌درپی‌اش در زمین مسابقه دارد توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. حالا تصمیم دارد که در یک رقابت قهرمانی بسیار مهم شرکت کند اما در مسیر به سمت کالیفرنیا از ریل قطار خارج می‌شود. او از تریلر خودش بیرون می‌افتد و راهش را گم می‌کند و در نهایت سر از شهری کوچک به نام رادیاتور اسپرینگز در ناکجاآباد درمی‌آورد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند