سیمرغ

روایت چهار زن در دادگاه الهی

به گزارش ردکارپت فیلم: غزل گلباز بازیگر و کارگردان نمایش «انتهای هر فصل پرونده باز است» درباره ویژگی‌های این مونولوگ که در تماشاخانه سیمرغ روی صحنه است، توضیحاتی ارائه داد.

غزل گلباز کارگردان نمایش «انتهای هر فصل پرونده باز است» که این روزها در تماشاخانه سیمرغ روی صحنه است درباره استقبال از اجرای این اثر نمایشی گفت: استقبال از نمایش آنطور که فکر می‌کردم رضایت بخش نیست چون متاسفانه برنامه‌ریزی ما برای زمانی که قصد اجرای کار را داشتیم به هم ریخت. در واقع قرار بود اردیبهشت ماه اجرا برویم که به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها و نامه‌نگاری‌ها اجرایمان به تعویق افتاد و به خرداد موکول شد و خرداد هم به علت همزمانی با امتحانات دانشجویان و تعطیلاتی که وجود دارد، زمان مرده‌ای برای اجرای تئاتر است که همین مساله به کار لطمه می‌زند.

وی ادامه داد: البته در نهایت من از بازخوردها راضی هستم و چون از صفر تا صد طراحی و اجرای نمایش با خودم بوده است برای اجرا زیاد تحت فشار نبودم. این نمایش یک اثر تک پرسوناژ است و به دلیل وضعیت نامناسبی که در دوران کرونا داشتیم و من به خاطر شرایط خانواده‌ام از خانه بیرون نمی‌آمدم اما از آنجا که به دلیل کار نکردن دچار افسردگی شده بودم، ترجیح دادم که در این شرایط یک مونولوگ را برای اجرا انتخاب کنم. ابتدا می‌خواستم فقط متن را بنویسم و آن را برای کارگردانی به فرد دیگری بسپارم اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که خودم کارگردانی نمایش را برعهده داشته باشم تا بتوانم بدون حضور در پلاتو برای تمرین‌ها، در خانه کار را تمرین کنم.

گلباز درباره داستان و مضمون نمایش توضیح داد: قصه نمایش درباره دادگاه الهی است و ۴ شخصیت زن در دوران مختلف تاریخی از قاجار به این طرف حضور دارند که هرکدام به نحوی یک روز از زندگی شان را در محضر خداوند و در روزی که روز مرگشان است، روایت می‌کنند. این ۴ زن در فضایی مانند برزخ قرار دارند و در حال توضیح دادن خطایی هستند که مرتکب شده‌اند و خداوند برایشان تصمیم می‌گیرد که به بهشت یا جهنم بروند. در زندگی این زن‌ها، مردهایی چون پدر، برادر، همسر یا پسر وجود داشته که به واسطه هرکدام از آنها، زخم‌هایی خورده‌اند و در مقابل این رفتارها، کارهای اشتباهی انجام داده‌اند که حالا مجبور به توضیح رفتارشان هستند.

این کارگردان تئاتر در پایان درباره شیوه اجرایی نمایش یادآور شد: نمایش اثری مینیمال است و از شیوه اجرای رئالیستی و در مواقعی فضاسازی اکسپرسیونیستی برخوردار است و از آنجا که قصد داشتم نمایش برای همه اقشار جامعه قابل درک باشد نمایش وارد فضای ابزورد نمی‌شود و برای همه مخاطبان قابل لمس است. این نمایش از ۴ اپیزود تشکیل شده و در هر اپیزود موسیقی زنده متناسب با فضا و موقعیت زمانی به تصویر کشیده شده، هستیم به این معنی که موسیقی را با کمانچه شروع می‌کنیم و با ویولون و پیانو و موسیقی الکترونیک ادامه می‌دهیم.

نمایش «انتهای هر فصل پرونده باز است» به نویسندگی، کارگردانی و بازی عسل گلباز و تهیه‌کنندگی محمدسلیم وکیلی فرد تا ۲۴ خرداد ماه ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه سیمرغ – بنیاد بی ‌دل دهلوی روی صحنه است.

تماشاخانه سیمرغ در خیابان مفتح جنوبی، کوچه اردلان (ممیز)، ساختمان بنیاد بی دل دهلوی واقع است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند