طرح

بلیت شناور گیشه سینما را نجات می‌دهد؟

به گزارش ردکارپت فیلم: مروری بر طرح شناور کردن بلیت سینما که فعلا از سوی حوزه هنری به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

حوزه هنری قیمت بلیت‌هایش را شناور می‌کند. طرح شناور کردن بلیت سینما فعلا به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود. یعنی بهای بلیت در همه سانس‌ها ۴۵ هزار تومان نیست. جالب اینکه حوزه هنری به‌عنوان نهادی که بیشترین سالن سینما را در کشور در اختیار دارد با اجرای طرح بلیت نیم بها در مورد همه فیلم‌ها و در تمام سینماها موافق نیست.

قیمت‌گذاری شناور بلیت در سینماهای حوزه هنری

معاون پخش و اکران حوزه هنری، از اجرای طرح قیمت‌گذاری شناور در زنجیره سینماهای بهمن سبز به‌صورت آزمایشی خبر داد. سیدعلی طباطبایی‌نژاد تأکید کرد: قیمت‌گذاری شناور بلیت فیلم‌های سینمایی، موضوعی متداول در اغلب زنجیره سینماهای جهان است که در روش‌های سنتی مدیریت فرهنگی و هنری در ایران درنظر گرفته نشده است. ما با شناسایی و تحلیل روش‌های متداول قیمت‌گذاری محصولات فرهنگی در جهان، در تلاشیم تا به نسخه‌ای بومی برای این کار دست یابیم.

مدیر پخش بهمن سبز با اشاره به استفاده از روش‌های نوین مدیریت برای رسیدن به حالت بهینه فروش گفت: قیمت‌گذاری یکی از عوامل هفتگانه تعیین‌کننده در تحلیل‌های سینمای دنیاست که می‌تواند در حجم استقبال مخاطبان از محصول و سود نهایی فروش تأثیرگذار باشد. قیمت هر محصول باید با توجه به ارزش پیشنهادی به مشتریان تعیین شود.

نگاه سنتی به قیمت‌گذاری و تعیین نرخ ثابت یا انجام حرکت‌های هیجانی مثل نیم‌بها کردن بلیت همه فیلم‌ها در تمام سینماها، نتیجه‌ای جز ضربه زدن به اقتصاد سینما و فرهنگ کشور در پی نخواهد داشت. این نسخه‌ها روش درستی برای مدیریت بلندمدت نیستند و تنها تأثیر مقطعی و حتی مخرب به‌ویژه در افتتاحیه اکران فیلم‌ها خواهند داشت. ما با بررسی روند فروش در حدود ۱۵۰سالن سینمایی حوزه هنری در طول یک بازه معین بعد از کرونا در تلاشیم به برنامه‌ای جامع برای قیمت‌گذاری سانس‌های سینما برسیم.

این طرح به‌صورت آزمایشی برای فیلم «هناس» در سینماهای بهمن سبز اجرا خواهد شد تا با بازخورد گرفتن از مرحله آزمایشی به نقطه‌ای مطلوب برسد. مدیر پخش بهمن سبز که با مهر گفت‌وگو می‌کرد افزود: روز نمایش، سانس، کیفیت سالن، هفته نمایش فیلم و… عواملی هستند که باید در قیمت‌گذاری شناور سانس‌های سینماها مدنظر قرار بگیرند. با اجرای فاز صفر این طرح و بهینه شدن طرح قیمت‌گذاری پویا می‌توان به نسخه‌ای جامع برای قیمت‌گذاری آثار در سینماهای سراسر کشور دست یافت که درصورت اجرایی شدن می‌تواند با افزایش استقبال مخاطبان از فیلم‌های سینمایی، چرخ‌های اقتصاد صنعت سینما را بیش از پیش به گردش درآورد.

سازوکاری جدید برای ارائه بلیت ارزان‌تر

اجرای طرح بلیت نیم‌بها برای فیلم «بدون قرار قبلی» و مقایسه تعداد تماشاگران این فیلم در روز بلیت نیم‌بها با روزهای دیگر بار دیگر نشان داد که بار مالی سینما رفتن تأثیر قابل‌توجهی در میزان استقبال مردم از فیلم‌های روی پرده دارد. تصمیم حوزه هنری برای اجرای طرح قیمت‌گذاری شناور بلیت با توجه به تعداد سالن‌هایی که حوزه در اختیار دارد می‌تواند در میزان استقبال مردم از سینما تأثیرگذار باشد.

در همه شهرهای بزرگ، حوزه هنری تعدادی از بهترین سینماها را در اختیار دارد و در بسیاری از شهرها این سینماهای حوزه هنری است که مهم‌ترین سالن‌ها و در مواردی تنها سالن‌های فعال را در اختیار دارد. حوزه هنری در این سال‌ها فعالیت چشمگیری هم در تأسیس، تجهیز و بازسازی سالن‌های سینما داشته است. مثلا همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی ۲۰سالن از ۸۶سالن سینمای تازه‌تاسیس و بازسازی‌شده در فاز دوم طرح توسعه سینماهای حوزه هنری، به چرخه اکران سینمای ایران اضافه شدند. این سالن‌ها جمعا ۲۰سینما در ۱۸شهر را شامل می‌شوند که در فاز دوم طرح توسعه مورد بازسازی و احداث قرار گرفته‌اند.

توسعه سینماهای شاهد تهران، بهمن سبزوار، مهر همدان، هجرت گنبد، مهرکوهسنگی مشهد، ۲۹بهمن تبریز، کیهان آبادان، آزادی ارومیه، فلسطین بروجرد، مهرمادر دزفول، بهمن آزادشهر، مهرهماگ بجنورد، بیستون کرمانشاه، قدس تبریز، همافران نوشهر، نایسر سنندج، گلدشت اصفهان و… ازجمله پروژه‌های فاز دوم طرح توسعه سینماهای حوزه هنری هستند که در هفته هنر انقلاب اسلامی، تنها ۲۰سالن از مجموع ۸۶سالن فعالیت خود را آغاز کردند.

با توجه به تعداد سالن‌های حوزه هنری اجرای طرح قیمت‌گذاری شناور بلیت سینماها، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در افزایش تعداد تماشاگران داشته باشد. آن هم در شرایطی که سینماها در ۳ماه اول سال وضعیت اسفباری را در جذب مخاطب دنبال می‌کنند، بسیاری معتقدند سیاست سازمان سینمایی در تعیین نرخ بالای ۴۵هزار تومان برای بلیت سینماها یکی از عوامل اصلی کم شدن مخاطبان است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند