کارگردان

«حکم رشد» ترویج لات‌بازی نبود

به گزارش ردکارپت فیلم: حسن لفافیان کارگردان سریال «حکم رشد» با اشاره به اینکه هیچ بزرگنمایی‌ در نمایش معضلات حاشیه‌نشینی نداشته است بیان کرد که پلتفرم‌ها در این حوزه اتفاقاتی غیرواقعی را نمایش می‌دهند.

نشست سریال «حکم رشد» امروز یکشنبه ۲۹ خرداد با حضور حسن لفافیان کارگردان، مهدی فرجی تهیه‌کننده و باقی عوامل این سریال در روابط عمومی صداوسیما برگزار شد.

فرجی در ابتدا درباره این سریال بیان کرد: مردم خیلی راحت‌تر با آثار خانوادگی ارتباط می‌گیرند و سریال‌های خانوادگی در حوزه‌های اجتماعی، پلیسی، درام و… مورد علاقه آن‌هاست.

فراجا شهرک سینمایی برای کار پلیسی بسازد

وی با اشاره به کمبود امکانات عنوان کرد: فراجا از ما حمایت کرد کمک کرد اما در حد بضاعت خودش بود. آنهایی که کارهای نمایشی را هدایت می‌کنند باید بدانند که امکانات موجود کشور کافی نیست. شهرک‌های سینمایی که وجود دارد یک صدم نیازهای نمایشی ما را پاسخ نمی‌دهد باید کار جدی کرد. خود فراجا باید شهرک سینمایی برای کارهای پلیسی بسازد.

این تهیه‌کننده اضافه کرد: وقتی در کوچه پس کوچه‌ها فیلمبرداری می‌کنیم گاهی جلوی راه مردم را می‌بندیم. ما شکل و شمایل عجیبی در برخی گریم‌ها داشتیم و خاطرم هست در یکی از صحنه‌ها یکی از رانننده‌ها که این گریم‌ها را دید فکر کرد واقعی است و دعوایی شده و ترسید.

فرجی در بخش دیگر یادآور شد: ۱۲۰ لوکیشن داشتیم که نزدیک ۲۲۰ روز فیلمبرداری کردیم و هر دو روز در یک لوکیشن بودیم. باید برای هر لوکیشن اماده سازی کرد و چید و این کار خیلی سخت و دشوار بود.

وی درباره بازخوردها نیز گفت: بازخوردها خیلی خوب بود من دو روز است درگیر تلفن‌هایی هستم که می‌گویند چرا غلام کشته شد دوباره پایان‌بندی اش را بسازید و خیلی‌ها هم می‌پرسند که فصل دوم آن ساخته می‌شود یا خیر.

اولین باری بود که برای نقشم از سمت مردم تهدید به قتل شدم

حمید ابراهیمی بازیگر سریال نیز در سخنانی عنوان کرد: من ۲۳ سریال برای تلویزیون بازی کردم و این اولین سریالی است که ترسیدم، چون چندین بار از سمت مردم تهدید به قتل شدم. مردم می‌گفتند ما تو را جایی پیدا می‌کنیم و می‌کشیم و تعجب کردم که مردم اینقدر قصه را باور کرده‌اند. خوشبختانه هم با اقای فرجی و هم لفافیان پیش از این هم کار کرده بودم. خوشحالم که توانستم بخش کوچکی از سریال بودم.

آزیتا ترکاشوند نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: مردم می‌گفتند ما با تلویزیون آشتی کردیم و خیلی از فصل دوم آن می‌پرسیدند.

نیلوفر شهیدی دیگر بازیگر سریال نیز اظهار کرد: مردم واقعاً با تلویزیون آشتی کردند. این سریال نشان داد اگر کار خوبی پخش شود مردم ما را حمایت می‌کنند.

پیام احمدی نیا بازیگر نقش غلام در سریال نیز عنوان کرد: نقش منفی‌ای که محبوب شود من خیلی کم در تلویزیون دیده بودم و خدا را شکر با کارگردانی و عوامل خوب این اتفاق اینجا افتاد.

علیرضا مهران نیز در ادامه گفت: گروهی ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره حدود یک سال درگیر این سریال بودند و خدا را شکر خروجی خوبی از کار داشتیم. نقش سختی بود و هدایت‌های خوب باعث شد یاد بگیرم.

مجتبی فلاحی بازیگر نقش پلیس این سریال هم عنوان کرد: تا جایی که می‌دانم این کاراکتر از یک شخصیت یعنی آقای بختکی وام گرفته شده است، من البته سعی کردم بیشتر به حرف کارگردان گوش کنم. خیلی باید تشکر کنم که نقش اول سریال را به کسی دادند که در تلویزیون نبوده است و مردم هم خدا را شکر راضی بودند. برخی به من می‌گفتند که سریال را نه از تلوبیون و مدیوم‌های دیگر بلکه از یوتیوب می‌دیدند و این جای تقدیر از عوامل دارد.

احمدی نیا در ادامه درباره حضورش در این سریال عنوان کرد: فکر می‌کنم یک ایران از مرگ غلام گریه کرد و فکر می‌کنم آن حس به آنها القا شده است.

مهدی فرجی در پاسخ به سوالی درباره کاهش مخاطبان تلویزیون بیان کرد: رئیس رسانه ملی پیش از این گفته است که مخاطب رسانه ملی کاهش یافته است. اما من نظرم این است که مردم برنامه و سریال خوب را می‌بینند. مردم قبلاً شبکه محور بودند اما امروزه برنامه محور هستند. امروز مخاطب «گاندو»، «زیرخاکی» و دیگر کارها، آنها را پیدا می‌کند.

درصد ناچیز مخاطب پلتفرم‌ها در مقایسه با مخاطب تلویزیون

وی با اشاره به مقایسه مخاطب تلویزیون و پلتفرم‌ها گفت: درصد ناچیزی از این مخاطب تلویزیون هم در پلتفرم‌ها وجود ندارد و برنامه و سریال خوب مخاطب خود را در تلویزیون دارد. با این حال امکانات ما کافی نیست. زمانی رسانه ملی برای سه شبکه سریال می‌ساخت ولی الان حجم تولیدات شبکه خانگی آنقدر زیاد شده است که به تلویزیون تنه می‌زند و به همین میزان امکانات افزایش پیدا نکرده است. ما که نمی‌توانیم هلی کوپتر و تانک بسازیم اینها امکانات سینمایی خودش را لازم دارد. گاهی به من می‌گویند چرا به سمت کارهایی با پروداکشن سخت می‌روم؟ سریال سازی با شرایطی که داریم خیلی دشوار است و چرا کار ساده آپارتمانی نمی سازم. بخشی به همین برمی گردد که نهادهای مرتبط از رسانه ملی تا حوزه هنری، فراجا، سپاه و… باید فکری اساسی کنند تا بشود شهرکی ساخت.

فرجی اضافه کرد: این شهرک ساخته شود قول می‌دهم برخی کشورهای منطقه هم می آیند تا سریال‌هایشان را اینجا بسازند و بازگشت سرمایه دارد اما همتی می‌خواهد که این شرایط فراهم شود.

در پلتفرم‌ها اتفاقاتی نمایش داده می‌شود که وجود خارجی ندارد

لفافیان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بزرگ نمایی معضلات حاشیه نشین ها گفت: ما بزرگنمایی نداشتیم خود من در پلتفرمی چیزهایی را می‌بینم که می‌گویم این وجود خارجی ندارد چون غیر رئال نمایش داده می‌شود. اما نباید فکر کنیم معضلات را نشان ندهیم و برخی نباید ببینند. اتفاقاً خانواده‌ها باید سریال‌ها را ببینند اما با همان نگاه خط قرمزی. باید خانواده‌ها را آگاه کنیم که اگر این معضلات هست اما نگران نباشند چون در کنارش امنیت هم وجود دارد. پیام سریال این بود که غلام قصه ما از ۱۷ سالگی از خانواده اش بیرون آمد و این اتفاقات برایش رخ داد.

مجتبی فلاحی بازیگر نقش اصلی پلیس در سریال درباره حضورش در این نقش عنوان کرد: کل پروژه‌ها شده ۴۰ یا ۵۰ نفر که همیشه هستند و باید نوعی عدالت فرهنگی باشد نه برای من بلکه برای دیگرانی که استعداد دارند و پشت درهای سینما هستند.

فرجی نیز در پاسخ به سوالی درباره ترویج خشونت تصریح کرد: من مطلقاً قبول ندارم که ترویج خشونت کردیم. شاید برخی چهره‌ها و بیان‌ها گاهی می‌توانست این تداعی را بیاورد اما این سریال پاک و پاکیزه پخش شد. یکی از انتقادات این بود که این سریال پلیسی است و درگیری و اکشن ندارد و این انتظار را داشتند که داشته باشد.

این تهیه کننده در پایان تصریح کرد: این سریال اتفاقاً برخلاف این انتقاد که ترویج لات بازی بود ترویج خانواده و امنیت بود و اینکه مردم نیاز به امنیت دارند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند