کارگردان

نمایش «دختر» تلنگری به خانواده‌ها

به گزارش ردکارپت فیلم: حسن حسامی نویسنده و کارگردان «دختر» درباره ویژگی‌های این نمایش و تلنگری که به خانواده‌ها درباره شیوه ارتباط با فرزندانشان می‌زند، توضیحاتی ارائه داد.

حسن حسامی طراح و کارگردان نمایش «دختر» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «دختر» از ۱۶ خرداد در سالن شماره ۳ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است و با وجود شیوه اجرایی و مضمون متفاوت نمایش خوشبختانه تا امروز استقبال مخاطبان از کار رضایت بخش بوده است. «دختر» داستان پدر و مادری است که صبح از خواب بیدار شده و متوجه ناپدید شدن دخترشان می‌شوند. آنها به دنبال نشانه‌های حضور دختر در خانه می‌گردند تا جایی که وارد فضایی می‌شویم که کلاً نسبت به ماهیت وجود دختر شک می‌کنند و حتی احتمالاتی مبنی بر اینکه خودشان دست به حذف دختر زده‌اند مطرح می‌شود…

حسامی درباره مضامین مطرح شده در اجرا توضیح داد: در این نمایش مسائل تربیتی، روانشناختی و تفاوت نسل‌ها مطرح می‌شود. حتی ممکن است حذف دختر یک حذف ذهنی باشد نه فیزیکی و این مساله به دلیل اختلاف سلیقه و دیدگاه با والدینش به وجود آمده است. نمایش مضمون به‌روزی دارد و به مخاطبان درباره ارتباط با فرزندانشان و نحوه برخورد با آنها تلنگر می‌زند. در واقع برداشتی سطحی که از نمایش می‌توان داشت درباره خشونتی است که در خانواده‌ها نسبت به بچه‌ها صورت می‌گیرد اما با فضاسازی متفاوت تلاش کردم از نمایش برداشت عمیق‌تری وجود داشته باشد و مخاطبان برداشت‌ها و حدس و گمان‌های مختلفی از این اتفاق داشته باشند.

وی با اشاره به شیوه نگارش نمایشنامه بیان کرد: زمانی که شروع به نگارش متن کردم به این نتیجه رسیدم که چنین داستانی باید در فضای گروتسک یا ترکیبی از ابزورد و سوررئالیسم و گروتسک به صحنه برود. البته در اجرا طراحی صحنه با استفاده از المان‌های ناتورالیستی شکل گرفته و خانه‌ای به تصویر کشیده می‌شود که انگار تخریب شده و کاراکترها در میان کیسه‌های زباله حرکت می‌کنند.

این کارگردان تئاتر افزود: معتقدم تئاتر باید مرز بین تخیل و رویا را جا به جا کند و چون نمایشنامه با ساختار مدور شکل گرفته است پایان نمایش مبتنی بر آغاز آن است و هرکس با توجه به ذهنیت خودش نتیجه متفاوتی را از نمایش می‌گیرد. به دلیل سابقه طولانی فعالیتم در سازمان بهزیستی و ارتباطم با افراد مختلف، معمولاً دغدغه‌های من در کارهایی که به صحنه می برم موضاعات اجتماعی و خانوادگی هستند اما علاقه مند هستم مضامین مد نظرم را بر فرم تازه ای به تماشاگران ارائه دهم.

حسامی که با گروه تئاترش از قزوین در تهران حضور پیدا کرده درباره اجرا در پایتخت بیان کرد: من ۲۷ سال است که کار تئاتر می‌کنم و این نمایش اولین اجرای عمومی من در تهران به حساب می‌آید و پیش از این در قزوین فعالیت داشتم. البته گروه نمایش در تهران ساکن هستند و تنها خودم بین قزوین و تهران در رفت و آمد هستم. با تماشاخانه شهرزاد پیش از عید برای اجرا صحبت کردم که خوشبختانه با ما راه آمدند. نمایش تهیه کننده و اسپانسر نیز ندارد و تا امروز همه هزینه‌های به صورت شخصی پرداخت شده است که البته اداره کل هنرهای نمایشی قول‌های مبنی بر حمایت از کار را به ما دادند که امیدوارم زودتر عملی شود تا حداقل برخی از هزینه‌ها نمایش جبران شود.

حامد خسروی، زهرا قره پور، محمد حداد کاشانی، حنا جشنوند بازیگران نمایش «دختر» هستند که تا ۷ تیرماه ساعت ۱۸ در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می‌رود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند