میرزاآقا

«اطلاع ثانوی» درباره خانواده است

به گزارش ردکارپت فیلم: مینا میرزاآقا کارگردان «اطلاع ثانوی» که در تماشاخانه انتظامی روی صحنه است با اشاره به ویژگی‌های این نمایش عنوان کرد کار براساس «مضارع التزامی» شکل گرفته است.

مینا میرزاآقا نویسنده و کارگردان نمایش «اطلاع ثانوی» که این روزها در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است درباره استقبال از اجرای این اثر نمایشی گفت: استقبال از نمایش تا امروز رضایت بخش بوده است که امیدوارم در روزهای آینده بهتر هم شود. با توجه به قصه گو بودن نمایش و اینکه فضای اثر به شکلی است که مورد توجه عموم مردم قرار می‌گیرد با بازخوردهای نسبتاً خوبی هم از جانب مخاطبان روبرو شده‌ایم.

وی درباره شکل گیری این اثر نمایشی توضیح داد: شکل گیری و نگارش متن یک سال و نیم به طول انجامیده است که در طول این مدت و برای رسیدن به نتیجه نهایی کار تغییرات بسیاری کرده است. در ابتدای نگارش متن خیلی درگیر «مضارع التزامی» یا «مضارع احتمالی» بودم بر این اساس که مثلاً وقوع یک رخداد ممکن است اتفاق دیگری را کنسل کند یا باعث به وجود آمدن یک اتفاق شود. علاوه بر اینکه خیلی درگیر «مضارع التزامی» بودم از طرف دیگر علاقه زیادی هم به فرم روایت اپیزودیک داشتم بنابراین از ابتدا می‌دانستم که قرار است یک نمایشنامه اپیزودیک با موضوع «مضارع التزامی» بنویسم اما در طول این یک سال و نیم نمایشنامه دچار تغییرات زیادی شد و در نسخه نهایی کار شباهت‌هایی هم به بازی (گیم) پیدا کرده است.

میرزاآقا با اشاره به اینکه نمایش درباره یک خانواده است، بیان کرد: «اطلاع ثانوی» راجع به یک خانواده متشکل از خواهر و برادر است و روابط خانودگی را به تصویر می‌کشد. قرار است کافه‌ای شکل بگیرد و این جریان با بازیگران و قصه‌ای ثابت در سه اپیزود مستقل روایت می‌شود به این معنی که هر اپیزود می‌توان یک نمایش مستقل با آغاز، میانه و پایان باشد که وابستگی به اپیزودهای قبل و بعد از خود ندارد اما در عین حال به هم ارتباط هم پیدا می‌کنند چون ماجرای شکل گیری یک کافه را به تصویر می کشند.

«اطلاع ثانوی» درباره خانواده است/ اجرایی براساس «مضارع التزامی»

این کارگردان تئاتر ادامه داد: قاعدتاً اولین چیزی که همه ما با آن درگیر هستیم خانواده است و خود من نیز به روابط خانوادگی خیلی علاقه مند هستم و ارتباط‌های خانوادگی زیادی را از دور دنبال می‌کنم از این رو معتقدم نوع ارتباطی که با خانواده مان داریم و اتفاقاتی که در این رابطه برای هرکدام از ما می‌افتد، می‌تواند برای تبدیل شدن به یک درام جذاب باشد. مثلاً ممکن است در ارتباط‌های خانوادگی با وجود عشق و علاقه‌ای که وجود دارد شاهد نوعی کنترل‌گری و سلطه جویی هم باشیم که چنین مسائلی قابلیت پرداخت دارند.

وی درباره طراحی صحنه نمایش نیز عنوان کرد: طراحی دکور نمایش خیلی متفاوت از کار درآمده است. از ابتدا علاقه مند بودم که طراحی نمایش فضای تازه و متفاوتی داشته باشد که خوشبختانه این اتفاق هم رخ داد چون افروز پرتوی طراح صحنه کار با وجود داشتن سابقه تئاتری، مهندس معمار هم است از این رو دکور کاملاً خلاقانه و جذابی را برای نمایش تدارک دیده است که کاملاً مهندسی شده است.

میرزا آقا در پایان با اشاره به اینکه نمایش با هزینه شخصی به صحنه می‌رود، یادآور شد: بازیگران نمایش همگی تئاتری هستند اما چون شرایط این روزهای تئاتر را می‌دانند و متن را هم دوست داشتند به من لطف و اعتماد کردند و باعث شدند کار با کمترین هزینه ممکن شکل بگیرد. برای من خیلی لذت بخش است وقتی که بازیگران، نمایشنامه ام را می‌خوانند و می‌گویند با وجودی که دوست دارند دستمزد متعارفی بگیرند اما چون متن را دوست دارند حاضر هستند با شرایط کنار بیایند و در کار حضور داشته باشند.

بازیگران نمایش (به‌ترتیب ورود) پانته‌آ مرزبانیان، زهرا بهروزمنش، بهتاش ساکنین هستند.

این نمایش تا ۱۳ تیر در مجموعه خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان تئاتر است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند