توقیف

سعید روستایی توقیف را می‌پذیرد یا تن به ممیزی می‌دهد؟

به گزارش ردکارپت فیلم: خراسان نوشت: سازمان سینمایی اعلام کرده که فیلم سینمایی «برادران لیلا» شرایط لازم برای اکران را ندارد؛ یا باید ممیزی‌های لازم در آن اعمال شود یا توقیف خواهد شد.

فیلم سینمایی «برادران لیلا» دوشنبه‌شب با اطلاعیه رسمی سازمان سینمایی، توقیف شد. این فیلم ساخته جدید سعید روستایی به تازگی در جشنواره فیلم کن نمایش داده شد و حواشی فراوانی هم داشت؛ از اظهارنظرهای سیاسی و انتقادی عوامل تا مهم تر از آن، حضور بدون مجوز در جشنواره کن. جالب این که سازندگان این فیلم، همین چند روز پیش هم یک بار دیگر اقدام خود برای نمایش بدون مجوز فیلم در جشنواره‌ای خارجی را تکرار کردند و بدون دریافت پروانه نمایش، فیلم را به جشنواره مونیخ فرستادند! اتفاقی که به نظر می رسد در تصمیم مسئولان سازمان سینمایی برای توقیف رسمی فیلم، بی‌تأثیر نبود.

واکنش‌های سازندگان

پس از اعلام رسمی خبر توقیف «برادران لیلا»، دو تن از عوامل اصلی فیلم واکنش‌هایی به این ماجرا نشان دادند که خود حواشی دیگری را موجب شد. هومن بهمنش مدیر فیلم برداری اثر، بدون اشاره به حضور بی‌مجوز فیلم در دو جشنواره خارجی نوشت: «خسته نباشید به همه دست‌اندرکاران توقیف، کارزار سایبری و برخی از هموطنان عزیز که از روز اکران فیلم در کن، آب در آسیاب این جریان خاص ریختند تا به این پشتوانه، خرد کنند استخوان‌های فیلم ساز جوانی را که در این فیلم، از درد مردم و مملکت می‌گوید.» اشاره او به «هموطنان عزیز» به عنوان یکی از عوامل این توقیف، واکنش‌هایی را در فضای مجازی به وجود آورد. جالب‌تر اما نوشته سعید روستایی کارگردان بود که نوشت: ««برادران لیلا» را با خون دل ساختم، با جگر سوخته. برای ساختنش تمام روحم زخمی شد! لطفا بیش از این نسوزانیدم!» این در حالی است که او در خلال برگزاری جشنواره فیلم کن و پیش از اعلام فهرست برندگان، به صراحت از مخالفت خود با سانسور و تصمیم خود برای اکران نکردن فیلم، در صورت ممیزی فیلم خبر داده بود. این دو اظهارنظر متناقض روستایی نیز واکنش‌هایی را در فضای مجازی برانگیخت.

عاقبت چیست؟

با وجود این اتفاقات اما پیش‌بینی وضعیت فیلم «برادران لیلا» که از جمله امیدهای اکران سینماها در سال ۱۴۰۱ و حتی یکی از امیدهای سینمای ایران برای اسکار است، کار راحتی نیست. فیلم از طرفی از حضور جواد نوروزبیگی به عنوان تهیه‌کننده بهره می‌برد که با توجه به سوابق و ارتباطات خود، می‌تواند امید کارگردان را برای رفع توقیف و اکران زودهنگام این اثر در تابستان زنده نگه دارد. از سوی دیگر ادامه روند قانون‌شکنی سازندگان اثر در ارسال آن به جشنواره فیلم مونیخ که حتی ممکن است در پس آن جشنواره‌های دیگر هم بیایند، مسیر آن را برای آزاد شدن سخت خواهد کرد. در عین حال به نظر می‌رسد سازندگان و پخش‌کنندگان «برادران لیلا» از آن جا که جایزه‌ای دهان‌پرکن مثل نخل طلا یا جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن را نگرفتند، در مقابله امروز با سازمان سینمایی دست بالا را ندارند و به زودی به ممیزی جدی آن راضی خواهند شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند