کارگردان

«تلفات»؛ ارتباط انسان امروز با مردی از گذشته

به گزارش ردکارپت فیلم: علیرضا معروفی کارگردان نمایش «تلفات» درباره دور تازه اجراهای این اثر نمایشی در تماشاخانه ایرانشهر توضیحاتی ارائه داد.

علیرضا معروفی نویسنده و کارگردان نمایش «تلفات» که قرار است بعد از اجرای موفق نمایش در تالار مولوی این اثر را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرد در این باره گفت: در همه جای دنیا مرسوم است که یک اثر نمایشی مختص به یک برهه زمانی و اجرا در یک سالن نیست و کارگردانان تلاش می‌کنند کارشان را در سالن‌ها، شهرها و حتی کشورهای مختلف به صحنه ببرند تا فرهنگ‌های مختلف بتوانند نمایششان را ببینند. در تهران هم این اتفاق مرسوم است و کاری که در یک تماشاخانه دیده شود این فضا برایش فراهم است که بتواند در سالن‌های دیگر هم عرضه شود. نمایش «تلفات» هم چون در تالار مولوی با استقبال خوبی روبرو شد و از ابتدا هم ادامه اجرای نمایش در سالن‌های دیگر مد نظرم بود، تصمیم گرفتم کار را مجدداً به صحنه ببرم.

وی ادامه داد: آقای مسافرآستانه نمایش ما را در مولوی دیده بود و این احتمال را به کار داد که بتواند در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برود. خوشبختانه این امکان برایمان فراهم شد و قرار است از دوم تیرماه در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر اجرا داشته باشیم.

معروفی درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرای قبلی داشته است، توضیح داد: در اجرای جدید سه تغییر در گروه بازیگران داشتیم به این ترتیب که بازیگر نقش اول نمایش چون مشغول بازی در یک سریال بود نتوانست در کار حضور داشته باشد و ۲ بازیگر دیگر هم نتوانستند برنامه‌هایشان را با گروه هماهنگ کنند. به دلیل تغییر سالن نمایش از بلک باکس به قاب عکسی، تغییراتی کوچکی هم در طراحی صحنه و میزانسن داشته‌ایم. چون در تالار مولوی ارتفاع تماشاگر بالاتر از صحنه است اما در سالن ناظرزاده تماشاگر از استیج پایین‌تر است و ارتفاع صحنه بالاتر قرار دارد از این رو تغییراتی در دکور نمایش داشتیم.

کارگردان نمایش «تن ها» درباره ویژگی‌های نمایش بیان کرد: «تلفات» نمایشی است برای انسان و ممکن است هرکس برداشت خودش را از کار داشته باشد و جهت متفاوتی به نمایش بدهد اما دغدغه من از نوشتن و کارگردانی این متن به دلیل این است که خود من همیشه دغدغه انسان را دارم و قرار است ارتباطی از انسان امروز با انسان دیروز را شاهد باشیم. ما آن زمان درگیر جنگی بودیم که بسیار مقوله ضدانسانی بود و امروز هم درگیر جنگی ضدانسانی به شکل دیگری هستیم. در کل می‌شود گفت در «تلفات» جنگ بهانه‌ای است که از طریق آن بتوانیم به انسان برسیم.

وی در پاسخ به اینکه با توجه سن و سالش و اینکه جنگ را به صورت مستقیم تجربه نکرده چطور علاقه به نوشتن درباره جنگ ایران و عراق و تلفیق اتفاقات گذشته با وقایع امروز دارد، بیان کرد: تاریخ همیشه در حال تکرار است و جنگ هم در مملکت ما اینگونه است که زمانی اتفاق افتاده و امکان دارد باز هم به گونه دیگری رخ دهد. حتی می‌توان گفت جنگ بهانه‌ای است برای گفتن خیلی از حرف‌ها و حتی اصلاح رویکردهای گذشته. جنگ برای من یک مقوله ضدانسانی است که با انسان سر و کار دارد. درست است که من آن زمان را به چشم ندیده‌ام اما وقتی تاریخ را رقم می زنم می بی نم که ۴۰ سال پیش چقدر شبیه امروز ماست. به عنوان نمونه ما در برهه‌ای از تاریخ تلفات شدید دادیم و حالا براثر کرونا تلفات داده‌ایم و ممکن است ۴۰ سال بعد درباره بحران کرونای سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بنویسند که باعث شد چقدر از هموطنانمان از بین بروند. به نظر من درباره خود واژه جنگ در کشورهای دیگر حرف‌های بسیاری می‌توان زد و تنها مختص به کشور ما نیست.

معروفی در پایان درباره داستان نمایش توضیح داد: نمایش «تلفات» درباره یک دختر جوان است که بعد از چهارده هزار و ششصد روز به پاریس، خیابان چرچیل، پلاک هفت، دفتر یک پیرمرد می‌رود تا از او یک پرتره بکشد. حالا این پیرمرد کیست و چکار کرده جزو تعلیق‌های داستان است که باید توسط مخاطبان دیده شود.

محسن حسن‌زاده، مهدی رحیمی، علی هیهاوند، حسین عارف، ایمان سلگی، محمد نیازی، نازنین حشم‌دار، دلارام ترکی، صالح لواسانی، امیررضا حشمی پور، فرزاد تجلی و خاطره فاتح در «تلفات» بازی می‌کنند.

نمایش «تلفات» که آذر و دی ۱۴۰۰ در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه رفت در دور جدید اجراهای خود، با تغییراتی در بازیگران و عوامل از دوم تیر ماه به سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر می‌رود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند