کارگردان

متولدین ۰۲ تیر سینما ، تئاتر و موسیقی؛ امید بنکدار

به گزارش ردکارپت فیلم: امید بنکدار (زاده ۲ تیر ۱۳۴۸ – تهران) کارگردان ، فیلم‌نامه‌نویس ، تدوین‌گر و نقاش اهل ایران است.

زندگی نامه

امید بنکدار دوم تیرماه هزار و سیصد و چهل و هشت در بیمارستان میثاقیه (مصطفی خمینی) به دنیا آمد. پدر و مادرش پیش از ازدواج همسایه و از زمان کودکی ساکن محله‌­ی منیریه بودند. هنوز هم دو بن­‌بست به نام­‌های بنکدار و ناظمی در خیابان منیریه مجاور همدیگرند. او کودکی­‌اش را در خیابان میرعماد گذراند و پس از هفت سالگی ساکن شمیران شد. او فعالیتش را در حوزه تجسمی با نقاشی آغاز کرد و تکنیک­‌های آبرنگ را نزد هما افتخار(غفارزاده) و جمال­‌الدین خرمی نژاد آموخت. استاد سیاوش کسرایی تاثیر عمیقی بر نگاه او به نقاشی و حوزه‌ی تجسمی گذاشت.

زاده ۲ تیر ۱۳۴۸
تهران
ملیت ایران
زمینه فعالیت کارگردان
نویسنده
سال‌های فعالیت ۱۳۸۴-اکنون

پس از آن برای آموزش و تجربه­‌ی یک کار خلاقه­‌ی گروهی که با حوزه­‌ی تجسمی  درارتباط باشد به مرکز اسلامی آموزش فیلم سازی (باغ فردوس) رفت تا دوره‌ی طراحی صحنه را بگذراند. این مرکز بعدها تعطیل و به موزه­‌ی سینما تبدیل شد. او پس از گذراندن دوره­‌ی طراحی صحنه و لباس نزد ایرج رامین‌فر شیفته­‌ی سینما شد و در دوران طلایی کادر آموزشیِ باغ فردوس- سینما را از استادانی مانند همایون پایور، بهرام بیضایی، دکتر احمد الستی، احمد ضابطی جهرمی، کامران شیردل و محمدرضا اصلانی آموخت.

در همان دوره او فعالیتش را در مطبوعات با دوست و هم دوره‌­ی دوران آموزشش کیوان علی­‌محمدی آغاز کرد و با نشریات مختلفی مانند نقد سینما، ماهنامه­‌ی فیلم و ماهنامه­‌ی زنان همکاری کرد و پس از آن تیم دونفره­‌شان شروع به ساخت فیلم­‌های کوتاه، تجربی و مستند کردند تا اولین فیلم بلندشان شبانه ساخته شد.

چشم اندازهای سیاوش آباد اولین ساخته­‌ی مستند او جوایز زیادی را از جشنواره­‌های مختلف دریافت کرد و در معرفی دو فیلمساز جوان تاثیر گذاشت. این فیلم  نوعی ادای دین و احترام به استادش سیاوش کسرایی است که یک سال پس از ساخت آن از دنیا رفت.

امید بنکدار همکاری­‌اش را با کیوان علی­‌محمدی ادامه داد و تاکنون دو فیلم کوتاه، دو ویدیو آرت، دو فیلم تجربی، هشت فیلم مستند، یک مجموعه ی تلویزیونی و چهار فیلم سینمایی در کارنامه دارد که بیشتر آن­ها به­‌طور مشترک با کیوان علی­‌محمدی ساخته شده اند. علی اکبر حیدری نویسنده­‌ی جوان از سومین فیلم آن­ها- ارغوان به تیم دو نفره­‌ی آن­‌ها دعوت شد و از آن پس در زمینه­‌ی فیلم‌نامه‌نویسی با بنکدار و علی­‌محمدی همکاری داشته است.

فیلم‌شناسی

سال نام اثر تهیه‌کننده کارگردان نویسنده تدوینگر تصویرگر پژوهشگر ژانر
۱۳۷۹ کویر آینه‌ها آری فیلمنامه فیلم کوتاه
۱۳۸۱ چشم‌اندازهای سیاوش‌آباد آری فیلمنامه آری مستند
۱۳۸۲ عشق تنهاست و از پنجره‌ای کوتاهبه بیابان‌های بی مجنون می‌نگرد آری فیلمنامه مشترک مستند
۱۳۸۲ چه شگفت است عشق که همزخم است هم مرهم آری نویسندهٔگفتار مشترک مستند
۱۳۸۳ هیچ‌کس با هیچ‌کس سخن نمی‌گوید آری فیلمنامه آری تجربی
۱۳۸۴ شبانه آری فیلمنامه مشترک سینمایی
۱۳۸۴ هیچ نمی‌بینند درعشق سری و سروری آری آری مشترک ویدئو آرت
۱۳۸۴ M.D.M.A آری نویسندهٔگفتار مشترک آری مستند
۱۳۸۵ سرخ آری فیلمنامه وگفتار مشترک آری مستند
۱۳۸۵ چندبار به شب دل باخته‌ای؟ آری مستند
۱۳۸۶ آسمان سیاه شب آری نویسندهٔگفتار آری آری مستند
۱۳۸۷ شبانه روز آری فیلمنامه مشترک سینمایی
۱۳۸۸ سلول آری بازنویسیفیلمنامه یک اپیزود ازمجموعهٔ تلویزیونی
۱۳۹۱ حیرانی آری بازنویسیفیلمنامه مشترک مجموعهٔ تلویزیونی
۱۳۹۲ ابراهیم در آتش آری نویسندهٔگفتار آری آری مستند
۱۳۹۲ ارغوان آری آری فیلمنامه آری سینمایی
۱۳۹۵ گیلدا آری آری فیلمنامه آری سینمایی
۱۳۹۸ هفت روز از هفتاد بهار آری آری آری مستند

خصوصیات و شاخصه‌های آثار

همکاری با ستاره‌های سینما حتی در فیلم‌های مستند، تجربه‌گرایی و رویکرد به سینمای تجربی، کارکردن روی قاب‌بندی و نورپردازی و شاخصه‌های بصری فیلم، توجه به مسایل زنان، پژوهش در گرامر و زبان سینما و اهمیت به فرم از شاخصه‌های فیلم‌های امید بنکدار است.

کارگردان

  • گیلدا (۱۳۹۵)
  • ارغوان (۱۳۹۳)
  • مجموعهٔ تلویزیونی حیرانی (۱۳۹۱)
  • شبانه‌روز (۱۳۸۷)
  • شبانه (۱۳۸۴)

نویسنده

  • گیلدا (۱۳۹۵)
  • ارغوان (۱۳۹۳)
  • شبانه‌روز (۱۳۸۷)
  • شبانه (۱۳۸۴)

تدوین

  • گیلدا (۱۳۹۵)
  • شبانه‌روز (۱۳۸۷)

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند