نمایشنامه‌نویس

متولدین ۲۳ ژوئن سینما ، تئاتر و موسیقی؛ ژان آنوئی

به گزارش ردکارپت فیلم: ژان آنوئی (به فرانسوی: Jean Anouilh) (نام کامل: ژان ماری لوسیَن پیِر آنوئی (Jean Marie Lucien Pierre Anouilh)) (زادهٔ ۲۳ ژوئن ۱۹۱۰ در بوردو — ۷ اکتبر ۱۹۸۷ در لوزان) دراماتورژ و نمایشنامه‌نویس قرن بیستم میلادی اهل فرانسه است.

ژان آنوئی ۲۳ژوئن ۱۹۱۰ در شهر بوردو در فرانسه چشم به جهان گشود. پدرش خیاط و مادرش موزیسین بود. آنوئی مدتی منشی لویی ژووه کارگردان معروف تئاتر بود.

او کار نویسندگی را با نمایش نامه سمور «L’Hermine»اغاز کرد که درسال ۱۹۳۲برصحنه رفت. نمایشنامه لاماندارین و نمایشنامه یک زندانی وجود داشت که بترتیب در سالهای ۱۹۳۳و ۱۹۳۵برروی صحنه رفتند موفقیت زیادی برای او همراه نداشتند، اما نمایش نامه ی مسافر بی توشه در ۱۹۳۷با پیروزی همراه شد. این نمایش نامه جوانی را نشان می دهد که به هنگام جنگی حافظه خود را از دست داده و به دنبال گذشته خویش است.

نام اصلی
Jean Anouilh
زاده ۱۹۱۰ میلادی
شهر بوردو
درگذشته ۱۹۸۷ میلادی
پیشه نویسنده ادبیات داستانی و نمایش نامه نویس معروف
ملیت فرانسوی Flag of France.svg
نمایشنامه‌ها (سمور۱۹۳۳)(کبوتر) (مسافر بی توشه۱۹۳۷) (زن وحشی ۱۹۳۸) (اُریدیس۱۹۴۲) (آنتیگون ۱۹۴۴) (بالماسکه ی دزدان ۱۹۳۲) (میعاد در سانلیس۱۹۴۱) (دعوت به قصر۱۹۴۷) (تکرار۱۹۴۷) (عشق محکوم گشته۱۹۴۷)

(چکاوک۱۹۵۳)

نمایشنامه زن وحشی درباره عشقی ناممکن در سال ۱۹۳۸ اجرای موفقی بدست می اورد. در همین سال نمایش بالماسکه ی دزدان (مجلس رقص دزدان) مورد توجه فراوان قرار می گیرد. در سال ۱۹۴۴نمایش آنتیگون مورد تحسین منتقدان واقع می شود. آنوئی در انتیگون رئالیسم را با افسانه های تراژیک یونان باستان درهم می امیزد. در سال ۱۹۵۳او نمایش چکاوک را می نویسد. شخصیت های داستانهای ژان انوئی درجستجوی خوشبختی هستند اما از انجا که بدنامی را نمی پذیرند به ان دست نمی یابند. ایده ال انان در قهرمانی، دانایی و یا ناسازگاری با معاصرینشان است.

کتاب‌شناسی

  • مِده‌آ
  • مسافر بی‌توشه
  • آنتیگون، ترجمه به فارسی توسط اقدس یغمایی، و نیز توسط احمد پرهیزی (نشر نی) و همچنین داریوش سیاسی (انتشارات ثالث)
  • رومئو و ژانت
  • نمایشنامه بکت

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند