نهج‌البلاغه

«قربانی همیشه» بر اساس نهج‌البلاغه شکل گرفت

به گزارش ردکارپت فیلم: نمایشنامه «قربانی همیشه» توسط نصرالله قادری و بر اساس نهج‌البلاغه نگاشته و چاپ شد؛ اثری که در قالب چهارگانه‌ای مرتبط با نهج‌البلاغه شکل گرفته است.

نصرالله قادری نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین فعالیت خود، گفت: در دوره آقای قادر آشنا در اداره‌کل هنرهای نمایشی طرحی مبنی بر اقتباس از نهج‌البلاغه شکل گرفت و فراخوانی منتشر و به نمایشنامه‌نویسان داده شد و من نیز طرح‌ام را در این خصوص ارائه دادم و مورد تأیید اعضای شورای این طرح قرار گرفت. بعد از تأیید طرح، متن «قربانی همیشه» را نگارش و ارائه دادم که باز هم مورد تأیید اعضای شورا قرار گرفت ولی یک نفر اصلی که قرار بود نظر نهایی را ارائه دهد با اسامی شخصیت‌های نمایش مشکل داشت، از این رو اسامی شخصیت‌ها را تغییر دادم و متن تأیید و منتشر شد.

وی یادآور شد: «قربانی همیشه» ادامه یک چهارگانه است که هر ۴ نمایشنامه بر اساس خطبه شقشقیه حضرت علی (ع) نگاشته شده است. «تنهاترین مظلوم، مظلوم‌ترین تنها» درباره شخصیت شهید بهشتی، «قربانی همیشه»، «راه طی شده» درباره شخصیت شهید مرتضی آوینی و چهارمین اثر هم درباره زندگی شهید مطهری است. این آثار در رابطه با ۴ گروهی است که در مقابل حضرت علی (ع) ایستاند و این اتفاق در زندگی شهید بهشتی، شهید آوینی و شهید مطهری نیز رخ داده است.

«قربانی همیشه» بر اساس نهج‌البلاغه شکل گرفت/ پیشمانی یک نویسنده!

قادری تصریح کرد: از نگارش نمایشنامه درباره شخصیت و زندگی شهید مطهری پشیمان شده‌ام زیرا وقتی با خون جگر اثری نوشته می‌شود این علاقه وجود دارد که به دست مخاطب برسد ولی ممیزی، نظارت و حواشی‌هایی که وجود دارد انسان را خسته و سرخورده می‌کند.

این کارگردان تئاتر در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا «قربانی همیشه» تولید و اجرا می‌شود یا نه، گفت: طبق قراردادی که بوده همه کارهای نوشته شده اجرا می‌شود ولی معلوم نیست با تغییر مدیریت اداره‌کل هنرهای نمایشی این اتفاق می‌افتد یا نه. البته کاری قبلی یعنی «تنهاترین مظلوم، مظلوم‌ترین تنها» نیز به اجرا نرسید زیرا گفته شد که کار گران و هزینه‌بری است.

نمایشنامه «قربانی همیشه» توسط انتشارات نمایش منتشر شده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند