سازمان سینمایی

سینمای ایران در خطر کمبود محتوا

به گزارش ردکارپت فیلم: سعید خانی با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر میزان پروانه ساخت‌های صادر شده برای فیلم‌های کمدی بسیار بیشتر از دیگر فیلم‌ها بوده، تأکید کرد: سازمان سینمایی برای ساخت فیلم‌های کمدی سخت‌گیری کمتری دارد.

«بر هیچکس پوشیده نیست که سینما امروز درگیر حواشی و مسائل بسیاری است که این اتفاقات نگرانی قشر عظیمی از سینماگران را به همراه داشته است و البته برخی سینماگران بر این عقیده‌اند که باید برای بهبود شرایط و اتفاقات بهتر به ریاست جدید سازمان که نزدیک به یک سال از ریاستش بر سازمان سینمایی می‌گذرد، مهلت داد. به هر حال لازم است در این مدت که سینمای ایران همواره در تلاطم اتفاقات مختلف بوده است، نگاهی تحلیلی به عملکرد مدیریت سینما داشته باشیم و نقاط ضعف و قدرت آن را مورد ارزیابی قرار دهیم. به همین بهانه با چند تن از دست‌اندرکاران سینمای ایران گفتگو کرده‌ایم.»

سعید خانی (تهیه‌کننده سینما) بر این عقیده است که سینما به واسطه تعطیلی طولانی مدت در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته و به تبع آن مدیریت سینما نیز مسئولیت سختی را بر عهده دارد که با این حال عملکرد مدیریت سینما کاملاً امیدوارکننده است.

متن گفتگوی ایلنا با این تهیه‌کننده را در ادامه می‌خوانید:

حال که حدود یک سال از حضور محمد خزاعی در پست ریاست سازمان سینمایی می‌گذرد، شما عملکرد وی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

برای ارزیابی دقیق از عملکرد یک مدیر قطعاً یک سال زمان چندانی نیست و این زمان به خصوص برای بررسی عملکرد مدیری فرهنگی بسیار اندک است. با این حال به طور کل می‌توان نگاهی به رویکردهای یک مدیر داشت و برای تحلیل نگاه هر مدیر لازم است شرایط حاضر را هم مورد بررسی قرار داد. محمد خزاعی در شرایطی مدیریت سینمای ایران را برعهده گرفت که سینما کاملاً تحت‌الشعاع شیوع ویروس کرونا بود و تعطیلی طولانی‌مدت یا محدودیت‌های بسیاری متوجه سالن‌ها بود که در این شرایط هر شخصی در سمت رئیس سازمان سینمایی قرار می‌گرفت کار سختی را در پیش داشت. با توجه به این شرایط باید زمان بیشتری از مدیریت محمد خزاعی بگذرد تا بتوانیم درباره عملکرد او اظهارنظر کنیم ولی با توجه به اینکه او از سینماگران قدیمی و کارکشته این عرصه است، مشکلات سینما را به خوبی می‌شناسد و من به شخصه امیدوار هستم که روزهای خوبی در انتظار سینمای ایران خواهد بود.

چه چشم‌اندازی را برای سینمای ایران متصور می‌شوید که معتقد هستید روزهای خوبی می‌تواند در انتظار سینمای ایران باشد؟

سازمان سینمایی زیرمجموعه وزارت ارشاد و دولت است و قطعاً رئیس این سازمان هم نمی‌تواند خلاف سیاست‌های دولت عمل کند اما همانطور که پیش‌تر تأکید کردم محمد خزاعی از سینماگران و مدیران باسابقه سینما است که رابطه نزدیکش با اهالی سینما و شناخت مشکلات جاری در این عرصه می‌تواند برای بهبودی وضعیت امیدوارکننده باشد.

چه معضل و مسئله‌ای را امروز در اولویت می‌دانید که بهتر است سازمان سینمایی به آن رسیدگی کند؟

به نظر می‌رسد مدیران سینمایی کشور در حال حاضر به ساخت فیلم‌های کمدی اصرار دارند و به نوعی راهکاری که برای بازگشت مخاطب به سینما در نظر گرفته‌اند را ساخت فیلم‌های کمدی می‌دانند چراکه کاملاً مشخص است اکثر پروانه ساخت‌ها برای فیلم‌های کمدی صادر می‌شوند. دغدغه بازگشت مخاطب به سینما و حتی ساخت فیلم‌های کمدی در شرایط حاضر جامعه که شاید نیازمند تزریق نشاط باشد اتفاق مثبتی است اما این نگرش نباید باعث شود که ساخت فیلم در ژانرهای دیگر فراموش شود. بهتر است سازمان سینمایی به فیلمسازان بیشتر اعتماد کند، شرایط کسب پروانه ساخت آسانتر شود و ما همانطور که شاهد ساخت تعداد بالای فیلم‌های کمدی هستیم، در دیگر ژانرها هم فیلم داشته باشیم.

سینمای ایران با فیلم‌های کمدی به حیات خود ادامه می‌دهد اما از نظر من اگر سازمان سینمایی به همین شکل تنها شرایط را برای ساخت فیلم‌های کمدی فراهم کند در سال آینده سینما با کمبود فیلم در ژانرهای مختلف مواجه می‌شود و من به شخصه با این رویه، نگران هستم که سینما حتی برای جشنواره فجر پیش‌رو با کمبود محتوا مواجه شود. در کنار دنبال کردن این دغدغه که ساخت فیلم‌های جذاب و مخاطب‌پسند در اولویت قرار گرفته و این فیلم‌ها با توجه به شرایط امروز سینمای ایران معمولاً کمدی هستند، بهتر است سازمان سینمایی به ساخت دیگر فیلم‌ها نیز توجه داشته باشد و صدور پروانه ساخت برای آثار متفاوت نیز تسهیل شود.

شما معتقدید که دریافت پروانه ساخت برای فیلم‌های غیرکمدی امروز سخت‌تر شده است؟

امیدوارم محمد خزاعی به دغدغه اهالی سینما توجه داشته باشد، ما اگر خطری احساس می‌کنیم حاصل نگرانی‌هایی است که برای سینما داریم. کاملاً مشخص است که تعداد پروانه ساخت‌هایی که در این ماه‌ها صادر شده نسبت به سال‌های گذشته بسیار اندک است و به نظر می‌رسد که شورای پروانه ساخت با دقت و حساسیت بیشتری با طرح‌ها و فیلمنامه‌ها برخورد می‌کند. در این بین با توجه به پروانه ساخت‌هایی که در این مدت ساخته شده کاملاً‌ مشخص است که شرایط برای آثار کمدی آسان‌تر است و به همین دلیل اصرار دارم که سازمان سینمایی به نیاز جامعه برای نمایش فیلم‌های ملودرام، اجتماعی، کودک و نوجوان و… نیز توجه داشته باشد.

نکته دیگر این است که همه آثاری که پروانه ساخت دریافت می‌کنند هم به تولید نمی‌رسند، بسیاری از این پروژه‌ها در مرحله تأمین بودجه و سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه شده و پیش از تولید متوقف می‌شوند. طبق تجربه سال‌های گذشته به راحتی می‌توان متوجه شد که میزان پروانه‌های صادر شده بسیار بیشتر از میزان فیلم‌های ساخته شده است و امروز که این تعداد به حداقل رسیده علاوه بر کمبود محتوا و موضوع در آینده، امروز هم با مشکل کمبود کار برای اهالی سینما مواجه می‌شویم.

سیاست‌های سازمان سینمایی در حوزه اکران را با توجه به تعداد بالای فیلم‌های در صف و همچنین تشکیل شورای راهبردی اکران چطور ارزیابی می‌کنید؟

پس از تعطیلی طولانی‌مدت سینماها طبیعتاً تعداد فیلم‌های در صف اکران افزایش پیدا کرد و هیچگاه سازمان سینمایی در تاریخ سینما با چنین معضلی روبرو نشده است و به همین دلیل الگوی راهبردی هم وجود نداشت. با این حال سازمان سینمایی برای برون‌رفت از این شرایط تمام تلاش خود را به کار برد و شاهد بودیم که اختلال‌هایی هم در اکران ایجاد شد. این اختلال در اوایل امسال که شورای صنفی نمایش هم تعطیل شده بود بسیار بیشتر شد اما امروز با تشکیل شورای جدید خوشبختانه شرایط رو به بهبودی است و فکر می‌کنم کم‌کم شاهد ایجاد شرایط عادی در سینما خواهیم بود.

عملکرد شورای صنفی نمایش جدید که بسیاری از سینماگران آن را فاقد استقلال لازم می‌دانند، چطور ارزیابی می‌کنید؟

من چنین انتقادی را به این شورا وارد نمی‌دانم؛ از نظر من شورای صنفی نمایش جدید عملکرد بسیار خوبی داشته،‌ اکران در سینمای ایران پس مدتی سر و سامان گرفته است. به نظر من همه کسانی که در این شورا مسئولیتی را برعهده گرفتند کاملاً از خودگذشتگی کردند چراکه با شرایط حاضر تصمیم گرفتن و برنامه‌ریزی برای اکران کار بسیار دشواری است. به عنوان مثال در ایام ماه محرم که امکان اکران فیلم‌های کمدی وجود ندارد، باید شورای صنفی یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد که سینماها با ریزش مخاطب مواجه نشوند و به نظر من تا امروز شورای صنفی در این حوزه تصمیمات بسیار خوبی گرفته و برنامه‌ریزی دقیقی دارد. امسال با توجه به اینکه جام جهانی فوتبال را در پیش داریم امیدوارم شورای صنفی نمایش برای آن روزها هم برنامه‌ریزی خوبی داشته باشد که فکر می‌کنم یکی از راهکارها در نظر گرفتن سوبسید و طرح‌های حمایتی از فیلم‌های اکران شده آن روزها باشد.

یکی از معضلات همیشگی سینما، نامعتبر بودن مجوزهای سازمان سینمایی برای برخی نهادها بوده، به نظر شما با توجه به تجربه‌ای که در اکران «علف‌زار» داشتید، عملکرد سازمان سینمایی در این حوزه چطور بوده است؟

آن زمان اتفاقی رخ داد و من اعتراض کردم اما خوشبختانه مشکل با گفتگو حل شد و به شخصه این تجربه را کسب کردم که بسیاری از مشکلات و سوءتفاهم‌های موجود در سینما را می‌توان با گفتگو حل کرد. خوشبختانه پس از رایزنی‌هایی که صورت گرفت مشکلات ایجاد شده حل شد و فیلم «علف‌زار» در سینماهای قم نمایش داده شد و می‌بینیم که فیلم «دوزیست» هم در موزه سینما اکران شده است. از نظر من امروز که سینما به سمت آرامش و بهتر شدن شرایط پیش می‌رود بهتر است این موضوعات را کنار بگذاریم چراکه پرداختن به برخی مشکلات پیشین می‌تواند دوباره آن‌ها را زنده کند.

در این مورد تنها باید بگویم؛ امروز هیچ‌یک از آن مشکلات وجود ندارد و تا جایی که می‌دانم اختلاف‌ها حل شده، نهادهای مختلف مجوزهای سازمان سینمایی را به رسمیت می‌شناسند و همه فیلم‌هایی که مجوز نمایش دارند، در همه سینماها اکران می‌شوند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند