صحنه

پاییز، زودتر به تماشاخانه‌ها رسید

به گزارش ردکارپت فیلم: با به پایان رسیدن تمرین گروه‌های نمایشی، اجراهای جدید از هفته اول مهرماه آغاز می‌شود. برخی از اجراها نیز نمایش‌های خود را از هفته چهارم شهریور روی صحنه برده‌اند.

در این میان چهره‌هایی تئاتری دیده می‌شوند که قرار است نمایش‌های جدید خود را اجرا کنند. با توجه به حجم اجرا به‌نظر می‌رسد تنوع و تعدد اجراهای تئاتری در پاییز بیشتر باشد.

حسین پارسایی در حال تدارک موسیقی – نمایشی با عنوان «هفت خان اسفندیار» است و سازندگان این نمایش با حمایت اوج هر روز از بازیگران نقش‌های این نمایش رونمایی می‌کنند. علاوه بر امین حیایی، غزل شاکری و الهام کردا هم معرفی شدند. «هفت خان اسفندیار» برداشتی آزاد از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی به نویسندگی محمدرضا کوهستانی است. از دیگر نمایش‌هایی که شهریور و مهرماه اجرایشان در سالن حافظ شروع شده، نمایش «قفس» محمد حاتمی است؛ نمایشی که ۳ روز در هفته برای دانشجویان به‌صورت نیم‌بها روی صحنه می‌رود. شهره سلطانی، شهروز دل‌افکار و محمد حاتمی بازیگران این نمایش هستند.

دوستان کمدی با بازی سیما تیرانداز

«دوستان کمدی» به کارگردانی بابک توسلی به‌زودی روی صحنه‌ می‌رود و سیما تیرانداز به‌عنوان نخستین بازیگر به‌ این نمایش پیوسته است. «دوستان کمدی» به نویسندگی گابور راسوو و کارگردانی بابک توسلی با ترجمه ساناز فلاح فر به موضوع «حقارت انسان» در جهان معاصر می‌پردازد. داستان حول زوج نسبتا مرفهی می‌چرخد که از زندگی تنگاتنگ زناشویی خود خسته شده‌اند. برخی از نمایش‌ها هم اجرایشان را در ۲ هفته پایانی شهریور شروع کرده‌اند. «سوم ماه می» به نویسندگی و کارگردانی سعید حسنلو از بیستم شهریور در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود. سعید حسنلو، کارگردان و طراح برگزیده فجر، پیش از این کارگردانی نمایش «پروانه الجزایری» را برعهده داشت که سال۹۸ روی صحنه رفت.

دوازده مرد خشمگین روی صحنه

از دیگر نمایش‌هایی که اجرایش را از ۲۰شهریور شروع کرده، نمایش «دوازده» به کارگردانی رامتین کیان‌پور است؛ نمایشی که در آن هوتن شکیبا و همایون ارشادی به‌عنوان صداپیشه حضور دارند. «دوازده» عنوان نمایشی است که با طراحی و کارگردانی رامتین کیان‌پور و تهیه‌کنندگی علی کیان‌پور از یکشنبه ۲۰شهریور در عمارت نمایشی سیمرغ روی صحنه می‌رود و روایتگر داستان یک قتل و قضاوتی است که پس از آن ذهن گروهی از افراد را به تسخیر خود درمی‌آورد. متن نمایشنامه «دوازده» برگرفته از فیلم سینمایی «دوازده مرد خشمگین» نوشته رجینالد رز محصول۱۹۵۷ آمریکاست که در فضایی متفاوت اجرا خواهد شد. بلیت‌های این نمایش ۷۰دقیقه‌ای با قیمت ۹۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

تئاترشهر پرکار

سالن‌های تئاترشهر هم روزهای پرکاری را در مهرماه پیش‌ رو دارند. نمایش «بازی بزرگ» که اجرای خود را از آخر مردادماه در تالار قشقایی آغاز کرده بود، از روز دوشنبه ۱۴شهریورماه بدون هیچ توضیحی اجرایش متوقف شد و حالا قرار است نمایش «سفید» به نویسندگی امیر ابراهیم‌زاده و کارگردانی صادق برقعی از روز یکشنبه بیستم شهریورماه اجرای خود را در این تالار آغاز کند. «تب» عنوان دیگر نمایش تالار قشقایی است که تا روز سه‌شنبه بیست‌ونهم مهرماه به نویسندگی و کارگردانی‌ رؤیا کاکاخانی و بازی جواد خواجوی ساعت۲۰:۱۵ به مدت ۷۰دقیقه و قیمت بلیت ۷۰هزار تومان میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود. به‌نظر نمایش پرفروش این مجموعه، نمایش «پدر» آروند دشت‌آرای است که به واسطه حضور بازیگرانی چون رضا کیانیان مخاطب خود را دارد. «پدر» به نویسندگی فلوریان زلر، کارگردانی آروند دشت‌آرای و بازی رضا کیانیان، لیلی رشیدی، سعید چنگیزیان، مارین ون هولک، سوگل خلیق، بهزاد کریمی ونجوا صاحب‌الزمانی ساعت۲۰ به مدت ۱۰۰دقیقه و قیمت بلیت ۱۰۵ تا ۱۵۰هزار تومان روی صحنه می‌رود. «شفیره» به نویسندگی و کارگردانی مهدی شاه‌پیری هم طی هفته پیش‌رو ساعت ۱۹ با مدت زمان ۵۰دقیقه و قیمت بلیت ۸۰هزار تومان در تالار چهارسوی این مجموعه روی صحنه می‌رود. «سگ‌ها و استخوان‌های مادرم» عنوان نمایش دیگر تالار چهارسو به نویسندگی و کارگردانی مژگان خالقی هر روز ساعت۲۰:۳۰ با مدت زمان ۶۰دقیقه و قیمت بلیت ۹۰هزار تومان روی صحنه می‌رود. «تا اون» نام دیگر نمایش مجموعه تئاترشهر است که در روزهای پیش‌رو به نویسندگی و کارگردانی هادی حوری ساعت۲۰ با مدت زمان ۸۰دقیقه و قیمت بلیت ۸۰هزار تومان در تالار سایه به صحنه می‌رود. نمایش «شراره» نوشته و کار محمدمهدی خاتمی از پنجم مهرماه سال‌جاری در سالن «سایه» تئاترشهر روی صحنه می‌رود. محمدمهدی خاتمی، آخرین‌بار نمایش «سه‌شنبه‌های لعنتی» را در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه برد. «پاره‌هایی از چند زندگی» به نویسندگی کیانوش احمدی و کارگردانی شیوا دیناروند به‌زودی در مجموعه تئاترشهر روی صحنه خواهد رفت. «پاره‌هایی از چند زندگی» به روایت‌های شخصی ۶زن در طول سال‌های زندگی پرفرازونشیب‌شان می‌پردازد.

اتاق محترم؛ رحمانیان در شهرزاد

«اتاق محترم» هشتمین همکاری مشترک فردین خلعتبری با محمد رحمانیان است که از دوشنبه ۲۱شهریور در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت. این نمایش براساس نمایشنامه «اتاق ورونیکا» اثر آیرا لوین و برگردان شهرام زرگر به نمایش درآمده که از دوشنبه ۲۱شهریور ساعت۲۰ به تهیه‌کنندگی امیرحسین نفر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت. پانته‌آ بهرام، امیر جعفری، نازنین کریمی و مجید رحمتی بازیگران «اتاق محترم» هستند. نمایش «هیچ نگو هملت، فقط سه‌روز» به کارگردانی محمد اسماعیل‌بیگی از شانزدهم شهریور اجرای خود را در سالن شماره ۲ پردیس تئاتر سپند آغاز کرده است. سامان خلیلیان تهیه‌کنندگی «هیچ نگو هملت…» را که با نمایشنامه‌ای از رضا گشتاسب و با روایتی تازه از «هملت» نوشته ویلیام شکسپیر به صحنه می‌رود، برعهده دارد. این اثر نمایشی تا یک مهرماه هر شب ساعت۱۹ روی صحنه خواهد بود.

تئاتر مستقل در مکان دیگر بازگشایی شد

«تئاتر مستقل تهران» با برنامه‌هایی گسترده‌تر، فعالیت‌های خود را در مکانی جدید و با نام خانه مستقل تهران از سر گرفته است. آبان‌ماه سال۱۳۹۹ بود که مدیر تئاتر مستقل تهران اعلام کرد، با توجه به مشکلات پیش‌آمده ناشی از شیوع کرونا و نبود حمایت‌های لازم، این کمپانی و تماشاخانه آن تعطیل می‌شود و به این ترتیب یکی از تماشاخانه‌های پرمخاطب بخش خصوصی تئاتر در چند سال اخیر فعالیت خود را به پایان رساند. اما حالا پس از گذشت نزدیک به ۲ سال، این مجموعه بازگشایی شد. تئاتر مستقل در فعالیت جدید خود از ۲۰شهریور میزبان نمایش «الکترا» به کارگردانی فرزاد امینی در پلتفرم پستو است که از ساعت۱۹:۳۰ روی صحنه می‌رود و اجرای آن تا ۱۵مهرماه ادامه دارد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند