علی قمصری | |
---|---|
اطلاعات پسزمینه | |
نام شناسنامهای | علی قمصری |
زاده | ۲۹ شهریور ۱۳۶۲ ۲۰ سپتامبر ۱۹۸۳ (۳۸ سال) |
ژانر | موسیقی ایرانی |
ساز(ها) | تار، بمتار، گیتار، باغلاما، عود، سهتار |
وبگاه |
https://alighamsari.net/
|
سازهای اصلی | |
تار |
فعالیتها و آثار
قمصری اجراهای متعددی در ایران داشتهاست. او همچنین در کشورهای فرانسه، مراکش، اسپانیا، سوئیس، کانادا، آلمان، هلند، سوئد، و ایالات متحده امریکا برنامه اجرا کردهاست.
قمصری همچنین به پژوهش در زمینهٔ هارمونی در موسیقی سنتی ایرانی میپردازد. از فعالیتهای مرتبط او در این زمینه میتوان به کتاب «هارمونی موسیقی ایرانی» که در سال ۱۳۹۱ منتشر کرد و برگزاری دورههای آموزشی در اینباره اشاره کرد. همچنین در آثاری که آهنگسازی کرده نیز سبک خاصی از همنوازی او دیده میشود، که برای نمونه میتوان به استفاده از چهار کمانچه در آلبوم سرو روان اشاره کرد.
از فروردین ۱۳۹۷ کنسرت-نمایش شط رنج با آهنگسازی علی قمصری در تالار حافظ (تهران) به مدت ۴۰ شب روی صحنه رفت. احسان افشاری نویسندگی این تئاتر منظوم را برعهده داشت، و سارا رسولزاده به عنوان بازیگر در این پروژه حضور داشت. شط رنج پس از تهران، در شیراز و رشت هم به نمایش درآمد، و سپس به دعوت تئاتر ملی سوئد، در سالن موزیکالیکای (استکهلم) به روی صحنه رفت. کنسرت-نمایش زن هزارساله، به قلم احسان افشاری، بازی سارا رسولزاده، و آهنگسازی و نوازندگی تار و دیوان علی قمصری، دیگر تئاتر موزیکالی بود که در کارنامهی هنری وی قابل توجه است. این کنسرت-نمایش ابتدا در شیراز، و سپس در برلین آلمان و در فستیوال جهانی فمینایست (FeminEast) در سوئد روی صحنه رفت.
در سال ۱۴۰۱، کنسرت نمایش «تار مجنون، موی لیلی» توسط گروه همنوازان «حصار» به سرپرستی علی قمصری در تالار وحدت به روی صحنه رفت. در این برنامه بخشی از پروژهٔ «تار ایرانی» است که طی آن قمصری کنسرتهایی در شهرهای مختلف ایران برگزار کردهاست. در این پروژه، او نمایشهای موزیکال را با محوریت موسیقی ایرانی به صحنه میبرد.
آلبومها
عنوان آلبوم | نقش | خواننده | سال انتشار | توضیحات |
---|---|---|---|---|
نقش خیال | آهنگساز، نوازنده تار، بمتار، عود، سهتار و گیتار | همایون شجریان | ۱۳۸۴ | |
سرو روان | آهنگساز، تنظیمکننده، نوازنده تار | علیرضا قربانی | ۱۳۸۷ | |
شور پریشانی | آهنگساز، نوازنده تار | — | ۱۳۸۷ | |
آب، نان، آواز | آهنگساز، نوازنده تار، بمتار و عود، همخوان | همایون شجریان | ۱۳۸۸ | |
تنیده در خطوط موازی | آهنگساز | — | ۱۳۸۸ | |
بدرود با بدرود | آهنگساز، نوازنده تار و گیتار، همخوان | محمد معتمدی | ۱۳۹۰ | |
سرمستی | آهنگساز | علیرضا قربانی، درصاف حمدانی | ۱۳۹۰ | |
برفخوانی | آهنگساز، نوازنده تار، بمتار و عود | وحید تاج | ۱۳۹۱ | شامل سه زیرمجموعه: برخوانی (شوشتری)، آن سوی نقطهچین (افشاری)، جای پاجویان (بیات ترک و بیات اصفهان) |
چه آتشها | آهنگساز، نوازنده تار | همایون شجریان | ۱۳۹۲ | ضبطشده در اجرای زنده در تالار وحدت در سال ۱۳۹۰ |
سخنی نیست | آهنگساز، نوازنده تارو کوزه | هاله سیفیزاده، سحر محمدی، بهرخ شورورزی، مژده بهرامی | ۱۳۹۳ | |
عبور | آهنگساز، نوازندهٔ تار | محمد معتمدی | ۱۳۹۴ | ضبطشده در کنسرت قمصری و معتمدی در تالار وحدت در سال ۱۳۹۲ |
سمت دور، سوی آه | آهنگساز، نوازندهٔ تار، گیتار و سازهای کوبهای | امیر صادقین | ۱۳۹۴ | |
افق عمودیست | آهنگساز | ۱۳۹۵ | ||
درصط | آهنگساز، نوازنده تار | — | ۱۳۹۵ | نیمهٔ دوم آلبوم مجموعهای است از قطعاتی که در کنسرتی در سمنان اجرا شده بودند |
دیوار و چین | آهنگساز، نوازنده تار، همخوان | هاله سیفی زاده، بهرخ شورورزی، حسین پیرحیاتی، مصطفی راغب | ۱۳۹۶ |
تک آهنگ
خواننده | نام ترانه | ترانهسرا | آهنگساز | نوازنده |
---|---|---|---|---|
همایون شجریان | محو تماشا | فریدون مشیری | علی قمصری | علی قمصری |
بیدارشو با صدای همایون شجریان .
دیدگاهها و نقد
امیر بهاری و نیوشا مزیدآبادی سال ۱۳۹۲ مصاحبهای با قمصری برای روزنامه همشهری انجام دادند؛ در مقدمهٔ این مصاحبه آنها از قمصری به عنوان «یکی از مهمترین آهنگسازان چندسال اخیر» یاد کردند همچنین مهیار علیزاده، آهنگساز ایرانی، در مصاحبهای که روزنامه قانون با وی انجام داد از قمصری در کنار حسین دهلوی و حسین علیزاده به عنوان معدود کسانی یاد کرده که خود را به آموزش و اجرای موسیقی ایران به روش ردیف محدود نکردهاند و «به اجرا و ساخت موسیقی به روش علمی مشغولند».
به عقیدهٔ قمصری، هارمونی در موسیقی ایرانی مهجور ماندهاست یا به قول خودش «پشت ردیف، مدفون شدهاست» اما در مقابل، آثار او به دلیل توجه بیش از حد به هارمونی تا حدی که منجر به اشکالات در ملودی شده، مورد نقد قرار گرفتهاند. همچنین در مراسم رونمایی کتاب «هارمونی موسیقی ایرانی» قمصری از یک سو توسط آزاد حکیم رابط به خاطر معرفی کردن یک آکورد برای دستگاه شور در این کتاب، مورد تمجید قرار گرفت و از سوی دیگر توسط هومان اسعدی بابت برخی مسائل تئوریک مورد انتقاد قرار گرفت.
اجرای وی به همراه همایون شجریان و هم نوازان حصار در اردیبهشت ۸۹ در برج میلاد مورد تحسین محمدرضا شجریان قرار گرفت و دست نوشتهای در تحسین همایون، هم نوازان حصار و علی قمصری توسط شجریان منتشر شد.
بدون دیدگاه