فیلم‌ها

فیلم‌ها ما را می‌سازند

به گزارش ردکارپت فیلم: کارگردان فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» گفت: این ما نیستیم که فیلم‌ها را می‌سازیم بلکه فیلم‌ها هستند که موجب ساخت و ساز ما می‌شوند؛ بنابراین هوشمندی آنجاست که خودتان را در آغوش اثرتان رها کنید.

بابک نبی‌زاده در پاسخ به اینکه عوامل موفقیت یک فیلم رده سنی کودکان، در حوزه‌های بین‌المللی چیست؟ گفت: به نظرم با گستردگی و تنوع نگاه انسان به پدیده های متعدد موجود در دنیای جدید، و با شلوغ تر شدن جمعیت جهان و گوناگونی نیازهای انسان، واژه «موفقیت» تعریف تازه ای پیدا می کند و موفق شدن، عبور از مسیر پیچیده تری را می طلبد.

وی افزود: البته درونمایه ها و یا «تم» های مشترکی هم هستند که همه انسان‌ها در سرزمین‌های مختلف دنیا آنها را می‌فهمند و به نوعی نیازمند آن هستند. مفاهیمی جامع و متنوع که زندگی مردم سراسر جهان به آن وابسته است اما وقتی قرارست، کودکان مخاطب فیلم باشند موضوع کمی متفاوت می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: «سادگی» یکی از این مفاهیم مشترک است. با نگاهی ساده به جهان پیرامون نگریستن، کمیتی است که در تمامی نقاط جهان درک می شود. البته که برای ارایه «سادگی» در یک اثر، باید از مسیرهای سخت و پیچیده ای گذر کنیم و گاهی حتی مجبوریم که به تجربه هایی گاه ناممکن تن بدهیم.

نبی زاده تاکید کرد: به هرحال زبان گفت‌وگو در سینما، زبان «تصویر» است. تمام کودکان در نقاط مختلف جهان با اینکه از نظر زبان، فرهنگ، نژاد و رنگ پوستشان، با یکدیگر اختلاف دارند اما بخاطر بکر بودن نشانه‌های تصویری در ذهن‌شان، کارکرد مغز و سیستم عصبی آنها بگونه‌ای طراحی شده که با تفاوت زیاد نسبت به بزرگسالان، عموما برداشت مشترکی از دیدن تصاویر دارند. شما هرچه در ارایه مفاهیم‌تان بتوانید «الفبای تصاویر» را با زبانی «ساده» روایت کنید، تاثیرگذار و موفق‌تر خواهید بود.

وی بیان کرد: مورد دیگر، آشنایی یا نزدیکی به نگاهی است که کودکان به جهان پیرامون خود و اساسا به جهان هستی دارند. آشنایی با نیاز کودکان و با خیالات و آرزوهای کودکان می‌تواند ما را به سمت تصاویری هدایت کند که کودکان آن را می‌فهمند.

نبی زاده تصریح کرد: از دیگر موارد مهم در موفقیت‌های یک فیلم، عرضه صحیح و گسترده آن در سطوح جشنواره‌های بین المللی است. در این خصوص، از کانون پرورشی فکری کودکان و از خانم فاطمه محسنی در بخش بین الملل کانون که تلاش‌های بی‌وقفه‌ای در ارایه فیلم «اقیانوس پشت پنجره» به جشنواره‌های مختلف بین‌المللی داشتند و دارند، بسیار سپاسگرام. البته فرضیه‌های بسیار دیگری هم هست و از زوایای گوناگون می‌شود به این ماجرا نگاه کنیم اما در مجموع معتقدم «موفقیت» از پس رنج‌ها و ریاضت‌ها و از دل راه‌های سخت و صعب العبور و گاه تاریک بیرون می آید.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا چیدمان و انتخاب عوامل پشت صحنه یا تجربه آنها در ساخت آثاری در راستای موضوع «کودک» می تواند در این موفقیت‌ها موثر باشد، اظهار داشت: بعد از سال‌ها تجربه دستیاری در سینما، به خوبی فهمیده ام که در جریان ساخت فیلم اول هر فیلمساز، یکی از ارکان اصلی و بسیار مهم در تضمین آینده‌ی آن فیلم، «تهیه کننده» است. کاراکتر تهیه کننده فیلم و دیدگاهش به جریان سینما، برای موفقیت و آینده یک فیلم می تواند بسیار تعیین کننده و موثر باشد.

نبی زاده گفت: البته نمی‌شود، ارزش‌های فیلمنامه و اینکه شما کارگردان آن اثر هستید را انکار کرد. ولی بسیار مهم است که اندیشه تهیه کننده با نگاه، با ذهنیت و با اهداف شما به جریان فیلمسازی و اساسا به کلیت «سینما»، نزدیک و همسو باشد. بسیار مهم است که تهیه کننده فیلم‌تان، فیلمنامه را بشناسد، اهل تفکر، دغدغه‌مند مسایل جامعه و تاثیرگذاری سینما به عنوان یک ابزار فرهنگی باشد.

وی افزود: برای تمام موفقیت‌های «اقیانوس پشت پنجره»، از سیدجلال چاوشیان، تهیه‌کننده خلاق که در جریان ساخت اولین فیلمم، همیشه و همواره با کاستی‌ها و کم تجربگی‌هایم کنار آمد، صبوری کرد و بهترین شرایط را فراهم ساخت سپاسگزارم. همچنین از تمام عوامل پشت صحنه و همکاران خوب و خلاقی که در گرمای طاقت فرسای جنوب همراهی ام کردند و از بازیگران محترم فیلم که با تلاش و همراهی شان، همواره باعث این موفقیت‌ها می شوند، سپاسگزاری می‌کنم. بنظرم همچنان که این فیلم در سرزمین‌های مختلف دنیا می‌گردد، آنها هم به همان نقاط سفر می‌کنند و هنرشان، توسط افرادی با اندیشه‌ها، زبان‌ها و دیدگاه‌های مختلف دیده می‌شود.

نبی‌زاده بیان کرد: ما فیلم‌ها را نمی‌سازیم، بلکه این فیلم‌ها هستند که ما را می سازند. واقعیتی انکار ناپذیر هم هست. اینکه نمی شود همه چیز را تعریف و تحلیل کرد. بخصوص حالات و مسایل کیفیی را. باور دارم که در جریان فیلمسازی، مسایل ناشناخته و گاه مرموزی هم وجود دارند که از دانش ما خارج هستند. جریان فیلمسازی، مانند یک فرایند مراقبه ای، گاهی شما را مثل یک خمیربازی در اختیار می گیرد و آنطور که خودش می خواهد شکل تان می دهد.

وی افزود: در مراحلی از ساخت یک فیلم، خیلی وقت‌ها شما نمی توانید تصمیم گیرنده نهایی باشید و گاهی انگار یک جریان مبهم و سیال، تمام اتفاقات و موقعیت‌ها را مدیریت می کند! معمولا شما نمی توانید و اساسا نباید خودتان را در جایگاه انتخابگری ببینید. چرا که خود شما نیز قبلا توسط یک «ایده» اصلی انتخاب شده اید. حتی اگر طراح و یا نویسنده اش خودتان باشید. بنظرم همان انرژی ناشناخته و مرموز، یکسری آدم را گرد هم جمع می کند و در ادامه کلیه اقدامات را به سمت ساخته شدن خودش پیش می برد.

این کارگردان یادآور شد: در نهایت، این ما نیستیم که فیلم‌ها را می سازیم و در واقع این فیلم‌ها هستند که موجب ساخت و ساز ما می‌شوند. بنابراین هوشمندی آنجاست که خودتان را در آغوش اثرتان رها کنید.

وی در مورد شیوه اکران های تخصصی در کتابخانه ها تصریح کرد: اکران تخصصی در کتابخانه ها با حضور اعضا، کارشناسان و کسانی که بهرحال اهل مطالعه هستند برایم تجربه ای جالب و منحصر به فرد خواهد بود. اینکه سینما وارد کتابخانه شود، رویکردی خلاقانه و بسیار تاثیرگذار بخصوص در سبک زندکی کودکان و نوجوانان ایرانی است و براستی که سینمای کودک با همین توجهات بزودی دارای هویتی مستقل خواهد شد. فیلم‌های ارزشمند تربیتی، سرگرم کننده و بسیار تاثیر گذاری هستند که در انتظار اکرانند و کودکان امروز، نیازمند دیدن این آثار خوب هستند. البته باید پذیرفت که «سینمای کودک» را باید، یک تفکر دراز مدت و یک راهکار بنیادین مدیریت کند. سینمای کودک، اندیشه‌ای تازه، خلاق و البته ماندگار می خواهد که بتواند آن را به آن مقصد درست برساند و این یک سفر طولانی‌ست.

نبی‌زاده گفت: باید یادمان باشد که اکنون، بسیاری از کودکان این سرزمین، به اولین و ساده‌ترین نیازهای فکری و روانی در جریان رشد شخصت شان محتاجند، حال آنکه با گوشی‌های موبایلی که والدین برایشان می‌خرند، به نوعی دچار یک اعتیاد خطرناک شده اند. بنابراین همه و همه باید به تولید اندیشه و تفکر خلاق در ذهن کودکان فکر کنیم. باید آنها را از اخبار کاذب رسانه ها و بسیاری مسایل اجتماعی که در حوزه فکر و در رده سنی شان نیست دور نگه داریم.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش، رسانه ملی ایران و کانون پرورشی سه راس مثلثی هستند که در این خصوص می توانند بسیار موثر باشند و نباید فاصله بین این رئوس زیاد شود. لازم به یادآوریست که امور بین الملل و پخش سینمایی کانون پرورشی قرارست، با در نظر گرفتن در سرگروه مناسب در اواخر پاییز امسال اکران عمومی این فیلم را در سطح کشور آغاز کند تا تمامی کودکان و نوجوانان ایرانی بتوانند این فیلم را که موفقیت‌های بسیاری را در داخل و خارج از کشور بدست آورده تماشا کنند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا فیلم سینمایی اقیانوس پشت پنجره به کارگردانی بابک نبی زاده، در «هفته کودک» در کتابخانه های بزرگ تهران برای اعضای این مراکز اکران می شود.

این فیلم با دریافت شش جایزه مهم از دو بخش جشنواره بین المللی کودک و نوجوان اصفهان، دریافت جایزه بزرگ جشنواره «زیروپلاس» از کشور روسیه، جایزه بهترین فیلم از جشنواره سانفرانسیسکو و در آخرین حضور بین المللی خود با دریافت دو جایزه مهم بهترین فیلم کودک و نوجوان و همچنین «جایزه بزرگ» هیئت مربیان فیلمسازی از جشنواره «کینولاب لهستان»، قرارست در هفته کودک به صورت اختصاصی چندین اکران را در کتابخانه های بزرگ تهران همراه با مربیان، نوجوانان اعضای کانون و چند نفر از روانشناسان، منتقدان و نویسندگان حوزه سینمای کودک و برخی عوامل فیلم، تجربه کند.

این فیلم، یک اکران خصوصی نیز در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هفته کودک خواهد داشت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند