تئاتر

ماجرای کارگردانی که بازیگر چهره و فروش میلیاردی نمی‌خواست

به گزارش ردکارپت فیلم:  علی خودسیانی که این روزها نمایش «من یک زن‌ام» را اجرا می‌کند، می‌گوید: هرگز به تئاتر نگاه منفعت‌طلبانه نداشته‌ام و نخواسته‌ام با دو بازیگر چهره، به فروشی میلیاردی دست پیدا کنم.

این نویسنده و کارگردان همزمان با اجرای تازه‌ترین نمایش خود نکاتی را درباره وجوه اجتماعی و زنانه این نمایش بیان کرد.

او که این نمایش را به عنوان محصول یک آموزشگاه هنری روی صحنه آورده است، درباره فواصل زیادی که بین اجرای نمایش‌هایش می‌افتد، توضیح داد: معمولا با هنرجویان آموزشگاه‌ها کار می‌کنم و این گونه نیست که به سرعت بتوانیم نمایشی را برای اجرا آماده کنیم، بلکه لازم است پروسه آموزش هنرجویان به شکلی درست و در زمان مقتضی طی شود.

خودسیانی ادامه داد: اصولا نگاهم به تئاتر کاسبکارانه نیست و دوست ندارم با بازی دو بازیگر چهره، به فروشی میلیاردی دست پیدا کنم.

این فعال تئاتر که این نمایش را به عنوان محصولی از آموزشگاه هنری «هامون» در سالن شهرزاد روی صحنه می‌برد، اضافه کرد: چند سالی است که با این آموزشگاه همکاری می‌کنم که در رباط کریم فعال است ولی متاسفانه رباط کریم مانند بسیاری از شهرهایمان سالن تئاتر ندارد و باید برای اجرایمان در تهران سالن بگیریم. البته خوشبختانه سالن شهرزاد از اجرای ما به خوبی حمایت کرده است.

او که این نمایش را اثری زنانه می‌داند، افزود: این نمایش یک تک‌گویی زنانه در طول تاریخ است که در آن سه زن را می‌بینیم؛ «تهمینه» به نمایندگی از زنان اساطیر، «ملک نسا»، همسر امیرکبیر به نمایندگی از زنان تاریخ و یک دختر امروزی افغانستانی به نمایندگی از زنان خاورمیانه.

خودسیانی که پیش‌تر فیلمنامه سریال «دنیای شیرین دریا» را نوشته است، با اشاره به دغدغه‌اش در پرداختن به مسائل زنان در مدیوم‌های گوناگون اضافه کرد: نمی‌توانیم زنان را حذف کنیم، به عنوان نیمی از جمعیت جهان که امور خانه را مدیریت می‌کنند، نسل آینده را می‌پرورند، مردان را تیمار می‌کنند و در فضای اجتماعی هم نقش‌های گوناگونی را بر عهده دارند. زنان بیش از آنچه ما می‌بینیم و نشان می‌دهیم، در زندگی نقش دارند.

این کارگردان که بازی در هر سه نقش نمایش خود را به یک بازیگر سپرده است، در این باره توضیح داد: در طول تاریخ و در جوامع گوناگون زنان را حذف کرده‌اند . فلسفه نمایش ما همین است؛ اینکه شرایط زنان در طول تاریخ تغییری نکرده و همواره در بیشتر جوامع، نگاه مردسالارانه وجود داشته است. یعنی این زنان از حوا تا زنان امروز، یکسانند. به همین دلیل از ابتدا تصمیم بر این بود که هر سه نقش را یک بازیگر ایفا کند.

خودسیانی در ادامه با ابراز تاسف از محدودیت اینترنت در چند روز اخیر که اطلاع‌رسانی را دشوار کرده است، گفت: این روزها تبلیغات و اطلاع‌رسانی به فضای مجازی منتقل شده و محدودیت‌های اخیر به خیلی از مشاغل از جمله نمایش‌های روی صحنه لطمه زده است، بخصوص نمایش ما که درباره زنان است و در استفاده از بعضی هشتگ‌ها دچار مشکل خواهیم شد.

نمایش «من یک زن هستم» نوشته و کار علی خودسیانی با بازی الهه خوش‌قامت هر شب ساعت ۱۹ و به مدت ۴۰ دقیقه در سالن سه شهرزاد روی صحنه می‌رود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند