کارگردان

زنده نگاه داشتن تئاتر هنر می‌خواهد

به گزارش ردکارپت فیلم: شایان مستوفی کارگردان «شبی در طهران» با اشاره به ویژگی‌های این نمایش که در سال ۱۳۲۰ رخ می‌دهد، عنوان کرد گروه نمایش برای اجرای این اثر نمایشی در فضای مجازی مورد بی‌احترامی قرار گرفته‌اند.

شایان مستوفی کارگردان نمایش «شبی در طهران» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است درباره سختی‌های اجرای نمایش در شرایط کنونی جامعه  گفت: متاسفانه امکان اطلاع رسانی و تبلیغات به دلیل اینکه دسترسی مناسبی به اینترنت نداریم برایمان امکان پذیر نیست از طرف دیگر این روزها هجمه‌ای در فضای مجازی برای گروه‌هایی که اجرا می‌روند و می‌خواهند درباره نمایششان اطلاع رسانی کنند، ایجاد شده است که باعث شده جرات تبلیغ کردن نداشته باشیم و حتی یکی دو باری که اقدام به چنین کاری کردیم با بی احترامی و بازخوردهای منفی برخی افراد و حتی همکاران خودمان مواجه شدیم. در این مدتی هم که اجرای نمایش را آغاز کردیم حدود ۲۰ تا ۳۰ مخاطب در هر اجرا داشتیم که قابل قبول است اما انتظاری که داشتیم برآورده نشده است.

وی درباره رویکردی که در اجرا به نمایشنامه محمد چرمشیر داشته است، عنوان کرد: من متن‌های آقای چرمشیر را دوست دارم و از طرف دیگر به آثار تاریخی هم علاقه مند هستم از این رو دوست داشتم نمایشنامه تاریخی از نویسنده مورد علاقه ام به صحنه ببرم. اتفاقاتی که در نمایشنامه رخ می‌دهد مربوط به سال ۱۳۲۰ و زمانی است که رضاشاه تبعید و پسرش جایگزین او شد. در این دوران کشور دچار هرج و مرج و حکومت نظامی شده بود و کشورهای خارجی هم مشغول دخالت در سیاست ایران بودند که در همین حین گوشت خر هم وارد ایران می‌شود. در این میان یک گروه تئاتر تصمیم می‌گیرند نمایشی درباره وقایع روز به صحنه ببرند که با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

فروش گوشت خر در «شبی در طهران»/زنده نگاه داشتن تئاتر هنر می‌خواهد

مستوفی یادآور شد: این نمایش یک کمدی موقعیت است و طراحی دکور نمایش نیز فضای یک شهربانی را تداعی می‌کند و از لباس‌های مربوط به آن دوران هم برای شخصیت‌ها استفاده شده است. نمایش ۲ شخصیت فانتزی دراکولا و سیندرلا هم دارد که فضای کار را متفاوت و ابزورد می‌کند.

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: گروه ما از ۶ ماه قبل تمرین‌های خود را آغاز کرد و زمانی که نمایش را آماده اجرا می‌کردیم، نمی‌دانستیم که قرار است چند ماه بعد شاهد چنین اتفاق‌هایی در مملکت باشیم. مدتی قبل ما یک استوری با این مضمون که چراغ تئاتر نباید خاموش شود به اشتراک گذاشتیم که متاسفانه با بی احترامی به ما گفتند که شما به دنبال پول هستید و برای همین می‌خواهید اجرا بروید در حالی که در این شرایط نمایشی که تنها ۲۰ بلیت می‌فروشد حتی نمی‌تواند هزینه‌های کارش را تامین کند چه برسد به اینکه گروه بتوانند پول اضافه‌ای هم به جیب بزند. وقتی به ما اعلام می‌کنند که باید اجرا بروید، چه کار باید بکنیم؟ هنرمندی که تنها منبع درآمدش از راه تئاتر است در این شرایط باید چه واکنشی نشان دهد؟ متاسفانه ما از دوست و آشنا و غریبه ناسزا شنیدیم اما مهم نیست چون معتقدیم در این شرایط زنده نگاه داشتن هنر هم هنر خاص خودش را می‌خواهد.

نمایش «شبی در طهران» نوشته محمد چرمشیر است که به کارگردانی شایان مستوفی از ۱۷ مهر تا ۱۳ آبان در سالن ۳ تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد بود.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: در فضای نسبتاً باز سیاسی پس از برکناری رضاخان، یک گروه تئاتری تصمیم به اجرای نمایشی درباره وقایع شهریور ۱۳۲۰ می‌گیرند. اداره نمایش وقت، اجازه اجرای نمایش را به آنها نمی‌دهد و گروه تصمیم می‌گیرد مخفیانه نمایش را یک شب برای دوستان خود اجرا کند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند