اکران

کسی دیگر سینما نمی‌رود

به گزارش ردکارپت فیلم: مهدی صباغ‌زاده معتقد است حمایت‌های ناچیز دولت از فیلم‌های سینمایی هم دیگر نمی‌تواند صاحبان آثار را به اکران فیلمشان ترغیب کند و در این شرایط چاره‌ای جز صبر کردن برای عادی شدن شرایط وجود ندارد.

مهدی صباغ‌زاده (کارگردان و تهیه‌کننده سینما و عضو شورای صنفی نمایش)، اظهار داشت: پس از پشت سر گذاشتن بحران کرونا که کم‌کم سینما دوباره در تلاش بود که به روزهای عادی برگردد دوباره در دو ماه اخیر دچار یک بحران بزرگ شده‌ایم و مردم از فیلم‌های سینمایی استقبال نمی‌کنند و فروش آثار به حداقل رسیده است.

صباغ‌زاده تصریح کرد: مشخص است که جامعه حال خوبی ندارد و در این وضعیت کم‌تر کسی به سینما رفتن فکر می‌کند و سینما هم فقط با استقبال مردم زنده است. ما به همان بحران کرونا در سینما برگشته‌ایم و چاره‌ای هم وجود ندارد و باید سینمادارها و سینماگرها صبر و تحمل کنند تا وضعیت روحی جامعه بهبود پیدا کند و شرایطی حاکم شود که مردم دوباره به سینما بیایند. در این وضعیت که حال روحی مردم خوب نیست از دست کسی کاری برنمی‌آید که بخواهیم چاره‌ای بیندیشیم.

وی درباره‌ عدم اکران فیلم‌های پر مخاطب گفت: هیچ فیلمسازی حاضر به اکران فیلمش در این شرایط نیست چرا که قطعاً با زیان مواجه خواهند شد. از طرفی مشخص نیست که دولت چه رویکردی برای حمایت از فیلم‌های اکران شده دارد، قطعاً با کمک ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومانی هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و فیلمسازی حاضر به اکران اثرش نخواهد شد چرا که امروز ارزانترین فیلم هم حداقل ۶ یا ۷ میلیارد تومان بودجه ساخت آن بوده است و با حمایت‌های ناچیز هیچوقت ریسک اکران فیلم در این شرایط به حداقل نمی‌رسد.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: به نظر من حتی اگر دولت اعلام کند که مثلاً ۵ میلیارد تومان از یک فیلم پر مخاطب حمایت می‌کند تا اکران شود باز هم کمتر فیلمسازی حاضر به نمایش فیلمش خواهد بود و در صورت اکران هم کسی به سینما نخواهد رفت. به نظر من مسئله نبود فیلم خوب نیست، مردم نه میل و حال سینما رفتن دارند و نه شرایط اقتصادی مناسب است که مردم بتوانند برای فیلم دیدن هزینه کنند، نمی‌توان مردم را به زور به سینما کشاند و تبلیغات و اکران فیلم‌های خوب هم نمی‌تواند راهگشا باشد؛ پس تنها راهی که به ذهن من می‌رسد این است که صبر کنیم تا آرامش به جامعه برگردد، حال روحی جامعه کمی بهتر شود، راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی مطرح شود تا بعد از آن بتوانیم به ادامه حیات سینما امیدوار باشیم.

وی افزود: از طرفی دولت هنوز نتوانسته حمایت‌هایی که در دوران کرونا به فیلمسازان وعده داه بود را عملی کند، به عنوان مثال من تهیه‌کننده فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» هستم و مبلغی ناچیز به من وعده دادند که هنوز پس از گذشت ۶ ماه از سوی صندوق اعتباری هنر پرداخت نشده است. شاید اگر حمایت‌هایی که در دوران کرونا وعده داده شده بود عملی می‌شد، امروز برخی سینماگران اعتماد می‌کردند و حاضر به اکران فیلمشان بودند اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد. سینما در شرایط اکران بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای در حالیکه رستوران‌ها و کافه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دانند، با وجود اینکه محلی ایمن بودند، تعطیل شدند، این تعطیلی آن‌ها را به ورشکستگی رساند و حالا در این بحران شکل‌گرفته هیچ قوایی برای مقاومت ندارند و متأسفانه هیچ راهکاری هم وجود ندارد و وضعیت بسیار سخت است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «صبحانه‌ای برای دو نفر» درباره اکران فیلم‌های خارجی در شرایط حاضر گفت: این ایده هم راه به جایی نمی‌برد و کاملاً شکست‌خورده است. شاید خطر فیلم‌سوزی از بین برود اما برای سینماها حاصلی ندارد، اگر امروز فیلم «بن هور» هم در سینما اکران کنید کسی از فیلم استقبال نمی‌کند و راهکارهای مختلفی که ارائه می‌شوند هیچ‌کدام نمی‌توانند ما را از این بحران بیرون بیاورند و مقابله با وضعیت شکل گرفته هم در توان سازمان سینمایی نیست، همانطور که گفتم تنها راه ممکن همان صبر کردن و منتظر ماندن برای آرام شدن شرایط جامعه است. امروز هر فیلمی اکران شود با شکستی قطعی مواجه خواهد شد.

این تهیه‌کننده درباره صدور پروانه ساخت در شرایط حاضر و ادامه روند تولید فیلم در کشور اظهار داشت: همچنان پروانه ساخت‌های زیادی صادر می‌شود اما مشخص نیست که این فیلم‌ها به تولید می‌رسند یا خیر. تعداد پروانه‌های صادر شده ملاکی برای میزان تولید فیلم در سینما نیست اما اندک آثاری که تولید می‌شوند نیز صف اکران را طویل‌تر می‌کنند. از سال گذشته فیلم‌هایی که ساخته شده‌اند هنوز امکان اکران برایشان فراهم نشده و فیلم‌هایی که امسال ساخته می‌شوند نمی‌دانم چگونه و چه زمانی باید اکران شوند.

صباغ‌زاده در پاسخ به این پرسش که چرا در شرایط حاضر نیز هنوز بسیاری از تولیدکنندگان مشغول ساخت فیلم هستند، گفت: هیچ سرمایه‌گذار مستقلی امروز نمی‌تواند با اطمینان و خیال راحت فیلم تولید کند، کسی هم از آینده اطلاعی ندارد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد. پروانه ساخت‌های زیادی صادر شده، من به شخصه پروانه ساخت دریافت کرده‌ام اما هنوز نتوانسته‌ام برای تولید اقدام کنم و اصلاً نمی‌دانم سرمایه تولید فیلمم را از کجا تهیه کنم. اکثر آثار در حال تولید با بودجه‌های دولتی ساخته می‌شوند تا حداقل آثاری برای برگزاری جشنواره فیلم فجر وجود داشته باشد وگرنه اطمینان دارم که فیلمسازان مستقل امروز نمی‌توانند فیلم تولید کنند. علاوه بر وضعیت سختی که برای اقتصاد سینما به وجود آمده، سخت‌گیری‌هایی هم در ارائه مجوز به فیلمنامه‌ها وجود دارد که کار را سخت‌تر کرده است.

این کارگردان سینما در پایان تأکید کرد: متأسفانه عامل مهم دیگری که شرایط را بدتر کرده و میزان مخاطب فیلم‌های سینمایی را به حداقل رسانده همین سخت‌گیری‌های بی‌مورد است. اگر امروز قرار باشد فیلمی اکران شود به مردم از آن استقبال کنند، مطمئن باشید که مردم به دیدن فیلم‌های خنثی نخواهند رفت و باید در نگاه مسئولان نسبت به مجوزهای ارائه شده تجدید نظری صورت بگیرد و اجازه داده شود که در فیلم‌ها مسائل جامعه مطرح شوند. کاوه صباغ‌زاده به تازگی فیلمنامه‌ای برای تولید ارائه داده که بنیاد سینمایی فارابی حاضر به حمایت از آن نیست چرا که مسئولان مربوطه می‌گویند در این فیلم مباحثی مطرح می‌شود که برای ما دردسرساز است و اگر روی این فیلم سرمایه‌گذاری شود نمی‌دانیم که دولت حاضر به ارائه مجوز نمایش خواهد بود یا خیر. متأسفانه علاوه بر مشکلات موجود طرز فکر و نگاه مسئولان نیز خود معضل آفرین شده و دست و پای فیلمسازان را کاملاً بسته است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند