نمایش

اکران جام‌جهانی به نفع سینماداران است نه سینما

به گزارش ردکارپت فیلم: سعید خانی پخش‌کننده و تهیه‌کننده سینما با اشاره به شرایط نامساعد اکران سینماها تأکید کرد با ادامه این شرایط شاهد تعطیلی بیشتر سینماها خواهیم بود.

سعید خانی پخش‌کننده و تهیه‌کننده سینما درباره شرایط حاکم بر سینماهای کشور گفت: در شرایط فعلی، حال روحی مردم خوب نیست و طبیعتاً این شرایط روحی روی وضعیت سینما هم تأثیر گذاشته است. در این وضعیت ارشاد و سازمان سینمایی سراغ ایده‌هایی مانند بلیت نیم‌بها و طراحی بسته‌های حمایتی می‌کنند که بارها اعلام کرده‌ایم این‌ها راه حل عبور از این شرایط نیست. به‌عنوان شورای مرکزی صنف پخش‌کنندگان و سینماداران راه‌حل‌هایی را هم پیشنهاد داده‌ایم اما به هر دلیلی که ما از آن بی‌خبریم، هنوز مدیران موفق به برون‌رفت از این شرایط نشده‌اند.

وی ادامه داد: با فیلم‌هایی که در حال حاضر اکران شده‌اند، واقعاً نمی‌توان چراغ سینماها را روشن نگه داشت. متأسفانه هم شاهد هستیم که هر روز درهای سینماهای بیشتری بسته می‌شود و ارشاد هم به‌عنوان متولی نتوانسته است عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشد.

این پخش‌کننده درباره پیشنهادهای ارائه‌شده از سوی این صنف برای برون‌رفت از وضعیت فعلی هم گفت: عبور از این شرایط دو راه‌حل مشخص دارد. یکی همان مسیری است که دوران کرونا و با اکران فیلم «دینامیت» طی کردیم. یعنی اکران فیلم‌های قوی و با قابلیت فروش بالا که طبیعی است صاحبان‌شان رغبتی به اکران در این شرایط ندارند و این سازمان سینمایی است که باید شرایط حمایت ویژه و تضمین فروش برای آن‌ها در نظر بگیرد. در شرایط عادی طبیعتاً این فیلم‌ها هیچ نیازی به امتیاز از سوی ارشاد و سازمان سینمایی نداشتند اما کمااینکه در وضعیت عادی این فیلم‌ها هستند که اکران‌شان به سینما کمک می‌کند. اکران فیلم‌هایی مانند «قهرمان»، «انفرادی»، «ابلق» و «پسر دلفینی» در واقع کمک سینماگران به سازمان سینمایی بوده است اما امروز در شرایط بحرانی‌ای هستیم که ارشاد به‌عنوان مسئول فرهنگی باید بودجه‌ای را به حمایت از فیلم‌های آماده اکران اختصاص دهد. حفظ همین سینمای موجود، در اهمیت قرار دارد و امروز باید به جای کارهای زیرساختی، برای حفظ همین شرایط هزینه در نظر گرفته شود.

توقیفی‌ها را اکران کنید

وی افزود: اگر شرایط مالی این حمایت را ندارند، اجازه دهند فیلم‌هایی که به دلیل ممیزی پشت خط اکران مانده‌اند و در صورت اکران می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند، اکران شوند. اکران فیلم‌هایی مثل «چپ، راست»، «برادران لیلا»، «شیشلیگ» و «قاتل و وحشی» در این وضعیت می‌تواند کمک‌کننده باشد اما دوستان سازمان سینمایی به این مسئله هم تن نمی‌دهند. به نظرم بدون توجه به این دو راه‌حل وضعیت بحرانی همچنان ادامه پیدا می‌کند و روزبه‌روز شاهد بسته‌تر شدن درهای سینماها خواهیم بود. مگر اینکه آقایان به خود بیایند و حرکت مثبتی انجام دهند.

خانی ادامه داد: مشکل اصلی سینما در تمام این سال‌ها این بوده است که هر مدیری که می‌آید، می‌خواهد چرخ را از ابتدا اختراع کند! در مقطع کرونا و زمانی که دوستان قبلی در رأس سازمان سینمایی بودند، به آن‌ها گفتیم تنها راه‌حل همین است و به حرف ما گوش نمی‌کردند! حدود هفت الی هشت ماه زمان برد تا آن دوستان بعد از اکران یک‌سری فیلم ضعیف، بالاخره به حرف ما رسیدند و اجازه دادند «دینامیت» به‌عنوان یکی از فیلم‌های توقیفی اکران شود. همان زمان هم به طراحی جدولی رسیدیم که اگر فیلمی تا دو میلیارد تومان فروخت، یک میلیارد تومان حمایت دریافت کند و برای فروش بالای ۵ میلیارد هم ۲.۵ میلیارد توان حمایت در نظر گرفته شد. این یک گزینه حمایتی برای همه فیلم‌ها بود. امروز هم حرف‌مان به مدیران جدید ارشاد همین است.

شرایط امروز از دوران کرونا بدتر است

این پخش‌کننده تأکید کرد: البته شرایط امروز به عقیده بنده از زمان بحران کرونا بدتر است. آن زمان مردم از حضور در سالن سینما ترس داشتند اما امروز دل و دماغ حضور در سالن سینما را ندارند و فیلم‌ها هم از ابزارهای تبلیغی به‌ویژه در فضای مجازی بی‌بهره هستند. به همین دلیل امروز شرایط بحرانی‌تر است اما بازهم فکر می‌کنیم همان راه‌کارها می‌تواند مفید واقع شود. براساس آماری که من دریافت کرده‌اند در همین چند هفته اخیر حدود ۱۰ سالن سینما در شهرستان‌های مختلف تعطیل شده‌اند. اگر به فکر نباشیم، قطعاً این آمار بالاتر هم خواهد رفت.

خانی درباره ایده پخش بازی‌های جام‌جهانی در سینماها هم گفت: واقعیت این است که این اکران‌ها حتی اگر عملی هم بشود، عایدی برای سینماگران ندارند و تنها سینماداران از آن منتفع می‌شوند. برای برنامه‌ریزی اکران در آن مقطع هم باید زودتر فکری کنیم چرا که همزمان با جام‌جهانی هیچ صاحب فیلمی تمایل به اکران فیلم خود ندارد، به‌خصوص که امروز شرایط بحرانی‌تر هم شده است. حتی اگر فرض بگیریم که شورای تأمین با این اکران‌ها موافقت کند، نهایت برای سه بازی تیم ملی ایران منفعتی برای ما دارد و راه حل قطعی برای مشکل سینما نیست.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند