خواننده

درگذشتگان ۲۰ آبان سینما ، تئاتر و موسیقی؛ سید مصطفی موسوی

به گزارش ردکارپت فیلم: سید مصطفی موسوی مشهور به مصطفی جاویدان یا درویش جاویدان (۷ آبان ۱۳۲۵ در کرمانشاه – ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۶ در کرج) خواننده ، نوازنده و درویش بود.
وی با خواندن ترانه‌های مذهبی و کوچه‌بازاری معروف شد. درویش جاویدان روز ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۶ بر اثر ایست قلبی در کیانمهر کرج در منزلش درگذشت و در بهشت سکینه شهرستان ساوجبلاغ به خاک سپرده شد.

برخی از آلبوم‌های منتشرشده

پیش از ۱۳۵۷

  • هو یا علی مدد
  • بابا کوهی
  • چینی بندزن

پس از ۱۳۵۷

  • یا علی مدد – یا صاحب الزمان
  • آزادۀ سربلند
  • تقدیم به آزادی‌خواهان

فیلم‌شناسی (نوازنده – خواننده)

  1. تنهایی (۱۳۵۵)
  2. رامشگر (۱۳۵۵)
  3. ولی نعمت (۱۳۵۵)
  4. پلنگ در شب (۱۳۵۴)
  5. مجازات (۱۳۵۴)
  6. آب توبه (۱۳۵۳)
  7. تهمت (۱۳۵۳)
  8. مکافات (۱۳۵۲)

نمایشنامه‌نویسی

  1. وحدت جهانی حیوانات (۱۳۷۰)
  2. شب‌نشینی میوه‌ها
  3. عشق حافظ

ترانه‌سرایی

درویش جاویدان از خوانندگان کوچه و بازاری بود، که محبوبیت خاصی در دل شنوندگان خود داشت. او بعدتر بیشتر به نوشتن شعر و ترانه برای دیگر خوانندگان پرداخت.

زندگی

پدر وی سید شاهمراد موسوی از همرزمان نواب صفوی بود. در سن ۲۲ سالگی در سال ۱۳۴۷ در رشته علوم سیاسی وارد دانشگاه تهران شد ولی‌ در سال دوم تحصیل به دلیل سیاسی مجبور به ترک دانشگاه و فرار از نیرو‌های ساواک گردید. سرانجام برای فرار از چنگ نیرو‌های ساواک تحت عمل جراحی پلاستیک توسط پزشک جراحی که از دوستان خانوادگی بود قرار گرفت و با بلند کردن مو، خود را به کسوت درویشان درآورد.

پس از انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی وی که به همراه پدرش به منطقۀ جنگی رفته‌بود در ناحیۀ دهلران در اثر موج انفجار به نوعی بیماری فراموشی دچار می‌‌شود. وی سرانجام پس از شش سال در محرم سال ۱۳۶۹ خورشیدی حافظۀ خود را بازیافت و به فعالیت‌های نمایشنامه‌نویسی خود ادامه داد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند