سینما

فیلم خوب کم داریم یا پخش فوتبال در شان سینما نیست؟

به گزارش ردکارپت فیلم: درباره نمایش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما همواره نظرات ضد و نقیضی وجود داشته و در حالیکه تنها چند روز تا آغاز برگزاری جام جهانی فاصله داریم برخی سینماگران خواستار پخش مسابقات تیم ملی در سالن‌های سینما هستند و همچنان برخی آن را تصمیم اشتباه می‌دانند.

با نزدیک شدن به آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و برگزاری مسابقات تیم ملی ایران در این رویداد ورزشی و با توجه به وضعیت نامساعدی که سینماهای کشور دارند و در دو ماه اخیر فروش آثار سینمایی به حداقل رسیده، ایده پخش مسابقات جام جهانی مثل سال‌های گذشته در سینماها مطرح شده است که به عقیده بسیاری از کارشناسان و مدیران سینما این ایده می‌تواند به اقتصاد سینماها در این شرایط کمک کند.

با این حال در حالیکه کمتر از ۱۰ روز به آغاز این مسابقات باقی مانده، هنوز تصمیمی در اینباره گرفته نشده و به نظر می‌رسد که ناآرامی‌های اخیر در کشور مسئولان را نسبت به اجرایی کردن این طرح دچار تردید کرده است.

در گفتگو با چند تن از مدیران سالن‌های سینما این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

علاوه بر بازی‌های ایران، مسابقات مهم جام جهانی هم در سینماها نمایش داده شوند

محمد قنبری (مدیر سینما مگامال) اظهار داشت: با توجه به تجربه نمایش مسابقات فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۴.۲۰۱۸ که استقبال خوبی از فیلم‌ها صورت گرفت، در شرایط حاضر ایده نمایش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما می‌تواند راهکاری برای نجات سینماها از شرایط حاضر باشد.

قنبری خاطرنشان کرد: اگر فیلم‌های پرفروشی در حال اکران بودند و سینماها در وضعیت مناسبی بودند می‌شد از این طرح چشم‌پوشی کرد و نیازی به آن نبود چراکه در سال‌های گذشته همواره با مطرح شدن این بحث، موضوع لطمه خوردن فیلم‌های در حال اکران نیز مطرح می‌شد اما الان کسی سینما نمی‌رود که فیلم‌های در حال اکران لطمه بخورند، بنابراین وقتی تهیه‌کننده‌ای حاضر نیست فیلمش را اکران کند نمایش مسابقات فوتبال می‌تواند به سینماها کمک کند.

وی افزود: نمایش مسابقات ایران به تنهایی کافی نیست، از نظر من علاوه بر بازی‌های تیم ملی ایران، مسابقات تیم‌های پرطرفدار و مهم نیز می‌توانند در سینماها نمایش داده شوند چراکه مطمئناً از این مسابقات نیز استقبال خواهد شد. اگر این طرح به نتیجه رسید به نظر من مدیران سینمایی می‌توانند این اختیار را داشته باشند که بر حسب نظر خودشان اکثر مسابقات را در سینما پخش کنند.

مدیر سینما مگامال در پایان تأکید کرد: در حال حاضر تئاترهای کمدی در سطح تهران اجرا می‌شوند و خوشبختانه مشکلی هم تا امروز ایجاد نشده است. به نظر من؛ افرادی که برای دیدن مسابقات فوتبال می‌آیند هدفی جز دیدن فوتبال ندارند و مشکلی هم ایجاد نخواهد شد. در این شرایط این ایده‌ها می‌توانند تا حدی حال جامعه را بهتر کنند و طبیعتاً نیاز است که مدیران سینما هم تمهیداتی برای کنترل فضا داشته باشند تا اتفاق ناگواری رخ ندهد اما احتمال رخ دادن اتفاقی ناگوار به نظر من بسیار اندک است.

استقبال از نمایش مسابقات فوتبال در سینماها مثل سال‌های گذشته نخواهد بود

سپهر پهلوانی (مدیر سینما ارگ) اظهار داشت: اگر نهادهای مربوطه و اماکن و نیروی انتظامی اجازه دهند که مسابقات تیم ملی در جام جهانی فوتبال در سینماها پخش شوند، در شرایط حاضر که فروش فیلم‌ها به حداقل رسیده، این ایده می‌تواند به کمک سینماها بیاید اما با توجه به زمان اندکی که تا برگزاری مسابقات جام جهانی باقی مانده بعید می‌دانم که مسابقات فوتبال در سینماها پخش شوند.

وی افزود: متأسفانه هنوز تصمیمی برای این موضوع گرفته نشده است ولی ما فرم درخواست و تعهدنامه اماکن را پر کرده‌ایم، اگر اماکن تأمین امنیت سالن‌ها را برعهده بگیرد قطعاً می‌توان از نمایش مسابقات فوتبال استقبال کرد اما اگر امنیت سالن‌ها بر عهده سینمادارها باشد بعید می‌دانم کسی این مسئولیت را بپذیرد.

پهلوانی در ادامه با اشاره به تجربه نمایش مسابقات فوتبال در سال‌های گذشته گفت: در سال‌های گذشته، حتی در جام جهانی قبلی استقبال خوبی از این طرح صورت گرفت، سالن‌ها به طور کامل پر شد و کمک بسیاری به سینماها شد اما مطمئناً امروز شرایط کمی تفاوت دارد و لازم است که مسائل مختلفی را برای این کار در نظر بگیریم. برخی بر این عقیده‌اند که در شرایط حاضر کسی برای دیدن مسابقات فوتبال هم به سینما نمی‌آید اما من معتقدم که شاید استقبال مثل سال‌های گذشته نباشد و از استقبال زیاد شاهد بازار سیاه بلیت نباشیم اما مطمئناً تعدادی از مردم از دیدن مسابقات فوتبال در سینما استقبال خواهند کرد. حتی در شرایط حاضر با وجود اینکه فیلم‌های خاصی هم اکران نشده، بعضی روزها استقبال خوبی صورت می‌گیرد.

مدیر سینما ارگ در پایان اظهار داشت: در شرایط حاضر شاید با اکران فیلم‌های پرمخاطب، میزان مخاطبان سینما افزایش پیدا کند اما به نظر من فیلم‌هایی چون «بخارست» و «چپ راست» در این روزها نمی‌توانند اکران موفقی که صاحبان این آثار در ذهن دارند را تجربه کنند. در واقع با اکران فیلم‌های پرمخاطب سینماها رونق خواهند گرفت اما فیلم‌ها ضربه می‌خورند و در شرایط بهتر می‌توانند فروش بیشتری داشته باشند.

 

امیرهوشنگ پاسبانیان (مدیر سابق سینما بهمن و عضو انجمن مدیران سالن‌های سینما) اظهار داشت: از نظر من پخش مسابقات فوتبال در سینما به هیچ‌وجه تصمیم درستی نیست، جایگاه و شأن سینما را باید حفظ کرد و دلیلی ندارد که برای درآمد بیشتر سینماها تن به هر برنامه‌ای بدهند. این تصمیم‌گیری به کلیت سینما می‌تواند لطمه وارد کند.

پاسبانیان تصریح کرد: ما باید سالن سینما را مخصوص نمایش فیلم بدانیم و اگر قرار است به سینما کمکی شود، باید نگاهی حرفه‌ای به آن وجود داشته باشد و نگاه حرفه‌ای معتقد است که سینما با فیلم خوب باید تقویت شود. باید فیلم خوب اکران کرد و سینما را با حفظ شأن و جایگاهش از بحران نجات داد. اگر مسابقات تیم ملی ایران در جام جهانی را پخش کنیم و با فرض بر اینکه استقبال خوبی هم صورت بگیرد وقتی برنامه‌ای وجود ندارد دوباره فردای جام جهانی معضل همیشگی به سینما برمی‌گردد چراکه اقدامی کارساز و ریشه‌ای نکرده‌ایم.

وی افزود: با این ایده‌ها باید از مسئولانی که نمایش مسابقات فوتبال را راهکاری برای نجات سینما می‌دانند بپرسیم که پس از جام جهانی احتمالاً قرار است سالن‌های سینما را به تالارهای عروسی تبدیل کنند و احیاناً مسابقات بسکتبال و والیبال را پخش کنند تا سینماها به درآمدزایی برسند یا سینما برای نمایش فیلم ساخته شده است؟ من با ایده‌های اینچنین مخالفم و شورای صنفی نمایش که باید برای سینما تصمیم‌گیری کند اصلاً نباید چنین طرح‌ها و ایده‌هایی را مطرح کند.

پاسبانیان در پایان گفت: اینکه به دلایل مختلف و تصمیمات نادرست جلوی اکران فیلم‌های مخاطب‌پسند را می‌گیریم به سینما لطمه وارد می‌کند. از نظر من عملکرد غیر حرفه‌ای و اشتباه شورای صنفی نمایش فعلی سینما را به این شرایط رسانده و اگر تصمیمات منطقی و درستی در شورا گرفته شود قطعاً می‌توان به بهتر شدن وضعیت امیدوار بود. به نظر من امروز اگر فیلمی مخاطب‌پسند اکران شود قطعاً مردم استقبال می‌کنند اما اگر نگاهی به سینماها داشته باشیم متوجه می‌شویم که فیلم‌های در حال اکران در حد تله فیلم هستند و مشخص است که این آثار نمی‌توانند جذابیتی برای مردم داشته باشند و کسی برای دیدنشان در سینما هزینه نمی‌کند. تا زمانی که افراد ناکارآمد در شورای صنفی هستند برای سینما اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و روزهای بدتری را در آینده تجربه خواهد کرد، ما بحران کرونا را پشت سر گذاشتیم و سینما به وضعیتی که امروز دچار است، گرفتار نشد. مشخص است که چند هفته ناآرامی کشور نمی‌تواند دلیلی برای نابودی سینما باشد و وضعیت امروز ارتباطی با ناآرامی‌های اخیر ندارد و تنها دلیل این وضعیت تصمیمات غلط وعدم اکران فیلم‌های مناسب است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند