سینما‌ها

کمدی که می‌توانست گیشه را نجات دهد

به گزارش ردکارپت فیلم: نمایش عمومی «بخارست» کمدی‌ای که قرار بود برای رونق بخشیدن سینما‌ها روی پرده بیاید به تعویق افتاد.

«بخارست» فعلا اکران نمی‌شود. این خبری است که تهیه‌کننده فیلم دیروز در اختیار رسانه‌ها قرار داد. هفته گذشته خبرگزاری رسمی دولت اینگونه به استقبال اکران بخارست رفته بود: «شورای صنفی نمایش با همکاری سازمان سینمایی درصدد است تا با نمایش کمدی اجتماعی بخارست، گیشه سینما‌های کشور را پس از ۲ماه، با یک غافلگیری بزرگ همراه کند.»

در شرایطی که بخش خصوصی در ۲ماه اخیر رغبتی به نمایش عمومی فیلم‌هایش نشان نداده است ظاهرا رایزنی‌های سازمان سینمایی با سازندگان بخارست نتیجه داده بود تا بعد از مدت‌ها یک کمدی سرخوشانه با حضور بازیگرانی که معمولا تضمین‌کننده گیشه هستند روی پرده بیاید. ضمن اینکه مسعود اطیابی کارگردان بخارست سال‌هاست فیلم‌هایش صدرنشین جدول گیشه هستند.

به‌نظر می‌رسید اکران بخارست قطعی است، اما از پنجشنبه‌شب گذشته (۱۹آبان‌ماه) خبر‌های مبنی بر منتفی شدن اکران این فیلم منتشر شد. انصراف سازندگان بخارست از اکران فیلمشان خبری است که رئیس شورای صنفی نمایش اعلام می‌کند هنوز به آن‌ها اعلام نشده است.

همایون اسعدیان می‌گوید: نامه مکتوبی هنوز از سوی دست‌اندرکاران فیلم مبنی بر اینکه «فیلم را اکران نمی‌کنند» به شورای صنفی نمایش نرسیده است. به‌گفته او، طبق روال، جلسه بعدی شورای صنفی نمایش یکشنبه ۲۲آبان است که شاید در آن جلسه نامه‌ای به‌دست آن‌ها برسد. کارگردان فیلم «بخارست» پیش از انتشار خبر‌های مبنی بر لغو اکران فیلمش با اشاره به اینکه احتمالا فیلمش از سه‌شنبه هفته آینده روی پرده خواهد رفت گفت: «ما قصد عادی‌سازی نداریم و فکر کردیم این اکران می‌تواند مفری باشد برای مردم و کمک کند تا ۲ساعت شادابی تزریق شود.»

رایزنی با فرابورس علت تعویق اکران بخارست.

اما باتوجه به صحبت‌های تهیه‌کننده فیلم، تزریق ۲ساعت شادابی فعلا به تعویق خواهد افتاد. تهیه‌کننده فیلم بخارست گفت اکران فیلم‌شان فعلا کنسل شده است و درباره شائبه عدم‌توافق با سازمان سینمایی برای ارائه ضمانت مالی مناسب جهت حمایت از اکران این فیلم در شرایط فعلی توضیح داد: «بحث ما گارانتی و ضمانت نبود. این فیلم نخستین فیلمی است که در مراحل تولید شاهد عرضه آن در فرابورس بودیم و این اتفاق پیش‌تر در سینمای ایران سابقه نداشته است.

با توجه به منافع سهامداران خردی که در فرابورس روی این فیلم سرمایه‌گذاری کرده بودند، مجموع جمع‌بندی‌مان با توجه به رایزنی‌هایی که با فرابورس داشتیم به این نتیجه رسید که فعلا اکران فیلم را متوقف کنیم. ما منتفی شدن اکران فیلم را اعلام کرده‌ایم و منتظریم تشریفات قانونی آن هم طی شود. زمانبندی بعدی برای اکران فیلم هم به‌طور کامل بستگی به حفظ منافع سهامداران خرد فیلم دارد که بالاخره روی این فیلم سرمایه‌گذاری کرده‌اند.»

چشم انتظار زمان مناسب اکران

در محافل سینمایی از منتفی شدن تضمین مالی از سوی سازمان سینمایی به‌عنوان مهم‌ترین دلیل غیررسمی تعویق اکران بخارست ذکر شده است. با توجه به شرایط حاکم بر گیشه و استقبال نه‌چندان خوب مخاطبان از فیلم‌های روی پرده، گرفتن تضمین‌های حمایتی برای اکران فیلمی که به قصد فتح گیشه ساخته شده طبیعی به‌نظر می‌رسد هرچند علی طلوعی تهیه‌کننده فیلم از تحقق طرح‌های حمایتی سازمان سینمایی خبر می‌دهد: «سازمان سینمایی همه ظرفیت‌های ممکن را در اختیار ما قرار داده بود. در زمینه تبلیغات تلویزیونی هم قرار بود حمایت‌هایی صورت بگیرد و واقعیت این است که دوستان سازمان سینمایی زحمت خود را کشیدند، اما در کل با توجه به وضعیت موجود و بلاتکلیفی حاکم در وضعیت اکران سینماها، فعلا عرضه فیلم را متوقف کرده‌ایم تا ببینیم در آینده چه پیش می‌آید.

طلوعی درباره شرایط مشابه فیلم «دینامیت» ساخته دیگر مسعود اطیابی که در بحران کرونا توانست اکران موفقی را در سینما‌ها تجربه کند، هم گفت: به‌نظرم شرایط این دو فیلم قابل قیاس نیستند به‌خصوص که شرایط حاکم بر جامعه امروز هم با آن زمان قابل قیاس نیست. در زمان کرونا و در بازه‌ای که «دینامیت» هم اکران شد، تا سه‌چهار ماه اول همچنان شاهد رکود در سینما‌ها بودیم و در نیمه دوم سال که واکسن به‌صورت سراسری عرضه شد، شرایط تغییر کرد و چرخ سینما‌ها به راه افتاد. شرایط امروز با آن زمان قابل مقایسه نیست و فیلم باید در زمانی اکران شود که حال عمومی مردم خوب باشد. دنبال همین زمان مناسب هستیم تا بتوانیم حداکثر مخاطب را به سالن‌های سینما جذب کنیم.»

آذر، ماه آخر پاییز

آذر، ماه آخر پاییز تکلیف اکران امسال را تا حدود زیادی روشن خواهد کرد. اگر قرار بر رونق گیشه باشد احتمالا آذرماه آخرین فرصت خواهد بود. اگر این فرصت هم از دست برود با ورود به فصل زمستان، به مرور همه‌چیز تحت‌الشعاع برگزاری جشنواره فیلم فجر قرار خواهد گرفت و هرچه به زمان برگزاری جشنواره نزدیک‌تر شویم احتمال اینکه صاحبان فیلم‌های بخش خصوصی رغبت به نمایش آثارشان نشان دهند، کمتر خواهد شد.

تغییر شرایط اکران البته پیش‌نیاز‌هایی دارد که محقق شدنش خارج از دامنه اختیارات سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش و سینماداران است. اگر شرایط اجتماعی به سمت آرامشی تثبیت‌شده برود، می‌توان امیدوار بود که رونق به گیشه بازگردد. اکران آذر نشان خواهد داد که وضعیت گیشه به‌سمت رونق خواهد رفت یا خیر؟


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند