خواننده

متولدین ۲۳ آبان سینما ، تئاتر و موسیقی؛ مهدی یراحی

به گزارش ردکارپت فیلم: مهدی یراحی (زادهٔ ۲۳ آبان ۱۳۶۰)، خواننده و آهنگ‌ساز اهل ایران است.

او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرد. مهدی یراحی تنها هنرمند دارنده جایزه باربد بهترین خواننده پاپ در ایران است. او این جایزه را در سی و سومین دوره از جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۹۶ و برای آلبوم آینه قدی کسب کرد.

مهدی یراحی از دی ۱۳۹۷ توسط وزارت ارشاد و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (به دلیل پوشیدن یونیفورم کارگران بازداشت‌شده در اعتراضات کارگری ۱۳۹۷ خوزستان در کنسرت و انتشار نماهنگ انتقادی پاره‌سنگ) ممنوع‌الکار و ممنوع‌التصویر شد. پس از گذشت شش ماه و رفع ممنوعیت از کار در ۲۶ تیر ۱۳۹۸، بار دیگر در بهمن ۱۳۹۸ پس از تقدیم اجرای یکی از آهنگ‌هایش به کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران و همچنین سخنان اعتراض آمیزش طی کنسرت‌های اهواز و کرج ممنوع‌الفعالیت شد.

زاده ۲۳ آبان ۱۳۶۰ (۳۹ سال)
اهواز، ایران
ژانر پاپ ایرانی، پاپ عربی
پیشه خواننده
آهنگساز
نوازنده
تنظیم کننده
ساز(ها) پیانو، کیبورد، گیتار
سال‌های فعالیت ۱۳۷۹ تاکنون

زندگی‌نامه

مهدی یراحی، ۲۳ آبان ۱۳۶۰ در اهواز متولد شد. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۹ (در پی مهاجرت به تهران) آغاز کرد؛ اما پیش از آن در سن ۱۰ سالگی همزمان با شرکت در مسابقات و فعالیت‌‌های فرهنگی دوران تحصیل در زادگاهش اهواز، به موسیقی کلاسیک غربی گرایش پیدا کرد. پس از پایان تحصیلات دورهٔ راهنمایی در سال ۱۳۷۶ به آموختن تئوری موسیقی نزد «علی کسرائی» (به قول او تنها معلم موسیقی‌اش) پرداخت و ضمن آن به طور آزاد و خود‌آموز نواختن سازهای پیانو و گیتار را فرا گرفت. مهدی یراحی در سال ۱۳۹۰، نخستین آلبوم رسمی خود را با عنوان منو رها کن منتشر کرد. او پیش از شهرت در عرصه‌ی خوانندگی طی ده سال برای بسیاری از خوانندگان از جمله داریوش اقبالی و… در مقام آهنگساز ظاهر شد و در ادامه با اجرای تیتراژ برنامه شب شیشه‌ای به عنوان خواننده به شهرت رسید.

تا به حال ۴ آلبوم با نامهای: منو رها کن ۱۳۹۰، امپراطور ۱۳۹۲، مثل مجسمه ۱۳۹۴، آینه قدی ۱۳۹۵ و دو مجموعه به نامهای: سه‌گانه اجتماعی اول ۱۳۹۷، سه‌گانه اجتماعی دوم ۱۳۹۹ و تعداد قابل توجهی تک آهنگ عاشقانه و اجتماعی به زبانهای فارسی و عربی از او منتشر شده است. در گذر زمان روند فعالیت هنری یراحی و محتوای آثارش بیش از پیش تحت‌ تأثیر وقایع (عموماً تلخِ ) اجتماعی دهه‌ی ۹۰ شمسی ایران قرار گرفت و همین مسئله طی این سالها باعث بروز ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های طولانی‌‌ مدت کاری و برخوردهای قهری قضایی متعدد برای او گردید. مهدی یراحی هنوز هم از هرگونه فعالیت هنری در ایران ممنوع است.

فعالیت‌های اجتماعی

  • حضور مهدی یراحی در چهارمین زنجیره انسانی حمایت از کارون در سال ۱۳۹۲. او پس از شرکت در این زنجیره که با ازدحام و استقبال مردم بابت حضور این خواننده همراه بود، توسط پلیس امنیت اهواز احضار شد.
  • در کنسرت ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ تهران، در شرایطی که مهدی یراحی موفق به کسب مجوز کنسرت در اهواز نمی‌شد بطری آب گل‌آلودِ کارون را با خود به روی صحنه برد و اعلام حمایت کرد.
  • مهدی یراحی پس از چهار سال توانست در بهمن ۱۳۹۳ مجوز اجرای کنسرت در اهواز را کسب کند. وی در اقدامی نمادین و در اعتراض به آلودگی هوای اهواز با ماسک به روی صحنه رفت.
  • در سال ۱۳۹۴ مهدی یراحی تک‌آهنگ «خاک» را در اعتراض به عدم توجه و رسیدگی مسئولین به بحران ریزگردها و آلودگی هوای اهواز منتشر کرد.
  • در ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ مهدی یراحی کنسرت رایگان برای حاشیه‌نشینان تهران در یک کورهٔ آجرپزی در منطقهٔ شمس‌آباد، با به همراه بردن تمام امکانات حرفه‌ای کنسرت‌های دیگر خود برگزار کرد و در پایان هم یک وعده غذا برای شام در میان تمامی حاضرین که بیش از هزار نفر جمعیت داشتند، در این برنامه توزیع شد.
  • مهدی یراحی در کنسرت ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ تهران قطعهٔ خاک را در اعتراض به بحران گردوخاک اهواز همراه با پرفورمنس اجرا کرد. در این اجرا دو بازیگر به گِل و خاک آغشته بودند و خواننده و گروه نوازندگان ماسک زده بودند.
  • در سال ۱۳۹۶ مهدی یراحی قطعهٔ «چه چیزا شنیدم» را منتشر کرد و آن را اشاره به مدعیان دروغین ارتباط با حجت بن الحسن، مروجین خرافه و منحرفین متحجری دانست که تلاش در مصادره به مطلوب شخصیت‌های مذهبی و سوءاستفاده ابزاری از دین دارند، دانست.
  • پس از اعتراضات دی ۱۳۹۶ مهدی یراحی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور حسن روحانی از حق مردم برای برخورداری از فضای باز سیاسی دفاع کرد و عملکرد دولت در مقابل مخالفان و مشکلات موجود در کشور را مورد نقد قرار داد. این نامه با کمی تغییر در روزنامهٔ شرق به چاپ رسید.
  • مهدی یراحی در هنگام دریافت جایزهٔ باربد بهترین خوانندهٔ موسیقی پاپ در جشنوارهٔ موسیقی فجر، از وضعیت نامناسب هوای اهواز یاد کرد و از مسئولان خواست فکری به حال مردم کنند.
  • در اوج اعتراضات کارگران شرکت ملی فولاد اهواز مهدی یراحی و گروهش در کنسرت ۶ دی ۱۳۹۷ تالار آفتاب اهواز در همبستگی با کارگران زندانی، لباس فرمِ این کارگران معترض (که از خود کارگران قرض گرفته بودند) را پوشیدند و روی صحنه رفتند. این اقدام مهدی یراحی با واکنش‌های سیاری در رسانه‌های داخلی و خارجی روبرو شد و چند روز پس از این اجرا او از طرف حراست دفتر موسیقی احضار شد.
  • یک روز پس از حمایت مهدی یراحی از کارگران معترض فولاد اهواز، او قطعهٔ دوم از آلبوم «سه‌گانه اجتماعی اول» به نام «پاره سنگ» را منتشر کرد که واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و در رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی، همچنین فضای مجازی به عنوان انتقادی‌ترین و سیاسی‌ترین آهنگ بعد از انقلاب اسلامی شناخته شد. ویدیو کلیپ «پاره سنگ» با مضمون ضد جنگ، مهدی یراحی را تا «ممنوع‌الکاری» پیش برد. اگرچه برخی معتقدند ممنوع‌الکاری او بیش از آن‌که به کلیپ ضد جنگش مرتبط باشد با کنسرت او در همبستگی با کارگران بازداشتی گروه ملی فولاد اهواز گره می‌خورد.
  • مهدی یراحی برای همدردی با مردم آسیب دیده در سیل ۱۳۹۸ جنوب و غرب ایران، قطعهٔ راهل النخلیخ را ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ با کلیپی از تصاویر مناطق سیل زده منتشر کرد.
  • پس از اعتراضات ۱۳۹۸ ایران مهدی یراحی در تاریخ ۲۱ و ۲۲ آذر در حالی در اهواز به روی صحنه رفت که یکی از آهنگ‌های اجتماعی خود به نام سرسام را به یاد کشته‌شدگان اعتراضات اخیر ایران خواند و در برنامه خود صحبت‌هایی در انتقاد از عملکرد مسئولین کشور از جمله سپاه و روحانی کرد و به لزوم وجود فرایند نقد برای همه اشخاص و ارگان‌های حاکمیت اشاره کرد. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت همان‌طور که مجموعه امنیتی می‌تواند از حوزه فرهنگ و هنر انتقاد کند، ما هم باید بتوانیم آنها را نقد کنیم. او افزود ما باید بتوانیم سپاه پاسداران را نقد کنیم. هیچ مقامی نباید فضای مقدسی برای خودش قائل شود که نتوان او را نقد کرد.
  • مهدی یراحی، در پی تحریم جشنواره فجر توسط جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر و سینما پس از سرکوب اعتراضات ۱۳۹۸ ایران و پنهانکاری مسئولین در مورد علت سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین که توسط تشخیص اشتباه پدافند هوایی سپاه پاسداران صورت گرفته بود، ضمن انتشار یادداشتی به حمایت از این اقدام پرداخت و با آرزوی پا پس نکشیدن و ایستادگی هنرمندان پای هزینه‌های آن، به این اعتراض مدنی پیوست و حمایت جدی خود را از آن ابراز داشت.
  • مهدی یراحی در سالگرد درگذشت «سحر خدایاری (دختر آبی)» قطعهٔ دخترانه را به یاد دختران قربانی جهل و تعصب منتشر نمود و در وصف این اثر نوشت: «پیشکش به دختران؛ که هنوز قربانی خشونت و تعصبات بیهوده‌اند. با آرزوی فردایی عاری از جهل و دخترکُشی!»
  • مهدی یراحی اثر «لاک‌پشت» را با پرداختن به معضلات مهاجرت و زخم‌های پناهجویان و اشاره به آسیب‌های ناشی از جنگ و بی‌تدبیری و بی‌خبری مسئولان از دردهای مردم منتشر و آن را به استاد هنرهای نمایشی ایران بهرام بیضایی تقدیم کرد.
  • مهدی یراحی در سالروز سقوط هواپیمای اوکراینی، ترانهٔ عکس شد را برای ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این حادثه منتشر کرد.

حواشی

آهنگ پاره سنگ

  • ۱ آذر ۱۳۹۷، مهدی یراحی در کنسرتش خبر از انتشار آلبومی با نام «سه‌گانه اجتماعی اول» داد. ۲۳ آبان قطعهٔ اول این آلبوم با نام «سرسام» ، منتشر شده بود، اما یراحی در همان کنسرت خبر از قطعهٔ دوم این آلبوم داد و دربارهٔ آن گفت: «آهنگ بعدی این آلبوم که فکر می‌کنم دردسرساز شود چون خیلی تند است، حدود ۲۰ روز دیگر منتشر می‌شود. این سه شعر و این سه ملودی که در آلبوم «سه‌گانه اجتماعی اول» می‌شنوید ربطی به بازار ندارد و درد من و ماست». این قطعه در ۷ دی با نام «پاره سنگ» منتشر شد. پیش‌بینی یراحی درست از آب درآمد. علاوه بر متن، موزیک ویدئو هم واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. در متن این ترانه انتقاداتی نسبت به طولانی شدن جنگ ۸ ساله ایران و عراق مطرح شده بود، علاوه بر آن در نماهنگ این اثر یراحی لباسی نظامی بر تن داشت و در حالی که کلاه روسی به سر داشت، بازوبندی با طرح دولت آلمان نازی بر بازو بسته بود و همراه با دیگر المان‌ها در پوشش به اجرا می‌پرداخت، در پس زمینه هم صحنه‌هایی از دردها و رنج‌های مردم به تصویر کشیده شده بود. واکنش‌ها نسبت به این موزیک ویدئو ادامه پیدا کرد تا پس از یک هفته، خبر ممنوع‌الکار شدن این خواننده مطرح شد.
  • اتفاق دیگر آهنگ «پاره سنگ» در اولین کنسرت مهدی یراحی بعد از شش ماه ممنوعیت رخ داد. پس از پایان این کنسرت، مردم سالن را خالی نکردند و رو به صحنهٔ خالی ترانهٔ «پاره سنگ» را یک صدا فریاد زدند. نشریهٔ هندی ایندیا تودی در این‌باره نوشت: «مهدی یراحی خوانندهٔ ایرانی در فضای مجازی به خاطر آنچه «راه درست اعتراض بدون خشونت» عنوان گرفته، مورد تحسین زیادی واقع شده‌است. پاره سنگ آهنگ پرطرفدار او، ضد جنگ است. مقامات از او خواسته بودند شعر را عوض کند اما او قبول نکرد. در نتیجه در پایان کنسرت فقط آهنگ بدون کلام آن را پخش کردند و او از صحنه خارج شد و مردم شعر را بدون سانسور خواندند». «وقتی خواننده مجوز اجرای آهنگ اعتراضی پرطرفدارش را پیدا نمی‌کند، مخاطبان ارسال این پیام را به عهده می‌گیرند و یک صدا شعر بدون سانسور را می‌خوانند».
  • هفته‌نامهٔ اکونومیست، به «پاره سنگ» مهدی یراحی و حواشی ایجادشده پس از انتشار آن پرداخت. در این گزارش اکونومیست مهدی یراحی را قهرمان مردم و برندهٔ جایزهٔ بهترین خواننده پاپ سال (تندیس باربد) گذشته از وزارت ارشاد معرفی می‌کند که حالا با اثر انتقادی جدیدش قدرت تحمل مسئولین را می‌آزماید.
  • شبکه رادیو ملی آمریکا «ان‌پی‌آر» در بخش بهترین آهنگ‌های سال ۲۰۱۹ فهرستی از ده آهنگ برتر دنیا که الهام بخش مقاومت و ایستادگی در میان مردم شدند را انتخاب و منتشر کرده‌است که «پاره سنگ» اثر اعتراضی و ضدجنگ مهدی یراحی در این فهرست قرار گرفته‌است. ان‌پی‌آر همخوانی آهنگ پاره سنگ توسط مردم با صحنهٔ خالی در کنسرت ۲۶ تیر تهران را حرکتی بسیار ژرف و خلاقانه در پاسخ به سانسور توصیف کرده‌است.

ممنوعیت از کار

مهدی یراحی در طول فعالیت‌های خود با ممنوعیت‌هایی مواجه شده‌است که به برخی از این موارد در زیر اشاره شده‌است:

  • دی ۱۳۹۷، کنسرت تالار آفتاب اهواز به دلیل پوشیدن لباس کارگرها و حمایت از آنان
  • دی ۱۳۹۷، به دلیل انتشار موزیک ویدیوی «پاره سنگ»
  • لغو مجوز کنسرت ۲ اسفند تهران مهدی یراحی و نپذیرفتن فرم درخواست اجرا کنسرت توسط دفتر موسیقی ارشاد
  • بهمن ۱۳۹۷، مهدی یراحی با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی خود خبر داد که توسط وزارت ارشاد از فعالیت‌های هنری منع شده و مجوز تمامی کنسرت‌های او در تهران و شهرستان‌ها را لغو کرده‌اند. بی‌بی‌سی فارسی در بخش خبر تلویزیونی خود گزارش داد: «مقام‌ها از آقای یراحی خواسته‌اند عذرخواهی کند اما او گفته عذرخواهی نمی‌کند».
  • پس از شش ماه ممنوع‌الکاری مجوز کنسرت تهران مهدی یراحی در ۲۶ تیر ۱۳۹۸ صادر شد اما بعد از اجرای این کنسرت و به دلیل هم‌خوانی قطعهٔ پاره سنگ توسط مردم در پایان کنسرت و بازتاب این هم‌خوانی در بسیاری از رسانه‌ها، یراحی دوباره با حملهٔ رسانه‌های محافظه‌کار و وابسته به حاکمیت مانند کیهان، فارس و تسنیم با خطر ممنوع‌الفعالیتی مواجه شد. محمد الله‌یاری مدیر کل دفتر موسیقی در گفتگو با خبرنگار تسنیم دربارهٔ احتمال ممنوع‌الفعالیتی یراحی گفت پس از دریافت توضیحات مکتوب برگزارکننده کنسرت ۲۶ تیر، تشکیل جلسه می‌دهیم و در این‌باره تصمیم می‌گیریم.
  • پس از گذشت یک ماه مجوز اجرای تور کنسرت خوزستان از طرف ادارهٔ ارشاد لغو گردید. روند این محدودیت‌ها برای اجرای مهدی یراحی و گروهش در استان‌های دیگر مانند اصفهان هم ادامه پیدا کرد و مجوز تمدید کنسرت تهران به تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ با تأخیری بیست و چند روزه و تنها هفت روز قبل از اجرا صادر شد.
  • مهدی یراحی ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ از ممنوع‌الکار شدن مجدد خود خبر داد و اعلام کرد تمامی کنسرت‌هایش لغو شده‌است. او یادداشتی را در صفحات اجتماعی خود منتشر کرد و نوشت: «اینجانب مهدی یراحی، توسطِ مجموعهٔ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (این بار به سبب گفته‌هایم در کنسرت‌های اهواز و کرج و… و اساساً به جهت سیاق و نگرشم) تا اطلاع ثانوی عملاً از کار در سرزمینم ممنوع شده‌ام. به‌همین دلیل روند اخذ مجوز برای اجراهای من در تمامی کنسرت‌های تهران و شهرستان‌ها مسدود و مجوزهای از پیش صادر شده لغو گردید. تا به امروز از محدودیت‌ها و ناملایماتِ تحمیل شده طی یک سال گذشته سخنی نگفته‌ام که در صورت نیاز به آن موارد هم خواهم پرداخت؛ اما همچون گذشته فارغ از تمامی خساراتِ معنوی و مادی بی‌گمان بزرگترین ضایعهٔ این ممنوعیت، محروم ماندن از دیدارِ شما مخاطبان عزیز است. تمام سانس‌های اجرا نشده، در کارنامهٔ حرفه‌ای من ثبت خواهد شد.» بعد از اعتراضات آبان، آقای یراحی در کنسرت اهواز در آذر ۱۳۹۸ انتقادات خود را خطاب به مسئولین و نهادهای کشور از جمله سپاه پاسداران بیان کرد. او در این صحبت‌ها گفت: «چرا هنرمند نباید صاحبان قدرت را نقد کند؟ همان‌طور که مجموعه امنیتی به حوزهٔ فرهنگ سرک می‌کشد، باید ما هم بتوانیم حوزه امنیت را نقد کنیم! یا مثلاً آقای حسن روحانی که خود را حقوق‌دان نامیده بود، امروز نگاهش از همهٔ امنیتی‌ها، امنیتی‌تر شده‌است.»

آثار

آلبوم‌ها

  • ۱۳۹۰ منو رها کن
  • ۱۳۹۲ امپراتور
  • ۱۳۹۴ مثل مجسمه
  • ۱۳۹۵ آینه قدی
  • ۱۳۹۷ سه‌گانه اجتماعی اول
  • ۱۳۹۸ سه‌گانه عاشقانه اول
  • ۱۳۹۹ سه‌گانه اجتماعی دوم

تک‌آهنگ‌ها

سال ترانه ترانه‌سرا آهنگساز تنظیم کننده آلبوم توضیحات منبع
۱۳۸۵ منو زیر سایه خودت بگیر روزبه بمانی مهدی یراحی بهروز صفاریان به همراه نیما مسیحا و روزبه بمانی
۱۳۸۶ منو رها کن روزبه بمانی مهدی یراحی مهدی یراحی_بهزاد رئیسی منو رها کن
۱۳۸۸ هوای تو روزبه بمانی مهدی یراحی بهزاد رئیسی منو رها کن
۱۳۸۹ علی مودک عزیز الرسام – زانیار خسروی کاظم الساهر سیروان خسروی منو رها کن
۱۳۸۹ تابوت خالی روزبه بمانی مهدی یراحی فرزاد فتاحی
۱۳۹۰ مرز روزبه بمانی مهدی یراحی فرزاد فتاحی
۱۳۹۰ هر جای دنیایی دلم اون‌جاست روزبه بمانی مهدی یراحی فرزاد فتاحی امپراتور
۱۳۹۰ امشبم گذشت امید جامع امید جامع زانیار خسروی امپراتور
۱۳۹۰ جذاب‌تر رستاک حلاج رستاک حلاج آبان حبیبی
۱۳۹۰ عیدی روزبه بمانی مهدی یراحی زانیار خسروی
۱۳۹۱ قاصدک زهرا امیر تیموری مهدی یراحی مهدی یراحی
۱۳۹۱ دیوار مونا برزویی مهدی یراحی خشایار احمدی
۱۳۹۱ به من نگاه کن احسان علیخانی مهدی یراحی مهدی یراحی
۱۳۹۱ یه چیزی بگو امیر علی بهادری امیر علی بهادری زانیار خسروی امپراتور
۱۳۹۱ من علمک (عربی) عزیز الرسام کاظم الساهر امید حاجیلی و موموریضا
۱۳۹۲ مهم اینه امیر علی بهادری امیر علی بهادری زانیار خسروی
۱۳۹۲ مادر رستاک حلاج مهدی یراحی آرش پاکزاد
۱۳۹۲ سازش روزبه بمانی مهدی یراحی مهدی یراحی امپراتور
۱۳۹۲ فصل بهار (قسمت عربی) مرتضی حیدری آل کثیر مرتضی کریمی معین راهبر
۱۳۹۳ غزال (عربی) عزیز الرسام کاظم الساهر کوشان حداد
۱۳۹۳ بغض تو سروش دادخواه مهدی یراحی هومن نامداری
۱۳۹۳ اذان مهدی یراحی هومن نامداری
۱۳۹۳ خدا به همرات امیر علی بهادری امیر علی بهادری آرون حسینی من و ما (گروهی)
۱۳۹۳ آتشکده روزبه بمانی مهدی یراحی مهدی یراحی و رضا تاجبخش کهکشانی‌ها (گروهی)
۱۳۹۳ فکر من نباش امید جامع امید جامع آرون حسینی
۱۳۹۳ فصل بهار حسن کریمی حسن کریمی معین راهیر برای نوروز سال ۱۳۹۳ به همراه مرتضی پاشایی، رضا صادقی، سعید شهروز، محمد علیزاده، قنبر راستگو و پیام عزیزی
۱۳۹۴ آشوب امیر علی بهادری امیر علی بهادری سعید زمانی مثل مجسمه
۱۳۹۴ چرا نمی‌رسی پویان بوترابی کامران سرشکی سعید زمانی
۱۳۹۴ خاک روزبه بمانی مهدی یراحی هومن نامداری
۱۳۹۵ نگو نگفتی روزبه بمانی احسان نی‌زن سعید زمانی آینه قدی این قطعه قرار بود تیتراژ پایانی برنامه ماه عسل باشد اما موفق به کسب مجوز از صدا و سیما نشد و در تماشاخانهٔ وبسایت موسیقی ما بیش از ۱ میلیون بار دانلود شد
۱۳۹۵ نفس آرش مهرابی مهدی یراحی سعید زمانی و مهدی یراحی آینه قدی
۱۳۹۵ سرما نزدیکه روزبه بمانی مهدی یراحی سعید زمانی آینه قدی
۱۳۹۶ چه چیزا شنیدم روزبه بمانی مهدی یراحی هومن نامداری
۱۳۹۶ بیست و یک روز بعد امیر علی بهادری امیر علی بهادری هومن نامداری
۱۳۹۶ چشم تو ساره تاجیک وحید پویان سعید زمانی
۱۳۹۶ پاییز امیرعلی بهادری امیرعلی بهادری پیمان میرزایی
۱۳۹۶ همیشه با من باش آمانج آذرمی آمانج آذرمی آمانج آذرمی
۱۳۹۶ حیک علی بحرینی (بخش فارسی) مهدی یراحی کوشان حداد بازخوانی ترانه‌ای از ناظم الغزالی
۱۳۹۷ تلقین ساره تاجیک وحید پویان سعید زمانی
۱۳۹۷ صورتک امیر علی بهادری امیر علی بهادری هومن نامداری
۱۳۹۷ سرسام مونا برزویی مهدی یراحی سعید زمانی سه‌گانه اجتماعی اول
۱۳۹۷ پاره‌سنگ روزبه بمانی مهدی یراحی هومن نامداری سه‌گانه اجتماعی اول
۱۳۹۷ انکار آمانج آذرمی آمانج آذرمی آمانج آذرمی سه‌گانه اجتماعی اول
۱۳۹۸ اهل النخل مرتضی حیدری آل کثیر مهدی یراحی کوشان حداد براساس قطعه فوق النخل ناظم الغزالی
۱۳۹۸ نمیشه ادامه داد آرش مهرابی وحید پویان سعید زمانی سه‌گانه عاشقانه اول
۱۳۹۸ طلوع می‌کنم مونا برزویی مهدی یراحی مهدی یراحی سه‌گانه عاشقانه اول
۱۳۹۹ اسرار مرتضی حیدری آل کثیر -علی بحرینی مهدی یراحی کوشان حداد سه‌گانه عاشقانه اول
۱۳۹۹ دخترانه سحر ده‌چشمه مهدی یراحی مهدی یراحی سه‌گانه اجتماعی دوم به یاد دختر آبی
۱۳۹۹ لاک‌پشت مونا برزویی مهدی یراحی کوشان حداد و مهدی یراحی سه‌گانه اجتماعی دوم تقدیم شده به بهرام بیضایی
۱۳۹۹ عکس شد امید جامع امید جامع و مهدی یراحی سپهر وکیلی سه‌گانه اجتماعی دوم به یاد قربانیان هواپیمای اوکراینی
۱۴۰۰ اهواک مرتضی حیدری مسعود سخیروی محمد اولاد _ مرتبط با محرومیات های خوزستان

اذان

سال ۱۳۹۳، مهدی یراحی با ملودی و سبک خاص خودش اذان را اجرا و منتشر کرد که از پربازدیدترین آثار او به‌شمار می‌آید. این اثر بازتاب‌هایی در خارج از ایران نیز به همراه داشت. در فروردین ۱۳۹۹ ویدئویی از رجب طیب اردوغان در شبکه‌های اجتماعی ترکیه منتشر شد که به اذان مهدی یراحی گوش می‌داد. محمد حدید، میلیونر آمریکایی در صفحه اینستاگرامش این اجرا را تحسین کرد و نوشت: «نیازی به توضیح نیست. یک صدای زیبا که به عبادت فرا می‌خواند. مهدی یراحی صدای یک فرشته». اریک آبیدال (بازیکن سابق بارسلونا و از مدیران فعلی باشگاه)، فرنچ مونتانا (رپر مشهور آمریکایی مراکشی)، سیبل جان (خواننده اهل ترکیه)، دیدا دیافات (قهرمان تای کیک بوکسینگ جهان) از دیگر چهره‌هایی بودند که با انتشار اذان مهدی یراحی در صفحه شخصی خود مورد توجه کاربران و رسانه‌ها قرار گرفتند.

نشریه لبنانی رصیف ۲۲ در مطلبی با عنوان «از ترکیه تا آمریکا را با نوای دلنشین اذانش درنوردید، در حالیکه در وطن خودش صدایی ممنوعه است. آری، سخن از هنرمند و خوانندهٔ ایرانی مهدی یراحی است» به بازخوردهای جهانی اذان مهدی یراحی پرداخت و به ممنوع‌الفعالیتی او در کشورش به سبب نگرش و فعالیت‌های اجتماعی او اشاره کرد که حتی موجب شد صداوسیما در حین پخش خبر انتشار اذان در صفحه بازیکن مشهور فوتبال از اعلام نام خوانندهٔ اذان یعنی مهدی یراحی خودداری کند.

آثار تلویزیونی و سینمایی

سال ترانه سمت برنامه تلویزیونی منبع
۱۳۸۵ منو زیر سایه خودت بگیر خواننده و آهنگ‌ساز تیتراژ برنامه «منو زیر سایه خودت بگیر»
۱۳۸۵ به من چیزی بگو آهنگ‌ساز تیتراژ برنامه «مثل ماه» با صدای بهروز صفاریان
۱۳۸۶ منو رها کن خواننده، آهنگ‌ساز و تنظیم کننده تیتراژ پایانی برنامه «شب شیشه‌ای»
۱۳۸۶ بوی عیدی آهنگ‌ساز تیتراژ برنامه «بوی عیدی»
۱۳۸۶ شب شیشه‌ای آهنگ‌ساز و تنظیم کننده تیتراژ ابتدایی برنامه «شب شیشه‌ای» با صدای روزبه بمانی
۱۳۸۷ تنها نرو آهنگ‌ساز تیتراژ سریال «هویت» با صدای علی لهراسبی
۱۳۸۸ هوای تو خواننده و آهنگ‌ساز تیتراژ برنامه «ماه عسل»
۱۳۹۰ من عاشقت شدم آهنگ‌ساز تیتراژ پایانی سریال «ساختمان پزشکان» با صدای سیروان خسروی
۱۳۹۰ مرز خواننده و آهنگ‌ساز تیتراژ برنامه «کمی متفاوت»
۱۳۹۰ هرجای دنیایی دلم اونجاست. خواننده و آهنگ‌ساز تیتراژ برنامه «ماه عسل»
۱۳۹۲ سازش خواننده و آهنگ‌ساز و تنظیم کننده تیتراژ برنامه «ماه عسل»
۱۳۹۲ فصل بهار۹۳ خواننده و تهیه‌کننده تیتراژ برنامه «بهار نارنج»
۱۳۹۳ بغض تو خواننده و آهنگ‌ساز تیتراژ برنامه «ماه عسل»
۱۳۹۳ فصل بهار ۱۳۹۴ خواننده و تهیه‌کننده تیتراژ برنامه «بهار نارنج»
۱۳۹۴ فصل بهار ۱۳۹۵ خواننده و تهیه‌کننده تیتراژ برنامه «بهار نارنج»
۱۳۹۵ علی دریاست آهنگساز تیتراژ برنامه ماه عسل
۱۳۹۵ نفس خواننده و آهنگ‌ساز و تنظیم کننده تیتراژ فیلم سینمایی «نفس»
۱۳۹۶ بیست و یک روز بعد خواننده تیتراژ فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد»

اتفاق‌های ویژه برای تیتراژهای سینمایی

اجرای قطعهٔ موسیقی تیتراژ فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان، به عنوان دومین همکاری در یک پروژه سینمایی و بازی در موزیک ویدئوی اختصاصی این فیلم به کارگردانی سپهر وکیلی در مدت کوتاهی به پربازدیدترین قطعه در اپلیکیشن رادیو جوان تبدیل شد.

یراحی قطعهٔ «نفس» را برای فیلم سینمایی «نفس» ساختهٔ نرگس آبیار خواند که در کم‌تر از دو روز ۳ میلیون بار دانلود و شنیده شد. همچنین فیلم سینمایی «نفس»، نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۸ شد و فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» هم در فهرست اولیهٔ معرفی به اسکار قرار گرفت.

همکاری‌ها

سال ترانه سمت آلبوم منبع
۱۳۸۵ هنوز سردمه تنظیم کننده «یاد من باش» از فرزین بابائی
۱۳۸۵ وسوسه آهنگ‌ساز و خواننده «مجرم» از حسین استیری
۱۳۸۵ مُجرم آهنگ‌ساز و تنظیم کننده «مجرم» از حسین استیری
۱۳۸۵ گناه عشق آهنگ‌ساز «مجرم» از حسین استیری
۱۳۸۵ فراموش آهنگ‌ساز و تنظیم کننده «مجرم» از حسین استیری
۱۳۸۵ مریم آهنگ‌ساز «مجرم» از حسین استیری
۱۳۸۶ یه سری به من بزن آهنگ‌ساز و تنظیم کننده تک‌آهنگ از حسین استیری
۱۳۸۷ تبعیدی آهنگ‌ساز «بی‌خوابی» از سعید شهروز
۱۳۸۷ زخمه آهنگ‌ساز و تنظیم کننده «بی‌خوابی» از سعید شهروز
۱۳۸۷ تو باید جای من باشی آهنگ‌ساز و تنظیم کننده «بی‌خوابی» از سعید شهروز
۱۳۸۷ چند سال از امشب بگذره آهنگ‌ساز و تنظیم کننده «بی‌خوابی» از سعید شهروز
۱۳۸۷ ما عاشق هم بودیم آهنگ‌ساز و تنظیم کننده «بی‌خوابی» از سعید شهروز
۱۳۸۷ حرفامو باور کن تنظیم‌کننده «بی‌خوابی» از سعید شهروز
۱۳۸۷ تصویر رؤیا آهنگ‌ساز «معجزه خاموش» از داریوش اقبالی
۱۳۸۷ میراث عاشقی آهنگ‌ساز تک‌آهنگ از سروش
۱۳۸۸ تنها نرو آهنگساز و تنظیم کننده «چهارده» از علی لهراسبی
۱۳۸۸ کوه آهنگ‌ساز و تنظیم‌کننده «چهارده» از علی لهراسبی
۱۳۸۸ با حسین آهنگ‌ساز و تنظیم‌کننده سلام آقا
۱۳۸۸ ماه قبیله آهنگ‌ساز سلام آقا
۱۳۸۹ تو ازم چی میخوای آهنگ‌ساز تک‌آهنگ از سعید سام
۱۳۹۰ وابسته آهنگ‌ساز تک‌آهنگ از فرزاد فتاحی
۱۳۹۱ لیلا آهنگ‌ساز تک‌آهنگ از علی لهراسبی
۱۳۹۱ بیراهه آهنگ‌ساز تک آهنگ از امیر زیاری
۱۳۹۱ من عاشقت شدم آهنگ‌ساز «جاده رؤیاها» از سیروان خسروی
۱۳۹۱ مثل ماه آهنگ‌ساز تک آهنگ از بهروز صفاریان
۱۳۹۱ زمستون آهنگ‌ساز تک آهنگ از کامران فرزانه
۱۳۹۲ شب شیشه‌ای آهنگ‌ساز تک آهنگ از روزبه بمانی
۱۳۹۲ زندگیمو از تو دارم آهنگ‌ساز تک آهنگ از مهرداد احمدزاده
۱۳۹۲ تردید آهنگ‌ساز تک آهنگ علی فلاح
۱۳۹۲ الهه ناز آهنگساز تک آهنگ از وحید شهابی
۱۳۹۲ حس می‌کنم آهنگ‌ساز تک آهنگ از بکتاش
۱۳۹۳ دلشوره ۲ آهنگ‌ساز «پنجشنبه» از بابک برهانی
۱۳۹۳ بوی عید آهنگ‌ساز تک آهنگ از علی لهراسبی
۱۳۹۳ دهکده آهنگ‌ساز تک آهنگ از حامد میر
۱۳۹۴ تحمل آهنگ‌ساز تک آهنگ از شهروز غفوری نیا
۱۳۹۵ عید من آهنگ‌ساز تک آهنگ احسان نی‌زن
۱۳۹۵ فراموشی آهنگ‌ساز «غروب دیروز» از هانی مهدی‌زاده
۱۳۹۶ علی دریاست آهنگ‌ساز تک آهنگ مهدی یغمایی و ایمان قیاسی

نماهنگ‌ها

عنوان موزیک‌ویدئو ترانه‌سرا آهنگ‌ساز کارگردان نریشن مکان تصویربرداری منبع
تیزر آلبوم منو رها کن روزبه بمانی، زهرا عاملی، و…. مهدی یراحی، کاظم الساهر (فقط قطعه۳) امیر مقیمی
تیزر آلبوم امپراتور(۱) مونا برزویی، روزبه بمانی، امید جامع و…. مهدی یراحی، رستاک حلاج و…. فرید ناصری ناصر طهماسب/عباس وائلی
تیزر آلبوم امپراتور(۲) مونا برزویی، روزبه بمانی، رستاک حلاج و… مهدی یراحی، امید جامع و… فرید ناصری ناصر طهماسب
زمستون رستاک حلاج رستاک حلاج فرید ناصری
تیزر آلبوم مثل مجسمه امیرعلی بهادری، مونا برزویی، روزبه بمانی و… امیرعلی بهادری، رستاک حلاج و… فرید ناصری ناصر طهماسب
مثل مجسمه امیر علی بهادری امیر علی بهادری زیگورات پیکچرز
نفس آرش مهرابی مهدی یراحی گروه سینارت
تیزر آلبوم آینه قدی امیرعلی بهادری، آرش مهرابی، روزبه بمانی و… مهدی یراحی، امیرعلی بهادری و… زیگورات پیکچرز ناصر طهماسب
بیست و یک روز بعد امیرعلی بهادری امیرعلی بهادری سپهر وکیلی کرج
همیشه با من باش آمانج آذرمی آمانج آذرمی امیر مقیمی
قطعه حیک علی بحرینی مهدی یراحی امیر مقیمی محله‌های قدیمی اهواز
آینه قدی امیرعلی بهادری امیرعلی بهادری سپهر وکیلی
تلقین ساره تاجیک وحید پویان فرید ناصری
صورتک امیرعلی بهادری امیرعلی بهادری سپهر وکیلی
سرسام مونا برزویی مهدی یراحی فرید ناصری
پاره سنگ روزبه بمانی مهدی یراحی فرید ناصری
انکار آمانج آذرمی آمانج آذرمی فرید ناصری ژاله علو
اهل النخل مرتضی حیدری آل کثیر مهدی یراحی (براساس قطعه فوق النخل ناظم الغزالی) فرید ناصری با تصاویری از محمدرضا فرطوسی تصاویر مستند از سیل ۱۳۹۸ جنوب و غرب ایران
لاک‌پشت مونا برزویی مهدی یراحی سپهر وکیلی ژاله علو
عکس شد امید جامع امید جامع و مهدی یراحی سپهر وکیلی
اهواک مرتضی حیدری مسعود سخیروی محمد اولاد

کنسرت‌ها

مهدی یراحی دو ماه قبل از انتشار آلبوم دوم، کنسرت‌های خود را آغاز نمود.

  1. کنسرت ۱۶ و ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ در تهران – سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد
  2. کنسرت ۷ مهر ۱۳۹۲ در تهران – سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد
  3. کنسرت ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ در تهران – سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی
  4. کنسرت ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ در تهران – سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی
  5. کنسرت ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ در بندر عباس – تالار شهید آوینی
  6. کنسرت ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ در رشت – تالار بزرگ گلستان
  7. کنسرت ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ در مازندران (محمودآباد) – سالن شهرک خانه دریا
  8. کنسرت ۲۵ و ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ در اهواز – سینما هلال
  9. کنسرت ۹ مرداد ۱۳۹۴ در تهران- سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی
  10. کنسرت ۵ و ۶ شهریور ۱۳۹۴ در جزیرهٔ کیش – تالار شهر
  11. کنسرت ۱۹ و ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ در اهواز – تالار آفتاب
  12. کنسرت ۲۶ و ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ در یزد – سالن همایش هلال احمر
  13. کنسرت ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ در رشت – تالار مجلل
  14. کنسرت ۱۷و ۱۸ دی ۱۳۹۴در اهواز – سینما هلال
  15. کنسرت ۱۹ دی ۱۳۹۴ در کرمانشاه – تالار انتظار (کنسل شد)
  16. کنسرت ۲۴ دی ۱۳۹۴ در کرج – سالن امام علی
  17. کنسرت ۲۵ و ۲۶ دی ۱۳۹۴ در شاهین شهر – تالار شیخ بهایی
  18. کنسرت ۲ بهمن ۱۳۹۴ در تهران – سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی
  19. کنسرت ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ در بندرعباس – هتل هرمز
  20. کنسرت ۲۵ بهمن ۱۳۹۴در شاهرود – سالن پارمیس راه‌آهن
  21. کنسرت ۱ فروردین ۱۳۹۵ در آبادان منطقه آزاد اروند – نمایشگاه بین‌المللی منطقه آزاد اروند
  22. کنسرت ۲ خرداد ۱۳۹۵ در ماهشهر – سینما دریا
  23. کنسرت ۵ خرداد ۱۳۹۵ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی – تهران
  24. کنسرت ۸ خرداد ۱۳۹۵در سالن گلستان – رشت
  25. کنسرت۲۱ مرداد ۱۳۹۵ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی – تهران
  26. کنسرت ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی – تهران
  27. کنسرت ۱ و ۲ مهر ۱۳۹۵ در اهواز – تالار آفتاب
  28. کنسرت ۲ دی ۱۳۹۵ در اراک – مجتمع ستارگان
  29. کنسرت ۱۰ دی ۱۳۹۵ در بروجن – فرهنگسرای بروجن
  30. کنسرت ۱۷ دی ۱۳۹۵ در بندرعباس – تالار شهید آوینی
  31. کنسرت ۲۳ دی ۱۳۹۵ در اصفهان – تالار رودکی
  32. کنسرت ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ در تهران – در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی
  33. کنسرت ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ در تبریز – در تالار پتروشیمی
  34. کنسرت ۳ فروردین ۱۳۹۶ در آبادان – در سینما نفت
  35. کنسرت ۶ فروردین ۱۳۹۶ در رامسر – در سالن تله‌کابین
  36. کنسرت ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ در اهواز – در گیت بوستان
  37. کنسرت ۱ خرداد ۱۳۹۶ در تهران – در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی
  38. کنسرت ۸ تیر ۱۳۹۶ در رشت – تالار مجلل
  39. کسرت ۲۷ تیر ۱۳۹۶ در اصفهان – سالن رودکی
  40. کنسرت ۵ مرداد ۱۳۹۶ در شیراز – تالار فرهنگیان
  41. کنسرت ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ در بوشهر – سالن شهید آوینی
  42. کنسرت ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ در تهران – سالن همایش‌های ایرانیان (کنسرت بیست و یک روز بعد)
  43. کنسرت ۲۱ دی ۱۳۹۶ در تهران- جشنواره موسیقی فجر
  44. کنسرت ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ در اهواز
  45. کنسرت ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ در تهران – سالن وزارت کشور (کنسرت مشترک عاشقانه‌های پاپ برای اولین بار)
  46. کنسرت ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ در شوش
  47. کنسرت ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ در تهران
  48. کنسرت ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ در قزوین
  49. کنسرت ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ در اصفهان
  50. کنسرت ۲۳ آبان ۱۳۹۷ در بندرعباس
  51. کنسرت ۱ آذر ۱۳۹۷ در تهران
  52. کنسرت ۶ دی ۱۳۹۷ در اهواز
  53. کنسرت ۲۶ تیر ۱۳۹۸ در سالن همایش‌های برج میلاد تهران (بعد از وقفه شش‌ماهه ممنوع‌الکاری)
  54. کنسرت ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ در سالن همایش‌های برج میلاد تهران
  55. کنسرت ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ در سالن میثاق شهر رفسنجان
  56. کنسرت ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در سالن تلاش شهر کرمان
  57. کنسرت ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ در سالن قدس شهر سیرجان
  58. کنسرت ۲۳ و ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در تهران سالن همایش‌های ایرانیان
  59. کنسرت ۲۱ و ۲۲ آذر ۱۳۹۸ در اهواز تالار آفتاب
  60. کنسرت ۶ دی ۱۳۹۸ در کرج – سالن VIP چمران
  61. کنسرت ۱۱ دی ۱۳۹۸ در رشت – تالار گلستان
  62. کنسرت ۱۲ دی ۱۳۹۸ کلارآباد (متل قو) – کمپینگ قو

جوایز

  • برندهٔ تندیس بهترین آلبوم موسیقی پاپ (برای آلبوم امپراتور)، بخش کارشناسی، از دومین جشنوارهٔ سالانهٔ موسیقی‌ما در سال ۱۳۹۲
  • برندهٔ تندیس بهترین قطعهٔ موسیقی پاپ (برای قطعهٔ امپراتور)، بخش کارشناسی، از دومین جشنوارهٔ سالانهٔ موسیقی‌ما در سال ۱۳۹۲
  • برندهٔ تندیس مردمی بهترین تیتراژ سال ۱۳۹۲ در تلویزیون (برای قطعهٔ «سازش» برنامه ماه عسل)، در اولین سری از جشنواره تلویزیونی برنامه سه ستاره نوروز ۱۳۹
  • جایزه باربد بهترین خواننده موسیقی پاپ برای آلبوم آینه قدی در جشنواره موسیقی فجر (بازه زمانی مهر ۱۳۹۵ تا مهر ۹۶)
  • جایزه برترین خواننده سال از نظر انتخاب ترانه از دومین دوره جایزه ترانه افشین یداللهی در سال ۱۳۹۷ – (مهدی یراحی برای دریافت جایزه در این جشنواره حضور پیدا نکرد)

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند