کارگردان

متولدین ۳۰ نوامبر سینما ، تئاتر و موسیقی؛ ریدلی اسکات

به گزارش ردکارپت فیلم: سِر ریدلی اسکات (انگلیسی: Sir Ridley Scott؛ زادهٔ ۳۰ نوامبر ۱۹۳۷) کارگردان فیلم و تهیه‌کنندهٔ انگلستانی است. او در کارنامهٔ هنری خود کارگردانی فیلم‌های مختلفی از جمله فیلم ترسناک علمی تخیلی بیگانه (۱۹۷۹)، فیلم پادآرمان‌شهری نئو-نوآر بلید رانر (۱۹۸۲)، فیلم جاده‌ای تلما و لوییز (۱۹۹۱)، درام تاریخی گلادیاتور (۲۰۰۰)، فیلم جنگی سقوط شاهین سیاه (۲۰۰۱) و فیلم علمی تخیلی مریخی (۲۰۱۵) را بر عهده داشته‌است. آثار او برای سبک بصری اتمسفریک و بسیار متمرکز معروف است
سرریدلی اسکات
زادهٔ ۳۰ نوامبر ۱۹۳۷ ‏(۸۴ سال)
ساوت شیلدز، کانتی دورام، انگستان
محل تحصیل کالج هنر وست هارتلپول
کالج سلطنتی هنر
پیشه
  • کارگردان فیلم
  • تهیه‌کننده
سال‌های فعالیت ۱۹۶۵–اکنون
همسر(ها) فلیسیتی هیوود
(ا. ۱۹۶۴–۱۹۷۵)
سندی واتسون
(ا. ۱۹۷۹–۱۹۸۹)
جیانینا فاسیو
(ا. ۲۰۱۵)
فرزندان
  • جک
  • لوک
  • جردن
خویشاوندان تونی اسکات (برادر)

اسکات پیش از اینکه وارد عرصهٔ تبلیغات شود، فعالیت حرفه‌ای خود را در مقام طراح و کارگردان برای تلویزیون آغاز کرد و مهارت‌های فیلم‌سازی خود را با ساختن مینی‌فیلم‌های مبتکرانه برای آگهی‌های تلویزیونی تقویت کرد.  اگرچه فیلم‌های او از نظر مکان‌ها و دوره‌ها طیف گسترده‌ای دارند، اما اغلب تصاویری به یادماندنی از محیط‌های شهری را به نمایش می‌گذارند؛ مانند رم قرن دوم (گلادیاتور)، اورشلیم قرن دوازدهم (قلمرو بهشت)، انگلستان قرون وسطایی (رابین هود)، موگادیشو معاصر (سقوط شاهین سیاه)، یا مناظر شهری آینده‌نگر بلید رانر و سیارات دوردست در بیگانه: کاوننت، پرومتئوس و مریخی. برخی از فیلم‌های او برای نقش‌آفرینی شخصیت‌های زنانی با روحیهٔ مقتدر معروف هستند.  او در سال ۲۰۲۱ درام تاریخی آخرین دوئل و درام جنایی خانه مُد گوچی را ساخت.

اسکات سه بار نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین کارگردانی برای تلما و لوییز، گلادیاتور و سقوط شاهین سیاه شده‌است گلادیاتور جایزهٔ اسکار بهترین فیلم را کسب کرد و فیلم مریخی در سال ۲۰۱۵ نامزد دریافت همین جایزه شد. اسکات و برادرش تونی در سال ۱۹۹۵ جایزهٔ بفتا برای مشارکت برجسته بریتانیایی را کسب کردند. او در سال ۲۰۰۳ عنوان شوالیه را برای خدماتش در صنعت فیلم بریتانیا کسب کرد.  در نظرسنجی سال ۲۰۰۴ بی‌بی‌سی، اسکات در رتبهٔ دهم فهرست تأثیرگذارترین افراد در فرهنگ بریتانیا قرار گرفت.  او در سال ۲۰۱۵ دکتری افتخاری کالج سلطنتی هنر لندن و در سال ۲۰۱۸ بفتا فلوشیپ برای یک عمر دستاورد را کسب کرد

آغاز کار

این بخش به هیچ منبع و مرجعی استناد نمی‌کند. لطفاً با افزودن یادکرد به منابع قابل اعتماد برطبق اصول تأییدپذیری و شیوه‌نامهٔ ارجاع به منابع، به بهبود این بخش کمک کنید. مطالب بدون منبع ممکن است به چالش کشیده شوند و حذف شوند.

بعد از اتمام تحصیلات آکادمیک در اوایل دهه ۶۰ میلادی مشغول کار در بخش طراحی صحنه کانال بی‌بی‌سی شد. پس از مدت کوتاهی کار در رشته‌های جانبی بالاخره توانست کارگردانی سریال محبوب بی‌بی‌سی ZZ Car را به عهده بگیرد.

در اوایل دهه ۷۰ هم‌زمان با تأسیس شرکت، خود مشغول ساخت تبلیغات بازرگانی برای شرکت‌ها و تلویزیون‌های اروپایی شد. او در عرض ده سال بیش از ۲۷۰۰ تبلیغ تلویزیونی برای ده‌ها شرکت معتبر ساخت.

ورود به سینمای حرفه‌ای

بعد از کسب نفوذ و تجربه در زمینه ساخت سریال و پیام بازرگانی، خود را برای پرده نقره‌ای آماده کرد. تا اینکه در سال ۱۹۷۷ فیلم دوئلیست‌ها را ساخت. این فیلم در جشنواره کن با استقبال خوبی مواجه شد و توانست جایزه هیئت داوران جشنواره کن را کسب کند. سپس سراغ فیلم بیگانه رفت. این فیلمی بود که جای پای بیشتری برای او در هالیوود باز کرد.

در سال ۱۹۸۲ اسکات در آشفته‌بازاری از مسائل تهیه و اکران و تدوین فیلم بلید رانر گیر افتاد. جریان از این قرار بود که کمپانی به او اجازه نمی‌داد در تدوین فیلم دخالت کند و همچنین کمپانی پایان فیلم به شکلی که خودش می‌خواست تغییر داد تا اینکه در سال ۱۹۹۱ کمپانی از اسکات در خواست کرد که فیلم را اصلاح کند. اسکات مشغول ساخت فیلم تلما لوئیس بود و وقت کافی برای این پروژه نداشت اما با مشورت خود اسکات کمپانی کارگردان دیگری را برای تهیه نسخه جدید فیلم به‌کار گرفت. همین تدوین بود که بلید رانر را به آنچه که امروز است تبدیل کرد و این‌گونه بود که بلید رانر تبدیل به یک شاهکار علمی-تخیلی شد.

در بین سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۹ ریدلی اسکات سبک فانتزی را در پیش گرفت و فیلم افسانه را با حضور تام کروز جوان ساخت. سپس تریلر باران سیاه را با حضور مایکل داگلاس و اندی گارسیا ساخت. این فیلم توانست ۲ نامزدی اسکار را به دست بیاورد.

سرانجام در سال ۱۹۹۱، فیلم تلما و لوئیس را به پرده برد. فیلم در جوایز آکادمی موفقیت چشمگیری به‌دست‌آورد و توسط این فیلم برای اولین بار توانست نامزد بهترین کارگردانی شود. البته فیلم اسکار بهترین فیلم نامه اورجینال را نیز کسب کرد.

بعد از کارگردانی فیلم ۱۴۹۶: تسخیر بهشت در سال ۱۹۹۲، اسکات چند سالی کارگردانی را رها کرد اما بالاخره در سال ۱۹۹۶ دوباره بر صندلی کارگردانی نشست و با ساخت چند فیلم اکشن موفقیت جهانی تجاری بزرگی در سطح بین‌المللی به‌دست آورد.

و اما در سال ۲۰۰۰ پرافتخارترین فیلم خود را کارگردانی کرد؛ یعنی گلادیاتور. گلادیاتور در ۱۲ رشته نامزد اسکار شد؛ از جمله بهترین کارگردانی. در نهایت فیلم گلادیاتور با کسب ۵ اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای راسل کرو با دستی پر اسکار را ترک کرد.

سال بعد اسکات سراغ دو فیلم متفاوت رفت؛ اولی فیلم روانشناسانه هانیبال بود و دومی هم فیلم جنگی سقوط بلک هاوک. بلک هاوک به موفقیت چشم‌گیر تجاری دست یافت و باکس آفیس را ترکاند!

بعد از ساخت چند فیلم در موضوعات گوناگون از جمله: «پادشاهی بهشت»، «گانگستر آمریکایی» و «یک مشت دروغ» دوباره در سال ۲۰۱۰ راسل کرو همکاری جدید را آغاز کرد و فیلم «رابین هود» را کارگردانی کرد. رابین هود فیلم افتتاحیه جشنواره کن شد.

جوایز

 
سال عنوان اسکار بفتا گلدن گلوب
نامزد شده برنده نامزد شده برنده نامزد شده برنده
۱۹۷۷ دوئل‌بازها ۲
۱۹۷۹ بیگانه ۲ ۱ ۷ ۲ ۱
۱۹۸۲ بلید رانر ۲ ۸ ۳ ۱
۱۹۸۵ افسانه ۱ ۳
۱۹۸۹ باران سیاه ۲
۱۹۹۱ تلما و لوئیز ۶ ۱ ۸ ۴ ۱
۱۹۹۲ ۱۴۹۲: فتح بهشت ۱
۲۰۰۰ گلادیاتور ۱۲ ۵ ۱۴ ۴ ۵ ۲
۲۰۰۱ سقوط شاهین ۴ ۲ ۳
۲۰۰۷ گانگستر آمریکایی ۲ ۵ ۳
۲۰۱۲ پرومتئوس ۱ ۱
۲۰۱۵ مریخی ۷ ۶ ۳ ۲
۲۰۱۷ تمام پول‌های جهان ۱ ۱ ۳
۲۰۲۱ خانه مد گوچی ۳ ۱
مجموع ۴۰ ۹ ۶۱ ۹ ۲۳ ۵

فیلم‌شناسی

کارگردانی فیلم‌های بلند
سال عنوان توزیع‌کننده
۱۹۷۷ دوئل‌بازها پارامونت پیکچرز
۱۹۷۹ بیگانه استودیو قرن بیستم
۱۹۸۲ بلید رانر برادران وارنر
۱۹۸۵ افسانه یونیورسال پیکچرز / فاکس قرن بیستم
۱۹۸۷ کسی برای محافظت از من کلمبیا پیکچرز
۱۹۸۹ باران سیاه پارامونت پیکچرز
۱۹۹۱ تلما و لوییز مترو گلدوین مایر
۱۹۹۲ ۱۴۹۲: فتح بهشت پارامونت پیکچرز
۱۹۹۶ طوفان سفید والت دیزنی پیکچرز
۱۹۹۷ جی.آی. جین
۲۰۰۰ گلادیاتور دریم‌ورکس / یونیورسال پیکچرز
۲۰۰۱ هانیبال مترو-گلدوین-مایر / یونیورسال پیکچرز
سقوط شاهین سیاه گروه سینمایی سونی پیکچرز
۲۰۰۳ مردان چوب‌کبریتی برادران وانر پیکچرز
۲۰۰۵ قلمرو بهشت فاکس قرن بیستم
۲۰۰۶ یک سال خوب
۲۰۰۷ گانگستر آمریکایی یونیورسال پیکچرز
۲۰۰۸ یک مشت دروغ برادران وانر پیکچرز
۲۰۱۰ رابین هود یونیورسال پیکچرز
۲۰۱۲ پرومتئوس فاکس قرن بیستم
۲۰۱۳ مشاور
۲۰۱۴ خروج: خدایان و پادشاهان
۲۰۱۵ مریخی
۲۰۱۷ بیگانه: کاوننت
تمام پول‌های جهان سونی پیکچرز ریلیزینگ / اس‌تی‌اکس اینترتینمنت
۲۰۲۱ آخرین دوئل استودیو قرن بیستم
خانه مد گوچی یونایتد آرتیستس / یونیورسال پیکچرز
TBA ناپلئون اپل تی‌وی پلاس

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند