پویانما

متولدین ۰۵ دسامبر سینما ، تئاتر و موسیقی؛ والت دیزنی

به گزارش ردکارپت فیلم:  والتر الیاس «والت» دیزنی (به انگلیسی: Walter Elias “Walt” Disney) (زاده ۵ دسامبر ۱۹۰۱ – درگذشته ۱۵ دسامبر ۱۹۶۶) یک تاجر ، کاریکاتوریست ، پویانما ، تهیه‌کننده ، کارگردان ، فیلم‌نامه‌نویس ، کارآفرین و صداپیشه آمریکایی بود. او یکی از چهره‌های سرشناس صنعت انیمیشن آمریکا و سراسر جهان، به عنوان یک نماد بین‌المللی و بشردوست شناخته شده‌است که به‌خوبی در طول فعالیت‌هایش درقرن بیستم همگان او را می‌شناسند. او و برادرش روی اولیور دیزنی (Roy O. Disney) با عنوان غول تجاری هالیوود مشهورند. دیزنی، بنیان‌گذار محصولات والت دیزنی است که بعدها به یکی از معروف‌ترین و بهترین شرکت‌های تولید فیلم تبدیل و مشهور شد. این شرکت در حال حاضر با نام کمپانی والت دیزنی معروف است و درآمد سالانه آن در سال ۲۰۱۳، ۴ میلیارد دلار بوده‌است.

زادهٔ ۵ دسامبر ۱۹۰۱
هرموسا، شیکاگو
درگذشت ۱۵ دسامبر ۱۹۶۶ (۶۵ سال)
بربنک، کالیفورنیا
محل زندگی شیکاگو، ایلینوی، ایالات متحده آمریکا
تحصیلات دبیرستان مک‌کینلی
محل تحصیل دانشگاه هنرهای تجسمی شیکاگو
پیشه بنیانگذار شرکت والت دیزنی که به عنوان محصولات والت دیزنی شناخته شده‌است.
سال‌های فعالیت ۱۹۲۰–۱۹۶۶
مخالف(ها) مریل استریپ
جایزه(ها) ۷ جایزه امی، ۲۲ جایزه اسکار

دیزنی به عنوان یک انیماتور و کارآفرین، به خصوص به عنوان یک تولیدکننده فیلم و نمایش‌دهنده محبوب، و همچنین به عنوان یک نوآور در انیمیشن و طراحی پارک تفریحی (Disney land) ملاحظه شده‌است. او و کارکنانش برخی از شخصیت‌های کارتونی معروف دنیا مانند میکی ماوس را خلق نمودند که دیزنی شخصاً صداپیشگی او را بر عهده گرفت. در طول عمر خود، او موفق به دریافت چهار جایزه اسکار افتخاری و ۲۲ جایزه اسکار از مجموع ۵۹ نامزد اسکار، از جمله رکورددار چهار جایزه در یک سال شد که منجر به دریافت جوایز و کاندیدای زیاد اسکار بیش از هر فرد دیگری در طول تاریخ شد. او همچنین موفق به کسب ۷ جایزه امی شده‌است و نام خود را به دیزنی‌لند و پارک‌های اقامتی والت دیزنی در آمریکا داده‌است؛ نام او همچنین به استراحت‌گاه‌های بین‌المللی مانند استراحت‌گاه دیزنی توکیو، دیزنی‌لند پاریس و دیزنی‌لند هنگ کنگ نسبت داده شده‌است.

او در ۱۵ دسامبر ۱۹۶۶ به دلیل سرطان ریه در بوربانکِ کالیفرنیا چشم از جهان فروبست. یک سال بعد، ساخت و ساز استراحت‌گاه والت دیزنی در فلوریدا آغاز شد. برادرش روی دیزنی، قلمرو پادشاهی سحر و جادو که یکی از اولین ساخته‌های چهار پارک تفریحی دیزنی است را در ۱ اکتبر ۱۹۷۱ افتتاح کرد. دیزنی اولین و جذاب‌ترین انیمیشن قرن۲۰ را به نام میکی موس گذاشت. دیزنی شرکت به نام والت دیزنی افتتاح کرد، والت دیزنی انیمیشن‌های زیادی را مثل، صد و یک سگ خالدار، سیندرلا، میکی موس، دیو و دلبر، آلیس در سرزمین عجایب، گربه‌های اشرافی، پینوکیو، رالف خرابکار، دامبو، سفید برفی و هفت کوتوله و را ساخت.

ایران

والت دیزنی در سال ۱۳۴۱ برای رضا پهلوی کتاب سیندرلا نوشتهٔ خودش را تقدیم به او کرد این کتاب در کاخ نیاوران در بخش کتابخانه کاخ است

۱۹۰۱–۱۹۳۷: سال‌های آغازین

کودکی او

دیزنی در ۵ دسامبر ۱۹۰۱ در خیابان استریپ در منطقهٔ هرموسای شیکاگو، ایلینوی نزد پدر ایرلندی‌کانادایی‌اش الیاس دیزنی و فلورا دیزنی که آلمانی و انگلیسی‌تبار بود چشم به جهان گشود. جد پدری او، آروندل الیاس دیزنی، از گوران واقع در شهرستان کیلکنیِ ایرلند، جایی که او در سال ۱۸۰۱ متولد شده بود مهاجرت کرده بود. آروندل دیزنی یکی از نوادگان یک فرانسوی است به نام رابرت دیزنی (Robert d’Isigny)، که با ویلیامِ فاتح در سال ۱۰۶۶ به انگلستان سفر کرده بود. خانواده‌اش با d’Isigny anglicized که با نام دیزنی شناخته می‌شود، ساکن یک روستا که هم‌اکنون نورتون دیزنی شناخته شده‌است در جنوب شهر لینکلن، واقع در شهرستان لینکلن‌شر بودند.

در سال ۱۸۷۸، پدر دیزنی، الیاس، از شهرستان هورن در استان انتاریوی کشورکانادا، به ایالات متحده نقل مکان کرد. او در ابتدا قبل از اینکه در یک مزرعه با پدر و مادر خویش در نزدیکی الیس، کانزاس مستقر شود، تا سال ۱۸۸۴ در کالیفرنیا به دنبال طلا بود. الیاس برایراه‌آهن صنف اقیانوس آرام کار می‌کرد و و با فلورا کال در ۱ ژانویه ۱۸۸۸، در آکرون، فلوریدا، که تنها در ۴۰ مایلی شمال جایی که دنیای والت دیزنی در نهایت توسعه یافت، بود، ازدواج کرد. خانواده در سال ۱۸۹۰ به ایلی‌نویِ شیکاگو، زادگاه برادر الیاس، رابرت نقل مکان کردند که او به الیاس، برای دوران کودکی والت کمک مالی کرد.

در سال ۱۹۰۶، زمانی که والت ۴ ساله بود، خانواده‌اش به یک مزرعه در مارسلین، میسوری، جایی که برادرش روی به‌تازگی یک زمین کشاورزی خریده بود نقل مکان می‌کنند. در مارسلین، به عشق خودش یعنی طراحی برای یکی از همسایگان خانواده‌اش که یک دکتر بازنشسته به نام «داک» شروود است می‌پردازد. او به دیزنی پولی می‌دهد تا از روی اسب شروود، روپرت نقاشی بکشد. علاقه او به قطار در مارسلین گسترش یافت. والت قصد داشت گوش خود را روی ریل قطار قرار دهد تا صدای آمدن قطار را بشنود و سعی کند عمویش، مهندس مایکل مارتین را پیدا کند تا قطار را هدایت کند.

اثرها ی او

  • ۲۱ فیلم پویانمایی بلند
  • ۴۹۳ فیلم کارتونی کوتاه
  • ۴۷ فیلم پویانمایی آمیخته با تصاویر سینمایی
  • ۴۷ فیلم بر پایه واقعیت
  • ۳۳۰ ساعت برنامه تلویزیونی باشگاه میکی‌ماوس

افتخارات

  • سال ۱۹۳۹ جایزه افتخاری اسکار
  • در سال ۱۹۵۴ چهار جایزه اسکار
  • برنده ۲۲ جایزه اسکار
  • جایزه بنیاد آزادی
  • مدال آزادی از دست جانسون رئیس‌جمهور آمریکا
  • برنده جایزه دستاورد ویژه گلدن گلوب – ۱۹۴۷
  • برنده بهترین فیلمبرداری – رنگی در گلدن گلوب برای فیلم ماجراهای ایکابد و آقای وزغ – ۱۹۴۹

درگذشت

وی در ۱۵ دسامبر سال ۱۹۶۶ بر اثر سرطان ریه درگذشت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند