سینماحقیقت

فکر می‌کردم مستند فقط فیلم‌های حیات وحش است

به گزارش ردکارپت فیلم:  کارگردان «لانه پرستوها» درباره ورود خود به دنیای فیلمسازی و حضور در جشنواره «سینماحقیقت»، گفت: فکر می‌کردم مستند فقط همین مستندهای حیات وحش و چیزهایی است که در تلویزیون نمایش می‌دهند ولی زمانی که با آن آشنا شدم و دیدم که چه جنبه‌های مختلفی دارد، خیلی به آن علاقه‌مند شدم.

مهرگان درستکار فیلمساز متولد ۱۳۸۵ که به همراه نرگس شکیبافر با فیلم «لانه پرستوها» در بخش خارج از مسابقه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارند، درباره ورود خود به دنیای فیلمسازی توضیح داد: در مدرسه خود کلاس‌هایی پژوهشی داشتیم که یکی از این کلاس‌ها مستندسازی به دبیری خانم مرتضوی بود. در این کلاس اول ما با خود مستند آشنا شدیم و بعد از آن تصمیم گرفتیم که یک مستند بسازیم.

وی درباره تولید فیلم مستند به عنوان اولین کار خود بیان کرد: خود من در ابتدا اطلاعات زیادی درباره مستند نداشتم و فکر می‌کردم مستند فقط همین مستندهای حیات وحش و چیزهایی است که در تلویزیون نمایش می‌دهند ولی زمانی که با آن آشنا شدم و دیدم که چه جنبه‌های مختلفی دارد، خیلی به آن علاقه‌مند شدم و دوست داشتم که فیلم مستند بسازم.

درستکار درباره موضوع فیلم خود مطرح کرد: موضوع «لانه پرستوها» درباره مهاجرت است و در واقع ما فکر کردیم که چه موضوعی دغدغه الان ما نوجوان‌ها و جوانان است و از آنجا که مهاجرت خیلی موضوع مهمی برای ما شده است و زیاد درباره آن صحبت می‌کنیم، تصمیم گرفتیم که درباره این موضوع فیلم بسازیم. سوال ما این بود که چرا افراد مهاجرت می‌کنند و آن‌هایی که مهاجرت نمی‌کنند، دلیل آن‌ها چیست و خواستیم که نظر افراد مختلف را در این باره بدانیم.

کارگردان «لانه پرستوها» ادامه داد: در کلاس‌های مستندسازی من و نرگس شکیبافر نظرمان خیلی شبیه هم بود و بسیار پیگیر بودیم و به این فکر کردیم که چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا به خودمان و بقیه کمک کند و به همین دلیل ما دوتا کارگردانی این کار را برعهده گرفتیم.

وی درباره حضور در جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» گفت: واقعیتش این است که ما خیلی اطلاعاتی درباره دنیای مستند و جشنواره‌ها نداشتیم و اصلا فکر هم نمی‌کردیم که در جشنواره پذیرفته شویم و در بخش خارج از مسابقه حضور داشته باشیم. خانم مرتضوی به ما اطلاع دادند که جشنواره‌ای تحت عنوان «سینماحقیقت» وجود دارد که درباره مستند است و ما خواستیم که مستندمان دیده شود و فکر کردیم که این جشنواره راه بسیار خوبی برای دیده شدن فیلم ما است.

درستکار افزود: همانطور که گفتم من قبلا اطلاعی نسبت به این حوزه نداشتم و این اولین فیلمم بود و حالا بسیار به این حوزه علاقه‌مند شده‌ام و با دوستانم خیلی فکر می‌کنیم که باز هم فیلم بسازیم زیرا دوران خیلی خوبی را پشت سر گذاشتیم. کل پروسه تولید ما تقریبا یکسال طول کشید و در ابتدا با خود مستند و طریقه فیلمبرداری و پژوهش آشنا شدیم و بعد از آن به دنبال افراد مختلف رفتیم و بعد از آن هم کارهای تدوین و.. را انجام دادیم.

این مستندساز ادامه داد: برای ما بسیار جالب بود که به اینجا راه پیدا کردیم و توانستیم با افراد مختلفی آشنا شویم.

مهرگان درستکار در پایان گفت: ما درحال تحصیل هستیم و درس‌مان خیلی زیاد است ولی خیلی به این فکر می‌کنیم که با نرگس شکیبافر این راه را ادامه دهیم. به عنوان حرف پایانی هم دوست دارم این نکته را بگویم که خیلی خوب می‌شود اگر درباره دنیای مستند بهتر و بیشتر اطلاع رسانی شود. زیرا خیلی‌ها مثل من اطلاع زیادی ندارند و خب اگر اطلاع رسانی خوبی صورت بگیرد، کسانی که استعداد دارند و به این حوزه علاقه‌مند هستند، مسیر هموارتری خواهند داشت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند