ساخت موسیقی

وقتی موسیقی جزئی از صحنه می‌شود

به گزارش ردکارپت فیلم: یکی از هنرمندان موسیقی که طراحی و ساخت موسیقی یکی از تئاترهای روی صحنه را برعهده دارد، از نگاه متفاوتی گفت که تلاش کرده در این تجربه به موسیقی و ارتباط آن با مقاومت مردم خرمشهر داشته باشد.

هادی لشگری از نوازندگان سازهای جنوبی که طی سال‌های اخیر عمده فعالیت‌های خود را بر مبنای حضور در اجراهای نمایشی قرار داده است  ضمن ارائه توضیحاتی درباره حضور خود به‌عنوان تنظیم‌کننده، نوازنده و موسیقی نمایش «عبدالرضا» که این روزها به کارگردانی هومن رهنمون در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، توضیح داد: موسیقی نمایش عبدالرضا بر پایه سازهای جنوبی و آواهای جنوب کشور از جمله «شروه خوانی» طراحی شده است. موسیقی که تمام تلاش خود را انجام داده تا در خدمت محتوایی باشد که هومن رهنمون به‌عنوان کارگردان نمایش مورد نظرش بوده است. این در حالی است که عمده این طراحی‌ها و فضاسازی در خدمت ارائه اثری است که التهاب دوران جنگ خرمشهر را به تصویر می‌کشد. تجربه‌ای که برای خود من دربرگیرنده حس و حال متفاوتی هم بود.

وی که طی سال‌های گذشته در موسیقی نمایش‌های متفاوتی از جمله «پریون» و «عروس» به کارگردانی حسین احمدی‌نسب و «ساعت مکاشفه» به کارگردانی سیروس کهوری‌نژاد حضور داشته است، درباره نحوه همکاری خود با هومن رهنمون در پروژه نمایشی «عبدالرضا» گفت: همکاری من با هومن رهنمون به ۳۵ سال پیش بازمی‌گردد که در پروژه‌های مختلف جناب حسین احمدی‌نسب با هم همکار بودیم. یکی از همین همکاری‌ها مربوط به اجرای نمایش «عروس» بود که موسیقی آن مبتنی‌بر آیین «زار» بود که ما پس از چند اجرا در تئاتر نصر آن را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر نیز روی صحنه بردیم. این همکاری به دلیل سفر هومن به خارج از کشور قطع شد تا اینکه امسال بعد از گذشت سه دهه به صورت بسیار اتفاقی و از طریق سیروس کهوری‌نژاد به این پروژه ملحق شده و در آنجا دوباره با آقای رهنمون همکار شدم.

وقتی موسیقی جزئی از صحنه می‌شود/ در حال و هوای جنگ خرمشهر

این نوازنده سنج و دمام ادامه داد: آنچه در موسیقی این نمایش روی آن تمرکز ویژه داشتم و دارم، تلاش برای در خدمت بودن موسیقی برای ارائه محتوای اثر است. موسیقی در این کار جزئی از صحنه است. چرا که اساساً موسیقی جزئی از زندگی مردم خوزستان است. از سوی دیگر وقتی با نام خرمشهر برخورد می‌کنیم این یک امر ذاتی است که موسیقی با مردم این منطقه عجین است. به همین جهت تمام تلاش من و گروه موسیقی با همراهی کارگردان بر این بود که موسیقی روی صحنه علاوه‌بر اینکه می‌تواند نسبت به دیگر آثار نمایشی، تفاوت‌هایی داشته باشد، تبدیل به عنصر پیش برنده اثر باشد. کما اینکه ما در جای‌جای صحنه حضور داریم و بازیگران را در ارائه اثر همراهی می‌کنیم.

لشگری که ساخت موسیقی نمایش‌های دیگری چون «آب مرا قصه کرد» به کارگردانی عباس غفاری و «رویای خلیج فارس» به کارگردانی امیر دژاکام را برعهده داشته در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: همکاری با کارگردانان مطرح تئاتر ایران به من نکات زیادی آموخته که بتوانم شرایطی را فراهم کنم تا موسیقی تبدیل به عنصری مهم در یک اثر نمایشی شود. موضوعی که طی سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از کارگردانان این عرصه قرار گرفته و می‌تواند بیشتر و موثرتر از اینها مورد توجه قرار گیرد.

وقتی موسیقی جزئی از صحنه می‌شود/ در حال و هوای جنگ خرمشهر

نمایش «عبدالرضا» به نویسندگی مهدی همتی، کارگردانی هومن رهنمون و بازی افشین زارعی، سیروس کهوری‌نژاد، محمد اقبال رجبی، آرزو صراف رضایی، علی یازرلو، احمد مطوری، مسعود احمدی و بهرنگ رهنمون هر روز ساعت ۲۰ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خرمشهر فعالیت احزاب و سازمان‌های تجزیه‌طلب که عمدتاً به حزب بعث عراق تکیه داشتند به اوج خودش رسیده است. در ادامه این فضای پر از جنایت، دامنه جنگ عرب و عجم به خانواده «عبدالرضا» کشیده شده است؛ لیلا مادر خانواده با کلاشینکف رو در روی خانواده‌اش می‌ایستد…»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند