بازیگر

متولدین ۲۷ دسامبر سینما ، تئاتر و موسیقی؛تیموتی شالامی

به گزارش ردکارپت فیلم: تیموتی هال شالامی (انگلیسی: Timothée Hal Chalamet؛ زادهٔ ۲۷ دسامبر ۱۹۹۵) بازیگر آمریکایی است. او چندین جایزه برنده شده و همچنین نامزد دریافت جوایز گوناگونی از جمله یک جایزهٔ اسکار، سه جایزهٔ فیلم بفتا و دو جایزهٔ گلدن گلوب بوده‌است.
تیموتی شالامی
شالامی در ۲۰۱۷
نام در زمان تولد تیموتی هال شالامی
زادهٔ ۲۷ دسامبر ۱۹۹۵ ‏(۲۶ سال)
نیویورک، ایالات متحده
شهروندی
  • ایالات متحده
  • فرانسه
محل تحصیل دانشگاه کلمبیا
دانشگاه نیویورک
پیشه بازیگر
سال‌های فعالیت ۲۰۰۷–اکنون

شالامی فعالیت حرفه‌ای خود را با حضور در فیلم‌های کوتاه و تبلیغاتی آغاز کرد و در سال ۲۰۱۲ در سریال درام میهن حضور داشت. او بازیگری در زمینهٔ سینما را در سال ۲۰۱۴ با کمدی-درام مردان، زنان و کودکان آغاز کرد و مدتی بعد در فیلم علمی-تخیلی میان‌ستاره‌ای ظاهر شد. نقش برجستهٔ شالامی در سال ۲۰۱۷ و در درام عاشقانهٔ مرا با نامت صدا کن مهیا شد که برایش توانست نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر مرد شود. او نقش مکمل فیلم‌های لیدی برد (۲۰۱۷) و زنان کوچک (۲۰۱۹) با موضوع دوران بلوغ را داشت و نقش اصلی نیک شف در درام زندگی‌نامه‌ای پسر زیبا (۲۰۱۸) و پل آتریدس در فیلم علمی تخیلی تل‌ماسه (۲۰۲۱) را ایفا کرد.

شالامی بر روی صحنهٔ تئاتر نیز حضور داشته‌است. رسانه‌های گوناگونی از او به‌عنوان نماد جذابیت و نماد مد یاد کرده‌اند.

اوایل زندگی و تحصیلات

شالامی در منطقهٔ هلزکیچن منهتن متولد شد. پدر فرانسوی او متولد لیل فرانسه ولی اصالتش به نیم (شهر) فرانسه است و مادرش از یهودی‌های آمریکایی است که اجدادش به یهودی‌های روسی و اتریشی برمی‌گردد که به نیویورک مهاجرت کرده‌اند.

او از مؤسسهٔ هنرهای جوانان فارغ‌التحصیل شده‌است و با توصیه‌ها و مشورت‌های کلیر دانس همبازی‌اش در سریال میهن مستقیماً پس از دبیرستان برای حضور در دانشگاه کلمبیا ثبت نام کرد. اما پس از گذشت یکسال و بخاطر راحت‌تر پیگیری کردن حرفهٔ بازیگری‌اش به دانشگاه نیویورک رفت.

دوران کاری

در نیویورک از پدری فرانسوی و مادری آمریکایی زاده شد. شالامی شهروندی فرانسوی-آمریکایی دارد.  شالامی کار خود را با بازی کردن در فیلم‌های کوتاه آغاز کرد و سپس در سریال میهن نقش‌آفرینی کرد. او در سال ۲۰۱۴ با بازی در فیلم مردان، زنان و کودکان جیسون رایتمن در سینما آغاز به‌کار کرد و در همان سال در فیلم علمی-تخیلی میان‌ستاره‌ای به کارگردانی کریستوفر نولان بازی کرد.

او در سال ۲۰۱۷ با بازی در فیلم‌های لیدی برد به کارگردانی گرتا گرویگ، متخاصمان از اسکات کوپر و نهایتاً با بازی در نقش اول فیلم لوکا گوادانینو به نام مرا با نام خودت صدا بزن توجهٔ بسیار زیادی را به خود جلب کرد. برای بازی در فیلم گوادانینو او تحسین منتقدان و اصحاب رسانه را برانگیخت و نامزد جایزه‌های اسکار، گلدن گلوب، اتحادیهٔ بازیگران سینما، بفتا و انتخاب منتقدان بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. او سومین بازیگر مرد جوان نامزد شده در این شاخه و جوان‌ترین از سال ۱۹۳۹ است.  در سال ۲۰۱۸، شالامی تنها در فیلم پسر زیبا بازی کرد. او برای بازی در این نقش در هفتاد و ششمین مراسم گلدن گلوب نامزد دریافت جایزهٔ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

شالامی تجربهٔ بازی در تئاتر را نیز دارد. او در نمایش فرزند ولخرج، نوشتهٔ جان پاتریک شنلی به روی صحنه رفت و به خاطر هنرنمایی‌اش نامزد جایزهٔ لوسیل شد.

به‌عنوان یک کودک بازیگر او در چندین تبلیغ و دو فیلم کوتاه ترسناک حضور داشت و سپس با حضور در نقش یک قربانی قتل در سریال پلیسی نظم و قانون (۲۰۰۹) در تلویزیون آغاز بکار کرد. در همان سال ۲۰۰۹ او نقشی کوتاه در فیلمی تلویزیونی که برای شبکهٔ سی.بی. اس ساخته شده بود حضور داشت. در سال ۲۰۱۱ او در تئاترهای خارج از برادوی آغاز بکار کرد. در سال ۲۰۱۲ او با حضور در سریال‌های دردهای سلطنتی و میهن که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، بازی کرد.

در ۲۰۱۴ او در نقش تام کوپر، پسر متیو مک کاناهی در فیلم میان ستاره‌ای به کارگردانی کریستوفر نولان بازی کرد. در سال ۲۰۱۵ او با بازی در فیلم «یک و دو» در نقش زک بازی کرد. این فیلم در جشنوارهٔ فیلم برلین به نمایش درآمد. در ۲۰۱۵ در فیلم عاشق کوپرها باش در کنار دایان کیتون و جان گودمن ایفای نقش کرد که تحسین چندی از منتقدان را در پی‌داشت.
او همچنین در فیلم سینمایی خانم استیونز (۲۰۱۶) بازی کرد و مورد تحسین قرار گرفت و استیون هولدن منتقد نیویورک تایمز او را با جیمز دین مقایسه کرد.

در ۲۰۱۷ در فیلم لوکا گوادانینو به نام مرا با نامت صدا کن که از روی رمانی به همین نام نوشتهٔ آندره آسیمان است، همراه با آرمی همر نقش‌آفرینی کرد. این فیلم در جشنوارهٔ فیلم ساندس به نمایش درآمد که بازی شالامی تحسین منتقدان را در پی داشت. او برای بازی در این فیلم نامزد بهترین بازیگر مرد درام در گلدن گلوب و همچنین بهترین نقش اول مرد در اسکار شد؛ و در ادامهٔ ۲۰۱۷ در فیلم «شب‌های داغ تابستانی» ظاهر شد؛ و در پایان سال ۲۰۱۷ لیدی برد به کارگردانی گرتا گرویگ در کنار سیرشا رونان ایفای نقش کرد.

زندگی شخصی

شالامی در نیویورک زندگی می‌کند.  او از طرفداران پرشور ورزش است و در کودکی آرزو داشت که یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال شود.  او حامی مادام‌العمر نیویورک نیکس و تیم فوتبال سن-اتین فرانسه است. شالامی همچنین از طرفداران موسیقی هیپ هاپ است، و رپر کید کادی را بزرگترین الهام‌بخش حرفه‌ای خود می‌داند. او از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ با لیلی رز دپ در رابطه بود.

فیلم‌شناسی
فیلم

سال عنوان نقش توضیحات
۲۰۱۴ مردان، زنان و کودکان دنی ونس
میان‌ستاره‌ای جوانی تام کوپر
بدترین دوستان جوانی سم
۲۰۱۵ یک و دو زک
خاطرات آدرال جوانی استفان الیوت
عاشق کوپرها باش چارلی کوپر
۲۰۱۶ خانم استیونز بیلی میتمن
۲۰۱۷ مرا با نامت صدا کن الیو پرلمن
شب‌های داغ تابستان دنیل میدلتون
لیدی برد کایل ایچیبل
متخاصمان فیلیپ دی‌جاردین
۲۰۱۸ پسر زیبا نیک شف
۲۰۱۹ یک روز بارانی در نیویورک گتسبی ولز
پادشاه هنری پنجم
زنان کوچک تئودور «لوری» لارنس
۲۰۲۱ گزارش فرانسوی زفرعلی
تل‌ماسه پل اتریدیز
مردی به نام اسکات [en] خودش مستند
بالا رو نگاه نکن کوئنتن
۲۰۲۲ استخوان‌ها و همه‌چیز لی همچنین تهیه‌کننده
۲۰۲۳ تلماسه: بخش دو پل اتریدیز پس تولید
وانکا ویلی وانکا پس‌تولید
 

تلویزیون

 
سال نام نقش یادداشت
۲۰۰۹ نظم و قانون اریک فولی قسمت: “تعهد”
عاشق لیا جیک فیلم تلوزیونی
۲۰۱۲ دردهای سلطنتی لوک ۴ قسمت
۲۰۱۲ میهن فین والدن ٨ قسمت
۲۰۲۰ ما همینیم که هستیم رهگذر قسمت: “همین‌جا، همین الان”
۲۰۲۰ پخش زنده شنبه شب میزبان قسمت: “تیموتی شالامی و بروس اسپرینگستین”

صحنه

 
سال نام نقش یادداشت
۲۰۱۱ بلندها نیکلاس کلارک تئاتر مک‌گین/کازاله
۲۰۱۶ پسر ولخرج جیم کوین باشگاه تئاتر منتهن

جوایز

  • جوایز اصلی
سال جایزه فیلم شاخه نتیجه
۲۰۱۷ بفتا خودش جایزه ستاره نوظهور نامزدشده
مرا با نامت صدا کن بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزدشده
اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزدشده
گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درام نامزدشده
۲۰۱۸ اتحادیه بازیگران سینما بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزدشده
۲۰۱۸ انتخاب منتقدین بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزدشده
۲۰۱۹ پسر زیبا بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزدشده

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند