آمریکا

درخشش فیلم کوتاه «زنان لَجمَن»

به گزارش ردکارپت فیلم: فیلم کوتاه «زنان لَجمَن» به نویسندگی و کارگردانی زیور حجتی، منتخب بخش مسابقه بیست و هشتمین جشنوراه Ja River Short Film Showcase آمریکا شد که در ماه ژانویه ۲۰۲۳ درویرجینیا برگزار می‌شود.

زیور حجتی، کارگردان فیلم کوتاه «زنان لجمن» گفت: فیلم‌نامه این فیلم سال ۱۳۹۷ در مرحله دوم جشنواره سراسری «چهل سال، چهل فیلم» که از سوی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شد، به‌عنوان بهترین فیلم‌نامه انتخاب شد، اما نهاد برگزارکننده خواهان تغییر در محتوای فیلم‌نامه شد و حتی با مدیریت آن نهاد نیز بر تغییر در محتوا اصرار وجود داشت که من مخالفت کردم و این موضوع طرح حمایت و تهیه‌کنندگی را تحت تأثیر قرار داد و باوجود تمام پیگیری‌ها فیلم ساخته نشد.

او که کارگردانی فیلم‌های «آدمک چوبی سایه من»، «فنگشوی وارونه» و «گلوله‌های تعمید» را نیز در کارنامه دارد، ادامه داد: بعدازآن در آذرماه سال ۹۸ فیلمنامه «زنان لجمن» را برای «پیچینگ انجمن سینمای جوانان اصفهان» ارسال کردم که آن‌هم به دلیل شرایط کرونا اردیبهشت سال ۹۹ برگزار و سرانجام تولید این فیلم تصویب شد. پس از تصویب ساخت فیلم، پیش‌تولید و فیلم‌برداری متأثر از شرایط اقتصادی، مدیریتی و همچنین گسترش ویروس کرونا به تأخیر افتاد و سرانجام فیلم «زنان لجمن» در اول بهمن سال ۹۹ به مدت ۱۳ روز در ۲ شهر اصفهان و دولت‌آباد فیلم‌برداری شد.

حجتی درباره موضوع این فیلم توضیح داد: داستان فیلم «زنان لجمن» در مورد آسیب‌های جنگ ایران و عراق است و در این خصوص از زاویه‌ای جدید به بحران یک خانواده با محوریت زن در این دوران می‌پردازد.

این کارگردان اصفهانی که دانش‌آموخته کارشناسی فلسفه غرب از دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد فلسفه دین از دانشگاه تهران است و پایان نامه او «بررسی فیلم‌های تارکوفسکی و برگمان در چارچوب نظری سورن کیرکگارد» نام دارد، تأکید کرد: این فیلم داستان جدیدی دارد و از زاویه‌ای جدید به موضوع جنگ ایران و عراق نگاه شده، به‌طوری‌که تاکنون با این دیدگاه، فیلم بلند و یا کوتاهی در مورد جنگ و آسیب‌های آن تولیدنشده و همین مسئله یکی از ویژگی‌های فیلم «زنان لجمن» است.

او به انتخاب عنوان «لجمن» نیز اشاره‌کرده و گفت: قسمت دوم عنوان این فیلم یعنی واژه «لجمن» یک عنوان نظامی و مخفف «لبه جلوی میدان نبرد» است و انتخاب آن بر این اساس بوده که کاملاً مطابق با رویکرد محتوایی و تم فیلم است.

نویسنده و کارگردان فیلم «زنان لجمن» افزود: تهیه‌کنندگی فیلم«زنان لجمن» به عهده من و انجمن سینما جوان بود اما حضور انجمن بیشتر حالت حمایتی داشت یعنی حمایت بودجه‌ای انجمن سینما جوان تهران و اصفهان شاید ۲۰ درصد از ۱۰۰ درصد کل بود و بخش عمده بودجه را با هزینه شخصی و به‌سختی تهیه کردم و درنهایت فیلم ساخته شد.

حجتی تصریح کرد: من برای تولید این فیلم با مشکلات زیادی مواجه شدم چراکه من در «زنان لجمن» به گونه‌ای به مسئله جنگ و زنان نگاه کردم که هنوز فضا پذیرای آن نیست و البته من به این موضوع واقف بودم که تولید چنین فیلمی ریسک بالایی دارد اما این موضوع که زنان و کودکان در هر جای دنیا و در زمانی که یک جنگ اتفاق می‌افتد بیش‌ترین آسیب‌ها را می‌بینند دغدغه من بود؛ بنابراین وقتی تصمیم گرفتم که این فیلم را باوجود همه سختی‌هایش کار کنم.

او بیان کرد: امیدوارم که ظرفیت و فرهنگ پذیرش موضوعات مختلف برای تولید فیلم در کشور ایجاد شود و این اجازه را بدهیم که فیلم‌سازها دغدغه‌های خود را با نگاه‌های مختلف بیان کنند، چراکه اگر چنین اتفاقی بیفتد به تبع آن سینمای ما ژنرها و نگاه‌های مختلفی را تجربه خواهد کرد و از تکرار در موضوعات بیرون می‌رود.

درخشش فیلم کوتاه «زنان لَجمَن»

حجتی اضافه کرد: فیلم کوتاه «زنان لَجمَن» منتخب بخش مسابقه بیست و هشتمین Ja River Short Film Showcase آمریکا شد که در ماه ژانویه ۲۰۲۳ درویرجینیا برگزار می‌شود. این فیلم همچنین به بخش مسابقه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم جنایی، پلیسی INTERNATIONAL POLICE AWARD ARTS FESTIVAL – IPAAF  ایتالیا راه یافته که در ماه می ۲۰۲۳ برگزار می‌شود؛ ضمن اینکه بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی Route ۶۶ Film Festival آمریکا این  فیلم را به عنوان منتخب بخش مسابقه جشنواره انتخاب کرد.

این کارگردان افزود: فیلم زنان لجمن همچنین در پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم TREASURE COAST INTERNATIONAL FILM FESTIVAL آمریکا در بخش آگاهی اجتماعی نامزد بهترین فیلم شده است. زنان لجمن به بخش مسابقه چهاردهمین جشنواره  World Music&Independent Film Festival  آمریکا نیز راه یافته که ۲۴ تا ۲۶ مارس۲۰۲۳ در ایالت ویرجینیا برگزار می‌شود و مجتبی اسپنانی برای این جشنواره نامزد بهترین فیلم‌بردار در بخش فیلم کوتاه شده است. این فیلم همچنین به چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم  Cinema Verde Environmental Film & Arts Festival آمریکا که در ماه فوریه ۲۰۲۳ برگزار می‌شود و به بخش مسابقه دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم Chania Film Festival and Chania Film  Festival Edu یونان نیز راه یافته است که این جشنواره در تاریخ ۱۹ تا ۳۰ اکتبر در شهر چاینا یونان برگزار شد.

در فیلم «زنان لجمن» که نویسنده و کارگردان آن زیور حجتی بوده است، شهره موسوی، الینا ستاری، ایمان نظیفی، لیلا قربانی، فاطمه یزدانیان و مصطفی شریفی نسب به ایفای نقش پرداخته‌اند، مدیر فیلم‌برداری مجتبی اسپنانی و دستیاران فیلم‌بردار امیر مهدی خادم، محسن میناییان، محمد قربانی، علیرضا طبر اصفهان و کیوان منصوری  هستند. صدابردار اسماعیل سلطانی، تدوینگر عماد خدابخش و دستیار تدوین سمیه فرازی است. طراحی و ترکیب صدا توسط علیرضا علویان انجام‌شده است. طراح گریم محمد توکل و دستیار گریم فاطمه زاهدیان، طراح صحنه و لباس زیور حجتی، مدیر صحنه مژده معلمی و اجرای صحنه معین صفری، اصلاح رنگ و نور مهران دوستی و منشی صحنه نفیسه ضیائی است، همچنین دستیار اول کارگردان امیر خوشاوی و دستیار دوم فاطمه وحیدیان است. آهنگساز کارنگ کرباسی است، ویولن سل توسط مسیح مردی‌ها  انجام‌شده و صدابردار موسیقی سینا صالحی و مترجم حسن شرف الدین است. مدیر تولید نورینا احمدی، دستیاران تولید حیدر علی رحمانی و علیرضا اکبری، هماهنگی تولید نرگس علیزاده، حمل و نقل محمود رستمی، پشتیبانی فنی متین فروزمند و تدارکات به عهده رایحه مرتضایی بوده است. پوستر و تیزر را مسعود ایران فدا طراحی کرده و تیتراژ توسط محمد شجره طوبی انجام‌شده است. سایر بازیگران فیلم نیز مریم رحیمی سارینا احمدی محسن محمدی فرهاد مهدوی لیلا بحرینی و مهسا مختاری و تهیه کننده نیز زیور حجتی و انجمن سینمای جوانان ایران (اصفهان- تهران) است.

درخشش فیلم کوتاه «زنان لَجمَن»

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند