بازگشت نورا

ازجیب برای«بازگشت نورا»خرج کردم

به گزارش ردکارپت فیلم: علیرضا سعدی کارگردان فیلم کوتاه «بازگشت نورا» بیان کرد که به یک‌باره ۵ روز قبل از فیلمبرداری، تهیه‌کننده طی جلسه‌ای از پروژه کناره‌گیری کرد و من مجبور شدم ادامه مسیر را خودم تنها بروم.

علیرضا سعدی کارگردان فیلم کوتاه «بازگشت نورا» درباره ایده اولیه این فیلم که منجر به ساخت آن شد،  گفت: ایده اولیه فیلم کوتاه «بازگشت نورا» از چندماه قبل در ذهن من بود و می‌خواستم دختری را به تصویر بکشم که بین رسیدن و یا نرسیدن به آرزویش مجبور است یکی را انتخاب کند در صورتی که شرایط برای رسیدن به آن آرزو مهیاست اما در این بین دچار چالش می‌شود و باید تصمیم بگیرد. به دنبال موضوعی بودم که ایده نویی در آن نهفته باشد از این رو با نویسنده کار خانم سمانه صبوری مطرح کردم و ایده را کامل و با کمک او، فیلمنامه را تکمیل کردیم.

سعدی درباره شرایط ساخت فیلم کوتاه در سینمای ایران نیز بیان کرد: فیلم‌های قبلی که ساخته بودم، بیشتر برای تجربه کردن بود و خیلی از مشکلاتی که به وجود می‌آمد، از جانب خودم و کم تجربگی‌ام بود اما با این حال توانستم در جشنواره‌های جهانی نیز شرکت و خودم را محک بزنم اما فیلم کوتاه «بازگشت نورا» برای من خیلی مهم بود و می‌توان گفت ضربه آخر من در فیلم کوتاه به حساب می‌آمد. از این رو یک سال فقط روی مشکلات فنی خودم تمرکز کردم و با مطالعه و مشورت گرفتن این مشکلات را حل کردم تا بتوانم فیلمی قابل توجه بعد از ۳ سال تولید کنم.

وی همچنین توضیح داد: برای این پروژه در ابتدا تهیه‌کننده داشتم و کار داشت خوب پیش می‌رفت و من تمام تمرکزم را برای کارگردانی گذاشته بودم و یک ماه پیش تولید کار زمان برد تا حساسیت‌هایی که برای این فیلم داشتم برطرف شود اما به یکباره ۵ روز قبل از فیلمبرداری، تهیه‌کننده طی جلسه‌ای که داشتیم از پروژه کناره‌گیری کرد و من مجبور شدم ادامه مسیر را خودم تنها بروم و تهیه‌کنندگی کار را هم خودم در کنار کارگردانی پیش ببرم. از همین جا باید از تک‌تک عوامل پروژه که با این شرایط کنار آمدند و کنار من بودند، تشکر کنم چون من واقعاً شرایط سختی را برای این پروژه پشت سر گذاشتم و در این شرایط بد اقتصادی مجبور شدم سرمایه را از جیب خودم بدهم. چون هدفم تولید این پروژه بود برای اینکه سختی زیاد کشیدم تا چنین فیلمی تولید کنم.

کارگردان فیلم کوتاه «بازگشت نورا» درباره اینکه چه موضوعاتی در فیلم کوتاه موثرتر هستند که برای ساخت سمت آنها می‌رود، گفت: بنده به شخصه برای تولید فیلم به دنبال دغدغه‌های اجتماعی و خانوادگی می‌روم و به نظر من اصل فیلم کوتاه همین است. فیلم کوتاه باید ایده‌ای را دنبال کند که به درد جامعه بخورد و همچنین بتوانیم توانایی فیلمسازی ایران را به تمام دنیا نشان دهیم. اصولاً ساخت فیلم کوتاه سخت‌تر از فیلم بلند است، چون تمام اصول فیلمسازی را باید در حدود ۲۰ دقیقه به نمایش بگذاریم. به اعتقاد من فیلم کوتاه باید دغدغه و ایده‌ای نو داشته باشد تا موثرتر باشد.

وی در مورد اینکه در ساخت فیلم‌هایش چقدر به مخاطب و به ویژه مخاطب جهانی توجه دارد، بیان کرد: ما کارگردانان فیلم کوتاه از آنجایی که در ابتدای مسیر هستیم، به دنبال جذب مخاطب هم هستیم تا بتوانیم کار خودمان را توسط آنها ارزیابی کنیم و نقدهایی را که به فیلم‌مان می‌شود، در حد امکان برای کارهای بعدی درستشان کنیم. در اکثر مواقع برای فیلم کوتاه، مخاطب جشنواره‌های جهانی هستند و برای یک فیلمساز اینگونه مخاطب جذاب‌تر نیز هست، چراکه بدون اینکه از ما شناختی داشته باشند فیلم ما را قضاوت می‌کنند. ضمن اینکه امیدوارم برای فیلم کوتاه «بازگشت نورا» اتفاقات خوبی بیفتد و جشنواره‌ها نگاه ویژه‌ای به این فیلم کنند چون حرف‌های نهفته‌ای در این فیلم زده شده است.

سعدی در پایان گفت: اگر این فیلم توقعات ذهنی من را برآورده کند، به سراغ ساخت فیلم سینمایی خواهم رفت.

فیلم کوتاه «بازگشت نورا» که سومین فیلم کوتاه علیرضا سعدی به حساب می‌آید، طی سه روز در لوکیشن‌هایی در شهر تهران فیلمبرداری شد.

شوکا دولتشاهی، بهار خالقی و آرونا میرباقری بازیگران «بازگشت نورا» هستند. در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «نورا دختری است که آرزوی قاضی شدن دارد اما به خاطر مشکلاتی که برایش پیش می‌آید، تصمیم به مهاجرت می‌گیرد اما اتفاقی می‌افتد که…»

فهرست عوامل فیلم کوتاه «بازگشت نورا» عبارتند از کارگردان و تهیه‌کننده: علیرضا سعدی، نویسنده: سمانه صبوری، مدیر فیلمبرداری: رضا تیموری، مدیر صدابرداری: شاهین پورداداشی، تدوین: اسماعیل منصف، مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی، صداگذار: شاهین پورداداشی، اصلاح رنگ و نور: رضا تیموری، دستیار یک کارگردان و برنامه ریز: عرفان یزدانی، منشی صحنه: بهار خالقی، طراح صحنه و لباس: عرفان یزدانی، طراح چهره‌پردازی: مهرناز محوی، دستیار تولید: رضا روستایی، دستیار یک فیلمبردار: سهیل سیم صباحی، دستیاران فیلمبردار: امید کیانی و شایان یادگاری، دستیار صدابردار: امید کریم، دستیار صحنه: امید امینی، دستیار لباس: یگانه مهدی‌فر، دستیار تولید: رضا روستایی، مدیر تدارکات: علیرضا احمدی، عکاس: شایان شمسایی، پوستر: سهیل دلیری، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند